Dynaudio Contour 20 inni møbel..

Twood

Medlem
8 Jan 2019
2
0
1
Hva er dere syn/erfaringer med å legge stativhøytalere inn i diverse møbler? I mitt tilfelle er det snakk om å legge de sideveis inn i en tvbenk. Vil dette låte dårlig? Jeg er selvfølgelig klar over at de bør stå på stativ litt ut fra veggen osv.. men hvis det eneste alternativer er å legge de i en tvbenk, hvor mye foringer dette lyden? Som tittelen beskriver så vurderer jeg å kjøpe Dynaudio Contour 20 men vil helst ikke legge ut så mye penger hvis det er umulig å få brukende lyd..

9 Jun 2019
465
56
28
Stativ høyttallere bør stå på stativer, men kan også settes inni en bok hylle. Du må bare prøve deg frem. Men tenker du og plasser de sideveis, altså Dynaudio Contour 20, det er ikke en god ide. Lyden vil jo da komme skjevt frem til deg. Til så dyre stativ høyttallere er stativer et must. Eller bok hylle som sagt. Sistnevte kan det være lurt og sette noen dempe putter under hver stativ høyttallere. Har du ikke mulighet og ha de på stativ, eller bokhylle så kan lyden bli rar. Senter høyttallere kan stå slik du beskriver, men de er designet for det. Er det kun denne muligheten du har og bruke, eller? Lag heller litt plass i stua, og gi dem den lyden de fortjener. Hvis dette er vanskelig er vel den enste muligheten og kjøpe en lyd planke. Men det blir trassig greier.

Twood

Medlem
8 Jan 2019
2
0
1
Er dette på grunn av at diskanten har ulik spredning horisontalt vs vertikalt? Vil det dermed fungere bedre hvis de står oppreist? Eller vil det låte rævva så lenge de står i en tvbenk?

9 Jun 2019
465
56
28
Jeg vil bestemt tro de vil låte best på ett par stativer, ikke slik du beskriver. Diskanten til Dynaudio er jo klassisk Soft Dome diskant. Så med de fleste høyttallere bortsett fra Dali, må de vinkles i en likesidet trekant mot lytteren. Hver gang jeg har hørt Dynaudio hos Soundgarden både store de store, små modellene har de vært vinklet mot lytteren. Og de små har stått på stativer vinklet mot lytteren. Hvis du setter de inni en tv-benk, vertikalt, på langs så tror jeg at diskanten ikke vil låte bra. Diskanten vil ikke få korrekt spreding mot lytteren. Ellers vil lyden bli innestengt osv. Da alle høyttallere trenger alt mellom 40 cm til over 1 meter. Men siden jeg har hadd mange høyttallere, men ikke Dynaudio sine modellere så må du nok spørre Dynaudio eller Soundgarden. Men mine Tannoy høyttalere står på stativer. Jeg kan ikke tenke meg Tannoy vil låte bra vertikalt. Men der er nok flust av Dynaudio venner here inne. De kan nok hjelpe til. Men jeg mener kun senter høyttalere og lyd planker kan ligge vertikalt siden de er lagd for det. Da vil lyden få korrekt spreding mot lytteren. Men send en Mail til Dynaudio og spørr som sagt. Alle ører er forskjellige....

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.882
24
38
Dette er vel ganske umulig å gi et godt svar på da det er alt for mange ukjente faktorer rundt et slik oppsett, hvordan er f.eks en TVbenk konstruert, avstand til gulv osv..

Uten å kjenne Dynaudio Contour 20 selv (annet enn fra tester som dette https://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/dynaudio-contour-20), så synes jeg det er mye som tyder på at dette er en svært dårlig ide.

Her er en link som også beskriver litt rundt plassering også...

Noe er allerede nevnt, men i tillegg har Contour 20 kabinettet buede sider og en bass-refleks port bak som vel vil bli en utfordring.
Dynaudio Contour 20 er nok en optimalisert konstruksjon beregnet for vertikal stativ plassering (avstand til bakvegg mye luft rundt, optimal baffel osv) så vil det forundre meg veldig hvis denne høyttaleren ikke vil miste mye av sine gode sider den er konstruert for og man tross alt betaler ganske mye for med å legge disse sideveis inn i en tvbenk.

Fasiten vil jo bli å prøve dette i praksis i lytte rommet og tvbenken osv, men ville nok styrt unna en slik plassering og heller valgt å gi disse høyttalerne bedre vilkår på originale stativer i stedet.

• Like
Reactions: PINK FLOYD DSOTM

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.490
45
48
Jeg synes du skal prøve deg frem. Prøv de begge veier og hør / mål . Skjønner at de bare får plass én vei der de skal stå men finn et eller annet å sette de på for å prøve. Dette med bassport bak er null problem, min erfaring er at dette er kraftig hauset opp overalt. Dette at høyttalere krever «metevis» bakover er nok oppspinn:) Jeg har hatt Inconcert Miles klint inntil bakvegg uten problem, og det kommer relativt mye mer luft ut de portene enn disse små:) ( har målt dette også ) Du vil bli overrasket over hvor lite luft de trenger bak. Skal mye til for å hindre utstrømning.

