Effektforsterker til Denon avr x3600

Wernerkappa

Medlem
3 Apr 2021
1
0
1
Hei, ny innpå her men hatt surround i hus siden 93. Bruker nå ett 5.1.4 system med Infinity Kappa 7.1 i front, B&W Htm61 s2 senter og 6 stk B&W M1 mk2. (4 på atmos og 2 på surround) Fått i hus en B&W Db4s til sub nå etter jul.
Lurte på hva jeg kunne brukt som effekt forsterker til Kappa i front? De har 10 tommer bass og er i 6 ohm, anbefalt forsterker opp til 225 w.går vel for å være litt tungdrevne.
Sett litt på Nad c298 og Rotel 1582 mk2 men ikke vært å hørt på noe, hva tror dere? får man utnyttet potensialet i disse ved å bruke Denon som ''forforsterker''?
Ser mest film og høre noe musikk.

oes

Medlem
18 Nov 2006
255
4
18
@Wernerkappa Jeg tror dette du tenker på er en veldig god ide. Jeg benytter Denon x4200, og har satt på effektforsterkeren Roksan Kandy K2 til fronthøyttalerne Harbeth C7ES3 (veldig gode stativhøyttalere med 8») Fikk tak i forsterkeren brukt og rimelig. Dette er en god, britisk klasse A/B som jeg gjerne vil anbefale. Jeg har ikke hørt de to du foreslår. Jeg har erfaring med integrert NAD fra ca 20 år siden, men aldri hørt Rotel. Den gang var NAD klasse A/B, mens nå er i hvert fall noen av forsterkerne klasse D. Mange liker klasse D for sin høye effektivitet, mens jeg ikke har opplevd lyden som naturlig med de klasse D forsterkerne jeg har lyttet til (riktignok ikke de nyeste og dyreste).
Jeg kjører fantom senter, dvs at lyd som skulle gått til senter blir fordelt til høyre og venstre fronthøyttalere. Dette fungerer svært bra. Til film får de hjelp nedover fra 80Hz av to subwoofere (BK Electronic XXLS400). Jeg har kun kjørt manuell innstilling - og det fungerer så bra til film at jeg ikke har kjørt romkorreksjonen ennå, men jeg merker at bassen ikke er perfekt integrert når vi hører musikk, så da kjører vi helst pure direct. Jeg har derfor romkorreksjon på gjørelista. Jeg kjører 7.2, klargjort for 7.2.2 (men ikke testet Atmos). Alle andre høyttalere enn front og sub er små og rimelige (men kapable og med behagelig lyd fra Kirksaether og DLS), da nesten all vesentlig lyd kommer forfra og via sub - i den grad man skal gjøre noen prioriteringer. Skulle selvsagt gjerne kjørt Harbeth og ekstra forsterkning rund baut😁

• Like
Reactions: Wernerkappa

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.109
126
63

Xtz Ice ampen er ny og er grei å ha med i vurderingen. Bra lyd fra kjent produsent til ok pris.
.jeg har det gamle 300 effekt-steget selv. Kjempefornøyd, har både masser av kraft, og hifi kvalitet.. bra oppløsning, og god lyd og lav støy.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Wernerkappa