Dyre vs billige høyttalere

Mikaelft

Medlem
13 Mai 2004
1.148
0
36
Hei.
Hva er det egentlig som skiller de billige mot de dyre høyttalerne. Bruker de noe annet råmateriale i elementene som er dyrere? Vurderer å bytte ut mine cerwin-vega dc12 (og resterende 5.1) til noe annet. Men vil lyden bli noe bedre? Prinsippet et vel det samme; nemlig at elementet skal flytte luft. Hvorfor får man ikke det samme trøkket i de andre høyttalerne som med vega?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.713
65
48
Hei.
Hva er det egentlig som skiller de billige mot de dyre høyttalerne. Bruker de noe annet råmateriale i elementene som er dyrere? Vurderer å bytte ut mine cerwin-vega dc12 (og resterende 5.1) til noe annet. Men vil lyden bli noe bedre? Prinsippet et vel det samme; nemlig at elementet skal flytte luft. Hvorfor får man ikke det samme trøkket i de andre høyttalerne som med vega?
Cerwin Vega er en rocka høytaler, som er laget for mest mulig volum og trykk.

Andre høyttalere har mer fokus på ren lydkvalitet, og dette er ikke det Cerwin har mest fokus på.

Men jeg liker Cerwin og har en høyttaler selv, og har kjøpt det til en kamerat osv.

Dersom du vil ha samme lyd og trykk, men litt mer fokus på lydkvalitet så anbefaler jeg at du titter på feks Klipsch høytalere.

Og ja andre produkter fokuserer nok litt mer på elementene, kasse og delefilter..

9 Jun 2019
324
30
28
Bedre dele filter i dyrere høyttallere. Bedre bygge kvalitet. Mindre resonans fra høyttallere. Mere musikalsk. Men det er som regel alle merker vs Cervin Vega. Elementene er i bedre kvalitet. Men om du vil få det samme bass trykket enn Cervin Vega det kommer helt på hvordan høyttallere du kjøper. Feks B&W 803D3 trykker bra i bassen for os si si det mildt. Men mindre farging bassen også. Så en kontrabass vil låte mere presis. Men la oss si du kjøper deg noen høyttallere til rundt 30000 kr vs dine. Du vil merke trykk i bassen og fylde, men selvfølgelig på en annen måte enn Cervin. Og mellomtonene og diskanten er mere oppløst. Men liker du kun disco bass, ja da passer ikke B&W CM10s2 feks. Det samme gjelder for forsterker Dac’er, CD spillere osv.... Men liker du Cervin lyden og bytter til noe annet da tror jeg du blir kanskje litt skuffet. Klipsh er nesten like lett og drive som Cervin, og har et rocket lydbilde. Du må bare prøve deg frem.

Mikaelft

Medlem
13 Mai 2004
1.148
0
36
Takk for gode svar.

Men hvordan kan lyden bli forskjellig? Elementet beveger seg frem og tilbake og lager lydbølger som kastes ut porten og ut i rommet.

Og hva betyr det at elementene er i bedre kvalitet? Mine vega fra 1995 spiller fortsatt høyt og hardt.

Det samme gjelder delefilter. Her brukes det vel bare kondensatorer og ledninger i kobber?

Hva brukes i høyttalermembran i en høyttaler til 100.000 kontra cerwin-vega høyttaler?

Leser masse lovord på nett om byggekvalitet osv. Men jeg ser ingen merker beskrive objektivt hva som virkelig gjør at de er bedre. Har de funnet et råmateriale som det er lite av i verden?

leeliemix

Medlem
8 Mai 2012
207
0
16
Takk for gode svar.

Men hvordan kan lyden bli forskjellig? Elementet beveger seg frem og tilbake og lager lydbølger som kastes ut porten og ut i rommet.

Og hva betyr det at elementene er i bedre kvalitet? Mine vega fra 1995 spiller fortsatt høyt og hardt.

Det samme gjelder delefilter. Her brukes det vel bare kondensatorer og ledninger i kobber?

Hva brukes i høyttalermembran i en høyttaler til 100.000 kontra cerwin-vega høyttaler?

