Det er ingen forskjell på forsterkere!

Snickers-is

Medlem
11 Nov 2003
31.260
0
36
44
www.midgardaudio.com
ATWindsor skrev:
Det er ikke noe mer å si, om du regner din påstand som fasit. Jeg gjør ikke det, og mener det er mer å si.
Da står vi vel egentlig igjen med at du må teste selv. Det betyr ingen ting hva vi skriver i denne tråden. Hvorfor startet du den egentlig?

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
5.790
0
0
36
ATWindsor skrev:
Er det ørene dine som forteller at folk som mener noe annet enn deg om forsterkere ikke er interessert i lyd? Jeg hevder ikke at folk er arrogante fordi de mener noe annet enn meg, men når folk begynner å snakke om at folk er uinteressert i lyd pga andre meninger, så er det vanskelig å se på det som noe annet enn en viss arroganse, eller en hersketeknikk. Jeg tror du revurdere om du virkelig tror det er slik det henger sammen.
ATWindsor, lån deg et par forsterkere som vi andre mener har forskjellig lydsignatur, og høyttalere hvis du ikke har noen som er "gode nok", og sett deg ned og hør på favorittmusikken din i noen dager på hver forsterker.
Hvis du faktisk da fremdeles ikke hører forskjell, så poster du det her.
Og så lar vi hele diskusjonen ligge.
Ikke verre enn det.

ATWindsor

Medlem
7 Mai 2004
910
0
0
Snickers-is skrev:
Påstanden din kan jo ikke verifiseres av en blindtest. En blindtest kan ikke påvise at det ikke er forskjell, det blir logisk feil.
Den kan ikke verifiseres, men den kan forkastes, det er det jeg er ute etter. Det er slik man vanligvis tester hypoteser

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
9.590
0
0
46
ATWindsor skrev:
Klarer man ikke å skille mellom forsterkeren, så er det lite relevant med preferanser, man klarer ikke å skille de.
Det var ikke vanskelig å høre at det kom betydelig mer detaljer i lydbildet hos meg når jeg tok vekk Doxaen i hvertfall.

Forskjellene er ikke store på nogenlunde like forsterkere. Men de er der, jeg er i hvertfall overbevist om det.

Kabler derimot tror jeg er mest placebo.

ATWindsor

Medlem
7 Mai 2004
910
0
0
Snickers-is skrev:
Da står vi vel egentlig igjen med at du må teste selv. Det betyr ingen ting hva vi skriver i denne tråden. Hvorfor startet du den egentlig?
Nei, vi står igjen med at andre sannsynligvis har testet dette, folk med tilgang til godt utstyr og gode testprotokoller. Hvorfor skal vi høre på meg når vi antakelig har profesjonelle å høre på? Jeg startet ikke tråden for å få subjektiv synsing, fordi det slår i alle retninger, og det er beviselig enorme mengder feilaktig subjektiv synsing om audio, jeg startet tråden for å finne ut om noen viste om ordentlige tester/analyser av denne problematikken.

Skogs

Medlem
11 Okt 2006
2.018
0
0
Det som er vel så interessant er hva som utgjør forskjellen. Rent konkret hva gjør at en forsterker ikke takler en vanskelig last, og hvordan utspiller problemet seg?

Blir det en endring i frekvensresponsen? Begynner det å vrenge?

Qrt

Medlem
9 Feb 2006
4.520
15
38
Gikk plutselig opp for meg, påståerne i tråden her har sikkert klipsch og da sier det seg jo selv at alt høre like ille ut uansett forsterker.. :mrgreen:

wabble

Medlem
10 Mar 2009
308
0
0
Jeg er faktisk ikke enig med deg, tvert i mot. Du skal lete lenge etter et eldre, mer spesialisert og utviklet produkt enn øl.

