Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet

Svantekiller

Medlem
11 Mar 2006
10.509
0
0
39
ruxxy skrev:
Vanskelig å dimmensjonere uten ha nøyaktige og konkrete forleggningsmåter forran seg.

Stemmer, dette ser elektriker når han kommer.

Men spørsmålet var jo hvor stort hull han måtte borre :)

Xene

Medlem
11 Okt 2004
651
0
0
Er det noen her som har prøvd nexas dimmere? Må man holde knappen på fjernkontrollen nede for å dimme, eller kan man programmere inn at man bruker ett trykk for å dimme rolig ned som på kino?

santa claus

Medlem
9 Jul 2005
5.729
0
0
Man gjør kanskje ikke noe galt, men det er jo som regel en grunn for slike endringer som svante sier er blitt gjort! Så anlegget vil i så fall ikke bli like bra som eg mener det burde hvertfall! (Hvis svante sier korrekt nå da)

FSHelgeland

Medlem
8 Sep 2007
578
0
0
ruxxy skrev:
Jo, men nå vet vi ikke absolutt alle forleggningsmåtene heller, men når det er snakk om 1 Amper og i det området over sikringsstørrelse så kan kablen imange tilfeller ta skade før sikringen slår ut...

Vanskelig å dimmensjonere uten ha nøyaktige og konkrete forleggningsmåter forran seg.

Forlegningsmåtene var vel rimelig klargjorte i dette tilfellet, men må man opp i tverrsnitt så må man, men ikke med spenningsfall som begrunnelse. Det er ikke der problemet eventuellt vil komme.

Gira design, det elsker vi og funkbus funker fint nok det...

Tormy

Medlem
21 Apr 2004
420
0
0
Velstand i heimen...ihvertfall i garasjen :)

Hei,

Tusen takk for tipset om å slå litt på sikringene. Jeg slo så hardt jeg turte noen ganger med venderen i både til- og frakoblet posisjon. Gikk så med lavt forventningsnivå ut til garasjen, og der ble det jammen lys!

Igjen, tusen takk for hjelpen alle som har bidratt med innspill.

Når det gjelder utskifting til kombiautomat så får det vente en stund. Jeg holder på å gjøre om på omtrent alt areal utenfor huset, lager lekeplass, isolerer garasjen(er leca/betong, skal bli kino), får laget plass til ny garasje etc. så det er nok av bunnløse sluk å helle penger i for tiden. Tror jeg har noe tøys med rørleggingen også så om noen kan litt om sånt er et bare å gi meg en lyd :)

FSHelgeland

Medlem
8 Sep 2007
578
0
0
santa claus skrev:
Man gjør kanskje ikke noe galt, men det er jo som regel en grunn for slike endringer som svante sier er blitt gjort! Så anlegget vil i så fall ikke bli like bra som eg mener det burde hvertfall! (Hvis svante sier korrekt nå da)

Nei, men hvis kunden klager etter at vi har satt inn en 10A på at sikringene ryker så blir vi som firma ansvarlig for å legge opp ny kurs. Dette finnes det faktisk dommer på, men hvis du tar dette med kunde på forhånd, forklarer han at anlegget ikke vil bli sånn som det var og derav får aksept for å legge opp en kurs eller to ekstra. Ja da er jo alt i orden ;-)

HKO

Medlem
1 Mar 2005
614
0
0
Heisan kloke hoder. Har ett lite spm.
Kan egentlig ikke tenke meg det er lov. Men jeg har en varmepumpe som brukes til oppvarming av hele huset. Problemet mitt er når den slår inn så merker jeg det godt på alle kursene mine.
Det kan da vel ikke være bra for verken annlegget mitt eller dataene mine.
Hører det godt på lyden på dataen min hvertfall.

Så det jeg lurer på. Kan man bruke kondensatorer på 220 volt? eller er det ikke lov? Er forresten 3fas om det har noe å si.

santa claus

Medlem
9 Jul 2005
5.729
0
0
Eg tror ikke du helt skjønte ka eg mente! Du gjør kanskje ikke noe galt med å bruke 13A på et gammelt anlegg, men det er jo en grunn for at det ikke er bra! Må jo være noe disse skarpe hodene har funnet ut!(Hvis det stemmer at d ikke er lov)

Man må jo uansett ta det med kunden når man endrer anlegget.... Hjelpe meg...

