Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
De enhetene jeg har sett så langt er vel relativt stabile. De måler som regel litt vel magenta fargetemperatur (mye blått og rødt), samt at gamma er off (som regel den grønne kanalen). Via TW9300 fikk man ikke rettet opp gamma-avviket i grønt, siden den ikke har mulighet for å justere gamma per fargekanal. Dette er pice-of-cake å korrigere i TW9400, og man oppnår helt jevn gamma, uten color banding.
Men rett ut av esken, i fargemodus Natural, er både TW9300 og TW9400 helt "greie".

Dersom man har moderat stort lerret kan man kjøre HDR i fargemodus Cinema (med DCI fargefilter), og det ser rett og slett veldig bra ut. På større lerret tar dessverre filteret for mye lys, og man bør heller bruke Natural (uten DCI fargefilter) fargekalibrert for HDR.

• Like
Reactions: lygren

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
Det er alltid forskjell på 3-chip projektorer rett ut av esken, uansett merke. Det å samle bilde fra tre bildebrikker gjennom et prisme er komplekse saker. Bildebrikkene med flytende krystaller (LCD, SXRD og D-ILA) er heller ikke 100% identiske i hver enhet. Optikken og prismene har også minimale avvik fra enhet til enhet. Alle disse faktorene gjør at projektorene kalibreres med individuelle "null-punkt" fra fabrikk, og to ellers identiske enheter måler aldri helt likt. Men setter du to TW9400 i hvert sitt rom, og du beveger deg mellom disse rommene for å identifisere forskjeller, så ser du neppe forskjell. Side om side på samme duk derimot, så vil du umiddelbart ser forskjell i fargetemperatur og lysstyrke. Dette uavhengig av om vi snakker om Epson, JVC eller Sony.
Single-chip DLP projektorer har en mye enkle oppbygging, og bruker i tillegg fargefiltre i stedet for flytende krystaller. Ulempen er elendig native kontrast. Men siden projektorene måler ekstremt likt, er det gjerne denne typen projektorer som brukes i simulatorer etc, der man mikser sammen flere projektorer til en samlet bildeflate.

• Like
Reactions: mbjorge and lygren

jtfure

Medlem
14 Feb 2008
15
11
3
Da har jeg satt opp prosjektoren i taket og byttet ut min Optoma HD28. For det første så var det en lek å stille den inn ved hjelp av lense shift. En ny verden. Rett ut av esken så knuser denne min gamle og noe rimeligere Optoma. Det blir spennende og se når denne en eller annen gang blir kalibrert. Angrer ikke på denne oppgraderingen.

• Like
Reactions: Ak

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.180
103
63
41
www.avforum.no
En veldig kjekk funksjon for de av oss med maskeringslerreter er at denne har støtte for minne også på digital "masking" for hvert linsepreset, f.eks. da 16:9 eller 2.40:1. Ofte må en finjustere litt i kantene for å få bildet perfekt inn i lerretsrammen, og tidligere var det kun en "global" masking tilgjengelig, men nå kan en altså sette og lagre denne for hver preset, samme som for siste generasjons JVC N-serie.

Thoros

Medlem
25 Okt 2006
471
0
16
M&R
Jeg er i markedet etter en ny projektor. har en epson TW1000 som er 11 år og full hd. Har ventet på at Epson skal komme med ekte 4K lenge, slik som Sony og JVC, lurer virkelig på når de skal ta steget opp til "ekte" 4k. Nå vet ikke jeg hvor bra denne nye fra Epson er , men jeg har ikke tenkt å bytte på mange år. Så hva skal jeg velge E-shift eller ekte 4K?

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Det vil være en KJEMPE oppgradering med en Epson 9400 Thorus. Lommeboken er vel det som er viktigst.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
Jeg fikk ikke eu-linken til å fungere tidligere i dag, men via lenken på den norske siden fungerte det:
Rull ned til bunnen av siden, og klikk på "fastvare"

Jeg finner ingen funksjonsendring etter å ha oppdatert til den nye firmware utgaven, og heller ingen beskrivelse fra Epson angående oppdateringen

• Like
Reactions: didrik nilsen

Baldrick

Medlem
9 Nov 2003
5.533
0
36
Noen som har enkle tips til innstillinger en stakkars bruker som ikke har så peiling på dette med bilde kan bruke som utgangspunkt på en 9400?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
Bildemodus "Natural"
gamma -1 i mørkmaskert rom, ellers 0

