Detaljert frekvensjustering

lokbjo

Medlem
20 Jan 2007
102
0
0
Jeg har nettopp handlet gromlyd til stua:
Bladelius Thor (stereoforsterker)
Hegel HD10 (DAK som funker som lydkort til windows og mac)
System Audio Ranger (fronthøyttalere)
XTZ 12.16 (sub)

System Audio'ene jobber fra 40 Hz og oppover, og delefilteret på XTZ'en er satt til å kutte alt over 40 Hz. Saken er den at cut-off spesielt på XTZ'en ikke er helt momentan på 40 Hz, slik at jeg får noen decibel for mye mellom 40 og 50 Hz. Er det mulig å korrigere for dette i windows på en eller annen måte? En eller annen kjekk programvare? Jeg kjører Windows 7.

paara

Medlem
16 Jul 2006
237
0
0
lokbjo skrev:
Jeg har nettopp handlet gromlyd til stua:
Bladelius Thor (stereoforsterker)
Hegel HD10 (DAK som funker som lydkort til windows og mac)
System Audio Ranger (fronthøyttalere)
XTZ 12.16 (sub)

System Audio'ene jobber fra 40 Hz og oppover, og delefilteret på XTZ'en er satt til å kutte alt over 40 Hz. Saken er den at cut-off spesielt på XTZ'en ikke er helt momentan på 40 Hz, slik at jeg får noen decibel for mye mellom 40 og 50 Hz. Er det mulig å korrigere for dette i windows på en eller annen måte? En eller annen kjekk programvare? Jeg kjører Windows 7.
Kanskje det hjelper å trekke høyttalerene vekk fra bakveggen/sideveggene.

lokbjo

Medlem
20 Jan 2007
102
0
0
Har prøvd meg litt med forskjellig plassering så langt det har latt seg gjøre, men det gir meg ikke helt det jeg ønsker.

paara

Medlem
16 Jul 2006
237
0
0
Kan ikke finne att System audio Ranger har noe high pass cut off for frekvenser under 40hz, noe som burde bety att de fortsatt har endel energi under 40hz.

Hvis det stemmer så ville jeg prøvd å flytte dem vekk fra bakveggen samt å sette low pass cut offen på subben din ett sted mellom 60 og 120. Du må nesten prøve deg frem. Med forskjellige høyttaler og sub plasseringer, samt forskjellige cut off values.

Hvis ingen andre har noe bedre forslag da :)

Lykke til!

lokbjo

Medlem
20 Jan 2007
102
0
0
Takk for gode forslag! Jeg får prøve meg fram etter beste evne.

Uansett - Det er naturligvis mest merkbart når man gjør lydtester som er laget for å avsløre slike ting... Jeg er en ivrig amatørfotograf, og det å fintune lydanlegget for mye blir litt som å drive med "pixel peeping" i fotoverdenen. Det vil si at man bruker mesteparten av tiden på fotoutstyret, og å lage perfekt skarpe og tekniske bilder, og glemmer å utvikle den artistiske delen av seg selv. Resultatet er perfekte tekniske bilder som er drit kjedelige å se på.

paara

Medlem
16 Jul 2006
237
0
0
Hvis det er noe trøst så har jeg hatt mitt anlegg med Bowers & Wilkins NT1 satellitter + NT ASW sub i 8 år nå, har fortsatt ikke fått dem til å spille sammen bra.

Mine neste høytalere er "full size" uten sub. :)