En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
24.929
0
0
Nordfjord
Mål opp rett lengde 6-8 steder inn på røret, rundt hele. Ta litt teip og følg disse avmerkingene hele veien rundt. Da har du en rett og riktig linje hele veien rundt. Ta en Stanley-kniv eller lignende og riss langs kanten av teipen. Gjør dette noen ganger, og du får et fint kutt.

crimar

Medlem
15 Apr 2009
3.834
0
0
teddytusen skrev:
Mål opp rett lengde 6-8 steder inn på røret, rundt hele. Ta litt teip og følg disse avmerkingene hele veien rundt. Da har du en rett og riktig linje hele veien rundt. Ta en Stanley-kniv eller lignende og riss langs kanten av teipen. Gjør dette noen ganger, og du får et fint kutt.
Veldig smart. Takker!

Hvorfor tenkte jeg ikke på det :p

crimar

Medlem
15 Apr 2009
3.834
0
0
Da er portrørene kuttet opp :)

Alle ble ganske like untatt et som ble en halv cm for lang. Er vel ikke sååå farlig :)

crimar

Medlem
15 Apr 2009
3.834
0
0
Da har min far hentet alle platene.

Han kontrollmålte alle platene og de var veldig nøyaktig kuttet så dette lover bra :)

Noen som har tips til tvinge jeg kan bruke for å lime høyttalerene? De må være lengre en 110cm

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Lange tvinger

Du kan fixe det uten superlange tvinger også. Jeg limte fast avstivere, bak og sideplater først. Da kunne jeg bruke 600 tvinger i bassportene for å holde fast topp og bunn i stedet for å bruke de lengste tvingene.

Mange muligheter.

crimar

Medlem
15 Apr 2009
3.834
0
0
Delthral skrev:
Du kan fixe det uten superlange tvinger også. Jeg limte fast avstivere, bak og sideplater først. Da kunne jeg bruke 600 tvinger i bassportene for å holde fast topp og bunn i stedet for å bruke de lengste tvingene.

Mange muligheter.
Vil ikke det kunne ødelegge porthullene? MDF er jo ganske skjøre.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
crimar skrev:
Vil ikke det kunne ødelegge porthullene? MDF er jo ganske skjøre.
Nix. Jeg brukte Jula sine hurtigtvinger. De har gummibelegg på kontaktflatene. Støperøret tar jo unna for endel av trykket også.

Bare pass på at alle deler står i riktig vinkel (90 gr. fra bunnplaten.)

Se bilde:

Når det gjelder lim så var Casco PU lim genialt.

Vedlegg

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
joakimpatos skrev:
hvor mye koster det for en tvinge på jula?
Mener 60cm tvinger koster 99 til vanlig. Jeg kjøpte 6 stk på tilbud til 69,-

Biltema har også slike til rundt 100-lappen, men jeg syns Jula sine er enklere i bruk. Det skal også sies at 2 stk ble ødelagt uten at jeg herjet for mye med de. Regner med man får byttet de hvis man har kvittering.

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
Jeg har en haug med Ironside tvinger. Er ganske fornøyd med de. Jeg har noen som er 120cm også. Men de måtte jeg spesialbestille, da de ikke var normal lagervare.

Jeg kjøpte mine mesteparten fra jernia, så de er litt dyre, men god byggekvalitet, og holdbarhet.

Her ser jeg de har en del på byggmaker også. Ettersom Jernia kan skaffe lengre, så kan sikkert de det og.
Tvinger

crimar

Medlem
15 Apr 2009
3.834
0
0
Ostemannen skrev:
Jeg har en haug med Ironside tvinger. Er ganske fornøyd med de. Jeg har noen som er 120cm også. Men de måtte jeg spesialbestille, da de ikke var normal lagervare.

Jeg kjøpte mine mesteparten fra jernia, så de er litt dyre, men god byggekvalitet, og holdbarhet.

Her ser jeg de har en del på byggmaker også. Ettersom Jernia kan skaffe lengre, så kan sikkert de det og.
Tvinger
Kommer nok til å benytte metoden til dethral. Litt dumt å bruke flere hundre kroner på et prosjekt. Brukte jo en god del penger på 100cm tvinger forrige gang, så skal nok klare å få lit det sammen med de :)

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
jepp, ser den. Men er ikke feil å ha tvinger liggende. Vet aldri når DIY ånden kommer. :mrgreen:

vrod

Medlem
22 Feb 2008
93
0
0
Lastestropper

.DSC00609.JPG

Laget mine Miles av 2x19 mm MDF. Skrudde det første laget MDF sammen, limte deretter lag nr 2. Supplerte med lastestropper til å holde press den lengste veien under limtørking.

crimar

Medlem
15 Apr 2009
3.834
0
0
Umulig å ikke like de når man først hører hvor rått de spiller.:cool:

Ser frem til å begynne å bygge. Driver med intens research ang finnish. Hadde vært rått å fått til en skikkelig finnish med vinyl feks.