Er Optoma UHD60 egentlig en 4K projektor?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Var inne på HIFI klubben her forleden og kom i prat med en av selgerne. Han anbefalte meg en av de nye 4K projektorne fra Optoma.
Det virket som han ble litt overrasket når jeg ikke var enig i at dette ikke var en ekte 4K projektor.

Ser f.eks også på Klubbens Nettside....

UHD60.jpg

Optoma UHD60 er jo også en "jukse" 4K projektor som ikke viser et helt 4K bilde på lerretet direkte fra en UHD kilde med frittstående adresserbare punkter som man er vandt med fra dagens 4K Tver eller 4K sony modellene men som må "e-skifte" en kvart pixel bredde til siden og opp på samme måten som JVC, Epson Lcos.
Optoma og de (overprisede) BenQ modellene må vise to delbilder med en DLP brikke med 2716x1528 speil for å generere 3840x2160 oppløsning med 8.3 million pixler.

Nå er vel ikke Optoma et merke som i utgangspunktet har så høy "status" i AVforum.no, og de har vel hatt en del spenstige løsninger som ikke har slått helt godt an ytelsesmesig (de med LED lyskilde f.eks) , men her er det vel snakk om en mulig feil i markedsføring også?

DLP "4K" har høyere oppløsning enn et e-shiftet 1920x1080 bilde fra Lcos leiren men når fargene vises sekvensielt samtidig som oppløsningen er en mellomting mellom BD og 4K UHD BD, (aldri native) samtidig som kontrast og sortnivået ikke heller spiller på lag, da er vel ikke disse DLP modellene de mest optimale modellene å velge i dag.

Har også testet en Optoma UHD65 tidligere, men ble ikke overbevist over det den presenterte på lerretet...
DLP har fordelen av 1chip skarphet uten 3chip convergens problematikken, men må innrømme at bildet jeg så ble oppfattet som hadde en fargeforskyvingfeil, noe som lignet på optikk der fargene ikke fokusert i samme fokusplan (Kromatisk aberrasjon), i tillegg til den mer vanlige regnbue forstyrringen....

Hva synes projektor folket, burde HIFI klubben opplyse litt mer om teknologien her, så ingen vil føle seg lurt av dette?

Ikke helt på samme måte som de som har kjøpt sin første "4K UHD spiller" og finner først ut at det bare er en 4K oppskalering av BD spiller og ikke en spiller som kan spille av 4K UHD BD platene direkte....

Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.113
99
48
53
Jessheim
Den bruker et vibrerende linseelement for å øke oppløsningen, akkurat som E-shift. Den største ulempen med disse DLP-projektorene er at grunnkontrasten er marginale 1000:1, så de har hverken sortnivå eller kontrast, noe som merkes spesielt i mørke scener. I lyse scener fungerer de veldig bra, da ANSI-kontrasten er høyst akseptabel. I hvert fall for de som ikke reagerer på RGB-flimmer

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Svaret til overskriften er enkelt og greit NEI! :cool:

Enig, men hva synes du HIFI klubben skulle beskrive denne projektoren som?

Den takler 4K-2160p 24/50/60 (HDMI 2.0/HDCP 2.2) inn, og får via 2716 x 1528 x 2 > 8.3 millioner pikler på lerretet, bare ikke samtidig på samme måten som at fargene ikke er på lerretet samtidig....

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Den bruker et vibrerende linseelement for å øke oppløsningen, akkurat som E-shift. Den største ulempen med disse DLP-projektorene er at grunnkontrasten er marginale 1000:1, så de har hverken sortnivå eller kontrast, noe som merkes spesielt i mørke scener. I lyse scener fungerer de veldig bra, da ANSI-kontrasten er høyst akseptabel. I hvert fall for de som ikke reagerer på RGB-flimmer

Grunnkontrasten er på samme nivå som man var vant med på lampeventiler for 10-15 år siden, en iris eller dynamisklampeinnstilling kan nok pynte på noe sammen ned god ANSI kontrast i lyse scener, men synes informasjonen i mørkt kildemateriale så heller merkelige ut...

Den vil nok kunne fungere bra i en kino med lyse vegger og tak der en annen projektor med sortnivå ikke får vist hva den kan, men det var mest hva som er den riktige definisjonen på "4K" teknologien i disse DLP modellene jeg var ute etter i denne tråden.

Kundene kan jo føle seg litt lurt av "UHD60 er en ekte 4K/UHD DLP-projektor" i beskrivelsen. Det hadde i alle fall jeg blitt hvis ikke denne teknologien var kjent fra før....

