Elfa hyllesystem bak falsk vegg - lurt eller bare tull?

christr

Medlem
6 Jul 2011
135
5
18
Hei!

Holder på med en falsk vegg i hjemmekino. Denne skal huse 3 x Arendal Sound Monitor S, samt subwoofere og elektronikk. Jeg vurderer Elfa sitt system for plassering av høyttalere og elektronikk. Tenker da bruke skinner og hylleknekter fra Elfa, og egne solide hylleplater. Dette systemet gjør det veldig enkelt å endre høyde, vinkling/toe-in i forhold til å henge høyttalerne direkte på vegg - som naturligvis er et alternativ det også. Siste alternativ er helt egne selvlagde hyller.

Elfa-systemet skal tåle 200 kg pr. felt (45-60cm bredde), og opptil 40 kg pr. hylle. Så dekker slik sett mitt behov med 18 kg pr. høyttaler. Det jeg er usikker på er om det likevel er stabilt nok, og om metallet i dette systemet kan gi uønskede vibrasjoner?

Noen som har gjort tilsvarende?

christr

Medlem
6 Jul 2011
135
5
18
Takk! Ja, har sett denne, men den er ikke så aktuell for mitt bruk. Denne er jo beregnet på baffelvegg og vil bli veldig dyr ift. det jeg egentlig trenger - som er å lage til fleksible hyller for høyttalere og elektronikk.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.316
171
63
42
www.avforum.no
Jeg vil tro de Elfa-hyllene lett vil rasle ettersom de kobles stål mot stål (hylleplata mot holderne). Treverk er ikke like fleksibelt, men litt kraftig plank skikkelig forankret i vegg / gulv (eventuelt avkoblet med gummi mot gulv / vegg som er enda bedre) vil redusere risikoen for klirr.

christr

Medlem
6 Jul 2011
135
5
18
Takk, var akkurat det jeg var redd for. Best å ikke ta noen sjanser, så da mekker jeg noe selv i tre:)