Er det flere som stusser på bildekvaliteten på SOLO?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.845
9
38
Har nå sett Solo både i 4K HDR på TV (støtter 1000nits) og Projektor X7500, samt deler av BD versjonen på PC for å sjekke.

Hva er det filmskaperne har gjort her???
Enkelte sener ser helt topp ut med god HDR følelse på høylys osv, men jevnt over er det en grå suppe som minner om konstant filming i mot-lys med vid åpne objektiver som vasker ut kontrast og skarphet i bildene. Synes nesten man kan innføre et nytt begrep for hvordan sortnivå og detaljer ble "knust" i denne. Her var det ikke black crush, men mer noe som på norsk kan kalles "grå knus"... der man ser referanse sortnivå i black-bars på "2.39.1" (som det står formatet er på 4K...), men sort i bilde begynner i grått flere hakk over dette.

Noen BD cap eksempler

1.png

2.png

3.png

Er vi vitne til en "loudness war" innenfor bilde gjengivelse her? der filmer skal se best ut på mobiltelefoner/nettbrett skjermer i dagslys, og billige DLP projektorer uten sortnivå?

Er ellers mye enig i beskrivelsene til Ralph Potts sin Solo review, men synes han var alt for snill i sin karaktertegning på bildekvalitet....

[video=youtube_share;dWSVsLBzHFo]https://youtu.be/dWSVsLBzHFo[/video]

Sist redigert:

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Ser USA utgivelsen får kun 3.5/5 på både BD og 4K bilde.

Hvilket land disc'er er det du har testa ?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.845
9
38
Denne er kjøpt på platekompaniet og er den "nordiske" 4KUltraHD med BD utgaven.

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Jeg kjøper somregel USA 4k og UK 3D, og bluray disc'ene er somregel ikke identiske (mtp språk/menyer etc.) Men om filmen er forskjellig vet jeg ikke, tester sjelden UK bluray'en i det hele tatt.

Må vente en god uke til på min solo siden en kompis må kjøpe i butikk i usa og så sende til meg pga Amazon/Disney krigen :(

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
Ja, enig. Elendig film og elendig artistisk valg av regissør/fotograf i denne filmen, så flatt og dødt ut nesten hele tiden.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.161
94
48
41
www.avforum.no
Ja, enig. Elendig film og elendig artistisk valg av regissør/fotograf i denne filmen, så flatt og dødt ut nesten hele tiden.
Siste wannabe Harrison kommentaren fra "unge mr. Solo" tok jo kaka i den filmen, makan til feil valg av hovedperson med tanke på hvilken karakter Solo spilles av i de "ekte" SW´ene tror jeg mangler sidestykke i Hollywood casting... Filmen var uansett helt "grei" synes jeg, type terning 3, men som SW fan ble jeg hvertfall til tider godt underhold...

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
De skulle valg han som spilte ung Harrison ford i Age of Adaline

[video=youtube;vwLv993khfI]https://www.youtube.com/watch?v=vwLv993khfI[/video]

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
Siste wannabe Harrison kommentaren fra "unge mr. Solo" tok jo kaka i den filmen, makan til feil valg av hovedperson med tanke på hvilken karakter Solo spilles av i de "ekte" SW´ene tror jeg mangler sidestykke i Hollywood casting... Filmen var uansett helt "grei" synes jeg, type terning 3, men som SW fan ble jeg hvertfall til tider godt underhold...
Ja de bommet helt på både Han Solo og Lando. Men det hjalp jo at Woody, Tandie Newton, Emilia Clarke og Chewbacca var med.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.161
94
48
41
www.avforum.no
Ja de bommet helt på både Han Solo og Lando. Men det hjalp jo at Woody, Tandie Newton, Emilia Clarke og Chewbacca var med.
Ja, var ikke veldig impressive han Lando heller, men synes han gjorde det bedre enn Solo... Woody gjør jo en god figur som alltid, redder jo inn noe av udåden, og de øvrige var også absolutt innafor. Helt drøyt at de sjanser på en ny fyr som de har gjort her, men de skal jo kanskje ha for å ta sjansen, men her gikk det altså skeis...

