Filmer man må se flere ganger

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.899
30
48
Filmer jeg av en eller annen grunn har sett flere ganger. (og som jeg kommer på nå ;-) )

Matrix trillogien (hovedsakelig eneren)
Lotr Trillogien extended.
Crash
SinCity
TopGun
Blues Brothers
Top Secret
5th element
Shrek 2
Christine
Harry Potter filmene etter hvert som de kommer ut
A Beautiful Mind
Gladiator
I Robot

osv...

poppiuz

Medlem
8 Okt 2005
2.328
0
0
Filmer jeg har sett mange ganger (og sikkert alt for mange :p )

Terminator 2 og 3
Gladiator (tror jeg har sett den tre ganger siden jul.. må ta en pause nå)
American Pie filmene
Jim Carry filmer (endel)
Robocop

osv..

OKKing

Medlem
30 Okt 2005
1.820
0
0
56
Her er min liste over "gjengangere" på DVD'en:
Svidd neger - igjen og igjen
Matrix 1'ern
Gudfaren 1&2
Hamilton
Das Boot
Der Utergang
Nikita (Fransk versjon)
Irreversible

20 Jan 2005
15.700
0
0
Eriond skrev:
Irreversible må også sees to ganger for å kunne fordøye alle intrykkene. Første gangen man ser den blir det kanskje lett for at man henger seg opp i avskyeligheten og må jobbe litt for å holde mageinnholdet på plass. Andre gangen er det lettere å forstå hvorfor filmen er laget og hva den skal formidle.

Alle som frivillig ser de første 20 minuttene av denne filmen to ganger skal gladelig få min meget pent behandlede utgave av filmen (sett en gang, og skal ikke sees igjen). Kvalm, kvalm kvalm....... hjelper ikke at en kaller det kunst. Den som synes det er kult å snurre kamera så lenge :evil:

Til topik: ALLE filmer av Kubrick BØR sees mange ganger alle vil gi deg masse da. Men "2001", "Clockwork orange", "Strangelove", "Eyes Wide shut" og "the Shining" MÅ sees flere ganger. Om en noen gang får alt ut av disse er uvisst og betyr heller ikke noe. Kubrick var kongen !

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Nå tror jeg topic har sklidd ut litt.
Altså, ikke filmen som er så gøy at man ser dem flere ganger.

Filmer man bør se flere ganger fordi da forstår man bedre historien.
Slik som trådstarter nevner, ser en "6. sansen" opp igjen, får man en helt annen vinkling på hele historien.

Det kan en vel strengt tatt ikke si om Smokey and the bandit eller American Pie.

En film jeg trengte å se to ganger for at den skulle sette seg var Magnolia.
Sær på første gangs gjennomsyn. En helt annen film på gjensynet.

Gossip.

Nine Queens. (Hvem svindler hvem?) Når en ser den for andre gang er den simpelthen genial.

Sliding Doors. Gir en litt ny mening på 2. gangs gjennomsyn.

Eller skal jeg være enig i at det er en del filmer som kan sees flere ganger og gi noen nytt. Men de snur ikke nødvendigvis vinklingen eller historien.
F.eks Austin Powers filmene har mye "skjult" humor en legger merke til på 2. og 3. gangs visning.

Tror topic egentlig ville ta for seg filmer som gav seeren en ganske så annerledes opplevesle ved å se filmen en gang til.
Eller tar jeg helt feil her?

Hifi-girl

Medlem
19 Nov 2005
75
0
0
32
ARMAGEDDON må man se mange ganger, og like rørt blir man hver gang :( hehe en fin film det:)

OhmRecs

Medlem
16 Des 2005
1.106
0
0
38
Jeg mener det hadde vært mere passende med følgende tråd: Hvilke filmer kommer du aldri til å se igjen? :???:

Jeg ser vel så å si alle filmer mange ganger... Rekorden har vel Die Hard 2...

kas

Medlem
13 Jan 2006
1.580
0
0
Filmer man kan se mange ganger, eller filmer man har sett mange ganger :razz: ?
"Die Hard - With a Vengeance " må vel være den filmen jeg har sett flest ganger i løpet av livet mitt,
skal vi se. 2x på film + (8år på tv3/Ztv x 2i året) =2+16=18ganger

Jeg har sett denne ca.18ganger å blir aldri lei :mrgreen:

Audiomur

Medlem
18 Feb 2005
6.216
0
0
robertaas skrev:
Prøver å lage en liste over hvilke filmer man bør se flere ganger for å se hva som "egentlig" skjedde og som virkelig er verdt å se flere ganger.

Filmen "Meningen med livet" bør sees noen ganger. "Top Secret" som Roffe nevnte i tråden for ca 1,5 år siden :), er også en film man umulig kan få med seg alt første gangen man ser den.

santa claus

Medlem
9 Jul 2005
5.729
0
0
Han godeste fra Lock stock og transporter har hovedrollen, Jason Statham(?)

Guy Ritchie film! Den må ses, umulig å forklare hva den handler om! Skikkelig psycho film! Litt sånn lock stock og snatch stil, men en helt annen film allikevel!

LIkte den, men sleit litt med å forstå hele filmen!

joasgull

Medlem
12 Jun 2005
766
0
0
memento er nok grei å se to ganger
matrix trenger ett par ganger ihverfall
mangolia
alt av david lynch ihvertfall Mullholland drive den må man ihvertfall se 10ganger
Fight Club
American Beauty
Deciever
Gudfaren
kommer ikke på fler i farten...