DIY: Akustikkplater

hhagl

Medlem
5 Sep 2006
657
0
0
orso skrev:
Du finner en oversikt her:
Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool
De finnes ikke med 10 stk i, så da må det vært et annen produkt. Viktig å kjøpe riktig eller kan du risikere liten eller ingen effekt.

Alm hos Neumann i byen kjenner dette produktet godt. Ring han du: 55 549881
Ser at det refereres til Rockwool akustikkplater mange steder i denne tråden. Er det egentlige navnet på disse; Rockfon Industrial. (Rockfon himlingsplater)?

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.722
5
38
hhagl skrev:
Ser at det refereres til Rockwool akustikkplater mange steder i denne tråden. Er det egentlige navnet på disse; Rockfon Industrial. (Rockfon himlingsplater)?
Rockfon Industrial har nå overtatt for rockwool akustikkplater, men det er samme produktet. Dvs. den nye har litt høyere densitet og støver mindre. Kjør på med Rockfon Industrial.

Essential

Medlem
4 Jun 2010
241
0
0
Hører noen sier Rockfon'ene er dyrere? Noen som har peiling på prisklasse på disse? Hadde planlagt 3 stk 120x60x5 plater når jeg flytter inn i betongblokk :)

hhagl

Medlem
5 Sep 2006
657
0
0
orso skrev:
Rockfon Industrial har nå overtatt for rockwool akustikkplater, men det er samme produktet. Dvs. den nye har litt høyere densitet og støver mindre. Kjør på med Rockfon Industrial.
Ser på Rockfon sine hjemmesider at de har mange forskjellige produkter. Hva heter det som tilsvarer Rockwool's gamle akustikkplate da? Rockfon

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.722
5
38
Hektor skrev:
Sitter med 8 Industrial Opal plater fra Rockfon Industrial Opal : Industri : SpesialomrÃ¥der : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon Skal endelig få montert de i ramme og trekke med stoff. Vil det gi noen dempemessig forskjell om den glatte flaten er mot veggen eller rommet? Mener jeg har lest noe om det på forumet, men finner ikke tilbake.
Jeg mener det ikke har noe å si. Har absorbenter begge veier og har ikke registrert noen målemessige forskjeller, men har ikke prøvd ekstremt nøye heller. Stoffet kan derimot definitivt ha betydning. Du bør du holde deg til lydtransparent stoff. Vanlig bomull o.l. vil reflektere en god del.

Hektor

Medlem
12 Jun 2010
1.311
0
0
Takk for kjapt svar! Har kjøpt billig stoff fra Ikea til 19 kr pr meter. Var greit å blåse i gjennom, men glemte å sjekke hva stoff det var og finner ikke på hjemmesiden. Er vel godkjent?

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.722
5
38
Hektor skrev:
Takk for kjapt svar! Har kjøpt billig stoff fra Ikea til 19 kr pr meter. Var greit å blåse i gjennom, men glemte å sjekke hva stoff det var og finner ikke på hjemmesiden. Er vel godkjent?
Det er ikke lydtransparent og det blir et kompromiss med dårligere resultat. Men du må da valget. Lydtransparent stoff koster jo også en del.

Hektor

Medlem
12 Jun 2010
1.311
0
0
Trodde testen besto av å blåse igjennom. Ja ja, det var heldigvis ikke mer enn 16 meter:roll: Hvilke stofftyper er å anbefale dersom du tar rangering 1-3?

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.722
5
38
Hektor skrev:
Trodde testen besto av å blåse igjennom. Ja ja, det var heldigvis ikke mer enn 16 meter:roll: Hvilke stofftyper er å anbefale dersom du tar rangering 1-3?
De som sier det med blåsetesten vet ikke hva de snakker om eller gir i beste fall et veldig middelmådig tips. Alt reflekterer noe.
DMD ACOUSTIC FABRIC BY THE YARD
GIK Acoustics. Acoustic Panels and Bass Traps.
Men dette vil koste deg mye med frakt og moms. Høyttalerstoff på Biltema vil også duge fint, men finnes vel kun i svart.

Hektor

Medlem
12 Jun 2010
1.311
0
0
Husker forresten at jeg har sett link her på forumet til en youtube video hvor du lager rammen som trekkes med billig stoff. Platene plasseres så på toppen og trekkes med dyrt stoff. Får prøve å lete meg fram til den linken.

eXa

Medlem
19 Jun 2004
7.272
0
36
36
Er det sort stoff du skal bruke så kan du jo vurdere biltema sitt front stoff til høyttalere. Det er rimelig lydtransparent.

Edit: Åja, Orso hadde jo allerede nevnt det :p

kRisi

Medlem
23 Feb 2011
739
0
0
25
Hadde tenkt å lage noen slike i morgen. Fant noe vanlig glava hjemme, og lurer på om det har noe virknad? Hadde tenkt å lage noen billige først, for å teste ut om det funka og hvor jeg skal plassere det osv? Men vil det ha noen hensikt når jeg bruker glava? :)

9 Jun 2019
430
54
28
Litt sent kanskje,men bedre sent enn aldri. Jeg har ikke noen form får måleutstyr. Men er det virkelig så enkelte og bare sette rockwool platene ved hjelp av et speil og se hvor elementene ses i speilet uten måling? Hvordan sette de på plass på veggen? Drill,lim? Og hvilke rocckwoolplater? Hvor tykke? Takk.