Egreat A5

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
639
10
18
[MENTION=3308]Trond B[/MENTION]
Gapless fungerer ikke på Egreat. Skal visstnok fungere på vanlig android klienter, men det var en liten pause når jeg testet.

Trond B

Medlem
15 Nov 2004
4.172
0
36
Tenkte jeg skulle kontakte Egreat eller registrere meg på forumet deres for å prøve å få fikset gapless playback. Burde være mulig å få til det siden de fleste nyere ting takler det, også Android telefoner. Får bare database error når jeg prøver å registrere meg på forumet deres. :-(
Har mye surround musikk på DVD-Audio (de fleste har også DD/DTS lydspor). Det er der jeg har hatt de største problemene å få rippet ting korrekt hittil. Det siste jeg har prøvd er å rippe noen til ei ISO fil. Har ikke fått testet hvordan det funker enda. Oppdaget en musikk Blu-ray som Egreat ikke taklet og der ble lyden rippet til et format som heter PCM s24le. Ble bare skurring. Har en annen som har PCM s16le og det funker uten problemer.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
639
10
18
Det høres ut som det er 24 bit pcm på plata. Hvorfor ikke rippe til flac?

Nå er det jo android på boksen, så du trenger ikke bruke egreat sin egen avspiller, så da er det kanskje noe som gapless fungerer på.

Trond B

Medlem
15 Nov 2004
4.172
0
36
Det høres ut som det er 24 bit pcm på plata. Hvorfor ikke rippe til flac?

Nå er det jo android på boksen, så du trenger ikke bruke egreat sin egen avspiller, så da er det kanskje noe som gapless fungerer på.
Tenkte å ha med videoen på den plata. Har satt all lyd til "same as source" på DVD og Blu-ray så det burde vel egentlig også fungere på Egreat? Må finne en app som takler gapless før jeg ripper noe mer i flac.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
639
10
18
Tenkte å ha med videoen på den plata. Har satt all lyd til "same as source" på DVD og Blu-ray så det burde vel egentlig også fungere på Egreat? Må finne en app som takler gapless før jeg ripper noe mer i flac.
Tenkte ikke på at det var video også i farten.
Du kan prøve å spille av rippen igjen og så trykke på menu --> info og se hvilken codes som blir brukt. Kommer på nå at VC-1 video codec ikke fungerer. Har prøvd å spille de av her og da har det av og til resultert i skurring på lyden.

Når et gjelder gapless avspilling, så installerte jeg foobar2000 og den spiller av gapless. Det eneste er at du enten må ha en dlna server for musikken eller koble til en ekstern disk.

Trond B

Medlem
15 Nov 2004
4.172
0
36
Tenkte ikke på at det var video også i farten.
Du kan prøve å spille av rippen igjen og så trykke på menu --> info og se hvilken codes som blir brukt. Kommer på nå at VC-1 video codec ikke fungerer. Har prøvd å spille de av her og da har det av og til resultert i skurring på lyden.

Når et gjelder gapless avspilling, så installerte jeg foobar2000 og den spiller av gapless. Det eneste er at du enten må ha en dlna server for musikken eller koble til en ekstern disk.
Takk for tipset. Skal prøve foobar2000 etterhvert. Bruker den til å spille av musikk på PC'n. Skal jobbe litt mer med musikk, men vil prioritere å rippe alle filmene først. Er ca. halvveis nå. :)

Trond B

Medlem
15 Nov 2004
4.172
0
36
Kom over et nytt problem. Har noen filmer uten norsk teksting. Fant noen srt filer med norsk teksting som jeg prøver å legge inn med DVDfab men æ,ø og å vises ikke i den ferdige fila men vises i forhåndsvisningen. Du kan velge flere formater men iso 8859-1 velges automatisk for norsk. Hvilket format skal velges for at æ, ø og å skal vises?

mattjazz

Medlem
28 Des 2004
39
0
6
Jeg klarer ikke å få til endringen fra 24fps til 23,976, selv om jeg følger oppskriften til punkt og prikke. Kan det være at min Yamaha rx-v683 ikke støtter 23,976? Det blir 24Hz uansett hva jeg gjør. Det står dog at det som sendes til Yamahaen er 24HZ på inf-menyen. Og min JVC 5900 sier også 24 øverst til høyre når filmen begynner. Burde det stått 23,976 alle steder? I tillegg har jeg oppdaget et annet problem, hvis jeg kjører på 60HZ. Da oppstår det et opphold i lyden ganske nøyaktig hvert 63. sekund. Noen ganger flimrer bildet litt også samtidig. Helt regelmessig, og sykt irriterende. Jeg er ganske sikker på at det ikke var der tidligere, men klarer ikke skjønne hvilke innstillinger jeg har endret som har gjort at det oppstår.

I tillegg har jeg et annet spørsmål: Jeg har altså en JVC 5900 som er kalibrert fra forhandler. Hvis jeg setter HDR-mode til auto blir filmene altfor mørke, og med veldig kraftig rødfarge (som en tv hvor et barn har lekt seg med innstillingene). Med HDR satt til off, blir filmene sånn som jeg ønsker. Hva taper jeg ved å ha HDR satt til off? Håper noen kan forbarme seg over en uvitende sjel :)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
Hei

Hverken Yamaha receiveren eller projektoren viser vel 23,97 i displayet/menyen, men runder av til 24?

