Dolby Vision inkl. dynamic tone mapping for projektorer/og andre ikke DV displays.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
66
48
Nå vet jeg ikke om Epson, men skal funke på alt som klarer HDR. Poenget er at HDFURYen står mellom kilden(4K spiller, ATV 4K osv), og displayet(TV, proj, osv), og den lurer begge! Den «sier» til kilden at den er tilkoblet en LLDV kompatibel display, og kilden kan dermed decode DV til LLDV.
I andre enden sier HDFURYen til displayet at det kommer et vanlig HDR signal, og dermed slår displayet over til HDR. DV/LLDV signalet er IKKE HDR!! Så uten dette forblir displayet i SDR modus, som gir blasse farger.

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.490
18
38
Dette er veldig spennende, selv med den lave aktiviteten her inne har jeg oversett denne løsningen. Sikkert fordi jeg har hvert mer fokusert på å finne ut av hva jeg skal gjøre med lyd det siste året.
Jan B stemmer det at du har en JVC RS600? Mener jeg leste det et eller annet sted. Har selv en RS520. Når du kjører LLDV, bruker du HDR modus på projektor med høy lampespenning og fargefilter?

thoslags

Medlem
30 Sep 2005
1.153
2
38
Nå vet jeg ikke om Epson, men skal funke på alt som klarer HDR. Poenget er at HDFURYen står mellom kilden(4K spiller, ATV 4K osv), og displayet(TV, proj, osv), og den lurer begge! Den «sier» til kilden at den er tilkoblet en LLDV kompatibel display, og kilden kan dermed decode DV til LLDV.
I andre enden sier HDFURYen til displayet at det kommer et vanlig HDR signal, og dermed slår displayet over til HDR. DV/LLDV signalet er IKKE HDR!! Så uten dette forblir displayet i SDR modus, som gir blasse farger.
Aha ja, takk for svar!
Da vil ikke denne metoden fungere på Epson eh-tw9300 da den kun er en 4k sdr projektor da?

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
66
48
Dette er veldig spennende, selv med den lave aktiviteten her inne har jeg oversett denne løsningen. Sikkert fordi jeg har hvert mer fokusert på å finne ut av hva jeg skal gjøre med lyd det siste året.
Jan B stemmer det at du har en JVC RS600? Mener jeg leste det et eller annet sted. Har selv en RS520. Når du kjører LLDV, bruker du HDR modus på projektor med høy lampespenning og fargefilter?
Stemmer, jeg har RS600. Og disse «gamle» HDR projektorene har jo den berømte ødelagte gamma D HDR problemet, så i dette tilfellet kjører jeg IKKE tvunget HDR modus til projektor, men SDR og custom curver isteden. Ikkeno problem, Vertex 2 klarer den biffen også 😜

thoslags

Medlem
30 Sep 2005
1.153
2
38
Det stemmer.
Tusen takk for svar! Dette var nedtur da jeg kan få en Epson EH-TW9300 for 15k med 700t på lampa.
Er det verdt å oppgradere fra benq w5000 til den da i et mørklagt batcave?
Blir kanskje ikke så mye bedre farger og dybde med den?
På forhånd takk for svar :)

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
66
48
Tusen takk for svar! Dette var nedtur da jeg kan få en Epson EH-TW9300 for 15k med 700t på lampa.
Er det verdt å oppgradere fra benq w5000 til den da i et mørklagt batcave?
Blir kanskje ikke så mye bedre farger og dybde med den?
På forhånd takk for svar :)
Kan vel ikke skjønne annet enn at det må være en grei oppgradering !!
W5000 er vel en hønngammal modell??

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.595
3
38
Kan man koble denne etter reciver/prosessor å kjøre flere kilder på den da eller burde den stå først?
Har en Tw9400 så tenkte denne kunne være en fin oppgradering for Atv og Shield.