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Den burde markedføres som det den er en 2716x1528 med et vibrerende glass som dobler antall pixler på lerretet og ikke en native 4K projektor. Dette har jo JVC gjort i mange år og der er det rimelig klart at det er 1080p e-shift det er snakk om.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
I henhold til UHD Alliance kan disse markedsføres som ekte 4K projektorer så hva folk på diverse forum måtte mene er egentlig svært lite interresant og før forbrukerrådet eller konkurransetilsynet sier noe om dette i norge gjør ikke HIFI klubben noe ulovlig.

Denne projektoren har kanskje ikke 8 millioner speil men den adresserer 8 millioner pixler hvilket er det som er avgjørende. Det argumenteres at pixlene overlapper men det kan argumenteres for at 3 chip alternativene produserer 24 millioner pixler (3 x 8 millioner) som ikke konvergerer perfekt og at det her også er et ovelapp så jeg vet ikke helt om disse strengt tatt heller han kalles ekte 4K.

Uansett viser en rekke tester at 4K DLP produserer et skarpere bilde enn mange av 3-chip konkurrentene, og vi har nå nådd en oppløsning der en eventuell 4K chip med 8 millioner speil trolig ville gitt begrenset merverdi, til en svært høy pris, så disse er trolig et ok kompromiss. Skal du virkelig ha "ekte" 4K finnes det i mine øyne ikke noe alternativ til TV om du vil slippe jukseløsningene alle projektorprodusentene benytter seg av (ikke 100% konvergerende farger, sekvensielle farger eller shiftende pixler)

TI har for øvrig kommet med 4x shiftende 1080 paneler som de også kaller 4K. BenQ kommer med en 15.000,- kroners 4K projektor basert på denne chippen over nyttår. Det blir spennende å se hvor skarpt bilde denne leverer i forhold til 3-chip alternativene "entusiastene" virker sverge til.

Sist redigert:

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
I henhold til UHD Alliance kan disse markedsføres som ekte 4K projektorer så hva folk på diverse forum måtte mene er egentlig svært lite interresant og før forbrukerrådet eller konkurransetilsynet sier noe om dette i norge gjør ikke HIFI klubben noe ulovlig.

Denne projektoren har kanskje ikke 8 millioner speil men den adresserer 8 millioner pixler hvilket er det som er avgjørende. Det argumenteres at pixlene overlapper men det kan argumenteres for at 3 chip alternativene produserer 24 millioner pixler (3 x 8 millioner) som ikke konvergerer perfekt og at det her også er et ovelapp så jeg vet ikke helt om disse strengt tatt heller han kalles ekte 4K.

Uansett viser en rekke tester at 4K DLP produserer et skarpere bilde enn mange av 3-chip konkurrentene, og vi har nå nådd en oppløsning der en eventuell 4K chip med 8 millioner speil trolig ville gitt begrenset merverdi, til en svært høy pris, så disse er trolig et ok kompromiss. Skal du virkelig ha "ekte" 4K finnes det i mine øyne ikke noe alternativ til TV om du vil slippe jukseløsningene alle projektorprodusentene benytter seg av (ikke 100% konvergerende farger, sekvensielle farger eller shiftende pixler)

TI har for øvrig kommet med 4x shiftende 1080 paneler som de også kaller 4K. BenQ kommer med en 15.000,- kroners 4K projektor basert på denne chippen over nyttår. Det blir spennende å se hvor skarpt bilde denne leverer i forhold til 3-chip alternativene "entusiastene" virker sverge til.

Det hjelper ikke mye at UHD Alliance sier at disse kan markesføres som 4K da de ikke er 4k, en projektor kan kalles for ekte 4K om den har 4096x2160 eller 3840x2160 pixler. Jeg har kritisert JVC for å ha 4K i beskriveksen sin da de kun kan motta et 4K signal, men de er ikke 4K projektorer. Ikke at det gjør så mye heller da...

