Dyre vs billige høyttalere


9 Jun 2019
244
16
18
Men jeg selv lyst selv og prøve Cornwall fra Klipsch. Men har ikke plass, ikke råd også. Men hvis jeg hadde hadd råd og plass, så kanskje... Har hørt de skal være utrolige behagelig i toppen selv om de bruker horn diskant. Også 15 tommers bass... Det må jo riste ned hele nabolaget. Siden trådstarter spør om lyd forskjell om dyre vs billige. Men selvfølgelig finner mye bra mellom 10000kr til 17000kr klassen. Men mye er veldig nøytrale. Så da er del vel de merkene vi har snakket om til hans musikk, eller hennes også. Hva med Snell. Men de blir vel vanskelig og få tak i. Men mye fint på finn...
 
9 Jun 2019
244
16
18
Men det værste jeg vet er folk som sier. «Nei, du hører jazz eller klassisk på Cervin Vega?» .Din musikk var jo klassisk også hvis ikke tar feil. Men prøv de merkene som er nevnt. Så kanskje du kommer i mål. Eller hold deg til de du har, og spill hva du vil.
 
  • Like
Reactions: Danke

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.344
158
63
Ullensaker
Lite innskudd fra siden her. Dc serien til CV er faktisk en god høyttaler idag. Om de får en god forsterker som leverer strøm, kontroll til de. Og spes til musikk som rock og metal, techno ol.. Til sarte damestemner ol så er lyden noe stor. Og grov.

Du kan også endre på lyden ganske betraktelig ved å justere plassering av både høyttalere og sweetspot. Tommel regelen er jo nærmere vegg man kommer dess mer bass. Men nærmere vegg flytter også kvartbølge lenger opp i frekvens.

Prøv å passere deg og høyttalere med ulik avstand fra element til hard flate, som fra øret til vegg.
 
  • Like
Reactions: Danke

nf

Medlem
26 Mar 2004
1.571
0
36
For å ta høyttalerelementer spesielt, så er det riktig at alle får akkurat samme signaler og spolen som beveger membranet flytter seg proporsjonalt med elektrisk signal.

Teoretisk sett er det gunstig med lettest mulig membran og sterkest mulig magnet.
Overflatisk sett kan mange produsenter levere på dette, men nøyere måling av innspilt vs avspilt lyd viser at det er store forskjeller i praksis.

Det som skjer med et lett membran ved visse frekvenser er at det vil deformeres (dvs reprodusert lyd blir ikke helt som innspilt lyd) og allerede der er det forskjellige strategier. Noen velger å lage de stivest mulig (alu, sandwitch konstruksjoner av forskjellige materialer som er lette men deformeres minimalt) eller membraner som deformeres på en (lydmessig) fin måte (papirmembran, kevlar). Ellers har man fysikkens lover som sier at mindre membran har mindre oppbrytningsproblemer enn større membran og et lite membran vil også starte og stoppe raskere (Og forklaringen på hvorfor diskanten er vesentlig mindre og gjerne har et annet materiale enn mellomtone/bass)

Noen produsenter som Magico bruker også p.t. ganske eksotiske (=dyre) materialer som grafén - dvs membraner vevd av nano-karbonfiber som er veldig lette men også veldig sterke. Da skyter prisen til værs med en gang. Mannen bak høyttalerne tar seg ikke råd til å ha de hjemme selv (leste jeg i et intervju), så det blir litt som at byggeren av en supersportsbil ikke nødvendigvis kjører rundt i en selv.

Det ligger også endel kostnader i testing og utvikling hvor de fleste merkeprodusenter får laget sin egen versjon av elementer som er spesialtilpasset akkurat sin høyttalerkasse om det er på parametre som lang slaglengde, tilpasset et visst volum via justeringer av den fysiske konstruksjonen/materialvalg.

Er det endelig fasit med membraner/høyttaler element? Nei, volum og form på kasse, type bassport (evt transmisjonslinje/horn/etc) størrelse på membraner, antall membraner, hvilke variasjoner i elektrisk motstand elementene har som funksjon av frekvens (impedans) materialer og evt i hvilken grad det er snakk om håndlagede vs masseproduserte. Never ending story...

Lyden fra Verdens beste høyttalere kan også ødelegges av refleksjoner fra rommet de står i, derav finner man stadig bedre elektronikk for dette på markedet, så enkelt er det ikke :)