Dolby Digital på NRK HD!!

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.452
0
36
Wind skrev:
NRK informer om 5.1 lyd:

Nye muligheter for å hente fet 5.1 lyd fra NRKs tv-kanaler.

Fra og med 20.06.2012 vil alle kunne motta NRKs tv-sendinger med 5.1 flerkanals (surround) lyd. De fleste programmene vil fortsatt ha stereo lyd, men de programmene som inneholder 5.1 lyd vil nå kunne gjengis på et flerkanals lydanlegg.

5.1 lyd på NRKs tv- kanaler - Nyheter om NRK - NRK
Det må testes :mrgreen:

Biring

Medlem
17 Sep 2009
739
0
16
Kongsberg
Ikke for å klage.. Det ble bra lyd.. men er det noe å gjøre med lydforskjellen?
Når en setter på suround lyd blir denne veldig mye høyere, da virker ikke fjærnkontrollen til satelitt boksen..., frem med kontrollen til Onkyo`n...
Er det noen vri man kan gjøre for å få dette mer kone og unge vennlig?
(utenom å bruke enda en multi fjærnkontroll)

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.989
7
38
Biring skrev:
Når en setter på suround lyd blir denne veldig mye høyere, da virker ikke fjærnkontrollen til satelitt boksen..., frem med kontrollen til Onkyo`n...
Ikke si det for høyt. For dette var hovedgrunnen til at NRK tok tilbake surround muligheten i sin tid. Folk klaget over for høy lyd :)

tandberg

Medlem
13 Okt 2003
1.638
0
0
minhjemmekino.no
Biring skrev:
Du sa det jo selv, multifjernkontroll... (logitech annbefales) Kjøp en som støtter nok enheter du har, så er både kone og barn glade!!! :-D (du og :mrgreen: )

Biring

Medlem
17 Sep 2009
739
0
16
Kongsberg
tandberg skrev:
Du sa det jo selv, multifjernkontroll... (logitech annbefales) Kjøp en som støtter nok enheter du har, så er både kone og barn glade!!! :-D (du og :mrgreen: )
Var redd dette var eneste løsningen ja.. Tror det blir standard innstilling stereo og "All Channel" på Onkyo til vanlig, så får heller far knotte litt når det er en bra film:-D

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.073
4
38
Biring skrev:
Ingen lydforskjell hos meg....hverken før eller etter at NRK igjen begynte med DD2.1.....og for et år siden var det jo DD på NRK...ikke noe problem da heller...heller ikke på Viasat...eller på svensk CD hvor svensk TV har kjørt DD i flere år....
Hva mener du med at du setter på surround lyd? Dolby ProLogic?
Nå er det Fryktens Sommer på NRK 3 i DD.5.1.....helt fin lyd....:)

supra

Medlem
13 Des 2005
135
0
0
Merkelig nok så virker det som det er bare på NRK3 de sender noen programmer med 5.1
NRK1 og NRK2 ser ikke ut til å sende med noe annet enn 2.0.
Dette gjelder Altibox
For en føljetong...

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.989
7
38
classic46 skrev:
Ingen lydforskjell hos meg....hverken før eller etter at NRK igjen begynte med DD2.1.....og for et år siden var det jo DD på NRK...ikke noe problem da heller...heller ikke på Viasat...eller på svensk CD hvor svensk TV har kjørt DD i flere år....
Hva mener du med at du setter på surround lyd? Dolby ProLogic?
Nå er det Fryktens Sommer på NRK 3 i DD.5.1.....helt fin lyd....:)
Pussig da...
Jeg har CD parabol og HD Zapp'er.
Testet i går og sannelig kommer flere NRK programmer i DD 5.1 - også Kveldsnytt.

Men volumproblemet er der fortsatt. "Normal" nivå på kanaler uten DD, og HØYT nivå på DD. Nåvel, det er jo bare å velge i oppsett på Zapp'er om man vil ha digital lyd eller ikke.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.073
4
38
Supertramp skrev:
Pussig da...
Jeg har CD parabol og HD Zapp'er.
Testet i går og sannelig kommer flere NRK programmer i DD 5.1 - også Kveldsnytt.

Men volumproblemet er der fortsatt. "Normal" nivå på kanaler uten DD, og HØYT nivå på DD. Nåvel, det er jo bare å velge i oppsett på Zapp'er om man vil ha digital lyd eller ikke.
90 % av det som sendes fra NRK er i DD 2.0(1)....kveldsnytt er ikke i 5.1....men har du alltid Dolby Prologic på, så vil alt "være surround"....uten at det er det...husk på at volumet på din CD boks alltid skal stå på fullt....
Og da skal det ikke være noen forskjell på "vanlige" sendinger og de som evt kommer i 5.1....hvis det ikke er noe rart med innstillingne dine på din receiver....??

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.989
7
38
classic46 skrev:
90 % av det som sendes fra NRK er i DD 2.0(1)....kveldsnytt er ikke i 5.1....men har du alltid Dolby Prologic på, så vil alt "være surround"....uten at det er det...husk på at volumet på din CD boks alltid skal stå på fullt....
Og da skal det ikke være noen forskjell på "vanlige" sendinger og de som evt kommer i 5.1....hvis det ikke er noe rart med innstillingne dine på din receiver....??
Det var nettopp det som var pussig. På receiver stod det ProLogic hvis jeg valgte en annen kanal enn NRK, men når jeg valgte NRK 1 (Kveldsnytt), kom det "Dolby Digital" i displayet og høyttalerikonene for FL,C,FR,SL,SR og SUB viste alle at dette var 5.1 sending.

Ang fullt volum på CD tuneren; det har jeg aldri testet i frykt for å glemme å skru ned igjen når jeg skrur av receiver. Da vil det komme bånn pine ut av TV høyttalerne. Det hender nemlig ofte at vi ser TV med kun lyden derfra.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.073
4
38
Supertramp skrev:
Det var nettopp det som var pussig. På receiver stod det ProLogic hvis jeg valgte en annen kanal enn NRK, men når jeg valgte NRK 1 (Kveldsnytt), kom det "Dolby Digital" i displayet og høyttalerikonene for FL,C,FR,SL,SR og SUB viste alle at dette var 5.1 sending.

Ang fullt volum på CD tuneren; det har jeg aldri testet i frykt for å glemme å skru ned igjen når jeg skrur av receiver. Da vil det komme bånn pine ut av TV høyttalerne. Det hender nemlig ofte at vi ser TV med kun lyden derfra.
Aldri testet??? Det er sånn den skal brukes....sånn har det alltid vært...ikke noe rart du har problemer...:))))

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.989
7
38
classic46 skrev:
Aldri testet??? Det er sånn den skal brukes....sånn har det alltid vært...ikke noe rart du har problemer...:))))
Hehe - sant det. Men nå brukes TV stua av andre enn meg (dessverre).... haha

Bobben1

Medlem
24 Sep 2006
8.122
0
0
Lunner/Hadeland
NRK1 HD sender nå direkte fra OL i London med Dolby Digital 5.1 lyd. Trolig blir hele OL med DD5.1. De fleste andre programmer sendes nå med korrekt DD 2.0 metadata. Veldig bra :)