Effektforsterker til klipsch i hjemmekino

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
73
24
8
30
Bergen
Vurderer å kjøpe en effektforsterker til klipsch høytalerene i hjemmekinoen.

Har idag et 7.2.4 oppsett med en Onkyo rz-740 og en parasound 275 forsterker. Tenkte litt å hjelpe frontene som er RP-280f og rp-440.

Hvilke forsterkere er anbefalt? Vurderer prisklasse opp til 12 000kr.
Jeg har ikke gullbelagte øreganger, så merker nok ikke små forskjeller på lyden..

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.062
95
48
Tenker litt på:

Marantz MM7025 og NAD C275BEE​

Er de gode kjøp?
Min erfaring med NAD på Klipsch er skrikende diskant å lite headrom. Min stemme går til Marantz, som jeg mener er en bedre match til Klipsch.

Men med budsjett på 12tusen burde du se til bruktmarkedet. Emotiva, Cambrige W851, Parasound 2250, Rotel og mange flere er gode valg.

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
73
24
8
30
Bergen
Min erfaring med NAD på Klipsch er skrikende diskant å lite headrom. Min stemme går til Marantz, som jeg mener er en bedre match til Klipsch.

Men med budsjett på 12tusen burde du se til bruktmarkedet. Emotiva, Cambrige W851, Parasound 2250, Rotel og mange flere er gode valg.
Men hvor trygt er det? Er det ikke lett for at produktet tar skade i posten? Eller at produktet er såpass gammelt at det er dårlig lydkvalitet?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.062
95
48
Men hvor trygt er det? Er det ikke lett for at produktet tar skade i posten? Eller at produktet er såpass gammelt at det er dårlig lydkvalitet?
En forsendelse med posten er forsikret inntil 10tusen, og de fleste selger evner å pakke godt, enten med kjøpt emballasje eller original emballasjen. Om du kjøper en forsterker som er 5, 10 eller 15år vil du ikke høre noe forskjell i lydkvalitet. Men klart, det er en risk for at produktet kan feile og du står utenfor garantier. Men igjen, jeg ar kjøpt og solgt HiFi privat i over 20år, har møt på problemer en til to ganger.

Går du for nytt, anbefaler jeg helt klart Marantz´n. Og denne kan også være verdt en titt: https://www.avshop.no/product/crown...OMbeczZ6kguvFLeFeJ6C5skEJxQT1XkMaAol1EALw_wcB

Har hatt XLS 1502, spilte meget bra på mine Klipsch.

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
73
24
8
30
Bergen
Okey, er sikkert trygt nok da, bare jeg som er ulykkesfugl når det kommer til diverse.. nettopp fått 2 stk knust speil i posten, så tiltro til forsiktig behandling i posten har jeg ikke...

Den Crown var interessant! Sett litt på XTZ Edge A2-300 også, så er ikke lett dette!

einis

Medlem
6 Jan 2004
16.137
5
38
crown er sikkert ok (1502 måler best av de 4 om jeg ikke husker feil) men icepower som står i xtz er en klasse over. så trenger du ikke mer effekt ville jeg valgt den.
marantz har jeg ingen formening om.
det som er litt trasig med klipsch er at det fort kan bli frempå og det er egentlig ikke forsterkeren sin feil..

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.062
95
48
crown er sikkert ok (1502 måler best av de 4 om jeg ikke husker feil) men icepower som står i xtz er en klasse over. så trenger du ikke mer effekt ville jeg valgt den.
marantz har jeg ingen formening om.
det som er litt trasig med klipsch er at det fort kan bli frempå og det er egentlig ikke forsterkeren sin feil..
XLS 1502 kom vel noe bedre ut, men 2502 ble ikke slaktet, og når man tenker på mengden effekt man får for pengene er det vel verdt en vurdering.

Konklusjon fra testen her: https://www.audiosciencereview.com/.../crown-xls2502-stereo-amplifier-review.10627/

Conclusions
These pro amps have mastered the technique of delivering tons of power with distortion and noise kept under control. Lack of power is the #1 reason an amplifier can sound bad. Don't care how good the SINAD is at 5 watt. If you run out of power, you will hear distortion, lack of dynamics, etc. So if you need the power, it is best to get it than to have less of it. And on that front, the Crown XLS 2502 delivers tons of it, breaking all previous records for any amplifier I have tested. The price is ridiculously low for the amount of power you get as well.

