Effekt av ulik type lydisolasjon


HerrGrantre

Medlem
5 Mai 2021
6
0
1
Østlandet
Beklager om dette er feil type spørsmål og sted for å stille de, men har inntrykk av at dette er stedet for virkelig ekspertise på lydisolering. Bare å slette tråden dersom dette er upassende. Spørsmålet mitt handler mer om hvordan beskytte seg mot andres stereo, enn å selv produsere lyd. Selv om jeg også lurer litt på hva naboene måtte høre fra vår leilighet.

Det jeg lurer på er hvilken effekt ulike tiltak har i praksis i en murblokk fra de første tiårene av 1900-tallet. Veggene er pusset teglstein, gulv og tak er tregulv og sannsynligvis denne leiren man brukte tidligere. Per nå kan man nesten høre hva folk sier tvers igjennom etasjer og vegger, man kan faktisk høre snorking, og selvfølgelig også tv, musikk etc. Jeg er usikker på om han/hun over har et vanvittig og på grensen til medisinsk farlig snorkeproblem, eller om det bare er veldig lytt. Trinnlyd er også tidvis høy siden et par naboer ikke akkurat er lette på labben, dette er dog noe mindre problematisk.

Jeg har lest mye om standardoppskriften på lydisolering: lekter 2-3 cm ut fra vegg, rockwool, dobbelt lag med gips og green glue mellom. Lydbøyler i taket og ellers samme som veggene. Pluss fuging selvsagt.

Spørsmålet mitt er dermed hvor mye dette eliminerer av lyd fra naboene? Hva slags type lyd kan man regne med å slippe å høre helt, og hva blir kanskje mer dempet men ikke totalt borte? Hvis det for eksempel er mulig å slippe å høre vanlige samtaler, snorking og den verste trinnlyden er jeg interessert i å investere i lydisolering. Holder standardoppskriften, eller bør man investere i mer avanserte materialer?

Jeg vurderer å få gjennomført dette på soverommet og i stua. En utfordring i stua er at det vi har en pipe som jeg antar ikke kan dekkes til, vi har dessuten vedovn som brukes.
 

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.387
215
63
43
www.avforum.no
Ja, med angitte metode vil du sannsynligvis eliminere den type støy du opplever, men fremfor gips bør du nok vurdere to lag fibergips som har dobbelt så høy lydisolasjonsevne som standard gips.

Peisen vil alltid være et kompromiss, men ettersom det ikke er snakk om en hjemmekino eller lydrom trenger det uansett ikke være avgjørende.
 
Sist redigert:

HerrGrantre

Medlem
5 Mai 2021
6
0
1
Østlandet
Ja, med angitte metode vil du sannsynligvis eliminere den type støy du opplever, men fremfor gips bør du nok vurdere to lag fibergips som har dobbelt så høy lydisolasjonsevne som standard gips.

Peisen vil alltid være et kompromiss, men ettersom det ikke er snakk om en hjemmekino eller lydrom trenger det uansett ikke være avgjørende.
Tusen takk for svar!
 

christr

Medlem
6 Jul 2011
176
23
18
Hei! Støtter innlegget til Lygren. Det er også mulig med et kompromiss - dvs. ett lag fibergips og ett lag vanlig gips utenpå. Dette vil være ett lite hakk ned på lydisolering ift. dobbeltlag fibergips, men bedre enn to lag vanlig gips. Man kan spare litt penger på dette (fibergips koster en hel del mer enn vanlig gips) samt ha en enklere overflate å sparkle og male i etterkant. Fibergips vil måtte kreve helsparkling. Uansett valg av ytterste lag gips vil man kunne skru i fibergipsen og ikke stenderne på lag to og få en ekstra gevinst når det gjelder lydisolering.
 
  • Like
Reactions: HerrGrantre

HerrGrantre

Medlem
5 Mai 2021
6
0
1
Østlandet
Hei! Støtter innlegget til Lygren. Det er også mulig med et kompromiss - dvs. ett lag fibergips og ett lag vanlig gips utenpå. Dette vil være ett lite hakk ned på lydisolering ift. dobbeltlag fibergips, men bedre enn to lag vanlig gips. Man kan spare litt penger på dette (fibergips koster en hel del mer enn vanlig gips) samt ha en enklere overflate å sparkle og male i etterkant. Fibergips vil måtte kreve helsparkling. Uansett valg av ytterste lag gips vil man kunne skru i fibergipsen og ikke stenderne på lag to og få en ekstra gevinst når det gjelder lydisolering.
Takker for svar!

Har noen her inne erfaring med hva noe slikt koster å få gjennomført? Har en del firmaer i loopen, men er litt usikker på de første vi har snakket med og kompetanse på feltet. Deres oppskrift var standard to lag med gips, ikke noe green glue, ikke erfaring med fibergips, mente også det ikke hadde noe å si å legge strømmen skjult. Selv tenker jeg at å borre hull til stikkontakter må utgjøre svake punkter som vil ha negativ effekt på sluttproduktet? Må vel være mer fornuftig å montere strømmen på utsiden. Mener jeg har lest at selv det å henge bilder på en lydisolert vegg vil ha en negativ effekt. De skulle ha drøyt 120k for hele jobben, inkludert rivning og fjerning av søppel. (Rom på ca 14 kvm). Elektrikerjobben er omtrent dobbelt så dyrt budsjettert som det jeg selv betalte for noen nesten identisk for et par år siden.
 

christr

Medlem
6 Jul 2011
176
23
18
Hei!
Har lite erfaring med kostnader på en slik jobb. Har montert osb-plater, fibergipsplater, vanlige gipsplater og Green Glue selv i egen kino. Det skal ikke være mye ekstra arbeid/kostnad med å sette opp fibergips enn vanlig gips, men noe ekstra blir det gjerne grunnet mindre platestørrelse, annen kappemetode osv. Hva er inkludert i prisen på 120K? Når det gjelder elektriker vil vanlig metode for hulltaking til stikk-kontakter ødelegge mye av lydisoleringen - så pass på dette. Selv laget jeg kasser av fibergips bak hver gruppe med stikkontakter for å hindre lydsmitte. Å bygge rommet først og så montere strøm i etterkant vil nok være det beste lydmessig, og er gjerne også det enkleste/billigste/raskeste. I et dedikert rom er det en god løsning, så fremt du får det innpasset i interiøret.
 

HerrGrantre

Medlem
5 Mai 2021
6
0
1
Østlandet
Hei!
Har lite erfaring med kostnader på en slik jobb. Har montert osb-plater, fibergipsplater, vanlige gipsplater og Green Glue selv i egen kino. Det skal ikke være mye ekstra arbeid/kostnad med å sette opp fibergips enn vanlig gips, men noe ekstra blir det gjerne grunnet mindre platestørrelse, annen kappemetode osv. Hva er inkludert i prisen på 120K? Når det gjelder elektriker vil vanlig metode for hulltaking til stikk-kontakter ødelegge mye av lydisoleringen - så pass på dette. Selv laget jeg kasser av fibergips bak hver gruppe med stikkontakter for å hindre lydsmitte. Å bygge rommet først og så montere strøm i etterkant vil nok være det beste lydmessig, og er gjerne også det enkleste/billigste/raskeste. I et dedikert rom er det en god løsning, så fremt du får det innpasset i interiøret.
120k dekker alt fra å ta ned eksisterende vegger mot naboer og taket, så sette opp lektere, gips, sparkle og liste. Inkluderte også elektrikerjobben og fjerning av avfall.

Jeg stusser en del på kompetansen her da. Kun ett lag gips i taket gir vel ikke spesielt mye effekt mtp de over, hevdes at å legge skjult strøm ikke påvirker resultatet, ingen tanker om green glue. Jeg betaler ikke den typen penger dersom jeg ikke er 100% sikker på at et solid resultat. Her er magefølelsen at dette kan slå i alle retninger.

Det er jo litt ironisk at jeg selv har en veldig klar plan og tanke om hvordan dette skal gjøres optimalt etter å ha lest litt rundt på nettet og snakket med håndverker i borettslaget, men mangler tid og evnene til å faktisk få det til selv med et pent sluttresultat.

Vi er forsåvidt også i kontakt med en del andre firmaer som etter hvert kommer innom for befaring.
 

christr

Medlem
6 Jul 2011
176
23
18
Ok. Hvis det inkluderer alt så er ikke prisen helt avskrekkende, men da høres det ut som det er enkleste byggemåte på både vegger, tak og elektro. Er tanken fra det firmaet lydbøyler og ett lag gips i tak og to på vegger? Det bør nok være to lag over alt, litt avhengig av om man bruker fibergips eller ikke eller veksler mellom platetyper. Hva gjør de da med gulvet? Ville nok forhørt meg med flere hvis det viser seg at firmaet ikke har særlig greie på lydisolering. Det kan da fort bli tatt valg som går på bekostning av sluttresultatet (lydmessig).
 