ATWindsor

Medlem
7 Mai 2004
910
0
0
wabble skrev:
Jeg er faktisk ikke enig med deg, tvert i mot. Du skal lete lenge etter et eldre, mer spesialisert og utviklet produkt enn øl.
Hva så? Kan det skilles fra hverandre i blindtester så er det en forskjell, kan det ikke skilles fra hverandre i blindtester så er det snansynligvis ikke forskjeller? Det er du vel enig i, uansett produkt?

wabble

Medlem
10 Mar 2009
308
0
0
Qrt skrev:
Gikk plutselig opp for meg, påståerne i tråden her har sikkert klipsch og da sier det seg jo selv at alt høre like ille ut uansett forsterker.. :mrgreen:
Jeg har Klipsch, som har gjort det veldig bra i test :razz:

Skogs

Medlem
11 Okt 2006
2.018
0
0
Qrt skrev:
BOOM Den satt! Slagkraftig argument. Lyst til å heller kommentere den forrige posten min, som var et forsøk på å få tråden på rett sport igjen? Du har jo mye bedre forutsetninger til å vite dette enn meg, så kjør på.

Skogs

Medlem
11 Okt 2006
2.018
0
0
Snickers-is skrev:
Hvorfor holder det ikke at forsterkere måler forskjellig med last?
Hvis en test viser markante forskjeller så er jeg overbevist, ikke verre enn det.

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.712
0
36
Snickers-is skrev:
Er andre forskjeller også. F.eks crossover forvrengning som er meget hørbart. Og det kommer ikke frem i vanlige målinger (THD+noise).

[FONT=verdana, geneva, lucida, lucida grande, arial, helvetica, sans-serif]Crossover distortion is a particularly insideous form of nonlinearity because it happens at all signal levels and there is no comparable mechanism in a loudspeaker to mask it.[/FONT]

wabble

Medlem
10 Mar 2009
308
0
0
ATWindsor skrev:
Hva så? Kan det skilles fra hverandre i blindtester så er det en forskjell, kan det ikke skilles fra hverandre i blindtester så er det snansynligvis ikke forskjeller? Det er du vel enig i, uansett produkt?
Selvfølgelig er jeg enig i at det er forskjeller mellom produkter. Er det ikke det jeg har sagt hele veien ang øl? Når det kommer til forsterkere så har vi jo sett et økt fokus på tilleggsfunksjonaliteten de siste årene (i min prisverden i hvert fall). Kanskje dette er et resultat av nettopp det du sier, de er likere. I siste Lyd & Bilde ble det forresten gitt ekstra fokus på noe som er relevant for denne diskusjonen. Denon og Marantz har akkurat samme innmat i forsterkere som var inne til test samtidig. Like vel opplevde tester forskjell mellom disse produktene :)

ATWindsor

Medlem
7 Mai 2004
910
0
0
Snickers-is skrev:
Det vil alltids kunne måles forskjeller med gode nok instrument, men ikke alle forskjeller er hørbare, store forskjeller vil holde, men det er enklere å se om det er hørbar forskjell med blindtester enn kun med specs/elektriske/akustiske målinger.

ATWindsor

Medlem
7 Mai 2004
910
0
0
wabble skrev:
Selvfølgelig er jeg enig i at det er forskjeller mellom produkter. Er det ikke det jeg har sagt hele veien ang øl? Når det kommer til forsterkere så har vi jo sett et økt fokus på tilleggsfunksjonaliteten de siste årene (i min prisverden i hvert fall). Kanskje dette er et resultat av nettopp det du sier, de er likere. I siste Lyd & Bilde ble det forresten gitt ekstra fokus på noe som er relevant for denne diskusjonen. Denon og Marantz har akkurat samme innmat i forsterkere som var inne til test samtidig. Like vel opplevde tester forskjell mellom disse produktene :)
Jo, du har sagt det hele veien med øl, men sammenlikningen er ikke spesielt god, fordi det er ingen som mener at om forsterkere kan skilles greit i blindtester så er det ikke hørbar forskjell. Derfor er det ikke noe paradoks at folk smaker forskjell på øl.

ATWindsor

Medlem
7 Mai 2004
910
0
0
Snickers-is skrev:
Dette er frekvensresponsen til diskanten i en høyttaler som også har gjort det bra i test:
Tror ikke noen her har sagt at det ikke er forskjeller mellom høyttalere som er hørbare, det er også godt underbygd med blindtester.