9 Apr 2007
1.555
0
0
Med Feb91 kunne man i enkelte tilfeller sikre 1,5 kvadrat med 15A men det ble etterhvert forbudt.

Har ikke noen Nek liggende hjemme men det er jo bare å se på strømføringsevnen i Nek så ser en hva man kan sikre med.
Man kan uansett ikke gå langt med 1,5 kvadrat og 13A så kortslutningstrømmen løser nok ut sikringene uansett men det må beregnes.

Febdok gutter :razz:

Glowe

Medlem
26 Jun 2007
51
0
0
man kan jo bare legge trafoen opp under taket, finnes mage fine trafoskjulere nå. skal man legge dette inn i ett tak som er lektet med sperrene og ikke på tvers, må man nødt til å klamre kabel langs veggen oppunder taket eller noe slikt, da kan en trafo være helt topp å legge.
dessuten får man mye bedre lysutbytte pr watt med 12v istedenfor 230v. mulighet for dimbare led lamper som kan plugges rett i lampa, osv.
Det var et spørsmål her oppe om rør eller ikke, det trenger man ikke. bruker man en pfxp er den lovlig å legge i vegg eller tak uten rør. dette står i elsikkerthet som kommer ut med javne mellomrom at man ikke skal basere installasjonen på slikt, men man kan gjøre det der det er praktisk å gjøre det. siden man bruker disse brannsikre spottene trenger man jo ikke 90 graders kabel, alla tp90 eller pls90. altså bruk pfxp, og det hele blir en lovlig installasjon.

Scorpioen84

Medlem
9 Sep 2006
4.029
0
0
HKO skrev:
Heisan kloke hoder. Har ett lite spm.
Kan egentlig ikke tenke meg det er lov. Men jeg har en varmepumpe som brukes til oppvarming av hele huset. Problemet mitt er når den slår inn så merker jeg det godt på alle kursene mine.
Det kan da vel ikke være bra for verken anlegget mitt eller dataene mine.
Hører det godt på lyden på dataen min hvertfall.

Så det jeg lurer på. Kan man bruke kondensatorer på 220 volt? eller er det ikke lov? Er forresten 3fas om det har noe å si.

Høres ut som du har en varmepumpe med varmeelementer, gjerne en 8-12kW..?
En kondensator vil ikke gjøre noe for problemet ditt...
Hør med pumpeleverandøren om de har en løsning på det, og om det er et kjent problem...
Alternativet er vel å bygge om pumpa så bare et og et element slår inn på tur, men vil ikke lønne seg...

Å båttumm linje er jo at det skader ikke elektronikken din...
At det merkes på pchøyttalerne har vel mer med mangel på skikkelig strømforsyning(kondensatorer) i pc-høyttalerne...

santa claus

Medlem
9 Jul 2005
5.729
0
0
Ringradiatoren(?): Hvis du leser så er det ikke diskusjon om hva som står i Nek! Men Svante sier at det er kommet oppdateringer som gjør at 13A ikke lenger kan brukes på 1,5mm åpen forleggning! Ka som var mulig å gjøre med Feb er vel heller lite interressant?

Man kan jo forøvrig gjør som man vil bare man dokumenterer at kabelen tåler det... Kanskje litt vrient ;)

Razortec

Medlem
24 Mar 2007
4.591
0
36
Beklager hvis jeg bryter inn i diskusjonen.

Jeg lurer på om det er noen begrensning i hvor trege sikringer en kan benytte innendørs.Jeg tenker da på mitt blivende hjemmekinorom. Kommer mest sannsynlig til å legge opp en 16A kurs i tillegg til den 10A kursen som er der.

Disse automatsikringene ryker bare bare en ser litt hardt på dem :p

Så noen Ultra trege sikringer hadde vært suverent :mrgreen:

tahustvedt

Medlem
12 Des 2002
3.432
0
0
Finnes det halvlederløsninger som kan erstatte denne kontaktoren? Den bryter varmekolben til det vannbårne varmeanlegget mitt og støyer både akustisk og elektrisk.

Vedlegg

• kontakt01.jpg
    kontakt01.jpg
    140,5 KB · Sett: 32
  • kontakt02.jpg
    kontakt02.jpg
    146,4 KB · Sett: 36

Scorpioen84

Medlem
9 Sep 2006
4.029
0
0
Skal prøve å klarere dette litt for oss fagfolk....
Jeg har nå snakket med både El-tilsynet og ELKO AS Norge...

Om jeg har skjønt dette riktig er det svante snakker om noe som står i elsikkerhet 55 fra Juni 1999 side 10-13.
Hvor det sånn kort oppsumert står at det er en uoverenstemmelse mellom norm for elektrisk installasjon og norm for elektrisk utstyr...

