Effektforsterker til Mentor 8

Oekern

Medlem
5 Jun 2007
285
3
18
30
Det som jeg nå innser er at jeg må ty til en effektforsterker. Jeg håper dette kan få frem høytalerene litt ved lavt/moderat volum ?

Her trenger jeg hjelp til å forstå en ting. I dag bruker jeg Denon AVR-X 5200w i bi-amp mode. Altså 2x140w til h v e r høytaler. De fleste effektforsterkerne på mitt marked (5000,- brukt) ligger på 2x150W, altså 150w til h v e r. Jeg vet man ikke skal se seg blind på watt - men hva annet kan jeg se etter for å vite at den er sterk/kraftfull nok ? Er det fordi effektforsterkeren har 1 oppgave og en reciver har "1000"? Mentor 8 får jo 280W i dag.. Hvordan kan da f.eks 150W evnt. Bli bedre ? Educate me !

Syns Denonen låter bra, men finner ingen effektforsterker fra dem. Ser Nad (C275bee) er populær - og det var det jeg fikk demonstrert Mentor 8 på hos selger, men ikke mitt rom med min akustikk så håpløst å si.. Har også på følelsen at det kanskje fins alternativer som låter bedre ?
Innser jeg ant. burde dobble budsjettet ?
Parasound leser jeg får mye god omtale, men det virker som denne først og fremst brukes til hjemmekino ? Eller er denne også midt i blinken på stereo ?
tenker i utgangspunktet på A23 og 2250

Er også svært opptatt av matching mellom elektronikk og høytalere - der har jeg fått svært mange AHA opplevelser tidligere.

Tips/ideer og høyttenkende synspunkt/tanker er mer enn velkommne :=) !
Jeg er også faktisk litt usikker på hvordan jeg skal koble til en effektforsterker. Ser noen har 2 kanaler pr høytaler (Bruker da ikke broene mellom terminalene men likt som med bi-amp ?) Noen har 1 kanal pr høytaler (Bruker jeg da reciver til mellomtone og diskant samt effektforsterker til bass ? Eller bare effektforsterker med broene?)

Sist redigert: