Dolby Vision inkl. dynamic tone mapping for projektorer/og andre ikke DV displays.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.396
31
48
David Harper kom over et triks for å sende Dolby Vision til ikke DV compatible PJ/TV’er. Ganske genialt:

Normalt sett er det en DV kompatibel TV som decoder DV signalet, men Sony sine TV’er hadde ikke nok kapasitet til dette så sammen med Dolby lagde de en LLDV, der kilden decoder DV signalet. OPPO203, Sony UHD spillere, XBOX one, ATV4K osv klarer denne versionen. Så med å bruke eks HDfury Vertex og Sony sin LLDV EDID, tror kilden at det er en Sony som brukes, og decoder dermed LLDV signalet.

Har testet dette selv, og med OPPO203, Vertex2 og JVC RS600 gir dette ganske spektakulære bilder :)

Er vel ikke "riktig" måte å gjøre det på, men så lenge man ender opp med et bedre bilde, så er jeg fornøyd :)

Noen her som har prøvd?

Tanker?

noen screenshots fra Aquaman(DV).

Vedlegg

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.288
156
63
42
www.avforum.no
Jo, helt klart, veldig spennende! Er jo potensielt en major break for alle uten intern tone mapping, og ettersom mye innhold etterhvert leveres i DV kan dette være en veldig fin løsning. Nesten så jeg må få testet dette selv!

• Like
Reactions: Jan B and Toroluf

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.396
31
48
Enig ! Eksempel på Netflix fra ATV4K har de kun Dolby Vision, og hvis din TV/PJ ikke er DV kompatibel, så tone mappes det til HDR10, og dette var visst ikke prikkfritt.

Jeg prøvde Altered Carbon fra Netflix, som har spektakulære bilder i vanlig HDR, men med dette LLDV trikset ble jeg bare sittende å måpe !! Dette funker !

Har også sett flere UHD filmer med dette, og både vanlige HDR filmer, som dermed konverteres til LLDV, og DV filmer gir det beste bilde jeg har sett hittil. I mitt tilfelle hadde jeg nylig kjøpt Vertex2, og hadde OPPO203, ATV4K og XB1X fra før, så da var det bare en enkel bytting i noen menyer for å får mye bedre bilde :)

Genialt! Kanskje ikke helt riktig, men når det gjelder 4K HDR generellt, så er det så mye humbug, at det er helt utrolig at noe sånt ræl kunne vært sluppet på markedet i det hele tatt.

Og med tone mapping her, Lumagen, Mad VR, custom kurver, Optimizer, DTM osv, så er det vel litt triksing i alle ledd, for å få best mulig bilde ut fra en noe rotete standard.

• Like
Reactions: lygren

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
524
12
18
38
avforum.no
Veldig spennende :) Jeg har ikke lest meg opp nok enda. Har selv Nvidia Shield, ATV4K, Panasonic UB420 og Sony VW270 4K projektor. Trenger jeg annet utstyr enn dette for å få til denne LLDV?

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
524
12
18
38
avforum.no
Ser ut som man må ha en sånn Vertex eller lignende? Og deretter noe som kan låse til avspilling av Dolby Vision? Og at noen avspillere kan spille DV, men ikke gjøre om HDR10 til DV/LLDV? Så ideelt sett burde jeg kjøpe både en Sony spiller og en Vertex?

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
524
12
18
38
avforum.no
Jeg la inn bestilling på en Vertex2 nå. Så må jeg muligens ha en Shield pro eller Sony UHD spiller for å få til LLDV. Heller litt mot Shield egentlig.

Edit: Bestilte Shield Pro direkte fra Nvidia i går kveld. Ønsker oppskaleringen den har og håper det fungerer på NRK osv. Får selge den Shielden jeg kjøpte tidligere i sommer/høst før den nye kom. Ser de på avforums også skryter veldig av LLDV som de får ut via Vertex :)

Sist redigert:

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.396
31
48
Ser ut som man må ha en sånn Vertex eller lignende? Og deretter noe som kan låse til avspilling av Dolby Vision? Og at noen avspillere kan spille DV, men ikke gjøre om HDR10 til DV/LLDV? Så ideelt sett burde jeg kjøpe både en Sony spiller og en Vertex?
Ja, kilden må klare denne LLDV decodinga for å spille av DV sporet. Og om du skal konvertere HDR10 til LLDV, må kilden klare dette også. Ikke alle klarer det, så det må sjekkes individuellt.
OPPO203, ATV4K, XB1 og flere Sony UHD spillere klarer det, og det er vel litt mer info i den engelske tråden ;)

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
524
12
18
38
avforum.no
Jan B, hvilke innstillinger bruker du? Jeg har fått Vertex2 og Shield pro nå. Er ikke så godt å vite hvilke innstillinger man skal bruke.

