ELNS - Program for testing av multikanals lyd

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
I forbindelse med egen testing av hjemmekinoer har jeg laget et verktøy ELNS for å kunne teste multikanals lydavspilling. I hovedsak henter ELNS lyd fra en kilde, enten en lydfil eller fra et lydenhet, gjør en behandling av lyden og sender den ut til en fil eller lydenhet. ELNS støtter mange ulike funksjoner som tester eller demostrerer ulike lydfunksjoner.

En svært populær funksjon er Matrix mixer, som tillater at man kan sende lyd fra en kilde, f.eks. en stereo lydfil, og ut på alle valgfrie kanaler i 7.1 HDMI. På den måten er det mulig å sende lyd til bare senterkanalen eller til bakkanalene for testing.

Programmet kan lastes ned gratis herfra:

(Per nå er det kun tilgjengelig på Windows, men er åpen for forespørsler for andre OS)

elns_screenshot.png

Dokumentasjonen på programmet er beklageligvis fraværende for øyeblikket, så gjerne kom med spørsmål hvis det er noe dere lurer på. Dette er et program som er under stadig utvikling, så jeg er helt åpen for forslag, forbedringer, kritikk og hva det skulle være. Jeg har f.eks. en ny versjon på trappene nå, men jeg må få den mer stabil før jeg kan slippe den. Dere som har brukt programmet må veldig gjerne komme å bidra og forklare.

Denne posten er for at dere skal kunne komme i gang. Jeg skal komme tilbake til ytterlige detaljer om hvordan programmet brukes og dens funksjoner etterhvert.

Innholdsfortegnelse

Sist redigert:

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Hvordan sette opp 7.1 fra Windows

For å kunne få brukt funksjonene fra ELNS fullt ut må man koble seg til anlegget via HDMI og Windows må settes opp for å sende ut 7.1 lyd. I Windows 10 kan dette gjøres ved å åpne den gamle sound setting (er dessverre litt knotete vei å komme dit): Settings -> Sound settings -> Sound Control Panel (gjemt under "Related settings"). (Jeg har bare engelsk Windows, så jeg håper dere klare å finne norske navnene på knappene.)

SoundSettings_arrow.png

I Sound panelet får man opp listen over Playback enheter som er koblet til. Velg HDMI enheten som er koblet til anlegget og velg Configure

SoundControlPanel_arrow.png

Da får man opp en wizard hvor man velget lydformatet over HDMI. Her velger man 7.1 Surround, krysser av alle høyttalerene og alle full-range. Grunnen er at man ønsker at receiveren tar seg av eventuell nedmiksing og basshåndtering.

Sound71Config.PNG
SoundCustomize.PNG
SoundFullrange.png

Det kan også være verd å nevne at man bør også sette formatet som Windows bruker. På Sound control panelet velg Properties. Under Advanced fanen får man valget hvilket format som skal benyttes som standard. Velg 24 bit, 44100 Hz (Studio Quality) eller 24 bit, 48000 Hz (Studio Quality).

SoundControlPanel_arrow2.png
SoundFormat.PNG

Når man åpner ELNS kan man se at man nå har fått en lydenhet med out=8 som viser at man nå har 8 lydkanaler tilgjengelig over HDMI

elns_8ch.png

Sist redigert:

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Enkel bruksanvisning

Hovedfunksjonen til programmet er å ta lyd inn, gjøre en prosessering (funksjon) og sende lyden ut igjen. Øverst i vinduet velges inn og ut lyd og hvilken funksjon som skal brukes. Tallet til høyre for Input og Output er antall inn- og utkanaler. For å velge fil inn eller ut, må filnavnet skrives inn evt bruke Open og Save. For å velge audio inn og ut, må man slette linjen med filnavnet. ELNS støtter de fleste lydformater utenom mp3. Det må velges en lydfunksjon. Her vises Passthrough, som er en gjør-ingenting funksjon, som er glimrende til å teste at lydkoblingen inn og ut fungerer.

elns_basic.PNG

Nederst til venstre i bildet og nederst finnes avspillingskontrollen. Hvis man spiller fil, kan man hoppe ved å trykke på den grønne framdriftsbaren. Området til høyre viser teknisk info om avspillingen og hvis man svever over området får man enda mer teknisk info som vist i bildet.