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.155
31
48
Ville holdt meg til hovedregelen jeg hørte av snickers is,ha avstanden fra kabinettets bakside større enn diameteren av bassrefleks røret for å unngå problemer med port tuningen og den frekvensen.
Å ha høyttalerne ut fra veggen og gi de luft rundt seg er ofte for at ikke bassen ikke skal stikke av og ta over pga roomgain,(+3dB per flate),varier fra rom til rom og setup til setup så og måle dette er best.
En annen ting er at ved å ha vanlige ht nærme frontveggen vil gi liten forskjell mellom direkte lyd og reflektert lyd i tid,som kan ødelegge dybden og 3D bildet samt gi utfasinger/kanseleringer man kan unngå ved og ha større avstand til frontvegg.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: ask4me2

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.882
24
38
Jeg synes du skal prøve deg frem. Prøv de begge veier og hør / mål . Skjønner at de bare får plass én vei der de skal stå men finn et eller annet å sette de på for å prøve. Dette med bassport bak er null problem, min erfaring er at dette er kraftig hauset opp overalt. Dette at høyttalere krever «metevis» bakover er nok oppspinn:) Jeg har hatt Inconcert Miles klint inntil bakvegg uten problem, og det kommer relativt mye mer luft ut de portene enn disse små:) ( har målt dette også ) Du vil bli overrasket over hvor lite luft de trenger bak. Skal mye til for å hindre utstrømning.
Tipper det er noen fundamentale bruk, konstruksjon og ytelses forskjeller mellom høyttalere som Inconcert Miles og stativ høyttalers som Dynaudio contour 20.

Problemet med bass refleks porten er ikke at bassen blir redusert med å "TVbenke" den, det er vel snarere tvert i mot, og problemer med ekstra fokus og kanskje en mer farget bass som er problemet.

Slik jeg tolker poenget med små stativ høyttalere som Contour 20 er å få høyttalerne til å nærmest bli "usynlige" i lydbilde og få frem 3D opplevelsen osv. Da vil et oppsett der man snur på aksesystemet og ikke tar vare på den horisontale spredningen, samt risikerer å "horn-forsterke" bass refleksporten bak et ganske annet problem enn om bassporten bak på Miles blir noe forsterket eller påvirket.

Hørselen vår er ganske følsom for timing og gjør mye "prossesering" for å få en slik 3D opplevelse av lyd gjengitt av to høyttalere i et lytterom. Dette er vel også vanskelig å måle seg frem til hvis man ønsker å tallfeste dette? . Er enig i at det å teste dette i praksis nok er den sikreste måten, men tipper det finnes mange andre høyttaler konstuksjoner i lavere prisklasser som er mer tilgivelige med tanke på en slik TVbenk plassering.

Sist redigert:

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.490
45
48
Tipper det er noen fundamentale bruk, konstruksjon og ytelses forskjeller mellom høyttalere som Inconcert Miles og stativ høyttalers som Dynaudio contour 20.

Problemet med bass refleks porten er ikke at bassen blir redusert med å "TVbenke" den, det er vel snarere tvert i mot, og problemer med ekstra fokus og kanskje en mer farget bass som er problemet.

Slik jeg tolker poenget med små stativ høyttalere som Contour 20 er å få høyttalerne til å nærmest bli "usynlige" i lydbilde og få frem 3D opplevelsen osv. Da vil et oppsett der man snur på aksesystemet og ikke tar vare på den horisontale spredningen, samt risikerer å "horn-forsterke" bass refleksporten bak et ganske annet problem enn om bassporten bak på Miles blir noe forsterket eller påvirket.

Hørselen vår er ganske følsom for timing og gjør mye "prossesering" for å få en slik 3D opplevelse av lyd gjengitt av to høyttalere i et lytterom. Dette er vel også vanskelig å måle seg frem til hvis man ønsker å tallfeste dette? . Er enig i at det å teste dette i praksis nok er den sikreste måten, men tipper det finnes mange andre høyttaler konstuksjoner i lavere prisklasser som er mer tilgivelige med tanke på en slik TVbenk plassering.
Tja, vi vil vel alle ha best mulig lyd? :) Poenget er alltid det samme, uavhengig av høyttaler. Stereo er stereo. Du får bare mindre problemer å jobbe med når høyttalerne er så små, da de har veldig lite kapasitet nedover.

Men enig i at Miles og Contour er vidt forskjellig konstruksjonsmessig ja;) Tenkte bare på denne forsterkningen av bass. Dette kommer heller av høyttalerens plassering i rommet, ikke fordi bassporten er for tett inntil noe. Om bassporten hadde vært foran kan man fortsatt få økning nedover ved å ha høyttaler i hjørnet.

Vi snakker hvertfall om CM og ikke 1m hva avstand bak høyttaler gjelder:)

9 Jun 2019
465
56
28
Jeg leste en test at Tannoy sine høyttalere kunne ligge på langs siden det er kun et elemenent med både bass, diskant, og mellom tone. De bruker jo Dual Contric teknolog så lyden blir meget behagelig. Ekte punkt kilde. Hjernen oppfatter lyden som mere behagelig og korrekt, pluss du får et sinnsyk sweetspot fra de. Men jeg er ingen ekspert på måling, og kan ikke garanterer at det vil låte fint inni en tvbenk på langs, så det må prøves ut i praksis, Jeg bruker selv Tannoy høyttallere men mine står selvfølgelig på stativ. Selv om ikke små høyttallere flytter så mye luft og om de har bass port bak eller frem har jeg funnet ut at de fleste høyttallere må stå cirka 1, 2 meter til 1, 5 meter for og få skikkelig snert i lyden. Men hvordan gikk det egentlig med trådstarter fikk han god lyd? Uansett så flotte høyttallere «gjemt» blir litt overkill spør du meg. I det minste prøv og se om de kan stå ved siden av tv-en horisontalt som de bør stå, og sett ett par dempe under. Da slipper man stativene i det minste.Men det er flere, og bedre eksperter her inne som sikkert har flere synspunkter. Men det er leit og være hifi gal og ikke ha plass til ett par gode høyttallere i stuen, og da særlig Dynaudio,ene som spiller fantstisk! 😁😀 PS, søk Tannoy Mini angående vertikal plassering.

Sist redigert: