Epson TW9400

jtfure

Medlem
14 Feb 2008
15
11
3
Hei, og gratulerer med nytt forum :)

Er det noen som har erfaringer med den nye Epson TW9400? Har prøvd å søke nettet etter tester men det er dårlig med engelsk/norsk språklige tester på nett enda.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Takk for gratulasjon med nytt forum for øvrig, svarer på den her i en sidekommentar; en av de nye morsomme funksjonene på den oppdaterte plattformen! :)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Jeg har stående en av dem i hjemmekinoen nå, men har ikke rukket å få alt for mye erfaring med den enda. Det jeg kan slå fast allerede nå er at den er super lyssterk og skarp. Om lag samme støynivå på "medium" som JVC har på "high", men har til gjengjeld da ca. like mye lys også som JVCen på high i medium (DLA-X5900).

Rent bildemessig er det absolutt også mye å like fra Epsonen, selv om nok JVC X5900 på en del parametre slår Epsonen. Spesielt selvsagt på sortnivået, og ikke nødvendigvis på de helt bekkmørke scenene, for der er irisen på Epsonen såpass funksjonell at den drar ned ganske mye, men da på de scenene som har typisk 5-10% APL, altså de mellom-mørke. Sier ikke at Epsonen er dårlig, men heller at JVCen er helt avsindig god på denne type scener. I lyse scener ser ting veldig bra ut på Epsonen, så absolutt.

Jeg sitter såpass nærme lerretsduken min på 3,3m bredde, rundt 3m unna, at jeg må defokusere litt for å slippe å se rasteret fra Epsonen. Dette er jo imidlertid et ekstremtilfelle, altså ca. 1:1 bildebredde og sitteavstand. Min anbefaling på TW9400 er nok opp mot 1,5x lerretets bredde for å unngå å se noe til rasteret. E-shift systemet tar jo bort veldig mye av rasteret for øvrig, men sitter en altså med nesa oppi duken og blåser den opp veldig stor slik som hos meg har fremdeles D-ILA / SXRD en viss fordel.

En veldig imponerende ting på TW9400 er tone mappingen av HDR. Med unntak av JVC sin nye N-serie har jeg aldri sett en projektor håndtere HDR like bra som denne fra Epson. Dynamikken beholdes, detaljer i det sorte ivaretas og lystrykket er maks pupp. Her slår den JVCen med god margin, JVCen krever rett og slett en kilde som tone mapper, noe Epsonen ikke ser ut til å gjøre.

Er sikkert også andre som kan kommentere denne som har sett på den, men nå som X5900 jo er en utgått modell tross alt og JVC koster fra 65.000 og opp fra N-serie mener jeg denne Epsonen gjør god figur i sitt segment. Den tar jo nå også full 18Gbps på begge HDMI innganger og egner seg i så måte veldig godt på gaming. Skal faktisk få testa den på en Xbox One X snarlig, og da er det jo mulig å kjøre full 60FPS i 4K inn på den.

jtfure

Medlem
14 Feb 2008
15
11
3
Takk for raskt og utfyllende svar lygren.

Jeg fikk projektoren inn døren her hos meg i dag bare par dager etter den ble bestilt hos AVShop. Tok sjansen på at dette er en solid oppgradering fra min Optoma HD28DSE. Har sett litt på JVC sine projektorer også, men det ligger over mitt budsjett. Det samme gjorde egentlig Epson sin. Har prøvd å søke etter tester på denne, men finner fint lite.

Noen som kjenner til tester som er utført på denne?

• Like
Reactions: oes

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Takk for raskt og utfyllende svar lygren.

Jeg fikk projektoren inn døren her hos meg i dag bare par dager etter den ble bestilt hos AVShop. Tok sjansen på at dette er en solid oppgradering fra min Optoma HD28DSE. Har sett litt på JVC sine projektorer også, men det ligger over mitt budsjett. Det samme gjorde egentlig Epson sin. Har prøvd å søke etter tester på denne, men finner fint lite.

Noen som kjenner til tester som er utført på denne?
TW9400 blir ikke lansert i USA før april tror jeg, men så snart den er på plass der borte kommer det nok tester. Vet at Cine4Home har sett litt på den (Google translated til norsk): https://translate.google.com/transl...en-teststudios-eingetroffen-erste-ergebnisse/. Tror også @didrik nilsen driver og tester en TW9400 i disse dager, så tar sikkert ikke alt for lang tid før det forekommer litt mer håndfaste tester på denne!