Nederst til høyre vises et status-ikon og man får mer info hvis man svever eller klikker på ikonet. Dette er spesielt nyttig når innstillingene ikke er riktige. Da får feltene rød bakgrunn, og en forklaring blir gitt hvis man klikker på ikonet i nederste høyre hjørne. Her finnes det også en Send diagnostics knapp som kan benyttes for de som vil til å sende meg informasjon dersom programmet har krasjet eller oppført seg rart.

nonexist.PNG

Til høyre finnes en meny som påvirker selve lydavspillingen under prosessering. Knappene A, B, C og D er preset-innstillinger som kan byttes til å lagre og hente tilbake innstillinger underveis. F.eks. hvis man skal A-B teste mellom to innstillinger. Bypass forbikobler prosesseringen (ren lyd) og Mute stopper lyden. Reset nullstiller innstilligene. Disse innstillingene kan justeres fritt under avspilling, mens fil- og lydinnstillingene på toppen kan ikke endres under bruk.

Trykker man på tannhjul-ikonet,
font-awesome_4-7-0_cog_20_0_303030_none.png
, får man opp følgende innstillinger:

elns_settings.PNG

Her man man sette innstillinger som Samplerate, hvilket format som benyttes (Processing format) og hvilket filformat som benyttes når man lagrer filer (Output file format). Merk at ikke alle disse innstillingene blir brukt alltid. F.eks. hvis man spiller av fra en fil, er det filen som bestemmer samplerate. Det blir ikke gjort samplerate-konvertering.

Jeg er pålagt å gjøre dere oppmersom på at programmet sender inn anonyme bruksdata. Ingen personlig informasjon som navn eller IP-adresse blir samlet inn. Hvis man allikevel ønsker å avstå fra dette så gjør man det ved å sette Send anonymous analytics til DISABLED

Trykker man på pakke-ikonet,
font-awesome_4-7-0_cube_22_0_303030_none.png
, får man opp denne dialogen som kan brukes til å sjekke om det er nye oppdateringer av programmet. Den viktigste funksjonen her er Use beta releases. Ønsker man å prøve ut nye ting, som ikke nødvendigvis er helt stabilt, så kan man velge denne.

elns_updates.PNG

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Matrix mixer

Funksjonen Matrix mixer eller matrisemikser på norsk lar deg mikse inngangkanaler (til venstre) og sende dem til utgangskanaler (på toppen). F:eks. i bildet så sendes inngangskanal 1 til utgangskanal 1 med +0dB (altså like høyt), og innkanal 2 til utkanal 2. Hvis man klikker på et felt, blir det grønt og man kobler lyden fra innkanalen til den tilhørende utkanalen. Høyreklikker man på et felt, blir feltet rødt som betyr at det sendes ut i motfase. Scrollehjulet på musen kan benyttes til å justere mengden i dB opp og ned.

Når man bruker dette med 7.1 HDMI utgang, kan man sende lyd til enkeltkanaler i anlegget. I Windows er kanalfordelingen slik:
  1. L
  2. R
  3. C
  4. LFE
  5. SBL
  6. SBR
  7. SL
  8. SR
elns_matrix.PNG

Noen eksempler på koblinger med stereo kilde

Vanlig stereo til LR fronter
1590771847976.png
Stereo mikses ned til mono og sendes til senterkanalen
1590771883568.png
Stereo sendes til surroundkanalene
1590771942970.png
Stereo sendes til surround back
1590771974936.png
Stereo sendes i mono til LFE
1590772451467.png
Stereo i motfase (surround i gamle dager) til frontene
1590772184383.png
Stereo oppmiks til 7.0. Det er slik surround lages av stereo, men med litt mer avansert justering.
1590772320737.png

Presettene A, B, C og D er ypperlige til å buke for å hoppe mellom de ulike variantene.

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Jeg har akkurat releaset betaversjonen v1.1-b3 av ELNS. Denne kan du få tak med å gå på URLen på øverse post, eller å slå på "BETA" i updatevinduet som kan nåes via pakkesymbolet på menyen til venstre.

