Den ultimate demo/test-CD.. Hvilken sanger bør være med?

RS

Medlem
25 Des 2004
1.945
0
0
Linker til tidligere tråd:
http://avforum.no/forum/showthread.php?t=14818&highlight=testmateriale

Artist: Kari Bremnes
Tittel: Svarta Bjørn
En plate med steming dette også, og i tillegg en sammenhengende historie. Lønner seg faktisk å lese litt om bakgrunnen i coveret for fullt utbytte av tekstene.
For testing vil jeg anbefale disse sporene:
1. Sangen om fyret ved Tornehamn - flotte og kraftige basspassasjer som vil avsløre både svak bass og ujevn bassgjengivelse. En testfavoritt, som også er med på den siste hifi-samleplata fra Kirkelig Kulturverksted.
5. Byssan lull - stemingsfull utgave av den kjente vuggevisa med få, men distinkte instrumenter godt plassert i lydbildet.
8. Sangen som søng i oss alle - låta er litt mer mainstream enn de andre, men her er det definitivt dybde og bredde i lydbildet. Om det er høyde også? Sikkert...
10. Sangen om ka ho Anna drømte om - Fortsetter litt i samme spor som spor 1 og avrunder plata på en fin måte.
Alle sporene har forøvrig Kari Bremnes stemme som også kan være krevende å få med seg alle detaljer i, så dette er bra testmateriale.

Link i den fra tråden:
http://www.robertshifi.com/rec/

Selv bruker jeg Pink Floyd-When the tigers broke free. Gir meg et bra bilde om kvaliteten på subwoofer og at bassinstillingene er riktige.

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Da har jeg lagt til noen flere. Ikke alle det er like enkelt å finne samples til.

Mangler kanskje en skikkelig rockelåt av god innspilling? En klassisk låt må nesten være med...

Noen flere bra? :)

per egil

Medlem
27 Mar 2005
706
0
0
To låter jeg bruker som referanse på mitt anlegg, føler disse absolutt bør vurderes i denne sammenheng:

"Spanish Steps" av Morten Harket, fra skiva "Wild Seed"
Utrolig vakkert og detaljert lydbilde. Bassen er uforlignelig.

"I've seen that face before" av Grace Jones, fra skiva "Island Life"
Hele plata er steinbra, en tidløs klassiker fra 80-tallet. Låta har en enorm bass og er genial å teste anlegg med.

Ellers har Peter Gabriel et svært høyt nivå på sine innspillinger.

Erykah Badu er også en stor personlig favoritt. Stort, spennende lydbilde, med masse som skjer over hele frekvenskurven.

Reodor F

Medlem
26 Okt 2003
20
0
0
Av klassisk musikk med dynamikk og bass kan Camille Saint-Saens Symfoni nr 3 "orgelsymfonien" anbefales, særlig (hvis jeg ikke husker helt feil) andre sats hvor orgelet kommer inn.

cybervision_

Medlem
22 Nov 2004
15.434
0
0
Hmm, 3 sanger som jeg setter på når jeg skal virkelig nyte hardwaren er:

David Gray - Hospital Food
Jack Johnson - Cookie Jar
Norah Jones - Turn me on

Kniffen

Medlem
21 Jan 2006
256
0
0
en bra bass test er: Marilyn Manson - Resident Evil Main Theme
av finere slag høres mark knopfler\dire straits låter veldig fint ut
kann og hive inn gode låter som
Kelly Clarkson - Since You've Been Gone
Turboneger - The Age of Pamparius
U2 - Beautiful Day
Foo Fighters - Breakout
Disturbed - Guarded

får å nevne noen... ;-)

magnuswb

Medlem
7 Jan 2006
4.411
0
0
Sleng på:
Peter Gabriel - Digging In The Dirt (Live) (fra Secret World Live) Helt villt rått!
Disturbed - Land Of Confusion
Toto - Jake To The Bone (Live) (fra Livefields)
Toby Keith - Time For Me to Ride
Dream Theater - The Great Debate
Eric Clapton - So Tired
Mark Knopfler - Speedway at Nazareth
Eric Clapton - Pilgrim
Sting - Perfect Love Gone Wrong
Sting - Thousand Years (helt DTS versjon)
Sting - Desert Rose (samme)
Eric Clapton & B.B King - Marry You
Peter Gabriel - Sledgehammer
Tool - Ticks & Leeches
Tool - Aenema
Pantera - Cowboys From Hell (åjada! her reiser håra seg! har du CV så kjør denne!!!)

ellers har jeg en del mer som jeg ikke kommer på akkurat nå. dette her har hvertfall garantert høy underholdingsfaktor! :grin:

nightspirit

Medlem
1 Nov 2005
568
0
0
"windowpane"
"In my time of need" av opeth sin damnation

konge sanger med utrolig god lyd!

nei dette er ikke noe av death metalen opeth egentlig driver med! :wink:

cusano

Medlem
15 Mai 2006
161
0
0
Disse skivene burde vel være greie å bruke, iom at de dekker et bredt spekter og mange instrumeneter:

Crash Test Dummies - God Shuffled his feet
Nightwish - Once

totto

Medlem
8 Jul 2004
1.106
0
0
35
Altså, låter med bra trøkk og akustiske instrumenter er jo uansett slagere her, men jeg anbefaler låta "I was so much older then" med Clapton, Dylan, Tom Petty og en del andre karer. Alle de "store" på en låt, soloen til clapton midt i får nok de fleste hårene i nakken din til å reise seg. Evt også introen på Nightwish - "Angels fall first" bør kunne være morsom å spille.

Evt hvis du har ett anlegg og vil vise litt party musikk, spill Dr Dre feat Snoop - Still DRE. Tar av uansett hvordan anlegg du har:)

Edit: eller for rå mannlig vokal, Faith No More - RV, vokalisten har en SINNSYK stemme...

nightspirit

Medlem
1 Nov 2005
568
0
0
ahh! ja harvest er også en genial sang! men lyd kvaliteten er ikke så utrolig som på damnation plata!