Egreat A8pro HDR

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
Har nylig kjøpt Sony VW270 projektor og vurderer en mediaspiller for rip. Har foreløpig veldig lite erfaring med HDR (bortsett fra foto) og bare såvidt testet litt i går kveld fra en film uten lyd via Panasonic ub420 spiller pga. Atmos blokkering.

Vil bildet via Egreat A8pro uten Panasonic bli for mørkt i HDR eller vil jeg kunne justere brukbart i projektoren til 106» lerret og eventuelt legge til noe tone mapping fra Egreat?

Er Egreat bedre enn billigspillere?

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.119
128
63
Har nylig kjøpt Sony VW270 projektor og vurderer en mediaspiller for rip. Har foreløpig veldig lite erfaring med HDR (bortsett fra foto) og bare såvidt testet litt i går kveld fra en film uten lyd via Panasonic ub420 spiller pga. Atmos blokkering.

Vil bildet via Egreat A8pro uten Panasonic bli for mørkt i HDR eller vil jeg kunne justere brukbart i projektoren til 106» lerret og eventuelt legge til noe tone mapping fra Egreat?

Er Egreat bedre enn billigspillere?
Egreat er nok bedre enn billigstreamere.

Men dette med Tonemapping ville jeg spurt AVshop om...

Av uhd spillere er det vel bare Panasonic som tilbyr dette..

Men ring og spør...
Er vel bare å returnere om du ikke er fornøyd også.

Jeg har en billigstreamer, og lyd ut surround er ikke helt heldig med dette. Jeg får feks bare stereo pcm ut Hdmi på Hbo og må kjøre Pro logic, brukermanual er null, og alle spør om det samme på nett.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
Jeg spurte AVshop på mail. De sa at de hadde dårlig erfaring med billigspillere med hakking i bildet osv. Angående HDR så svarte de dette: «Når det gjelder HDR vil nok det kunne bli mørkt ja, avhenger litt av type film. Egreat har jo en form for prosessering av HDR den også, men er nok ikke like god som Panasonic på dette.»

Tenkte kanskje noen her har prøvd Egreat og har flere erfaringer eller om kanskje det er innstillinger i projektoren som vil gi et godt resultat uten Panasonic sin tone mapping. Og hvor bra er den enklere tone mappingen i Egreat?

Om jeg kommer til å se mest SDR eller HDR fremover det vet jeg heller ikke, særlig ettersom jeg har litt lite erfaring enda.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.119
128
63
Jeg spurte AVshop på mail. De sa at de hadde dårlig erfaring med billigspillere med hakking i bildet osv. Angående HDR så svarte de dette: «Når det gjelder HDR vil nok det kunne bli mørkt ja, avhenger litt av type film. Egreat har jo en form for prosessering av HDR den også, men er nok ikke like god som Panasonic på dette.»

Tenkte kanskje noen her har prøvd Egreat og har flere erfaringer eller om kanskje det er innstillinger i projektoren som vil gi et godt resultat uten Panasonic sin tone mapping. Og hvor bra er den enklere tone mappingen i Egreat?

Om jeg kommer til å se mest SDR eller HDR fremover det vet jeg heller ikke, særlig ettersom jeg har litt lite erfaring enda.
Billig spillere varierer, for å bli ordentlig fornøyd med 4k og lyd må du nok ha Apple TV eller type den du vurderer. Nshield eller hva den heter får også bra kritikk.

Jeg kjøpte mest Mxq pro+ 4k fordi den var billig, og for å se Game of thrones.

Det som er greit med Streamer er at du kan legge hva du vil på den av media og nett tv.
Og det er praktisk.

Dette med Tonemapping eller projektor innstillinger om det finnes på den du vurderer og NVIDIA vet jeg ikke men er en på YouTube som er veldig happy med projektor og NVIDIA.

Bare nevner at amerikanere med fett utstyr er veldig stolte.. :)

Sist redigert:

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
RAF sine videoer har jeg sett noen av i det siste. Han var nok med på å bestemme meg for Sony projektor. Hadde Sony fra før også jeg pga. Motionflow.

Kanskje jeg skal prøve meg på en Nvidia Shield fra butikk i Trondheim. Mon tro om den er like bra som Egreat?

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.119
128
63
RAF sine videoer har jeg sett noen av i det siste. Han var nok med på å bestemme meg for Sony projektor. Hadde Sony fra før også jeg pga. Motionflow.

Kanskje jeg skal prøve meg på en Nvidia Shield fra butikk i Trondheim. Mon tro om den er like bra som Egreat?
Begge er nok meget bra, den du vurderer har jeg ikke hørt om men du får som regel det du betaler for..

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
53
Jessheim
Det går fint å bruke Egreat på VW270, men det kan være du må justere HDR Contrast i projektoren til maks på enkelte HDR-filmer

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
Egreat hører jeg bra om. I går endte jeg med å prøve en Nvidia Shield fra Elkjøp. Ble ivrig på å få prøvd med en gang ettersom jeg ikke bor i Oslo og kjøpe Egreat på dagen. Åpent kjøp i 50 dager om jeg ikke skulle bli fornøyd. Hadde veldig ustabilt nett i går så brukte lang tid bare på å logge meg inn på Shielden, men fikk det til til slutt og ville mest prøve en film fra USB harddisk. Så en kommentar på videoen til Rafcave fra en som sa at han skrudde HQ scaler i Kodi fra 20% opp til 100%. Vet ikke om det betyr at den aksepterer alle filer uansett kvalitet uten at den selv prøver seg på en oppskalering? Eller betyr det maks oppskalering? Uansett i kombinasjon med den og Motionflow, reality creation, noise reduction og forsøk med et par ulike settings fra projektoren hadde jeg i dag utrolig godt bilde synes jeg på en HDR film. Tror jeg satt dynamic range til full og ikke limited og hdr contrast 100% blant annet. Herlig med kalibrering fra Gorm slik at fargebalanse osv. er riktig og slipper å justere slikt, som sikkert uansett ville blitt feil.

• Like
Reactions: Danke

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
720
51
28
Er det noen som har erfaring med Egreat vs Shield?

Jeg har både Egreat og Shield, men bruker Egreat til film pga HDR til SDR konvertering. Jeg bruker Emby og setter den til å bruke Egreat sin avspiller slik at en kan utnytte hardware i spilleren.
Shield har så vidt jeg vet ingen HDR til SDR konvertering, så hvis en ikke har en projektor med HDR til SDR, så blir det bedre å gå for Egreat. Men konverteringen i Egreat er langt i fra perfekt. Det beste er nok å bruke fysisk disk i Panasonics UB420.

Trond B

Medlem
15 Nov 2004
4.178
1
38
Egreat fungerer vel stort sett greit. Men oppdateringer er det dårlig med. Har A11.