Ideally, you would use more finessed amplifiers above bass frequencies and use the XLS 2502 to drive the subs. But if not, the XLS2502 can deliver good performance.

Overall, I am going to recommend the XLS 2502.

Klipsch RP-280F er en annen skapning enn høyttalere RF-serien var, er min erfaring. RF-83 er vel den mildeste i diskanten i den gamle serien, og RP-280F minner meg mye om dem. Altså ikke skarpe i toppen.

Uansett, går trådstarter for Marantz, Crown eller XTZ bommer han ikke. Alle levere det de skal, både effekt og kvalitet.

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
73
24
8
30
Bergen
Det blir mest sannsynlig enten crown eller xtz..
Men hvor mye watt bruker normalt høytalerene? Kom over en side som regnet ut watt osv.. der kom det frem at høytalerene nesten ikke bruker watt når dem spiller, og folk kommenterte hva dem skulle med så mye watt da.. mitt svar på kalkulatore var at jeg kan spille 117db med under 100 watt per kanal.. men jeg syns det da er rart at mange høytalere ryker pga for lite watt!

Bruker vell mye mindre til film enn musikk, men er jo film musikk også!

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
73
24
8
30
Bergen
Her er forresten den kalkulatoren:

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.062
95
48
Stemmer det at høyttalere ikke har behov for så mye watt, og spesielt ikke Klipsch som gjerne har en følsomhet på rundt +/-100db. Men det er litt mer komplisert enn som så. Det handler mer om hvilken last en høyttaler er på forsterkeren. Klipsch er kjent for å være en relativt vanskelig last som gjerne kan dippe ned under 2ohm.

Poenget med høy effekt er å ha mye headrom. På den måten vil ikke forsterkeren bli utsatt for store belastninger når du spiller høyt med dine Klipsch. Når forsterkere som har lite watt, eller liten strømstyrke, blir hardt belastet begynner de å klippe signalet som går til høyttalerne, og det er dette som ofte ødelegger høyttalerne.

Blir litt som å ha en undermotorisert bil som skal pendlet langs en motorvei, og konstant må ligge på høyt turtall. Bilen klarer fint å holde farten på motorveien, men vil på et tidspunkt bli såpass belastet at den kan ta skader, eventuelt havarere. Mens en bil med overdimisjonert motor vil lunke avgårde på lavt turtall i all overskuelig fremtid med liten belastning. Hvis du ser analogien her.

Uansett, du vil ikke gå feil med noen av valgene som du har her nå. Men se gjerne til Emotiva også: https://emotiva.com/products/a-300?...jb20iLCAia2xfY29tcGFueV9pZCI6ICJKeWRWVlIifQ==

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
73
24
8
30
Bergen
Forstod logikken der ja. Greit å bruke biler til diverse sammenligninger!
Emotivaen virket grei også, men ser ut som den må bestilles ifra utlandet.. like greit å gå for en norsk nettbutikk eller fysisk butikk.. vi får se hvem som vinner på black friday! Tenker jo også på ny projector, så føler dette blir dyrt!

• Like
Reactions: cb_600
10 Mai 2020
35
11
8
Orkanger
Vurderer å kjøpe en effektforsterker til klipsch høytalerene i hjemmekinoen.

Har idag et 7.2.4 oppsett med en Onkyo rz-740 og en parasound 275 forsterker. Tenkte litt å hjelpe frontene som er RP-280f og rp-440.

Hvilke forsterkere er anbefalt? Vurderer prisklasse opp til 12 000kr.
Jeg har ikke gullbelagte øreganger, så merker nok ikke små forskjeller på lyden..
jeg gikk for brukt, er veldig mye bra brukt, har selv Nad 218 thx på Klipsch RF7 mk1, funker veldig bra det, har en Denon avr 3600h som reiver

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
73
24
8
30
Bergen
jeg gikk for brukt, er veldig mye bra brukt, har selv Nad 218 thx på Klipsch RF7 mk1, funker veldig bra det, har en Denon avr 3600h som reiver
Er nok mye bra brukt, men liker tryggheten med å kjøpe nytt..
Bruker du høyttalerene til musikk eller film? Tenker siden mange er misfornøyd med nad.. er vell mer krevende for en forsterker å spille musikk enn film..