HerrGrantre

Medlem
5 Mai 2021
6
0
1
Østlandet
Ok. Hvis det inkluderer alt så er ikke prisen helt avskrekkende, men da høres det ut som det er enkleste byggemåte på både vegger, tak og elektro. Er tanken fra det firmaet lydbøyler og ett lag gips i tak og to på vegger? Det bør nok være to lag over alt, litt avhengig av om man bruker fibergips eller ikke eller veksler mellom platetyper. Hva gjør de da med gulvet? Ville nok forhørt meg med flere hvis det viser seg at firmaet ikke har særlig greie på lydisolering. Det kan da fort bli tatt valg som går på bekostning av sluttresultatet (lydmessig).
Ok, så da er kanskje ikke prisen det verste, men må innrømme at jeg hadde forventet en 20-30k mindre. Får se hva som kommer inn av andre tilbud, og ikke minst kompetanse på lydisolering.

Gulvet har vi ingen planer for. DET ser jeg for meg fort kan dra opp kostnadene mye her. Forhåpentligvis kommer det ikke mye lyd fra nabo ved siden av inn gjennom gulvet. De under hører vi knapt, så der antar jeg det er gjort tiltak i eget tak.
 

christr

Medlem
6 Jul 2011
176
23
18
Som sagt så har jeg ikke mye erfaring med priser på slike jobber, så det er godt mulig en pris under 100K er mer korrekt. Det vil du fort se når du får inn andre tilbud og kan sammenligne.
 
  • Like
Reactions: HerrGrantre

Tibor

Medlem
2 Aug 2010
13
0
1
En mursteinsvegg er i utgangspunktet ganske god på å isolere frekvenser fra prat, og sannsynligvis snorking. Impact-støy fra direkte kontakt som stiletthæler er den ikke bra på.
Før du bruker for mye penger og tid på dette prosjektet ville jeg sjekket at veggene er noenlunde "luft-tette mot nabo i topp og bunn.
Deretter ville jeg undersøkt ventilasjon, om du har delt ventilasjon med andre er det stor sjangs for at hovedsynderen er mye støy via disse.
Om det viser seg at det er ventilasjonen som er synderen vil gode lydfeller lett bedre dette.
Først når du har kontroll på disse og om det viser seg at disse tiltakene ikke eventuelt er gode nok, ville jeg vurdert nye vegger.
Surt å svi av 100k uten effekt om synderen er ventilasjon din..
 
Sist redigert:

HerrGrantre

Medlem
5 Mai 2021
6
0
1
Østlandet
En mursteinsvegg er i utgangspunktet ganske god på å isolere frekvenser fra prat, og sannsynligvis snorking. Impact-støy fra direkte kontakt som stiletthæler er den ikke bra på.
Før du bruker for mye penger og tid på dette prosjektet ville jeg sjekket at veggene er noenlunde "luft-tette mot nabo i topp og bunn.
Deretter ville jeg undersøkt ventilasjon, om du har delt ventilasjon med andre er det stor sjangs for at hovedsynderen er mye støy via disse.
Om det viser seg at det er ventilasjonen som er synderen vil gode lydfeller lett bedre dette.
Først når du har kontroll på disse og om det viser seg at disse tiltakene ikke eventuelt er gode nok, ville jeg vurdert nye vegger.
Surt å svi av 100k uten effekt om synderen er ventilasjon din..
Litt usikker på kvaliteten på disse murveggene. Veggene er pusset teglstein fra 1920-tallet, pussen er sannsynligvis original, dermed ikke helt optimal lenger på mange steder. På meg høres det ut som lyd bærer tvers igjennom veggen, og at det ikke har noe med topp og bunn å gjøre. Men det kan jo være en illusjon. Det ligger et lag med sponplater utenpå, sannsynligvis festet på stendere som er festet rett på murveggen. Det er så vidt jeg kan se ingen glava i hulrommene i mellom spon og murvegg, men det er uten tvil en glippe i bunnen av platene ned til gulvet. Hvordan det ser ut over det senkede taket vet jeg ikke, jeg vil tippe at veggene ikke går helt opp, og dermed ikke vil kunne lukke rommet mot naboen.

Kanskje ville et lag gips og green glue utenpå det eksisterende kunne hatt en ok effekt dersom det blir lagt skikkelige fuger under og over. Helst også isolering bak. Ikke minst fjernet det gamle elektriske og lagt alt nytt på utsiden av veggen. Problemet er fortsatt uvissheten om hvordan ting ser ut over taket.

Jeg heller egentlig mer mot å bruke disse 100k på det det koster å hyre inn megler og selge, for heller å flytte til et sted med høyere standard, ikke minst noe mindre innslag av Donald Duck-løsningene jeg har inntrykk av at denne leiligheten har blitt utsatt for.