For å få HDR til å fungere mot X5900 er du avhengig av en avspiller som tone-mapper HDR til en dynamikk som ser fornuftig ut på projektor. Det er det i dag ingen media-spillere som gjør. Ved avspilling av fysisk UHD media (plater) fungerer f.eks Panasonic sine UHD spillere veldig godt, på grunn av glimrende tone-mapping mot projektor. For nedlastet UHD-materiale er eneste løsning en PC med Mad-VR software, og så kjøre tone-mappingen i denne. Det er imidlertid ikke helt "plug-and-play", og krever at du bygger en PC med et heftig skjermkort, og setter deg inn i Mad-VR software

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
1.053
90
48
Hei

Hverken Yamaha receiveren eller projektoren viser vel 23,97 i displayet/menyen, men runder av til 24?

For å få HDR til å fungere mot X5900 er du avhengig av en avspiller som tone-mapper HDR til en dynamikk som ser fornuftig ut på projektor. Det er det i dag ingen media-spillere som gjør. Ved avspilling av fysisk UHD media (plater) fungerer f.eks Panasonic sine UHD spillere veldig godt, på grunn av glimrende tone-mapping mot projektor. For nedlastet UHD-materiale er eneste løsning en PC med Mad-VR software, og så kjøre tone-mappingen i denne. Det er imidlertid ikke helt "plug-and-play", og krever at du bygger en PC med et heftig skjermkort, og setter deg inn i Mad-VR software
Du trenger ikke en heftig pc, jeg har nylig bygget en pc med mini itx hovedkort , hdmi 2.0b integrert på hovedkort og AMD ryzen G serien, da spiller jeg 4k hdr med tonemaping som lek, prossesor kraft ligger på 4-8% under avspilling.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.180
103
63
41
www.avforum.no
Du trenger ikke en heftig pc, jeg har nylig bygget en pc med mini itx hovedkort , hdmi 2.0b integrert på hovedkort og AMD ryzen G serien, da spiller jeg 4k hdr med tonemaping som lek, prossesor kraft ligger på 4-8% under avspilling.

Spennende @Karmann, hva med å lage en liten madVR guide og legge ut under HTPC forumet a?? Tror det er maaaange som ville vært takknemlig for en kort gjennomgang av hardwaren og oppsettet du benytter deg av! :)

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
1.053
90
48
Spennende @Karmann, hva med å lage en liten madVR guide og legge ut under HTPC forumet a?? Tror det er maaaange som ville vært takknemlig for en kort gjennomgang av hardwaren og oppsettet du benytter deg av! :)
Det kan jeg. Jeg skal teste maskinvaren litt til, jeg bygde den for et par uker siden og har kjørt to 4k hdr filmer på den. Har ikke hatt tid til å teste mer men det funket veldig greit. Har en kompis med tilsvarende hovedkort og samme prossesor, han har kjørt dette i 6mnd uten noe nevneverdig problem. Maskinen jeg har bygd er ikke til meg men for en bekjent, og skal til å bygge en til men mulig med annet hovedkort, skal forske litt på det.

• Like
Reactions: lygren

mattjazz

Medlem
28 Des 2004
39
0
6
Takk for svar! Betyr dette at det skal komme opp et 23,976-alternativ på eGreat-spilleren når jeg har fulgt nedgradering- og oppgraderingsalgoritmen..? Dette har i så fall aldri dukket opp hos meg..

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
639
10
18
Takk for svar! Betyr dette at det skal komme opp et 23,976-alternativ på eGreat-spilleren når jeg har fulgt nedgradering- og oppgraderingsalgoritmen..? Dette har i så fall aldri dukket opp hos meg..
Du skal ha mulighet til å velge 23,976 i settings på Egreat-spilleren. Hvilken alternativ har du?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
Under "Display" i hovedmenyen på A5 setter du "Adjust display Frequency" til ON. Da sender A5 korrekt oppdateringshastighet i forhold til hva kildematerialet er basert på. Film blir da spilt av som 23,97Hz, men projektoren din vil fortsatt vise 24 i infomenyen, siden 23,97 blir kalt 24 FPS. Det er fortsatt 23,976, ellers ville du jo opplevd ujevn "hakking" ved avspilling

• Like
Reactions: lygren

mattjazz

Medlem
28 Des 2004
39
0
6
Nytt spørsmål: I display-innstillingene velger jeg 10 bits, 4:2:0, men neste gang jeg skrur på spilleren, er det byttet tilbake til 8 bits. Er det ikke mulig å lagre det permanent..? Eller er det bare jeg som opplever dette?

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
639
10
18
Nytt spørsmål: I display-innstillingene velger jeg 10 bits, 4:2:0, men neste gang jeg skrur på spilleren, er det byttet tilbake til 8 bits. Er det ikke mulig å lagre det permanent..? Eller er det bare jeg som opplever dette?
Du må vente med å skru på A5 til TV/projector og AVR er på og klare. Da skal du slippe å skifte innstillinger.