Leser masse lovord på nett om byggekvalitet osv. Men jeg ser ingen merker beskrive objektivt hva som virkelig gjør at de er bedre. Har de funnet et råmateriale som det er lite av i verden?
Elementene beveger seg mer eller mindre nøyaktig og med forskjellig fart alt etter bla. egen masse. De oppfører seg også som et stempel med oppbrytning i elementet alt etter hvor nær et perfekt stempel det oppfører seg som. Altså en mindre perfekt lydbølge ut fra deler av elementet. Et element av bedre kvalitet vil gi mindre dramatiske «feil» i lydgjengivelsen.

Mer lyd er ofte ikke bedre(som i mer nøyaktig) lyd siden det kommer av uønskede refleksjoner fra og igjennom innsiden av kabinettet. Tynt og dårlig dempet kabinett gir derfor mye «støy» og også vibrasjoner i veggene som skaper mer uønsket «støy». Mange liker dette og synes det gir en tøff lyd, men det er ikke nøyaktig i forhold til det originale signalet.

Sent from my iPad using Tapatalk

Mikaelft

Medlem
13 Mai 2004
1.148
0
36
Takk.
I det som skrives så kan jeg ikke se hvorfor en høyttaler skal koste 100.000. 🤔

Kunne tatt mellomtone og diskant fra klipsch og kombinert det med vega bass i et mdf kabinett og fått den ultimate høyttaleren virker det som.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
En høyttaler skal oversette elektrisk energi til lydbølger, og er vel den enheten i et audio oppsett som har den mest hørbare signaturen.

For å overføre dette til andre ting som har hørbare forskjeller pga material valg.

Tror du disse høres like ut, det er jo bare opp-spente strenger som er i bevegelse...?

Synes B&W har en del informative videoer som forteller litt om jobben de gjør med å velge materialer og produksjons metoder som reduserer uønskede resonanse og egen lyd fra høyttaleren.

Selv liker jeg godt elektrostat høyttalere, og kan vel bare anbefale å ta en liten lytterunde og høre på forskjellige høyttalere og oppsett, hva pris nødvendigvis har med kvaliteten på en høyttaler er ikke godt å si, det er mye som påvirker der.....

.

Sist redigert:

leeliemix

Medlem
8 Mai 2012
207
0
16
Noe av de 100.000 går til flott finish/brand/produktutvikling også det må medgis men feks. dyp bass koster også, noe som generelt er fraværende i C-W høyttalere. CW fokuserer mer på ekstra fet bass i 50-60hz området afaik. De er lagd for party og fungerer bra til det.

Sent from my iPad using Tapatalk

9 Jun 2019
324
30
28
Ja, stemmer det. De er veldig farget. De har party bass. Men de sparker bra i mellom gulvet. Jeg synes også de er for feite, og treg i bassen. Jeg tror trådstarter vel og merke har råd til det, kanskje vil like Klipsch Corwall.

Sist redigert:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.125
13
38
Takk.
I det som skrives så kan jeg ikke se hvorfor en høyttaler skal koste 100.000.

Kunne tatt mellomtone og diskant fra klipsch og kombinert det med vega bass i et mdf kabinett og fått den ultimate høyttaleren virker det som.[/QUOT

Det finnes over 500 forskjellige fabrikanter av høyttalere.....

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

9 Jun 2019
324
30
28
Hvilken musikk liker du? Selvfølgelig kan du spille all slags musikk på dine Cervin høyttalere. Det er smak og behag. Men jeg tror nok siden du er vant til Cervin Wega lyden, så kan du bli skuffet av feks Dali høyttallere over 10000kr grensen. Litt dyrere Dali og andre produsenter legger vekt på mere nøytral lyd. Derav navnet hi fi- high fidelty. Men ingen høyttallere er perfekte i lyden. Alle har sine svakheter. Men som andre er inne på. Det er bedre demping i dyre høyttallere, og kabinett og finishen er bedre. Så lyden puster mere. Mindre farging i lyden også. Men det er ikke dermed sagt at ikke en nøytral høyttallere kan rocke bra i bassen. Og det er ikke alltid dyre høyttallere er best. Hvilken forsterker, kilde du har spiller en stor rolle. Så la oss si Dali høyttallere til rundt 7000kr vs Dali høyttallere til 30000kr, så kan de billigste faktisk spille bedre. Men hvis du vil ha litt party bass som kanskje er lik dine høyttallere nå, ville jeg ha sett på høyttallere under 10000kr klassen. De er ofte mere farget i lyden. Brukte B&W 683 fra rundt 2005 spiller som juling. Men Klipshs, og jeg tror også JBL kan være noe for deg.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Takk.
I det som skrives så kan jeg ikke se hvorfor en høyttaler skal koste 100.000. 🤔