Av store nyheter så støtter denne versjonen at man kan ha to forskjellige lydenheter på lyd inn og lyd ut. Det er lagt inn støtte for loopback audio, altså at man koble seg inn på lyden ut av en annen enhet og så igjennom programmet og ut på en annen enhet. Dette vil muliggjør at man kan streme Spotify og Tidal igjennom ELNS, noe som vil forenkle bruken.

Loopback for streaming

Dette korte beskrivelsen beskriver hvordan man kan sette opp ELNS til å behandle lyd fra andre kilder som f.eks. Spotify og Tidal. Først av alt må Windows settes opp til å sende lyden fra Spotify og Tidal til en annen lydenhet enn den man skal teste. I bildet under har jeg koblet inn et tilfeldig USB headsett for å få en annen lydenhet.

windows_select_device.png

I ELNS må man velge Windows WASAPI som lydsystem. Inngangen må settes opp som audio og man må velge samme enheten man valgte som utenhet i Windows. Merk "(loopback)" teksten. På utenhet velger man den lydenheten som er koblet til anlegget. Sjekk at det er valgt 2 innkanaler og 8 utkanaler. Trykker man start, skal det gå lyd fra inn til ut igjennom ELNS. Merk at WASAPI er litt kilen (jobber med saken), så programmet henger seg i ny og ne. Avslutt programmet og start på nytt. -- Jeg er som alltid ekstremt interessert i tilbakemelding.

elns_v1.1-b3_top.png

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
I dag har jeg gjort noe jeg aldri har gjort før: Jeg har kjørt Mac for aller første gang! Og det på en PC. Jeg fikk (med litt knoting) kjørt opp OS X High Sierra på en VirtualBox VM. Formålet var å teste hvordan om ELNS-programmet er mulig å kjøre på Mac og hvordan det så ut.

Og jeg fikk det til! Det hadde jeg ikke ventet på så kort tid. Vel og merke ser ikke grafikken i ELNS bra ut, men alle knapper virker! Spennende. @Jan B ingen løfter om når jeg kan klare å gi ut en versjon for Mac, men jeg har beviselig begynt. Jeg har heller ingen mulighet til å teste audio uten en fysisk Mac, fordi audio virker ikke i VM.

Screenshot from 2020-06-02 22-49-57.png

• Like
Reactions: Jan B and Saarg

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.292
382
83
Nydelig forklaring for folket her, @Midas .
Skal til med litt testing, men Sola har vinket fra sin beste side her siste dagene , så det må nytes.
Blir rufse vær til helga, så kanskje jeg rekker en runde!

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.408
39
48
@Midas , det høres bra ut med en Mac version :) Virker jo helt genialt dette programmet her, utrolig bra jobb du har gjort her ;)

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Panner

Panneren er en funksjon hvor man "plasserer" en stereo lyd en villkårlig plass i et multikanals lydoppsett. Man kan interaktivt endre hvor lyden spilles av ved å dra markøren og da lyden mellom kanalene i anlegget. Bruksområdet til denne funksjonen er å evaluere hvor bra lyden flyter fra en høyttaler til en annen ved å panorere lyden over.

Panneren virker ved at man flytter en markør langs en sirkel mellom kanalene. Den røde markøren er høyre lydkanal inn, mens den hvite er venstre lydkanal inn og markørene sitter på bestemmer hvor lyden blir sendt ut. Bildet under viser at markøren er plassert mellom R og C. Tallene ved kanalnavnet viser hvor mye lyd som sendes til kanalen. I bildet sendes -6dB til senterkanalen og -1.2dB til høyrekanalen. Panneren krever stereo lydkilde inn og støtter variabelt antall kanaler ut: 2.0, 3.0, 4.0, 5.0 (6 kanaler) og 7.0 (8 kanaler).

