En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Er ikke spesiallim det. Fås kjøpt på vanlige byggshoper, biltema osv.

Kjøp en liten sprayflaske til vann så er det lett å få det til å skumme godt. Og som sagt, smør på, og bruk høyt press under limeprosessen. Overflødig skum er lett å skjære bort med en tapetlim i etterkant.

Polyuretanlim, Casco Cascol - CASCO | Clas Ohlson

I bilde ser du godt hvordan limet har skummet opp.

Vedlegg

• IMG_0138.JPG
    IMG_0138.JPG
    42,2 KB · Sett: 65
17 Mar 2010
2.068
0
0
Jeg pleier å bruke vanlig Casco trelim og tvinger. Det krever tette liminger og nøyaktig skjærte plater, men det er mye rensligere enn polyurethanlim, og herder raskere. Hvis jeg har det travelt og finish ikke er viktig så bruker jeg skruer også for å holde det sammen, da kan jeg sette sammen en hel høyttalerkasse på en halvtime.... 8)

For kasser som må tåle litt håndtering (f.eks PA-høyttalere) bruker jeg alltid skruer, det blir solidere. Da bruker jeg også metallbeslag for å gi ytterligere styrke.

Coaslip

Medlem
19 Aug 2007
1.066
1
38
Sandnes
Nå har jeg skummet endel tråder om akustikkplater , men jeg er fortsatt usikker på hvor jeg kan skaffe disse. Har nettopp handlet inn 100mm rockwool isolasjon til badet , og har endel til overs. Kan dette brukes ?

Coop obs har rockwool trinnlydsplater, som liger veldig på akustikkplatene, men det er vel ikke disse heller ? Og rockwool har jo som kjent ikke noe som heter akustikkplater på hjemmesidene, så jeg finner ikke noe der heller , så hvis noen kan komme med noe konkret , så hadde det vært veldig fint.

Det er i første omgang kun til å isolere inni høyttaleren med. Jeg ser at dynabel har noe som heter "Akustilux" som brukes til høyttalerdemping , men er usikker på hvor mye jeg skal bruke ? Kan jo følge anvisningene på siden men synes det virker litt... tynt ?

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Coaslip skrev:
Nå har jeg skummet endel tråder om akustikkplater , men jeg er fortsatt usikker på hvor jeg kan skaffe disse. Har nettopp handlet inn 100mm rockwool isolasjon til badet , og har endel til overs. Kan dette brukes ?

Coop obs har rockwool trinnlydsplater, som liger veldig på akustikkplatene, men det er vel ikke disse heller ? Og rockwool har jo som kjent ikke noe som heter akustikkplater på hjemmesidene, så jeg finner ikke noe der heller , så hvis noen kan komme med noe konkret , så hadde det vært veldig fint.

Det er i første omgang kun til å isolere inni høyttaleren med. Jeg ser at dynabel har noe som heter "Akustilux" som brukes til høyttalerdemping , men er usikker på hvor mye jeg skal bruke ? Kan jo følge anvisningene på siden men synes det virker litt... tynt ?

Det må vanligvis bestilles hos en byggevarekjede. Monter skaffer disse f.eks.

crimar

Medlem
15 Apr 2009
3.834
0
36
Da har jeg laget hull og limt inn portørene. Ble en tight fit, men gikk akkuratt! På bilde ser rørene litt skjeve ut, men det er de ikke!

154xeuu.jpg

17 Mar 2010
2.068
0
0
Nå har jeg skummet endel tråder om akustikkplater , men jeg er fortsatt usikker på hvor jeg kan skaffe disse. Har nettopp handlet inn 100mm rockwool isolasjon til badet , og har endel til overs. Kan dette brukes ? Coop obs har rockwool trinnlydsplater, som liger veldig på akustikkplatene, men det er vel ikke disse heller ? Og rockwool har jo som kjent ikke noe som heter akustikkplater på hjemmesidene, så jeg finner ikke noe der heller , så hvis noen kan komme med noe konkret , så hadde det vært veldig fint. Det er i første omgang kun til å isolere inni høyttaleren med. Jeg ser at dynabel har noe som heter "Akustilux" som brukes til høyttalerdemping , men er usikker på hvor mye jeg skal bruke ? Kan jo følge anvisningene på siden men synes det virker litt... tynt ?

Vanlig rockwool eller glava isolasjon er egentlig det beste rent akustisk. Ulempen er at det avgir støv. Fordelen med akustikkplater og skumplast er at det ikke støver. Men vanlig isolasjon kan godt brukes hvis man sprayer overflaten (etter at det er montert) med hårlakk. Da binder man overflaten og det støver en del mindre.

"Akustilux" (eller "Dacron" som det også heter, og brukes blant annet i boblejakker...) demper for dårlig ved lave frekvenser så det vil jeg ikke anbefale.

FredrikC

Medlem
20 Des 2008
4.533
0
0
Tangen;

har du noen målinger og liknende som dokumenterer det du sier her? Jeg trodde akustikkplater hadde høyere tetthet som gjør at de fungerer bedre til lave frekvenser enn vanlig rockwool?

