Elendig sortnivå på nyere TVer?

Radium

Medlem
18 Sep 2007
53
0
6
Min forrige tv var en Panasonic P55ST50Y plasma skjerm fra 2012. Kjøpte nylig en Samsung UE55RU7105 led skjerm for 4k og generell oppgradering. Totalt sett var jeg ganske fornøyd med bildet. Men sortnivået var KATASTROFALT dårlig... :eek: Typ det var helt grått, og alle detaljer forsvant i mørke scener. TVen er jo fra 2019 med lanseringspris på 10.000 ,hadde virkelig forventet mer og jeg testet ulike bildemoduser. Er det pga edge-led? Manglende dimme-soner? IPS panel? Bare en "dårlig" TV?

På jobben er det en samsung tv til ca 5000kr fra 2014 som hadde uendelig mye bedre sortnivå. Hva er greia?

Må man opp på oled/qled for å få sortnivå på plasma nivå?

Sist redigert:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.125
13
38
Min forrige tv var en Panasonic P55ST50Y plasma skjerm fra 2012. Kjøpte nylig en Samsung UE55RU7105 led skjerm for 4k og generell oppgradering. Totalt sett var jeg ganske fornøyd med bildet. Men sortnivået var KATASTROFALT dårlig... :eek: Typ det var helt grått, og alle detaljer forsvant i mørke scener. TVen er jo fra 2019 med lanseringspris på 10.000 ,hadde virkelig forventet mer og jeg testet ulike bildemoduser. Er det pga edge-led? Manglende dimme-soner? IPS panel? Bare en "dårlig" TV?

På jobben er det en samsung tv til ca 5000kr fra 2014 som hadde uendelig mye bedre sortnivå. Hva er greia?

Må man opp på oled/qled for å få sortnivå på plasma nivå?
Det er jo en budsjett tv. Din Panasonic var ikke det.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Radium

Medlem
18 Sep 2007
53
0
6
Må på oled ...
Ja, skjønner at oled "is the place to be" når det gjelder sortnivå. Selv om QLED ville dekket mine behov i massevis utifra demo modeller i ulike butikker.

Det er jo en budsjett tv. Din Panasonic var ikke det.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
Du har rett i at UE55RU7105 og P55ST50Y befinner seg i hakket ulike segmenter, men allikevel. Vi snakker 2012 kontra 2019!? Uansett har jeg sett flere langt billigere LED modeller med bedre sortnivå enn UE55RU7105. Mulig jakten etter økt lysutbytte/tynnere paneler gir tilsvarende svakt sortnivå. I don´t know, syntes bare hele greia er mystisk :LOL: Og per nå så ser jeg heller etter en rimelig gammel plasma igjen, frem til prisene er hakket lavere for sorte TVer ;)

Takk for innspill