Ved avspilling av HDR kan du øke saturation med +1 eller +2, samt senke HDR dynamikk fra 8 ned mot 4 (om du har stort lerret)

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
470
5
18
37
avforum.no
Som Didrik nevner er 4K et viktig issue i forhold til valget her. 4K materialet er HDR, og god håndtering av HDR er derfor viktig om man har kilder med 4K materiale.
Avspilling via UHD-plater er ikke noe stort problem, for der finnes det spillere som gjør glimrende tone-mapping av HDR materialet (Panasonic). Men har man 4K materiale liggende på harddisker, og skal spille av via media-spiller, så finnes det ingen som tone-mapper dette for avspilling via projektor. Da er eneste alternativ å bygge en PC (med MadVR), men det koster like mye som projektoren pga ekstreme krav til skjermkort. Unntaket er Epson projektoren, for den tone-mapper veldig bra, og det selv om den ikke mottar HDR meta-data fra avspilleren. Så svaret er enkelt nok; prioriterer du avspilling av nedlastet 4K, så er Epson et soleklart førstevalg. Har du bat-cave hjemmekino, og spiller av 4K materiale fra plater, så gå for X5900 og en Panasonic UHD-spiller.
Så f.eks. Sony VW270 eller JVC sine klarer ikke HDR fra nedlastet 4K, men Epson klarer det? Skulle gjerne sett live både 4K (e-shift) og HDR. Har mer erfaring med høyt dynamisk omfang på foto (Sony A9), men leser at HDR er det store på video/film nå.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
Sony og JVC sine 4K modeller tonemapper HDR. Sony sine gjør ikke "perfekt" tonemapping, men relativt bra. Det vil si at det ser bra ut i lyse områder, mens mørke scener er litt for mørke (lite informasjon nær sort). JVC sine eldre 4K E-shift modeller tonemapper ikke.

Alle 4K filmer er i HDR, så det er viktig at projektoren gjør god tone mapping.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
470
5
18
37
avforum.no
Men er det slik at Epson TW9400 tonemapper også nedlastet 4K materiale, men Sony og JVC kun fra 4K UHD Blu-ray og ikke fra fil på harddisk koblet til Blu-ray-spiller f.eks. ?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
Nei, alle tonemapper selv om materialet ikke inneholder meta-data, men da må man enkelte ganger gjøre en enkel manuell tilpassing for å få lysstyrken rett. Dette gjøres enkelt via en slider i menyen på alle projektorene (forskjellig navn på funksjonen). TW9400 tone-mapper stort sett korrekt, og jeg opplever ikke at jeg må kompensere med HDR10 slideren på forskjellige filmer.
Problemet med nedlastet materiale er at mediaspillere flest ikke videresender HDR meta-data. Dataene er der, de blir bare ikke overført. Har prøvd å finne forståelse for problemet hos noen produsenter, men de trekker bare på skuldrene.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
470
5
18
37
avforum.no
Hvordan er TW9400 sammenlignet med Sony sin VW270? Får man et bedre bilde med bedre dynamikk ut av Epsonen selv om den ikke har native 4K? Jeg byttet i 2013 fra JVC til Sony HW30 pga. Motionflow. Fungerer bildeinterpoleringen bra på TW9400 for en som foretrekker motionflow ¨høy¨ på Sony?

Edit: Legger til at vi har 106¨ lerret og sitter med øynene litt over 2,5m fra lerretet. Omtrent batcave (mørk mørk grå).

Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
Men tanke på at VW270 både har 4 ganger så høy oppløsning og to til tre ganger så høy grunnkontrast, så kan jeg garantere at den har bedre skarphet og bildedynamikk. I tillegg er det ingen som slår Sony på native "bildeflyt", samt interpolering. Men så koster også "moroa" også nesten dobbelt så mye.
Eneste TW9400 er bedre på maks lysstyrke og tone-mappingen av HDR. Lysstyrken er selvsagt ikke noe issue på 106 tommer.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
470
5
18
37
avforum.no
Takk for svar! Da er det nok VW270 jeg vurderer sterkest. Jeg så den hos HIFI-Klubben i Trondheim for noen dager siden og ble ikke så veldig imponert, var litt mørkt bilde på 106¨ lerret og HDR. Jeg håper (og tror) den bare var kalibrert litt for ¨forsiktig¨ i forhold til min smak. Jeg heller nok hakket mer mot ¨showroom¨ innstillinger med litt mer ¨pop¨ i bildet, men før det ødelegger bildet. HIFI-Klubben vil nok vise alle skjermer så naturlig som mulig. Vi skrudde på motionflow og reality creation og fokuserte den også på nytt, men lekte ikke så veldig mye med innstillinger utover det. Så litt kromatisk aberration rundt tekst, kan man normalt sett justere panel alignment ganske perfekt på denne?

Googlet opp den første hjemmekino 4K til Sony, VW1000ES. Ser den kostet 5X det VW270 koster. Hvordan står denne ¨billig¨-modellen seg i forhold til den? Enklere optikk og mindre lysstyrke eller overgår ny teknologi den dyrere, men eldre modellen?

Beklager å skrive om Sony i denne Epson-tråden. Jeg så youtuber THE RAFCAVE som hadde en VW260 byttet over til TW9400 pga. 60fps 4K tror jeg det var. Nå i går etter 2 uker endte han med å kjøpe VW270 fordi han ville tilbake til native 4K. Han virker ekstremt fornøyd både med Sony sin forrige 260 og nå 270. Tror jeg leste et sted at TW9400 ikke har bildeinterpolering med 4K og da utgår den for meg. Leste en del om Optoma UHZ65 laserprojektor også og den virket meget bra, men tror den mister en del detaljer i skyggene og det er litt kjedelig.

Edit: Graderiger i HDR var imponerende og så utrolig flott ut på "Avengers Infinity war" på VW270. HDR var innstilt på auto. Kanskje andre innstillinger kan gi mer punch i bildet?

Sist redigert:

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.032
13
38
39
Takk for svar! Da er det nok VW270 jeg vurderer sterkest. Jeg så den hos HIFI-Klubben i Trondheim for noen dager siden og ble ikke så veldig imponert, var litt mørkt bilde på 106¨ lerret og HDR. Jeg håper (og tror) den bare var kalibrert litt for ¨forsiktig¨ i forhold til min smak. Jeg heller nok hakket mer mot ¨showroom¨ innstillinger med litt mer ¨pop¨ i bildet, men før det ødelegger bildet. HIFI-Klubben vil nok vise alle skjermer så naturlig som mulig. Vi skrudde på motionflow og reality creation og fokuserte den også på nytt, men lekte ikke så veldig mye med innstillinger utover det. Så litt kromatisk aberration rundt tekst, kan man normalt sett justere panel alignment ganske perfekt på denne?
Det er nok ikke unaturlig at bildet kan oppleves som litt mørkt; sjekket du "HDR contrast" kontrollen? VW270 har ikke automatisk HDR tone mapping, så da må man leke seg litt selv for å finne riktig balanse. Ellers så er det lov å like showroom-instillinger, men det er litt som å banne i kirken ;). Innstillingene i denne modien er fryktelig langt fra det som filmskaperne ønsker å vise deg.

• Like
Reactions: Saarg

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
Som Anbjørn nevner, er det viktig å justere graden av tone-mapping på VW270. Har man litt størrelse på lerretet er det som regel bare å kjøre HDR Contrast til max.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
470
5
18
37
avforum.no
Takk Anbjørn og Gorm!
Jeg har nå akkurat bestilt VW270 og Gorm skal kalibrere :) , så da blir den helt sikkert super. Utrolig god hjelp og info fra Gorm på mail.
Bestilte med Panasonic UB420 også som har gode muligheter for tone mappe. Var en Sony-spiller i den jeg så her om dagen og forstår det som at Panasonic tone mapper bedre og skal også gi veldig god skarphet i bildet.

Å ønske showroom innstillinger er nok litt feil forum å skrive i ja og jeg vil moderere meg litt her. Jeg ønsker absolutt et korrekt bilde, men legger gjerne til Motionflow og Reality creation og heller et knepp opp i punch i bildet enn et knepp under ¨purist¨-innstillinger :) Naturlige hudtoner er viktig da Jeg har en gammel Darbee Darblet, men antar den ikke funker til 4K. Håper Reality creation gjør noe lignende.

• Like
Reactions: Ak