Down the rabbit hole - Aleksander vil begynne med diy subber.

23 Nov 2019
13
1
3
Hei!
Tenker nå å begynne turen ned kaninhullet og lurer på om jeg kan få noen forslag på kombinasjoner av element og forsterker.

Budsjett: 30k

Flere subber er bedre enn en sub, tenker 4 eller 8 i fremtiden, men på dette budgette en eller to.

Dette er ikke et dedikert filmrom, så har massive utfordringer med akustikk mtp at det skal se ut som en stue.
Har bygget en fakewall i stua som huser 3 stykk ADAM GTC 88. Fylt med rockwool og kledd med stoff. Lerretet er cinemascope 122"

Hvor skal subbene plasseres og mål?
Frontveggen er 50cm dyp og dempet
Bakveggen er ikke bygd enda men blir 30 cm dyp og ikke dempet, altså ikke kledd med stoff.
Skal subbene stå i frontveggen eller bakveggen?

Høyden på subbene er kun begrenset av takhøyden på 240cm.

Hvordan bygge kasser og slikt vil jeg begynne å lese meg opp på. De skal ikke bygges før skattenepengene kommer :) Så har litt tid til å planlegge.

Taket blir kledd med stoff og har fire atmos høyttalere. Tenker også å dempe med isolasjon eller diffusere eller en kombinasjon. Har ca 25 cm dybde her til rådighet.
Surround høyttalere er gjemt i skapene med dører som slides til siden ved bruk.

Yamaha CX5200
3 Stykk eldre rotel effekter
1 Crown xls 2002
6 stykk JBL Pro 8330
2 stykk 18" fane xls

Ex 5 Small shelve Difference wide under shelve .png

• Like
Reactions: RichardWeber

RichardWeber

Medlem
15 Aug 2016
164
17
18
Spennende prosjekt du har på gang.

Jeg vil tipse deg om en youtube kanal som jeg syntes er veldig spennende og lærerik, og det er denne:

https://www.youtube.com/channel/UCwxr5jJUgORcMS9FmIaH1jQ

I de siste videoene tar han en gjennomgang på design av subber.
I de første går han igjennom kalibrering av subber.

Du nevner 6-8 subber, hvor store subber tenker du? 10 - 12 - 15 - 18" (leste innlegget igjen og tipper du ønsker 18")

Jeg har erfaring med to forskjellige subber, Dayton Ultimax 18 og Acoustic Elegance TD18H+
Dette er jo begge ganske feftige 18" element, men begge spiller veldig forskjellig.
Den ene er liker bedre dypbass, men den andre slår hardere (selvfølgelig avhengig av kasse og EQ)
PGA budsjett så har jeg endt opp med Behringer NX6000DSP, disse koster vel rundt 4000,- og gir mye effekt for pengene.
Jeg er fornøyd med den forsterkeren, men har ikke testet med hverken kraftige plateforsterkere eller Crown Itech eller lignende.