Vil man at Vertex skal spille DV eller HDR? Når du spiller HDR filmer som gjøres om til LLDV, står det da HDR eller DV på Vertex på skjermen?

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.396
31
48
Jan B, hvilke innstillinger bruker du? Jeg har fått Vertex2 og Shield pro nå. Er ikke så godt å vite hvilke innstillinger man skal bruke.

Vil man at Vertex skal spille DV eller HDR? Når du spiller HDR filmer som gjøres om til LLDV, står det da HDR eller DV på Vertex på skjermen?
Har ikke Shield Pro selv, så vet ikke no om innstillinger der, men på Vertex2 er det kun to ting å gjøre:
Sett den til custom EDID 5 Sony A1 LLDV

Sett på "force HDR". Om du ikke gjør dette vil kilden fremdeles sende LLDV til TV’en, men TV’en vil inke skjønne det og vil stå i vanlig SDR modus, noe som gir blasse farger. Hvis kilden din da klarer å sende LLDV, enten konvertert aller fra full DV, vil det stå DV på info skjermen på Vertex2.

• Like
Reactions: KristianW

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
524
12
18
38
avforum.no
Med disse innstillingene har jeg klart å få DV i DV titler på Netflix. Ikke DV titler blir ikke gjort om til DV. Er det i EDID eller i HDR/DV man skal «force HDR»? Da jeg kontaktet HDFury foreslo de den som det står for ATV only, men da får jeg HDR og ikke DV.
6A13B551-5F05-43BD-A541-2A8066E71E6E.jpeg
6B1C3C61-4B4B-4395-A5A1-2913DA0FE91D.jpeg

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.396
31
48
HDR/DV fliken, slik som på bilde du viser. Og den øverste, igjen slik som på bildet ;)

Om du ikke får LLDV da, er det kilden(i ditt tilfelle Shield) som ikke kan konvertere HDR10 til LLDV.

• Like

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
524
12
18
38
avforum.no
Ja da kan det være at Shield Pro ikke kan force LLDV. Har søkt litt, men vanskelig å finne gode svar på det. Da må jeg nesten ta med ATV4K fra stua og ned i kinoen igjen for å sjekke hva denne gjør med vanlig HDR. Kanskje skru ned frame rate i ATV4K. Sist jeg testet for noen dager siden fikk jeg litt dårlig bildeflyt med Vertex2, ATV4K og Motionflow til Sony.

Kjører Vertex2 automatisk tone mapping til projektorens lavere lysutbytte eller må man selv justere innstillinger i Vertex2 her?

Skal kanskje kjøpe en Sony X700 på Finn. Håper den spiller av fra harddisk og kan force LLDV på ikke DV titler.

Edit: nå kjøper jeg med en Sony X800M2 fra Elkjøp med mulighet til retur. Må liksom få testet LLDV fra HDR10.

Sist redigert:

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.396
31
48
Har bare prøvd Netflix på ATV4K, og der er alt DV(ingenting er HDR10), så da konverteres det ikke. Om du ikke har DV kompatibel tv, så konverteres da faktisk alt DV innhold til HDR10 ;)

Vertex2 gjør ingen tonemapping, det gjøres ved kilden. De innstillingene ved force HDR skal visstnok ikke ha noe å si for hvordan tv’en takler signalet. Jeg har heller ikke merket noe forskjell.

Jeg får LLDV i 60fps fra ATV4K, så det skal ikke ha noe å si.

Det sto noe om Sony X700 vs X800 i den engelske tråden, tror det var en av dem som ikke klarer HDR10> LLDV, så sjekk det litt mer ;)

Har ikke sjekka så mye mer enn det jeg har selv, OPPO203, ATV4K og XB1X og alt virker der, så ikke noe planer om mer utstyr :)

• Like

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
524
12
18
38
avforum.no
De innstillingene for nits i HDR/DV menyen, vet du om det utgjør noen forskjell å forandre på de? Klarer ikke se mye forskjell om jeg forandrer på de, men tenkte kanskje man kunne matche nits fra projektor bedre med å forandre på de?

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.396
31
48
Som jeg sa i svaret over, så har visst ikke de innstillingene noe å si, poenget er bare at tv slår over til HDR modus.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.396
31
48
25% rabatt på alt hos HDFury til 25 des.

Coupon code to use in shopping cart: XMAS25