Kunne tatt mellomtone og diskant fra klipsch og kombinert det med vega bass i et mdf kabinett og fått den ultimate høyttaleren virker det som.
Husker Dali lagde noen litt spesielle dipol høytalere som het Skyline 2000, som faktisk brukte et 15" CV bass element og 1m lange bånd diskanter osv. De var ikke så verst å lytte til heller.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.713
65
48
Mr Pink har gode poenger.

Jeg vil gå så langt som å si at, si deg din musikksmak. Så skal jeg/vi prøve å finne noen alternativer, enten fokusert på Rock og pop (Vill gjetting) eller bra på dette og kompromiss.

Jeg skal gi deg litt rett... Du kan få meget bra høytalere på budgett, men da må du følge med litt.

De dyrere har ofte egenutviklet teknologi, eller kjøper ny dyr teknologi av andre. Materialkvalitet er også en liten sak. Solid tre eller mdf.. og av og til settes det sammen i Europa... Tror jeg kommer på Spendor, Dali... System Audio? Og Audiovector..

Mikaelft

Medlem
13 Mai 2004
1.148
0
36
Rock, eurodance, klassisk, nrk mp3, 80talls rock.
Alt av nye blockbusters filmer, naturprogram osv.

Vurderee faktisk Klipsch sin nye lydplanke som ble vist på CES. Klipsch 54A mener jeg den heter.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.713
65
48
Rock, eurodance, klassisk, nrk mp3, 80talls rock.
Alt av nye blockbusters filmer, naturprogram osv.

Vurderee faktisk Klipsch sin nye lydplanke som ble vist på CES. Klipsch 54A mener jeg den heter.
Da ville jeg nok heller valgt stereo/to høytalere.

Å gå planken er for folk med gretten kone som ikke tåler høytalere..

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

9 Jun 2019
324
30
28
Hvis du har 20000k-30000kr liggende.... Så kan du prøve de 4 store merkene, i Norge mener jeg. Andre vil ha andre meninger. Men fra Danmark: DALI og Dynaudio. Fra England: B&W, men de lages nå i Kina. Men ikke high serien. Hvis jeg ikke tar feil. Fortsatt fra England: Monitor Audio. Men Bowers og Dynaudio er vanskelig og drive. Det holder ikke med feks en NAD C326 til litt dyre Bowers, uansett hva Klubben sier... Men jeg tror du bare skal spare pengene. Jeg tror du vil bli skuffet hvis du kjøper Monitor Audio Silver 500 som et eksempel .Nå nå du regne med innspilling da. Sikkert over 300 timer... Men du vil nok tenke:»Hvor er den feite party bassen». Så hvis jeg ville ha kjøpt nye høyttaller ville jeg ha gått for enten Klipsch RP 8060FA. Men helst Cornwall. 15 trommer bass... Eller nye Cervin Vega.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.713
65
48
Det er ikke så viktig hvor høytalere er laget. Men ting fra I land i vesten er dyrere å produsere.

Psb er vel rimelig og bra, Klipsch kan også være rimelig og bra.
Mission også, warfedale etc.

Til mye pop og rock, tekno osv tror jeg Klipsch er greit alternativ. Om klassisk som lyttes er orkester/symfoni musikk så er Klipsch bra.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

9 Jun 2019
324
30
28
Jo, da. Han må bare prøve. Har hørt litt på Klipsch. Så er ikke super ekspert på det merket. Men jeg husker de hadde sinnssykt punch, men utrolig sliten topp. Det var over 10000kr grensen. Mission husker jeg fra Elkjøp sine dager. PSB har jeg ikke hørt, men har hørt de er veldige bra. Euro dance, det er vel mye bass musikk. Cervin hørte jeg på Hifi klubben. Har aldri bedt om demo av se selv. De har alt for farget bass til mitt bruk. Men de hadde enorm bass trykk. Jeg gikk bak sofaen mot bakk veggen. For et trykk! Men han må som sagt bare prøve. Jbl er også et alternativ. Mye fine YouTube videoer med de.