Å pungtene går ut på blant annet max driftstemperatur på PVC isolerte kabler (70grader), vernets I2 skal ikke overstige kabelens Iz...
ELLER
Vernets I2 skal ikke overstige matriellets prøvestrøm...
Altså kort sakt, matriell (stikk og kabel) skal ikke belastes utover det matriellet er beregnet for..

Quoter siste avsnitt av artikelen..
Konklusjonen som bør trekkes ut fra overnevnte er at bransjen må utøve forsiktighet ved valg av overbelastningsvern. Produkt og Elektrisitetstilsynet anbefaler at følgende praksis legges til grunn for valg av vern for PVC-isolerte kabler med små tverrsnitt :
  • 10-13 A for 1,5mm kabel/ledning (10A i termisk isolert vegg)
  • 16A A for 2,5mm kabel/ledning

Dette er da altså slik å forstå at de anbefaler bruk av max 13A åpent...
Jeg merner det kanskje er snakk om bruk av 20A på 2,5mm som noen snakker om var lovlig under tvil "før i tiden" før 1999 altså...
Dagens norm, NEK 2006, har spesifisert max 13A på 1,5mm åpent å max 16A på 2,5mm...

(innleggets påstander etter Elsikkerhet 55, som referert til av El-tilsynet)

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Takk for link tazzat.

Jeg tror ikke det blir aktuelt med trafoskjulere. Og som Svantekiller påpekte før, så blir det selvsagt uaktuelt å legge den på et sted der den ikke får tilstrekkelig med "pusterom". Mao. er 230V veien å gå.

LED er selvsagt en mulighet også. Men jeg føler nok som mange andre her at det kanskje er smart å la teknologien (og ikke minst prisene) få utviklet seg et steg videre. Det kommer til å komme mye fint der de neste årene, men jeg føler meg ikke helt komfortabel med å bruke så mye penger på denne generasjonen pærer.

De så jo greie ut de. Bare å stappe de opp i isolasjonen. Kommer i en rekke ulike finisher også. Noen som vet hva noe sånt ligger på i pris? Og ikke minst hva en burde velge av "brannsikker 90min" og "brannsikker 60min".

Bilde%200341@300x233.jpg

HKO

Medlem
1 Mar 2005
614
0
0
Scorpioen84 skrev:
Høres ut som du har en varmepumpe med varmeelementer, gjerne en 8-12kW..?
En kondensator vil ikke gjøre noe for problemet ditt...
Hør med pumpeleverandøren om de har en løsning på det, og om det er et kjent problem...
Alternativet er vel å bygge om pumpa så bare et og et element slår inn på tur, men vil ikke lønne seg...

Å båttumm linje er jo at det skader ikke elektronikken din...
At det merkes på pchøyttalerne har vel mer med mangel på skikkelig strømforsyning(kondensatorer) i pc-høyttalerne...

Nei, har ikke noe varmeelement. Det er et vann til vann annlegg.
Skrev varmepumpe, men det korrekte ordet er vel varmeveksler.
Varmeveksleren skal bruke ca 3,5 kw/t under bruk.
Annlegget er veldig gammelt men fungerer som det skal. Så om levrandøren kan være til noe hjelp vet jeg ikke, men jeg vil ikke legge alt for mye ut på annlegget for jeg skal ha nytt system når økonomien tillater det. Men det blir jo fort en 40-60k for ett nytt annlegg. Så jo lenger det varer jo bedre er det.
Det jeg vet er at pumpen er impotert fra statene, derfor står det tre store trafoer som endrer spenningen fra 220 til 110v eller hva det er de bruker "over there"
Jeg har en mistanke om at det er trafoene som slurper strømmen når annlegget blir tent.

Pcen gir smell/knepp som jeg ikke tror er bra for ørene både i headsett og høytalerene som forsåvidt er ett vanlig stereoannlegg og ikke ett billig pc annlegg. Etter at jeg flyttet i nytt hus har jeg allerede fått ødelagt en strømforsyning og det er røket rambrikker i 2 forskjellige pcèr + ett skjermkort har tatt kveld.
Ikke at dette er verdens undergang, men jeg har og ett kinorom med utstyr for nesten 150k. som jeg er litt redd for.
Er det så sikkert at dette ikke er noe fare for utstyret mitt?
Kan skjønne at kondensatorer kan bli vanskelig på på vekselstrøm når jeg tenker meg om ja. Hadde vel blitt ett sansurium med kondensatorer og likerettere med dertil tilsvarende pris.
Det finnes vel ikke noe muligheter for ekstern softstart eller noe heller da?