elns_panner_cursor.png

Lydmodusknappene til høyre bestemmer hvordan inn-lyden sendes ut
  • MONO L/R. Sender kun venstre eller høyre lydkanal ut på valgt posisjon
  • STEREO. Sender stereo ut i et symmetrisk mønster. Den hvite venstre kanal vil speile den høyre.
  • STEREO+1. Plasserer høyrekanalen en kanal til høyre for venstre.
  • STEREO+2. Plasserer høyrekanalen to kanaler til høyre for venstre
Avansert
Det er også mulig å panorere lyden mellom to enkeltkanaler langs den rette linjen som går mellom L og R som standard. En spesielt nyttig evaluering i kinoer kan være hvordan senterkanalen låter kontra L og R i mono. Bilde 1 under viser da hvordan lyd sendes C kanalen og bilde 2 hvordan lyden sendes i mono og likt til L or R. Sitter man i sweetspot skal og bør disse låte likt.

panner_c.PNG
panner_lr.PNG

Det er mulig å flytte kryssbaren ved å dra endepunktet med høyre musknapp. Da kan man få til alle typer panoreringer man ønsker f.eks. få en flytende panorering fra R til SBL. I stereo-modus følger den hvite kanalen med og speiler den høyre symmetrisk.

panner_r_sbl.png

Senterkanaltesting
Dersom man setter Output channels til 3, så får man en modus som er svært nyttig å teste senterkanalen med. Dra kryssbaren med høyre musknapp og plasser den loddrett mellom C og midt mellom L og R nederst som bildet viser. Punktene med svart prikk er spesielle punkter som kan være av interesse å sette markøren i.

panner_3_points.png

• A Vanlig stereo L+R avspilling
  • B Avspilling fra kun senterkanalen
  • C Lik mengde lyd fra C og L+R
  • D L+R spiller mono
  • E Lyden ligger midt mellom C og R i stereo
Beveger man markøren mellom (B) og (D) flytter man lyden fra mono i senter kanalen (B) til mono fra frontene L+R (D). Det er en god måte å evaluere hvor godt senteren sitter lydmessig sammen med frontene.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Hunsbedt and Saarg

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Jeg har gitt ELNS en spinn på Linux, Ubuntu 20.04, og det virker. For første gang har jeg lykkes å få multikanals lyd ut fra Linux over HDMI. Jeg måtte kjøre det via pulse og så bruke dens til HDMI-utgangen. Mappingen med kanalene er ulikt fra Windows. Men uansett, virker veldig lovende. Som på Mac, ser ikke grafikken like bra ut.

De av dere som kunne tenkt å kjøre Linux (@Saarg kanskje?): Hvilket format/distribusjonsform hadde dere ønsket her? Det er ikke vanlig med binærreleaser i Linux og det finnes så enormt mange distroer, så det blir en jobb i seg selv å holde sånt gående. Selve programmet og motoren vil bli releaset i source form om ikke lenge, så det vil være mulig å installere dette fra source. Men merk at enkelte av funksjonene som er distribuert med binær-releasen vil ikke bli releaset under open source lisens.

Screenshot from 2020-06-09 18-40-59.png

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
708
42
28
Jeg har gitt ELNS en spinn på Linux, Ubuntu 20.04, og det virker. For første gang har jeg lykkes å få multikanals lyd ut fra Linux over HDMI. Jeg måtte kjøre det via pulse og så bruke dens til HDMI-utgangen. Mappingen med kanalene er ulikt fra Windows. Men uansett, virker veldig lovende. Som på Mac, ser ikke grafikken like bra ut.

De av dere som kunne tenkt å kjøre Linux (@Saarg kanskje?): Hvilket format/distribusjonsform hadde dere ønsket her? Det er ikke vanlig med binærreleaser i Linux og det finnes så enormt mange distroer, så det blir en jobb i seg selv å holde sånt gående. Selve programmet og motoren vil bli releaset i source form om ikke lenge, så det vil være mulig å installere dette fra source. Men merk at enkelte av funksjonene som er distribuert med binær-releasen vil ikke bli releaset under open source lisens.

Vis vedlegget 242685
Sorry, har ikke kommet meg så langt å teste multikanal ennå, men du har jo allerede fått det til. Fant ut at den laptopen jeg kunne leke med hadde display port utgang og jeg hadde ingen adaptere til HDMI.

