Eldre oppsett vs nytt

arntost

Medlem
5 Feb 2008
1.507
0
0
Hei
Nå er det veldig veldig lenge siden sist jeg var inne her. Min hjemmekino rusler og går, men lite nytt, og ikke veldig mye brukt. Har fortsatt min Yamaha Z11 og min epson 9000. Nå ser jeg at det er veldig mye nytt både på lyd og bilde. Kjøper lite blueray filmer, blir stort sett å bruke Appletv. Savner nok en del trykk på lyden av og til. Det jeg lurer på er om det vil være veldig stor forskjell på lyd og bilde i dag kontra det gamle oppsettet, og eventuelt hva må til for å få ett bra oppsett i dag uten å pante huset

mvh
Arnt

bjarne85

Medlem
3 Nov 2013
349
0
0
Er nok mest å hente på bildefronten hvis du ikje ønsker Atmos. Z11 er framdeles grisebra på lyd. Hvilken effektforsterker og høyttalere har du?

Min stuekino:
LG 65SJ810V, Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, Klipsch RB-41 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Mini, AppleTV 4K.

arntost

Medlem
5 Feb 2008
1.507
0
0
Er nok mest å hente på bildefronten hvis du ikje ønsker Atmos. Z11 er framdeles grisebra på lyd. Hvilken effektforsterker og høyttalere har du?

Min stuekino:
LG 65SJ810V, Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, Klipsch RB-41 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Mini, AppleTV 4K.
Fronter er SVS. Senter og souround høyttalere er Klipsch. Subbene er 2.stykk Ken Kreisel. Har en fem kanals Emotiva effektforsterker. Er det stor forskjell på den nye Appletv en? Jeg har Appletv 3.

Arnt

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.139
2
38
For meg høres det ut som om du ikke har så mye nytt å hente. Noen ganger kan det være lurt å ta et skritt tilbake og tenke på hva man allerede har:

Forsterker: Bra med lossless støtte. Kunne hatt bedre romkorreksjon.
Effekt: Solid, godt med effekt. Emotiva har kanskje litt høyere støygulv en enkelte andre, men hvis du ikke hører det har det ikke noe å si.
Høytalere: Solide
Subwoofere: Gode
Projektor: Fremdeles ganske bra. Jeg ville ikke byttet enda. Vi er fremdeles i en overgangsperiode med 4K og HDR. De nye modellene er kostbare og har et massivt verditap når neste års modell kommer ut. Jeg mener at de ikke er verd prisforskjellen i forhold til en noen år gammel 1080p, men det komme selvfølgelig an på hvor mye tilgjengelige midler du har.

For meg høres det ut som om det er to ting du kan gjøre noe med: akustiske tiltak i rommet og romkorreksjon.

Akustiske tiltak trenger ikke koster så mye, men krever litt arbeid. Du kommer langt med noen paneler med bredbåndet absorbsjon og noen bassfeller. Det kommer litt an på rommet ditt hva som gir best resultat. Det kan være å dempe førsterefleksjonen fra taket, sidevegger eller bakveggen.

Romkorreksjon koster litt mer. Du kan jo vurdere en miniDSP/Dirac løsning?

Når det gjelder mangel på trøkk så tror jeg det er enten:
1. Lyden på streaming-tjenester er komprimert. Du har et godt nok system til å merke forskjellen ganske tydlig. Hvis du sammenligner en streamet film med samme versjon på blu-ray vil du nok lett merke forskjell. Så lenge du streamer må du akseptere komprimert lyd (med dagens streaming-løsninger).
2. Akustikken i rommet/romkorreksjon/høyttaler-oppsett kan påvirker hvordan lyden oppleves. Hvis sitteposisjonen din har en dipp ved f.eks. 50-60 Hz (ganske vanlig) vil du oppleve at mye bass-energi mangler. Det vil i så fall oppleves likt på streaming og blu-ray.

arntost

Medlem
5 Feb 2008
1.507
0
0
For meg høres det ut som om du ikke har så mye nytt å hente. Noen ganger kan det være lurt å ta et skritt tilbake og tenke på hva man allerede har:

Forsterker: Bra med lossless støtte. Kunne hatt bedre romkorreksjon.
Effekt: Solid, godt med effekt. Emotiva har kanskje litt høyere støygulv en enkelte andre, men hvis du ikke hører det har det ikke noe å si.
Høytalere: Solide
Subwoofere: Gode
Projektor: Fremdeles ganske bra. Jeg ville ikke byttet enda. Vi er fremdeles i en overgangsperiode med 4K og HDR. De nye modellene er kostbare og har et massivt verditap når neste års modell kommer ut. Jeg mener at de ikke er verd prisforskjellen i forhold til en noen år gammel 1080p, men det komme selvfølgelig an på hvor mye tilgjengelige midler du har.

For meg høres det ut som om det er to ting du kan gjøre noe med: akustiske tiltak i rommet og romkorreksjon.

Akustiske tiltak trenger ikke koster så mye, men krever litt arbeid. Du kommer langt med noen paneler med bredbåndet absorbsjon og noen bassfeller. Det kommer litt an på rommet ditt hva som gir best resultat. Det kan være å dempe førsterefleksjonen fra taket, sidevegger eller bakveggen.

Romkorreksjon koster litt mer. Du kan jo vurdere en miniDSP/Dirac løsning?

Når det gjelder mangel på trøkk så tror jeg det er enten:
1. Lyden på streaming-tjenester er komprimert. Du har et godt nok system til å merke forskjellen ganske tydlig. Hvis du sammenligner en streamet film med samme versjon på blu-ray vil du nok lett merke forskjell. Så lenge du streamer må du akseptere komprimert lyd (med dagens streaming-løsninger).
2. Akustikken i rommet/romkorreksjon/høyttaler-oppsett kan påvirker hvordan lyden oppleves. Hvis sitteposisjonen din har en dipp ved f.eks. 50-60 Hz (ganske vanlig) vil du oppleve at mye bass-energi mangler. Det vil i så fall oppleves likt på streaming og blu-ray.
Tusen takk for utfyllende svar. Da har jeg litt og jobbe med, og venter nok litt med oppdatering. Den største forskjellen er nok at jeg streamer de fleste filmene nå, tidligere kjøpte jeg alltid Blu-ray. Får prøve meg litt på det igjen.

Arnt

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.713
65
48
Jeg har ikke lest alle innleggene. Men trådstarters.

Konge Yamaha hjemmekino for å si det.

Anbefaler deg isåfall bluray med to hdmi ut. Feks Sony som jeg har og dens arvtagere.

Da kan du kjøre en til lyd i Yamahaog en til ny tv eller proj.

Dette er samme som de gjorde laaang tid når HDMI kom med component video RGB.

Det varte en god stund...

Har Apple tv optisk? Da kan du ta optisk til Yamaha få 5.1 og 4k til skjerm proj.
Er mulig du må justere lipsync.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.452
0
36
Veldig bra anlegg men kanskje du skulle skaffe en lydtrykk /DB måler og fått stilt det inn skikkelig ? Kalibrering som er innebygd er grei men det er forsatt en del å hente ikke minst å få det slik DU vil at det skal låte. AppletTV er ok men forsatt ikke helt Blu-ray.

Og så finnes det bedre oppløste produkter enn Klipsch. Har teste det men ikke helt min greie, ble for grovkornet i lyden. Focal derimot....