eyvind

Medlem
31 Okt 2004
3.525
0
0
38
Kongens by
Er det dårlig regi og dialog eller bare dårlig skuespill ? Har ikke sett den ennå, er på vei i posten. Episode 2-3 (spesielt ep2) hadde elendig dialog, regner med greenscreen bidro til å gjøre de ekstra klønete.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.161
94
48
41
www.avforum.no
Er det dårlig regi og dialog eller bare dårlig skuespill ? Har ikke sett den ennå, er på vei i posten. Episode 2-3 (spesielt ep2) hadde elendig dialog, regner med greenscreen bidro til å gjøre de ekstra klønete.
Solo ødelegger veldig mye synes jeg, han har rett og slett ikke det som trengs til rollen. Sikkert en kul fyr og alt det der, men nei, funker ikke. Historien er helt OK, veldig mye som føles som tatt ut av løse luften er det dog til tider, men en viss rød tråd også mot neste - altså Episode 1, er det til dels. Helt grei skuring, er du SW fan må en jo se den, og har du forventning på null er det jo mulig en lar seg imponere også til tider.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.093
7
38
De opprinnelige regissørene ble jo sparket i 11 time. Så kom Ron Howard inn og gjorde mesteparten om igjen. Den er helt klart filmet i en mørk tone...et helt klart bevisst valg. Og den foregår jo ikke på vår grønne og blå jord....har foreløpig bare sett begynnelsen...

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
De opprinnelige regissørene ble jo sparket i 11 time. Så kom Ron Howard inn og gjorde mesteparten om igjen. Den er helt klart filmet i en mørk tone...et helt klart bevisst valg. Og den foregår jo ikke på vår grønne og blå jord....har foreløpig bare sett begynnelsen...

Sent from my iPad using New Forum mobile app
Joda, men selv om man filmer i en mørk tone, så er det fullt mulig å gjøre det mer kontrastrikt/dynamisk.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.845
9
38
Ron Howard som regissør pleier å levere så det holder han, så regner med det er noe annet som har skjedd her. Har lurt litt på om det er overgangen til 4K de sliter litt med på disse utgivelsene.... Synes forrige 4K + BD utgivelse av Star Wars hadde litt av det samme i de mørkeste senene, som man kunne sammenligne med eldre utgivelser, men var meget god på mye av de andre bilde parameterne som jeg synes Solo ikke innfridde på.
Eksempel fra BD
FA.png
LJ.png

. Lys og fargepalett vil som du er inne på nok være forskjellig, avhengig av sammensetning i atmosfære lyskilde osv, men regner med at skygger der det er meget få fotoner som sendes ut eller treffer fremdeles bør bli ganskje sort, uavhengig i hvilken galakse man befinner seg i.

Synes helt klart det er en underholdende film, og er enig med mye av de de andre skriver her inne også. Det å "tukle" med SW universet, pleier å få frem ganske mye negativ omtale i seg selv, det tror jeg man bare må regne med.
Men det er når man faller litt ut av innlevelsen av filmen pga. man ergrer seg over hvor flatt og lite dynamisk det er, at det blir et problem.

Lurte litt på om JVC projektoren hadde blitt rammet av et nytt gamma dopp eller noe, men så en annen film etterpå (12 Strong), og da var god følelsen og "filmtransen" til de grader tilbake. :)

Sist redigert:

Kane

Medlem
13 Mai 2004
9.117
0
0
Synes selv Rogue One og Solo er de beste SW filmene siden originale trilogien. Har ikke tenkt mest på bilde i Solo, men må si lyden var ganske kjedelig og lite dynamisk....

Kane

Medlem
13 Mai 2004
9.117
0
0
65" TV @ the moment. Er på utkikk etter en "grei" pris på en 75", men har ikke funnet noe jeg har fått slått til på enda. Var forøvrig Blu-Ray jeg så, men med Atmos lydsporet...

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.897
3
38
Digget filmen og selv om jeg hadde små forvetninger til lyden var det ikke altfor ille selv om det var strupet for dynamikk i enkelte scener. Bildemessig på min ikke HDR HW-65 Sony la jeg ikke merke til noe negativt.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
Ja, da ser det ut som det er vi med jvc 'kontrast-monstre' projectorer som legger spesielt merke til begrenset dynamikk.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.353
10
38
Fikk også sett denne i helgen, og må vel si det var ikkeno WOW faktor med bildet på denne, nei. Så Rampage etterpå, og den var jo råflott bilde på i forhold(4K begge to).

Men likte historien, og med litt triks på lyden(4db mer MV og Bass EQ, eller BEQ) så var det en riktig så fornøyelig affære.