Feil på mine høytalerkabler?? (kinesiske)

charlie03

Medlem
20 Nov 2008
12
0
0
Jeg kjøpte for en stund siden disse kablene fra NY sound:

New York Sound Online HiFi Store

De skulle være veldig bra, men når jeg koblet de opp så ble forsterkeren varm og det begynte og lukte svidd. Alt ble slått av og jeg måtte gå tilbake til mine gamle enkel kabler.
Har som forsterker Electrocompaniet ECI 2 - class A og JM lab Chorus 725 høytalere.
Er det noen der ute som har noen fomening om hvorfor forsterkeren ble glodvarm og omtrent begynte å ryke?
8)

Palace

Medlem
7 Apr 2005
969
0
16
En eller annen konstruksjonsfeil i kablene som kortslutter kanskje? Se etter om du kan se noen feil.

goldeneagle

Medlem
18 Aug 2007
2.894
0
0
er jo bare å måle med multimeter eller no slikt, så finner du fort ut om det er noe galt med kablene...

charlie03

Medlem
20 Nov 2008
12
0
0
kabler

Har kjent på de overalt, ser hele ut. En kamerat av meg kjøpte maken og de funker helt supert.
Jeg prøvde også med et måleinstrument, det gikk ihvert signal gjennon kabelene. Og NY-Sound gidder ikke en gang å svare på mail, selv om de skryter av god kundebehandling.

Trumpetguy

Medlem
7 Nov 2005
2.364
0
36
Ikke mulig å kjenne på en kabel for å finne evt overledning. I alle fall ikke en kabel med såpass stash rundt. Måling med multimeter er beste forslag så langt. Kan jo være så enkelt at en eller flere kordeller kortslutter f.eks. der + og - er splittet? Produksjonsfeil skjer de beste, selv kineserne.... (jeg har forøvrig omtrent samme kabler selv og de funker).

HKviking

Medlem
15 Mar 2007
1.343
0
0
Feil?

Dette er vell heller et spørsmål om feil matching av komponenter. Det er mulig at denne kabelen har feil kapasitans ditt oppsett. Tipper at det spiller OK men at forsterkeren har en tøff tid og blir varm veldig fort. Send den i retur å skaff deg en kabel som matcher ditt oppsett bedre. Pris betyr ikke at det er bra for ditt oppsett. En kabel som koster mer eller mindre kan være det perfekte for deg.

IsakAlexander

Medlem
8 Feb 2006
2.111
0
0
43
EC liker ikke Xindac kabler, er mange som har fått erfare det. Den spolen og motstanden som sitter på utgangen er fjernet på noen EC modeller?

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.452
0
36
charlie03 skrev:
Har kjent på de overalt, ser hele ut. En kamerat av meg kjøpte maken og de funker helt supert.
Jeg prøvde også med et måleinstrument, det gikk ihvert signal gjennon kabelene. Og NY-Sound gidder ikke en gang å svare på mail, selv om de skryter av god kundebehandling.
Det er jo en av gledene ved å importere selv. Når de har solg til deg er du glemt. Får du problemer må du fikse de selv - det er derfor det det er billig :-D .

hblika

Medlem
9 Aug 2007
126
0
16
Xindak advarer for øvrig på sine hjemmesider (Xindak.com) mot å kjøpe Xindak kabler fra New York Sound. Det står bla. at disse kablene kan være gamle modeller, piratkopier, ødelagte og til og med hjemmelagde!

IsakAlexander

Medlem
8 Feb 2006
2.111
0
0
43
Er det ikke slik at noen EC, Abrahamsen modeller ikke har slik filter på utgangen? Det som er i markert ring. Er fra en Nad manual men prinsippet er vel det samme.

Vedlegg

charlie03

Medlem
20 Nov 2008
12
0
0
Kabler

Takk for svar fra de som har vært innom. Da får jeg ha kablene på hylla til en annen anledning, men skal sette i gang litt måling.
Uansett er det en riskio å kjøpe fra Kina. Har dog kjøpt andre ting derfra som virker helt perfekt. ( bla. MHZS CD 88F cd spiller. )

Gunvald

Medlem
18 Jun 2008
68
0
0
Dette har ingenting med xindak kabler å gjøre, men det er generellt foliekabler.
Enkelte forsterkere takler ikke foliekabler (har vært et problem med enkelte EC og abrahamsen produkter, men det kan også forekomme på andr.) Løsningen er å montere på et filter på utgangene.
(samt å kjøpe kabler fra norsk leverandør... hehehe.)

charlie03

Medlem
20 Nov 2008
12
0
0
Det var et bra tips, men hva slags filter og hvor det skal monteres vet jo ikke jeg. Nå har jeg tatt frem mine tvinnede kabler, og det fungerer jo det også.
Til Gunvald: Å kjøpe ting fra Kina og andre steder i verden er spennende - prøv det. Norske leverandører tar i mange sammenhenger så stor fortjeneste at det er uhørt.