thoslags

Medlem
30 Sep 2005
1.153
2
38
Kan vel ikke skjønne annet enn at det må være en grei oppgradering !!
W5000 er vel en hønngammal modell??
Takk for svar:)
W5000 er fra 2008 ja. Men den har utrulig nok veldig bra bilde😂
Er berre litt kjipt at når eg først oppgraderer så går eg glipp av hdr.
Men får man ikkje litt utbytte av dette likevel? Altså om man spiller av 4k hdr fra Apple tv, vil fargane bli like blasse om man nedkskalerer til til 4k sdr som om kilden opprinnelig var 4k sdr?
Vil man ikkje få litt bedre bilde uansett pga bilde materialet er bedre? Må berre forsikre meg å ikkje gjere et bom kjøp.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
66
48
Kan man koble denne etter reciver/prosessor å kjøre flere kilder på den da eller burde den stå først?
Har en Tw9400 så tenkte denne kunne være en fin oppgradering for Atv og Shield.
Jada, den kan kobles både før og etter 😜 Men om du kobler den etter AVR, og vil bruke flere kilder (Vertex2 eks har 4 innganger) vil jo ikke AVR få lyden fra de andre kildene😩 Dette KAN løses da Vertex også har flere utganger(for lyd tilbake til AVR), men mye lettere å koble den før AVR(det har jeg), så lar du bare AVR stå på samme inngang, og Vertex autoskifter mellom kildene dine. 😁
Men første alternativ er utmerket om du for eks har en gamlere AVR, som ikke klarer disse nye formatene 😜

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
66
48
Takk for svar:)
W5000 er fra 2008 ja. Men den har utrulig nok veldig bra bilde😂
Er berre litt kjipt at når eg først oppgraderer så går eg glipp av hdr.
Men får man ikkje litt utbytte av dette likevel? Altså om man spiller av 4k hdr fra Apple tv, vil fargane bli like blasse om man nedkskalerer til til 4k sdr som om kilden opprinnelig var 4k sdr?
Vil man ikkje få litt bedre bilde uansett pga bilde materialet er bedre? Må berre forsikre meg å ikkje gjere et bom kjøp.
Kan ikke se hvordan det skal skje. Den projektoren vil ikke skjønne noe annet enn SDR, så kilden vil måtte konvertere alt til SDR= no LLDV.
Er nok noe dyrere, men vil nok tro at 9400 vil gi mye mer WOW faktor. Og enda mer med en Vertex2 😜 HVERTFALL i en overgang fra W5000.

EDIT: øhh, som sagt er jeg ikke så inne på Epson, men gjorde bare et kjapt søk, og 9300 ER jo HDR kompatibel!! De har jo såkalt E-shift, så det har 1080P bildebrikke, men oppskalerer til 4K, og skal altså klare 4K HDR innsignal !
Da skal det funke 😜
Men sjekk opp dette for å være sikker 😁

Sist redigert:

thoslags

Medlem
30 Sep 2005
1.153
2
38
Kan ikke se hvordan det skal skje. Den projektoren vil ikke skjønne noe annet enn SDR, så kilden vil måtte konvertere alt til SDR= no LLDV.
Er nok noe dyrere, men vil nok tro at 9400 vil gi mye mer WOW faktor. Og enda mer med en Vertex2 😜 HVERTFALL i en overgang fra W5000.

EDIT: øhh, som sagt er jeg ikke så inne på Epson, men gjorde bare et kjapt søk, og 9300 ER jo HDR kompatibel!! De har jo såkalt E-shift, så det har 1080P bildebrikke, men oppskalerer til 4K, og skal altså klare 4K HDR innsignal !
Da skal det funke 😜
Men sjekk opp dette for å være sikker 😁
Tusen takk for svar! Grunnen til usikkerheten rundt dette var det Gorm på forumet skrev:

" TW9300 bør i tilfellet pares med en Panasonic UHD spiller, slik at HDR tone-mapping kan gjøres i spilleren. Dette fikser nemlig ikke TW9300 selv (fungerer helt gull i TW9400). Til streaming kan du eventuelt bruke AppleTV 4K, og bare sette den opp til å spille av 4K som SDR. "

Derfor jeg ikke trodde denne var hdr.

Men då har jo du allerede sjekka opp i det😀😜 Tok også et kjapt søk sjøl og den har hdr. Men da vil jo denne metoden fungere for å spille av dolby vision materialer på TW9300 også da eller?
Hvilken er det billigste alternativet fra Hd fury eller andre produsenter, som kan ordne denne jobben? Kan du sende link? 🙄

Sist redigert:

