Erfaring med Subwoofer kalibrering med UMIK-1, MiniDSP, eventuelt Diraclive

normale74

Medlem
17 Jan 2006
233
0
16
Hei

Har en yamaha RX-A3050. Får ikke kalibrert subwoorene noe særlig med den.

Noen som har erfaring med comboen.

Umik-1, MiniDSP 2x4 HD og eventuelt Dirac live.

Har også hørt at UMIK-1 ruller av med ca 20Hz. Har gjo tenkt å "tune" subbene under det.

Er dette en bra kombo for å tweake subbene ? :)

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.860
70
48
Hei

Har en yamaha RX-A3050. Får ikke kalibrert subwoorene noe særlig med den.

Noen som har erfaring med comboen.

Umik-1, MiniDSP 2x4 HD og eventuelt Dirac live.

Har også hørt at UMIK-1 ruller av med ca 20Hz. Har gjo tenkt å "tune" subbene under det.

Er dette en bra kombo for å tweake subbene ? :)
Kjøp deg en umik-1 først for å se hvor problemene ligger. Det kan jo godt hende at du kommer i mål med Yamahaens innebygde peq bare du får se hvor problemene ligger.
Og det stemmer som du sier - Yamaha gjør en elendig jobb med sub , så der må man gå manuelt til verks.

normale74

Medlem
17 Jan 2006
233
0
16
Kjøp deg en umik-1 først for å se hvor problemene ligger. Det kan jo godt hende at du kommer i mål med Yamahaens innebygde peq bare du får se hvor problemene ligger.
Og det stemmer som du sier - Yamaha gjør en elendig jobb med sub , så der må man gå manuelt til verks.
Hvilken forsterker har du?

normale74

Medlem
17 Jan 2006
233
0
16
Hva har det med saken å gjøre ?

Jeg bruker nå en Marantz prosessor , men har hatt Yamaha tidligere.
Ingenting :) Men tror en kan tweake en del mer med en DSP :) Selv om jeg har ingen erfaring fra det.

Du har sikkert mer muligheter med marantzen en jeg har med Yamahaen..

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.860
70
48
Ingenting :) Men tror en kan tweake en del mer med en DSP :) Selv om jeg har ingen erfaring fra det.

Du har sikkert mer muligheter med marantzen en jeg har med Yamahaen..
Ja det kan man nok , men det er ikke sikkert det er nødvendig. Man må måle først for å få ting på det rene , å er litt heldig så kan det hende det holder lenge med de manuelle EQ muligheten du har i Yamahaen.
Ved å måle , eksprimentere med delefrekvens og timing så kan du komme ganske langt bare med det :)

Marantzen har egentlig ikke flere muligheter enn Yamahaen , men den gjør en del bedre jobb enn Yamahaen for subområdet ved hjelp av Audyssey rett ut av esken.

• Like
Reactions: sven.o

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
Skal du først kjøpe deg en UMIK, så sjekk ut cross spectrum. Da får du en mic som er bedre kalibrert, min kalibrering starter på 4,3hz :)

Kan sikkert være greit å skrive på profilen din hvor i landet du holder til, muligens noen rundt deg har en mic og kan ta en kjapp måling hos deg.