Denon AVR-X4500H vs Yamaha RX-A2010

MistaPi

Medlem
24 Nov 2004
125
4
18
Min gode gamle Yamaha receiver begynner å dra på årene og jeg ønsker å oppgradere for å få funksjoner som Dolby Atmos, 4K og HDR. Jeg ser at den Denon receiveren får en del bra kritikk, men vil det rent lydmessig være et greit bytte? Det blir et spørsmål om smak og behag, men kan man generelt si at lydkvaliteten ligger omlag på samme nivå?
Høyttalerne den skal kobles til er Dali Opticon 6, Opticon Vokal og Opticon 1.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.597
37
48
Jeg tror Denon er bedre bygget utifra hva som sies, og mer funksjonalitet.

Hifiklubben har jo fornøyd garanti, så om du ikke har lang vei til butikken så er det jo enkelt å prøve.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.120
11
38
Hemmabio har testet 5 surroundreceivere i siste nummer. Denon får best kritikk for antall muligheter, Yamaha får best kritikk for lyd.

MistaPi

Medlem
24 Nov 2004
125
4
18
Jeg har fått mulighet til å kjøpe en splitter ny Onkyo TX-RZ830 til 9990kr. Hvordan stiller denne seg til nevnte receivere og mine høyttalere? Noen som har erfaring med denne receiveren? Jeg er noe skeptisk til holdbarheten til Onkyo og spesielt til HDMI og å få (e)ARC til å fungere og fungere stabilt, men det har kanskje blitt en del bedre de siste årene?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.597
37
48
Holdbarhet fra japser er som regel bra, men garanti reparasjon vet jeg ikke.

Var det komplett du kjøpte fra?

Tror det blir bra, spennende å høre hva du synes selv. Er jo en topp-forsterker fra Onkyo.

Ser det er samme Dac som i Sony. Det er en bra Dac, ypperlig på rock, pop og allrounder. Sikkert super på Sacd også.

Sist redigert:

MistaPi

Medlem
24 Nov 2004
125
4
18
Jeg har ikke kjøpt ennå, men vurderer det sterkt. Jeg bare hører at det er mye feil på Onkyo receivere, spesielt med HDMI biten. Jeg har tenkt å bruke (e)ARC så det er viktig at den biten fungerer uten en masse tukling. eARC skal dog være mer robust enn ARC. Onkyo TX-RZ830 støtter eller skal støtte eARC med firmware oppdatering. (Jeg har tenkt å kjøpe meg LG C9 OLED som har HDMI 2.1).

Jeg snakket med en på Stereofil som fortalte at dem opplevde mye feil på Onkyo og at Yamaha var det mest robuste. Men det er nå ca. 3 år siden og det jo den del penger å spare på den Onkyo'en da. Valgets kval.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.597
37
48
Det eneste jeg tenker litt på er reparasjon garanti i Norge...

Før hadde Mono dette tror jeg.

Denon og Yamaha er nok mye enklere å ha med å gjøre om noe må repareres..

Men den Onkyo ser fet ut.

Jeg kommer til å kjøpe Denon neste gang tror jeg. Pga de gjør det bra, god garanti, tilgjengelige og god service.

MistaPi

Medlem
24 Nov 2004
125
4
18
Da har jeg endelig bestemt meg og jeg slo til på tilbudet Stereofil har på Yamaha RX-A2080 til 14490kr. Jeg har vært kjempefornøyd med min RX-A2010 så jeg regner med at jeg blir fornøyd med RX-A2080 :)

Jeg fikk også bekreftet av LG at C9 støtter å kjøre passthrough på alle loss-less lydformater via eARC til receiver. Planen er da å koble min Xbox One X direkte til TV'en for å få VRR og ALLM og ta lyden ut til receiver'en via eARC.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Danke