Epson EH-TW9400 støy

balsam

Medlem
15 Jul 2005
109
0
16
49
Har lest mange solide og omstendige tester av TW9400 men har ikke lest som mye om støyen til 9400 i ulike tester og lurer på om noen kan si noe om sin erfaring rundt dette?

Vi har nylig investert i en ny Epson EH-TW9400 som avgir merkbar hvinende støy ("whine") når den mottar 4K-signal, enten det er "native" 4K eller et signal med lavere oppløsning oppskalert til 4K ved hjelp av "4K enhancement" funksjonen. Vi har viften satt til ECO-modus men støyen blir umiddelbart merkbar over normal viftestøy i øyeblikket projektoren mottar et 4K-signal. Finnes det en måte å unngå dette? Vi kan ikke se at 4K enhancement kan slås av i projektorens menu for å eventuelt utelukke dette, dessverre.

For å teste selv kan du gjøre følgende:
Sett Power modus i ECO > Når projektor mottar et bildesignal hører du etter mens du trykker > "Home" på fjernkontroll, knapp rett under fjernkontrollens "On" knapp.
Her opplever i alle fall vi en markant forskjell når støyen blir borte. Det blir helt tyst, men støyen er tilbake i det øyeblikket bildet er tilbake.

I Epsons spesifikasjoner oppgis støyen i ECO modus til svært lav som den også er så lenge den ikke mottar bilde, men det nevnes lite om e-shift støyen i det øyeblikket projektoren mottar 4K bilde. Er det andre som opplever tilsvarende eller kan vi ha fått en mandagsutgave med en form for defekt, eller er dette et kjent e-Shift fenomen? Ville for eksempel en firmware oppdatering kunne redusere dette?

Støyen drukner naturligvis når man skrur opp lyden under en film, men under normal TV titting eller PC bruk oppleves nevnte støy som direkte slitsom over tid og skulle veldig gjerne sett at 4K enhancement (e-Shift) kunne deaktiveres på noen måte.

Det må samtidig nevnes at rett ut av eske-bilde-opplevelsen har vært imponerende så langt! Det hadde imidlertid vært veldig kjekt om noen ville dele sin favoritt bilde-innstillinger-guide på TW9400 slik at man kunne fått testet dette nærmere.

All tilbakemelding, info og tips mottas med takk.

Sist redigert:

Tage

Medlem
23 Jan 2021
22
3
3
Vet ikke om det er noe hjelp i svaret mitt. Men jeg har en TW7400. Den lager lyd når e-shift aktiveres. Men vil ikke kalle det noen hvinende støy, mere en jevn ekstra dur bare. Merker den bare om jeg går helt inntill prosjektoren. Men til og med vifta i eco mode er høyere en e-shift duren her hvertfall. Man får ikke skrudd av 4k enhancement om man mottar 4k kilde. Den kan kun skrues av og på ved oppskalering av 1080

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

• Like
Reactions: balsam

balko

Medlem
3 Jun 2004
722
118
43
Vestfold
avforum.no
Kan ikke si jeg har lagt merke til den type støy på min. Jeg skal teste imorgenkveld!

Jeg brukte guide på avforums.com, skal se om jeg finner link.

• Like

balsam

Medlem
15 Jul 2005
109
0
16
49
Vet ikke om det er noe hjelp i svaret mitt. Men jeg har en TW7400. Den lager lyd når e-shift aktiveres. Men vil ikke kalle det noen hvinende støy, mere en jevn ekstra dur bare. Merker den bare om jeg går helt inntill prosjektoren. Men til og med vifta i eco mode er høyere en e-shift duren her hvertfall. Man får ikke skrudd av 4k enhancement om man mottar 4k kilde. Den kan kun skrues av og på ved oppskalering av 1080

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
Takk for hyggelig svar. Håper flere deler sin erfaring her. Greit å kunne få luket bort eventuelle feil på vår utgave ettersom den er helt ny. Selv helt nye produkter kan jo i noen tilfeller ha defekter, men mistenker at vår familie er særdeles følsomme for denne støyen. Har tidligere hatt TW9000 og Sony VPL-HW55ES men ingen av disse var i nærheten av "hviningen" til TW9400.

balsam

Medlem
15 Jul 2005
109
0
16
49
Kan ikke si jeg har lagt merke til den type støy på min. Jeg skal teste imorgenkveld!

Jeg brukte guide på avforums.com, skal se om jeg finner link.
Mange takk! Det hadde vært kjekt med en forbedrings-oppskrift for innstillinger :) Opplevde du selv noen bedring av bildet etter justeringer via guiden?

PureHifi

Aktiv
15 Aug 2011
1.200
102
63
har du tatt kontakt med utsalgs stedet da? og om du har mulighet å måle støyen så er det vel litt enklere å vite om dette er normalt eller ikke.

balko

Medlem
3 Jun 2004
722
118
43
Vestfold
avforum.no

Jeg brukte guide på avforum eller
Mange takk! Det hadde vært kjekt med en forbedrings-oppskrift for innstillinger :) Opplevde du selv noen bedring av bildet etter justeringer via guiden?
Da har jeg snurret film og testet med alle mulige formater; oppløsninger og kilder. Det er ikke noe høy hvinelyd hos meg. Har min lampe på medium, så det er litt viftestøy, men ellers ingen ulyder.
Jeg anser meg selv som ganske følsom for ulyder😬😳

Jeg merket stor forskjell på bildet etter innstillingene ja. Mye mer smell i fargene, bedre kontrast og bedre sort. Nå skal det jo sies at alle ser farger litt forskjellig, og at det er noe subjektivt hvordan man foretrekker skjermbildet.

Finner ikke sidene jeg fant innstillingene på, men skal lete mer i morgen.

• Like

balsam

Medlem
15 Jul 2005
109
0
16
49

Jeg brukte guide på avforum eller

Da har jeg snurret film og testet med alle mulige formater; oppløsninger og kilder. Det er ikke noe høy hvinelyd hos meg. Har min lampe på medium, så det er litt viftestøy, men ellers ingen ulyder.
Jeg anser meg selv som ganske følsom for ulyder😬😳

Jeg merket stor forskjell på bildet etter innstillingene ja. Mye mer smell i fargene, bedre kontrast og bedre sort. Nå skal det jo sies at alle ser farger litt forskjellig, og at det er noe subjektivt hvordan man foretrekker skjermbildet.

Finner ikke sidene jeg fant innstillingene på, men skal lete mer i morgen.
Tenkte jeg skulle legge til en film her med nevnte projektor som belyser noe av støyen, men det gikk beklageligvis visst ikke :) Fant du forresten linken med innstillingene`?

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
89
25
18
Sjekket på egen - ingen ulyd og ingen forskjell i lyd med bilde på/av (home knapp eller video).
Testet bare på 4k kilder, og då er 4k Enhancement ikke mulig valg (PJ kjører auto eShift når det er 4K kilde)