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.595
3
38
Jada, den kan kobles både før og etter 😜 Men om du kobler den etter AVR, og vil bruke flere kilder (Vertex2 eks har 4 innganger) vil jo ikke AVR få lyden fra de andre kildene😩 Dette KAN løses da Vertex også har flere utganger(for lyd tilbake til AVR), men mye lettere å koble den før AVR(det har jeg), så lar du bare AVR stå på samme inngang, og Vertex autoskifter mellom kildene dine. 😁
Men første alternativ er utmerket om du for eks har en gamlere AVR, som ikke klarer disse nye formatene 😜
Tenkte kanskje den bare tok signalet å konverterte siden det er flere kilder.
Men er vel forskjellige innstillinger avhengig av kilde. :)

Har litt forskjellige presets avhengig av kilde på pre men det går ann å løse. :)

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
66
48
Tusen takk for svar! Grunnen til usikkerheten rundt dette var det Gorm på forumet skrev:

" TW9300 bør i tilfellet pares med en Panasonic UHD spiller, slik at HDR tone-mapping kan gjøres i spilleren. Dette fikser nemlig ikke TW9300 selv (fungerer helt gull i TW9400). Til streaming kan du eventuelt bruke AppleTV 4K, og bare sette den opp til å spille av 4K som SDR. "

Derfor jeg ikke trodde denne var hdr.

Men då har jo du allerede sjekka opp i det😀😜 Tok også et kjapt søk sjøl og den har hdr. Men da vil jo denne metoden fungere for å spille av dolby vision materialer på TW9300 også da eller?
Hvilken er det billigste alternativet fra Hd fury eller andre produsenter, som kan ordne denne jobben? Kan du sende link? 🙄
Ja, det betyr vel bare at 9300 ikke har internal tone mapping. Det har ikke min JVC heller. Er det som er poenget her, med LLDV trikset gjør KILDEN tone mappingen..

Mer info her(det første bildet på siden her er faktisk mitt, noe jeg syntes er hysterisk morsomt, siden det bare var tatt med Iphone, LOL):

Ja, altså jeg vil jo selvsagt anbefale Vertex2, den har det meste av hva den dyrere Diva har, og er enklere å håndtere med egen web browser, enn de enklere Linker, Vertex1 og Integral.

Kjøp rett fra HDfury, de sender lynraskt :

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
66
48
Tenkte kanskje den bare tok signalet å konverterte siden det er flere kilder.
Men er vel forskjellige innstillinger avhengig av kilde. :)

Har litt forskjellige presets avhengig av kilde på pre men det går ann å løse. :)

Ja, altså det er ikke Vertex’en som konverterer i så måte, den sender bare rett EDID til kilden, slik at den kan konvertere.

• Like
Reactions: borabora

thoslags

Medlem
30 Sep 2005
1.153
2
38
Ja, det betyr vel bare at 9300 ikke har internal tone mapping. Det har ikke min JVC heller. Er det som er poenget her, med LLDV trikset gjør KILDEN tone mappingen..

Mer info her(det første bildet på siden her er faktisk mitt, noe jeg syntes er hysterisk morsomt, siden det bare var tatt med Iphone, LOL):

Ja, altså jeg vil jo selvsagt anbefale Vertex2, den har det meste av hva den dyrere Diva har, og er enklere å håndtere med egen web browser, enn de enklere Linker, Vertex1 og Integral.

Takk for svar! Kult! Då trur eg Epson eh tw9300 kan bli en stor oppgradering👍

• Like
Reactions: Jan B

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.595
3
38

Får håpe det blir julesalg i år også da. :)

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
66
48
Vel, de har salg, men ikke på alle modeller. Fikk denne heromdagen:

Black Friday sales now available, 25% OFF.​

Black Friday discounts have started.
Please note that: Arcana, Vertex2 and Diva are excluded from any discount.

Below is 25% OFF coupon code that you can use on HDfury.com catalog till next year. Happy shopping !

Coupon code to use in the shopping cart: blackfriday

thoslags

Medlem
30 Sep 2005
1.153
2
38
Vel, de har salg, men ikke på alle modeller. Fikk denne heromdagen:

Black Friday sales now available, 25% OFF.​

Black Friday discounts have started.
Please note that: Arcana, Vertex2 and Diva are excluded from any discount.

Below is 25% OFF coupon code that you can use on HDfury.com catalog till next year. Happy shopping !

Coupon code to use in the shopping cart: blackfriday
Åå😀 Men tenke eg må få ny projektor i hus før jeg tenker på å kjøpe den.
Blir sikkert salg en annen gang tenker eg. Eventuelt hvilke modell burde eg gå får? 🙄🤣