Enorm forskjell på lyd etter flytting

ribtin

Medlem
25 Feb 2013
69
1
8
www.cultcinema.net
Jeg har nylig flyttet fra en leilighet over til et hus, og tok da med meg det trofaste anlegget mitt (5.1 Saxo 8 høyttalere fra System Audio og Sony DN1080 receiver). Men da jeg satte det opp i den nye kjellerstua og kobla til, ble jeg ganske overasket over hvor enorm forskjell det er på lyden. Den nye kjellerstua er på ca. 32kvm og derved en del større enn stua i den gamle leiligheten som var på ca. 22kvm, så noe forskjell hadde jeg forventet, men ikke at det skulle så mye!

For det første er volumet vesentlig lavere. Da jeg tidligere kunne se på filmer med volumet et sted mellom 10-20 på receiveren og det rista i veggene på den gamle leiligheten, må jeg nå opp i det dobbelte for å i det hele tatt ha helt grei lyd så jeg kan følge med på dialog.

Og det som dessuten er mye kjipere er at mellomtonen er nesten borte. Den deilige lydenkvaliteten jeg var så glad i med dette anlegget har derfor blitt litt kjip, og siden jeg altså må skru opp volumet såpass, så fremstår lyden som enda skarpere da diskanten blir mye tydeligere uten at mellomtonene følger volumoppgangen.

Jeg har forsøkt å se gjennom alle innstillinger og titta på alle koblinger, men ikke funnet noe som skal være galt... Så da må eneste forklaringen jeg kan tenke meg, rett og slett være at den nye kjellerstua ikke har særlig til isolering og at vegger og tak skaper dårlig akustikk som sluker mellomtonen...?

Er dette et kjent problem med dårlig mellomtone i lite isolerte rom? Og hva er isåfall de enkleste tiltakene jeg kan gjøre for å forbedre mellomtonen?

Eller er det rett og slett sånn at det gamle anlegget er litt for lite for den større kjellerstua? Tar isåfall også gjerne imot forslag til nye høyttalere som kunne passe bedre.

Setter pris på alle tips og råd =)

Tage

Medlem
23 Jan 2021
20
2
3
Rommet er absolutt det som har mest innvirkning på et anlegg, hjelper ikke å ha feks høytalere til en million i et rom som ikke er bra, alt spiller inn på lyden. Alt fra isolasjonen i veggene til stivheten i veggene og plater på veggene. Så hjelper det jo klart å behandle veggene. Stoppe første refleksjonene fra høytalerene er veldig viktig. Da senker man hastigheten på den reflekterte lyden. Problemene oppstår når direkte og reflekterte lyder treffer øret på forskjellige tidspunkter. Er annet problem kan å være du sitter i en utfasning mellom sub og høytalere kan da å være lurt å prøve å sitte en annen plass. Klart at et større rom krever mere effekt for å oppnå samme lydnivå som et mindre rom. Tror ikke jeg ville byttet ut noe enda men heller prøve deg litt frem med rommet. Regner med du har kjørt en ny romkalibrering i huset? Viktig å få det unnagjort først. Så en siste ting å huske er jo å at jo høyere volum man vil oppnå jo mere spiller rommet inn på lyden. Hjelper gjerne så mye jeg kan (har bygget et par dedikerte hjemmekinoer, og er syklig opptatt av å få rommet til å prestere så bra som overhodet mulig, noen begrensninger må man leve med såklart, men burde ikke være noe iveien med utstyret hvertfall)

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

ribtin

Medlem
25 Feb 2013
69
1
8
www.cultcinema.net
Tusen takk for svar. Jeg får bare prøve meg litt frem da.

Skulle forresten gjerne hatt hjelp til å bygge en mer ordentlig hjemmekino etterhvert, men det får bli når Bitcoin bikker millionen ;)

Tage

Medlem
23 Jan 2021
20
2
3
Bare hyggelig, jeg er ikke den som er mest aktiv på forumet her, men håper den kunskapen jeg har lært di siste 20 åra er til nytte for noen er mange faktorer som kan spille inn. Mangel på mellomtone kan godt være pga bassen utfaser og maskerer den bort. Mannlig dialog kan begynne helt nede i 80hz og har rommet problemer der vil det å være problemer på 40hz og muligens 160hz som igjen dekker mye av dialog ommrådet, da vil det være vanskelig å høre den, å bare skru opp volumet vil bare skape mere varme og forvrengning, ville da altså heller funnet ut hvorfor problemet er der og om det kan fikses på en annen måte som feks lytteposisjon Så forresten denne videoen i dag og er fremdeles mektig imponert over all fysikken som ligger bak god lyd og hva vi mennesker oppfatter som bra lyd. Her konkluderer han jo faktisk med samme jeg sa til deg, ikke noe vits å bruke masse penger på utstyr før rommet er iorden

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

• Like
Reactions: oes

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.115
126
63
Jeg har nylig flyttet fra en leilighet over til et hus, og tok da med meg det trofaste anlegget mitt (5.1 Saxo 8 høyttalere fra System Audio og Sony DN1080 receiver). Men da jeg satte det opp i den nye kjellerstua og kobla til, ble jeg ganske overasket over hvor enorm forskjell det er på lyden. Den nye kjellerstua er på ca. 32kvm og derved en del større enn stua i den gamle leiligheten som var på ca. 22kvm, så noe forskjell hadde jeg forventet, men ikke at det skulle så mye!

For det første er volumet vesentlig lavere. Da jeg tidligere kunne se på filmer med volumet et sted mellom 10-20 på receiveren og det rista i veggene på den gamle leiligheten, må jeg nå opp i det dobbelte for å i det hele tatt ha helt grei lyd så jeg kan følge med på dialog.

Og det som dessuten er mye kjipere er at mellomtonen er nesten borte. Den deilige lydenkvaliteten jeg var så glad i med dette anlegget har derfor blitt litt kjip, og siden jeg altså må skru opp volumet såpass, så fremstår lyden som enda skarpere da diskanten blir mye tydeligere uten at mellomtonene følger volumoppgangen.

Jeg har forsøkt å se gjennom alle innstillinger og titta på alle koblinger, men ikke funnet noe som skal være galt... Så da må eneste forklaringen jeg kan tenke meg, rett og slett være at den nye kjellerstua ikke har særlig til isolering og at vegger og tak skaper dårlig akustikk som sluker mellomtonen...?

Er dette et kjent problem med dårlig mellomtone i lite isolerte rom? Og hva er isåfall de enkleste tiltakene jeg kan gjøre for å forbedre mellomtonen?

Eller er det rett og slett sånn at det gamle anlegget er litt for lite for den større kjellerstua? Tar isåfall også gjerne imot forslag til nye høyttalere som kunne passe bedre.

Setter pris på alle tips og råd =)
Det er rommet ja, plassering er viktige her.
Ble totalt annerledes her også. Stereo ble mye bedre, men surround ble dårligere iforhold til sitteplass.