Det hjelper heller ikke at disse DLP modellene kan oppfattes som skarpere med en PC desktop da de har ca 1000:1 i grunnkontrast og vil oppleves som blasse og kjedelige mot alle konkurrenter med ekte 4K eller 1080p e-shift (Sony, JVC og Epson)...:cool:

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Nei Andreas. De markedsføres som 4K og kan gjøre det helt lovlig, med begrunnelsen at de produserer 8 millioner pixler, noe for øvrig JVC e-shift ikke gjør. Hva du mener er hva som ikke betyr noe. Du er ikke noen autoritet her, hva du enn måtte tro. Ikke ta det som en fornærmelse for det er absolutt ikke meningen. Men det er fakta.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Nei Andreas. De markedsføres som 4K og kan gjøre det helt lovlig, med begrunnelsen at de produserer 8 millioner pixler, noe for øvrig JVC e-shift ikke gjør. Hva du mener er hva som ikke betyr noe. Du er ikke noen autoritet her, hva du enn måtte tro. Ikke ta det som en fornærmelse for det er absolutt ikke meningen. Men det er fakta.

Ja, de markedsføres som 4K og de har lov til det, men det du sier om at de produserer 8mill pixler er også riktig med noen modefikasjoner. men de er ikke native 4K da det kreves 4K oppløsning på bildebrikkene. Du har ikke kommet med noen faktaopplysninger her du har kun kommet med det samme som markedføringsavdelingnene til disse DLP projektorene gjør og viser at du har falt for triksene som disse avdelingene vil at du skal gjøre.;)

Kjøp deg gjerne en av disse og tro at de er ekte 4K og at de produserer et fantastisk bilde, det skal jeg ikke hindre deg i å gjøre.

Jeg lar meg ikke fornærme av tull på internett...:cool:

Sist redigert:

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Kjøp deg gjerne en av disse og tro at de er ekte 4K og at de produserer et fantastisk bilde, det skal jeg ikke hindre deg i å gjøre.
For høy latency. Og i de omgivelsene jeg ønsker oppholde meg i er det bare TV som har bra nok bilde.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.839
29
48
Denne projektoren er ikke en native 4K projektor, etter det jeg mener.

Men er bedre på 4K oppløsning en sine E-skift konkurrenter.
men resten er så dårlig at jeg hadde ikke tatt i den om jeg hadde fått den.

Så at de har fått lov til å informere om ekte 4K er rart synes jeg.
Har den 4K chip som er 3840x2160? Nei...
Har den ikke det er svaret enkelt.
Men teknikken på denne er ikke lik JVCs E-skift, så jeg ønsker en forklaring hvis dette skulle være en som går under 4K.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.113
99
48
53
Jessheim
At de kaller det 4K er en ting, men verre er det at de kaster inn HDR i beskrivelsen av produktet. Det bure jo heller stått "Ultra Limited Dynamic Range, with maximum 97% SDR color space" :mrgreen:

thoslags

Medlem
30 Sep 2005
1.146
2
38
Hei:) Tar opp igjen denne tråden da jeg har et spørsmål. Lurer på om det ville være verdt å oppgradere til en brukt optoma uhd60 fra en benq w5000.
Har hatt w5000 lenge, men den støtter jo ikke 4k og har begrenset lysstyrke og dynamikk.
Er greitt svart nivå men ikke veldig bra.
Vil ha noe som gir litt meir trøkk og gnist i bilde å samtidig ikke få dårligere svart enn jeg har med w5000. Altså w5000 kan få det veldig svart, men mister da mye detaljer i bilde. Hvilke andre "rimelige" projektorer med mulighet for 4k kan vere en oppgradering? Er ikke veldig viktig at det skal vere ekte 4k, men at man skal kunne se mere detaljer og dynamikk. Optoma uhd60 er jo nesten 10 år nyere enn w5000. Hva tenker folket? Setter stor pris på svar fra dere:)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.113
99
48
53
Jessheim
UHD60 vil gi mye mer lysstyrke og dynamikk i lyse scener, men den vil også gi ekstremt mye mer lys i "sort". Din gamle W5000 har grunnkontrast rundt 2000:1, mens UHD60 har grunnkontrast godt under 600:1. Dette i kombinasjon med mye høyere lysstyrke gir ikke akkurat troverdig sortnivå. Men for all del, dagslys-scener vil få et kraftig løft.

thoslags

Medlem
30 Sep 2005
1.146
2
38
Såppass altså. Da er den utelukket. Tusen takk for svar. Kunne Epson tw 9300 vert en grei avløser? Takker på forhånd for svar

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.113
99
48
53
Jessheim
TW9300 er absolutt en god avløser, men den bør i tilfellet pares med en Panasonic UHD spiller, slik at HDR tone-mapping kan gjøres i spilleren. Dette fikser nemlig ikke TW9300 selv (fungerer helt gull i TW9400). Til streaming kan du eventuelt bruke AppleTV 4K, og bare sette den opp til å spille av 4K som SDR.

• Like
Reactions: Toroluf and Nemesis