Jeg tror det er like greit å la dere for Ubuntu. Det er vel ubuntu eller en som er basert på Ubuntu som er de mest vanlige. Red hat/fedora er for det meste enterprise som kjører og opensuse er litt for lite til at det er vits å kompilere.
Arch har jo sitt eget pakke system, men er usikker på hvordan det er med en del av softwaren lukket.
Så i utgangspunktet tror jeg det er sikrest å gå for Ubuntu.

Er det så mye i programmet som er distro-spesifikt at en binærfil ikke vil kjøre på de fleste distroene?

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Sorry, har ikke kommet meg så langt å teste multikanal ennå, men du har jo allerede fått det til. Fant ut at den laptopen jeg kunne leke med hadde display port utgang og jeg hadde ingen adaptere til HDMI.

Jeg tror det er like greit å la dere for Ubuntu. Det er vel ubuntu eller en som er basert på Ubuntu som er de mest vanlige. Red hat/fedora er for det meste enterprise som kjører og opensuse er litt for lite til at det er vits å kompilere.
Arch har jo sitt eget pakke system, men er usikker på hvordan det er med en del av softwaren lukket.
Så i utgangspunktet tror jeg det er sikrest å gå for Ubuntu.

Er det så mye i programmet som er distro-spesifikt at en binærfil ikke vil kjøre på de fleste distroene?

ELNS har ikke så veldig mye binært i seg, men det er noe (lydsystemet) og selve python kjører som bibliotek. Hvor portabelt dette er til andre versjoner og distroer vet jeg ikke og fordi det er så uvanlig å dele binaries mellom maskiner, og derfor har jeg ikke testet noe særlig. Jeg lurer derimot om jeg kanskje bør se på snap. F.eks. blir Spotify og VS Code distribuert slik som rene binære releaser slik.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
708
42
28
ELNS har ikke så veldig mye binært i seg, men det er noe (lydsystemet) og selve python kjører som bibliotek. Hvor portabelt dette er til andre versjoner og distroer vet jeg ikke og fordi det er så uvanlig å dele binaries mellom maskiner, og derfor har jeg ikke testet noe særlig. Jeg lurer derimot om jeg kanskje bør se på snap. F.eks. blir Spotify og VS Code distribuert slik som rene binære releaser slik.

Har ingen erfaringer med snap eller flatpack, men det er vel hovedsakelig Ubuntu som bruker de?
Har derimot god erfaring med docker, men det er mest for web-baserte applikasjoner, selv om vi har noen docker containers som kjører grafisk grensesnitt gjennom guacamole.

Men fordelen med en slik løsning (docker/snap/flatpack) er jo at en i utgangspunktet skal ha samme forutsetning for å kjøre programmet på forskjellige system. I praksis er det ikke helt slik pga at forskjellige distroer implementerer det forskjellig.

WackenSS

Medlem
3 Sep 2007
43
0
6
Jeg failer allerede ved startstreken jeg 😬 Får ikke lyd ut av elns. Pc leverer lyd via HDMI rett til avr og fungerer normalt.

Vedlegg

• 15981083411967459532865621383963.jpg
    15981083411967459532865621383963.jpg
    1,5 MB · Sett: 20

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Jeg har fått opprettet en egen hjemmeside til programmet med bruksanvisning her:

Det finnes også en FB gruppe som jeg tenkte kunne være en god kanal for å drøfte og spørre om hjelp: https://www.facebook.com/groups/924760464618834/

Jeg skal innrømme at jeg ikke er innom denne gruppa så ofte som jeg en gang var. @WackenSS fikk du det til, eller står du fortsatt fast?

WackenSS

Medlem
3 Sep 2007
43
0
6
Jeg har fått opprettet en egen hjemmeside til programmet med bruksanvisning her:

Det finnes også en FB gruppe som jeg tenkte kunne være en god kanal for å drøfte og spørre om hjelp: https://www.facebook.com/groups/924760464618834/

Jeg skal innrømme at jeg ikke er innom denne gruppa så ofte som jeg en gang var. @WackenSS fikk du det til, eller står du fortsatt fast?
Hei 🙂

Jeg fant ingen løsning nei.