Jeg har forøvrig benyttet metoden med å spraye vanlig Rockwool med hårspray. Det fungerer, har inspisert drivere og det er ikke noe tegn til støv i motoren.

17 Mar 2010
2.068
0
0
Det har jeg ikke sånn direkte. Men løs rockwool/glava mener jeg demper bedre enn hard, hvis jeg husker det jeg har lest i blant annet The Master Handbook of Acoustics riktig. Poenget var (tror jeg) at lydbølgene må kunne trenge gjennom dempematerialet for å bli absorbert. Skal sjekke det opp ved anledning.

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Tettheten må settes i sammenheng med tykkelsen. Tynne plater må være hardere for å dempe bra. Har en kalkulator på dette, der akustikkplater funker fint opp til 10-15cm tykkelse, over det må man over på lettere stoffer.

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Kanskje det optimale hadde vært en kombinasjon med tynn litt hard plate sammen med en tykkere og mykere plate?

Coaslip

Medlem
19 Aug 2007
1.066
1
38
Sandnes
Jeg er ferdig med mine omsider. bygget dem 90% ferdige og spilte på dem uten skum inni i en periode mens jeg vetntet på akustikkplater fra Monter. De brukte en måned å vel så det.. Iallefall satt sammen nå og gjemt bak lerret... :) Endte opp med å sette 1 stk QSC RMX 1450 (2x400w) på hver av dem, siden jeg deler aktivt , med minidsp. Klarer ikke holde meg vekke en eneste dag uten jeg må ned i kjelleren å spille noen timer. Koser meg gløgg hjel!

Men! - Jeg har ikke frest ned diskantene. Ser noen anbefalte dette. Er det krise om jeg ikke har gjort det ?!? Noen som vet ?

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Klarer ikke holde meg vekke en eneste dag uten jeg må ned i kjelleren å spille noen timer. Koser meg gløgg hjel!
Høres veldig bra ut :)

Men! - Jeg har ikke frest ned diskantene. Ser noen anbefalte dette. Er det krise om jeg ikke har gjort det ?!? Noen som vet ?
Det er vel bare estetiske hensyn som ligger bak dette? Og det spiller vel ingen rolle for deg som har dem bak lerretet uansett?

Teoretisk får du ørlite mer invendig volum i kassa når du ikke har frest ned elementet i forhold til et som er nedfrest. Men jeg føler meg temmelig trygg på at beregnet volum på ingen måte er så kritisk at slike mikroskopiske forskjeller betyr noe som helst. På den annen side får du vel teoretisk bedre innfesting av elementet når du ikke har frest bort noe av fronten og du har mer å skru i. Men igjen så er det vel så minimale forskjeler at det neppe betyr noe.

Eller kanskje de som anbefaler nedfresing gjør dette med bakgrunn i ørliten forskjell i spredningskarateristikk, eller noe slikt, i forhold til om elementet er i flukt med frontbaffelen eller ikke? Det skal jeg ikke kommentere da jeg ikke har filla peiling på slikt. Men det hadde vært interesant å hørt i fra noen som har peiling eventuelt..

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Står litt her.

http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/flush mounting.html

En kjapp gjennomlesing sa meg at det var viktigere med diskanter enn basselementer.
Interessant!
Spørsmålet blir da hvordan dette arter seg for en hornladet diskant? Ved hvilke frekvenser får man disse diffraksjonene da? Kanskje utenfor det hørbare spekteret?

Et annen interessant poeng var det med å montere diskanten asymetrisk. Jeg tror ikke jeg har sett noen som har bygget Miles har gjort det. På tegningene er vel ikke dette målsatt sideveis, kun i høyden? Det ser ut som de fleste (alle) har montert diskanten sentrert.

crimar

Medlem
15 Apr 2009
3.834
0
36
Da har jeg fått freset ut frontplatene med hjelp av en meget godt venn her på forumet. Har dog ikke bilder. Doh!

Men har sett at frontplatene ikke er helt perfekt kuttet, og dette krever nok myyyye etterarbeid for å få fint.
Burde jeg lime alt sammen og starte pussingen, og senere sette inn dempematerialle?

Eller burde det legges inn før frontplaten limes på med avstivere inni?

Strike Ace

Medlem
1 Apr 2005
1.539
0
36
Holder på å bygge noen høyttalere selv nå og jeg kommer til å gjøre det i denne rekkefølgen:
Lime bakplate, sider, topp og bunn.
Lime inn avstivere
Lime inn Front.
Pusse, sparkle, male.
Inn med koblingsbokser/delefilter/porter.
Inn med dempemateriale.
Inn med elementer.

crimar

Medlem
15 Apr 2009
3.834
0
36
Okei.

Problemet mitt blir vel at jeg muligens ikke får lagt inn dempemateriale til diskanten :S

Edit: Forresten sett på BEF sin byggelogg, og han har nå klart det, så burde det jo ikke vøre noe problem :)

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
24.925
0
36
Nordfjord
Jeg må spørre... Den øverste avstivingen din er vel ikke tett? Du kan dele opp dempematerialet før du putter det inn. Diskanten har lukket bakkammer så den trenger ikke demping per se. Regner med det var en upresis formulering..?