Filmene som gir den beste lydopplevelsen til hjemmekino

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Hei

Av nysgjerrighet etter Star Wars tråden, så lurer jeg på hvilken filmer dere mener har best lyd til hjemmekino uavhengig av 5.1 til 11 + kanaler?
Det er egentlig et åpent spørsmål da flere har erfaringer på hva som er god lyd. dog om det er referanse / preferanse
Det kommer også an på utstyret, men tror det er nærliggende de fleste har noe lik forventning hva som er god hjemmekinoopplevelse på lyd.

Selv ser jeg mer film på grunn av lyd og bilde fremfor story, da lyd og bilde har fått en langt mer sentral plass i opplevelsen.
Kunne vært interessant om flere listet opp sine erfaringer på best lyd.

Dette er min liste i kronologisk rekkefølge på best lyd under kriterier surround aktivitet, størrelsen på lydbilde, trykk og dynamikk.

• Master and Commander
  • The hurt locker
  • Bladerunner 2049 4K
  • IT 4K
  • Mad Max Fury Road 4K
  • Inception
  • Save Privat Ryan
  • The Conjuring
  • Transformers Age of Extinction
  • The Dark Knight rises
  • Terminator Genisys

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
  • Master and Commander
  • The hurt locker
  • Bladerunner 2049 4K
  • IT 4K
  • Mad Max Fury Road 4K
  • Inception
  • Save Privat Ryan
  • The Conjuring
  • Transformers Age of Extinction
  • The Dark Knight rises
  • Terminator Genisys

Det er så mye å velge i når det gjelder filmer med god lyd for hjemmekinoen. Men merkelig nok ikke av nyere dato, synes kvaliteten med hederlige unntak har gått ned de senere år. Etter mitt syn er de beste filmene lydmessig 5-10 år gamle. F.eks. synes jeg Transformers Dark of the moon er vesentlig bedre enn de to siste med Atmos.

Du har fått med deg mye bra på listen. Tar med noen andre som jeg absolutt synes hører med på en slik liste.

1) Mazerunner (den første). Min favoritt. Man hører allerede i første scene (i heisen) - at dette er noe ekstraordinært.
2) Mission Impossible - Ghost Protocoll.
3) Prometheus
4) Star Wars 1-3
5) The Orphanage
6) Hellboy - Golden Army
7) James Bond - Spectre
8) Jupiter Ascending (beste atmos lyd)
9) Lord of The rings trilogien
10) Harry Potter filmene
11) Underworld filmene
12) Tron Legacy
13) Terminator Salvation
14) Die Hard 4.0
15) Gravity (som selvsagt skal høyere opp på lista)
16) Avatar også :)

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Helt enig 5-10 år. Interessant liste du skrev:)

Legger også til

Thelma & Louise
American sniper
Pearl Harbor
The Patriot (Så denne på søndag og ble svært overrasket av lyden)

Var i Paris forrige helg og fikk tak i Lord of the rings i DTS matrix 6.1 format på blueray.
Det ga et gigantisk lydbilde og fantastisk bilde i oppskalert SDR

Sist redigert:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.239
20
38
Helt enig. Interessant liste :)

Legger også til

Thelma & Louise
American sniper
Pearl Harbor

Var i Paris forrige helg og fikk tak i Lord of the rings i DTS matrix 6.1 format på blueray.

Min LOTR har alltid vært i 6.1. Min daværende HK receiver fikset ikke det, og fra da av ble det Yamaha.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
Helt enig 5-10 år. Interessant liste du skrev:)

Legger også til

Thelma & Louise
American sniper
Pearl Harbor

Når jeg tenker meg om så burde jeg egentlig skrevet 5-15 år. Tiden går så fort.
LOTR som kom på begynnelsen av 2000 tallet satte en ny standard lydmessig og overgår det aller meste av dagens utgivelser. Patriot som du nevner er en BD som har meget god lyd. Scenen der Gibson og småguttene hevner seg mot rødjakkene er ren referanse. X-men serien burde jeg også nevnt. Mye god lyd på de filmene.

Jeg vet ikke hva som har skjedde de siste årene. Så nylig Wonder Woman og ventet helt vill lyd, men det var alt annet enn vill lyd. Temmelig flatt og lite surround aktivitet, nesten all lyd i front. Skuffende.

saar

Medlem
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Ser ut som der har glemt 2 av mine favoritter
Oblivion
Lone Survivor

syns også Deepwater horizon var bra

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Synes det er litt vanskelig å skille handling og lyd og bilde fra en film når det gjelder total opplevelsen. Er filmen/storyen dårlig, er gode ytelser eller litt perler for svin, men som demo materiale fungerer ting ofte litt annderledes.

Noen av favorittene her på lyd er ganske gammle og har vel ingen god lyd teknologi å vise til i forhold til dagens standard.
Nevner f.eks

Top Gun
Blues Brothers
Christine
Phantom of the opera

Tarantino har etter min mening en del litt spenstige lydspor i sine filmer, men der er det litt valg av musikk som er litt effektfull synes jeg.

Av "nyere" dato av gode lydspor vil jeg nevne

War of the Worlds (2005)
Minority Report (2002)
Dunkirk (2017) med visse forbehold

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Synes det er litt vanskelig å skille handling og lyd og bilde fra en film når det gjelder total opplevelsen. Er filmen/storyen dårlig, er gode ytelser eller litt perler for svin, men som demo materiale fungerer ting ofte litt annderledes.

Noen av favorittene her på lyd er ganske gammle og har vel ingen god lyd teknologi å vise til i forhold til dagens standard.
Nevner f.eks

Top Gun
Blues Brothers
Christine
Phantom of the opera

Tarantino har etter min mening en del litt spenstige lydspor i sine filmer, men der er det litt valg av musikk som er litt effektfull synes jeg.

Av "nyere" dato av gode lydspor vil jeg nevne

War of the Worlds (2005)
Minority Report (2002)
Dunkirk (2017) med visse forbehold

Mye bra
Kan også legge til Sunshine fra 2007. burde vært nevnt i min topp 10 liste over de beste lydsporene.

Enig at filmen ikke kan reddes hvis storyen er alt for dårlig.
Burde heller sagt at midt på treet story er verdt å dra seg gjennom i tilfeller med imponerende lyd og bilde.

borgja

Medlem
10 Mar 2008
83
2
8
Jeg husker en av de første filmene jeg så som virkelig blåste meg av banen den gang, på VHS i Dolby ProLogic II med lånte høyttalere og forsterker fra en kompis som jobbet i Askim Elektriske (Expert):
The Abyss av James Cameron.
Altså, lydsporet her er helt fantastisk. For de som ikke har sett den, så handler det om en dypvannsrigg som blir utsatt for noe skummelt.

Omgivelseslydene når man viser frem "livet om bord" på riggen, med banking i rør og bakgrunnsstøy er veldig virkelighetsnært. Og scenen hvor en i dykkerdrakt rett og slett får klaus er nok til å få klaus selv.

Denne skulle jeg virkelig ønske ble remastret til 4K, og oppdatert lydspor til Dolby Atmos - jeg hadde kjøpt med en gang!

sldron

Medlem
1 Mai 2016
83
3
8
litt off topic - men en film som jeg faktisk ble blenda av pga mye sollys i mange av scenene i filmen er news of the world med tom hanks. har da JVC N7 projektor og lerret. det var litt spesielt å nesten måtte se film med solbriller på :p

Sist redigert: