Ekstern styring av LG OLED tver (nettverk og RS232)

bergen77

Medlem
18 Des 2010
124
0
16
Er det noen som har forsøkt fjernstyring av LG OLED tver, supporten til LG sier det ikke er mulig med noen av deres "vanlige" tver som de skriver. Dette mener jeg er feil da jeg finner flere på nettet som har brukt SVC/CONTROL porten til styring. Jeg tror LG support ikke har kompetanse på område og svarer ut fra det. Er det noen her som har forsøkt ekstern styring av LG tv apparater, fortrinnsvis OLED tver?

jfinneru

Medlem
27 Jul 2003
16.250
0
36
49
Kan styres med både AMX og Crestron, og regner ikke med det er noe problem med Control 4 heller.

bergen77

Medlem
18 Des 2010
124
0
16
Takk for svar, jeg regner også med at dette lar seg gjøre og at det er supporten til LG som ikke kan nok om sine produkter.

Har du noe mer informasjon om hvordan kommunikasjonen foregår, kommandoer osv.? Gjelder det alle tvene med SVC port? Jeg skal bruke openremote i første omgang men kommandoene er jo de samme.

jfinneru

Medlem
27 Jul 2003
16.250
0
36
49
Ser ut som det er en kombinasjon av CEC og IP/RS232. CEC for å få TV-en på og IP/RS232 for å sende kommandoer.

bergen77

Medlem
18 Des 2010
124
0
16
Ofte slår apparatene av ethernetporten når tven går i standby. Jeg opplever RS232 som en mer egnet måte å styre tven. Å bruke hdmi signaler blir for komplisert, da er man avhengi av enda en enhet for å styre dette. Hvor er det du henter informasjonen om IP/RS232 som du referere til? Skulle gjerne sett en oversikt over kommandoer.

bergen77

Medlem
18 Des 2010
124
0
16
Løfter denne opp igjen siden LG support ikke er istand til å gi kompetent svar, de svarer bare at det ikke er mulig men noen få tilleggspørsmål avslører at de bare ikke kjenner til at det er mulig og det er jo ikke ensbetydene med at det ikke lar seg gjøre. Er det noen som har LG OLED tv som ønsker å teste dette ut? Ser ut som at butikkene selger ut modellene sine nå før nye slippes.

bergen77

Medlem
18 Des 2010
124
0
16
Da har jeg endelig fått testet dette og det fungerer utmerket. Jeg kan skrive og lese via rs232. Jeg kan eksempelvis skru av eller på tven, bla og velge i menyene og skifte kanal. Så langt vet jeg ikke om muligheter ut over enkle kommandoer man også gjør ved å trykke på knapper på fjernkontrollen.

På ønskelisten har jeg:
-kommando for å starte apper direkte, eksempelvis NRK app.
-mulighet for å styre videoavspilling, altså play, pause, ff, rw osv. Kommandoene fungerer ikke i apper.
-mulighet for å hente ut status fra apper, for eksempel "nå spilles" eller tilsvarende.
-mulighet for å mørklegge skjermen mens video el. fortsetter som før. Dette er ønskelig når tven brukes til å spille av musikk men man ikke ønsker at tven skal ta fokuset helt.