Den store XTZ-høyttaler tråden

merce

Medlem
26 Jun 2008
225
0
0
Etter å ha lest endel tester og meninger på forumet her virker disse XTZ ht. spennende. Det jeg ennå ikke har klart å finne er erfaringer gjort med 99.26/99.36 i kombinasjon med rørforsterker.

Jeg har inntrykk av at disse er krevende å få til å spille bra. Har nå en Music Angel KT-88 (2 x 30w/2 x 60w) som benyttes på Dali Evidence 470 og lytter kun til musikk.

Takknemlig for synspunkter/erfaringer - håper å slippe å ta med forsterker på lang reise for å lytte dersom dette er dødfødt kombinasjon...:) :) :)

espennor

Medlem
2 Jan 2008
599
0
0
www.nordlyd.no
99.36 i walnøtt og i pianolakk, hvor forskjellig låter de?
Er vel de samme elementene, men verson i pianolakk er jo en del tyngere og har litt større kabinett. Jeg synes at walnøttversjon er veldig fin ut...

Noen som har sammenlignet?

PianoBlack

Medlem
16 Nov 2006
2.665
0
0
AndreWerdenskrieg skrev:
Hvite XTZ:
Minhembio.com - Hemma hos Warlokk - XTZ 99.36 White - Först i Världen!?
bild
Jeg vil gjerne ha disse i sort pianolakk..........

DiFontaine

Medlem
10 Nov 2007
3.393
0
36
REX RE skrev:
Hei.
Har i dag et 5.2 93 vmt xtz opsett, som jeg mater med RX-V3800(biampet fronter).

Har en Rotel RB-980 amp (ca. 10 år), som jeg vurderer og bruke til frontene.
Noen som har noen synspunkter på hvordan dette vil påvirke lydkvaliteten?

Vurderer også å investere i 99.36 til front, og eventuelt biampe med Rotel RB-980 i bunn og la rx-v3800 ta diskant mellomtone....

Har ikke så altfor mye erfaring med dette, så takker for gode inspill.

mvh. REX RE

Det er jo bare å koble opp, så hører du jo hvordan det blir. Er det ikke slik du forventet, er det jo bare å koble fra Rotel'en igjen. :-D

Jeg ville heller gått for 99.25/26 i front sammen med 99.25 senter (siden disse er likere i klangen), da senteren spiller en stor rolle i et surround-oppsett, i stedet for 99.36 + eksisterende 93WMT som senter.

Lakmus

Medlem
7 Feb 2006
86
0
0
MgrBuddha skrev:
Hvor mye måtte du betale for oppgraderingen?

Tror jeg betalte ca 3000 hos Abrahamsen på Lørenskog, og hos EC tror jeg tilsvarende koster ca 4000.

Jeg merket en bra oppstramming, men på den tiden hadde jeg mine gamle Snell K høytalere som ikke går like dypt eller er like stramme i bassen som 99.36. Forskjelen er muligens enda større med 99.36?

Bungle

Medlem
9 Jul 2009
272
0
0
99w12.16

Har endelig fått koblett opp hjemmekinoanlegget mitt. Veldig forhøyd med 99.36 og 99.25 som senter. Suben, derimot, er et trist kapittel. Da jeg koblet til strømmen kom det en stygg og høy skrapelyd. Jeg fortet meg å dra ut støpselet, men da jeg sjekket alle koblinger og satte i støpselet igjen var suben død :( Standby-lyset lyser rødt enten jeg setter på automatisk påkobling eller alltid på. Og det kommer ikke en lyd....
Mener jeg leste en tråd om tilsvarende problemer hos en annen person på forumet her, men finner den ikke igjen.
Noen som vet hva som har skjedd? Og husker noen evt. hvilken tråd jeg sikter til?

Akando

Medlem
11 Jan 2009
423
0
0
Hei! kjører nå optisk fra ps3 ned i min Abrahamsen dac. Når jeg er inne på lyd innstillinger på ps3 kan jeg velge følgende.

Lineær PCM 2 kan 44,1khz
Lineær PCM 2 kan 88,2 khz
Lineær PCM 2 kan 176,4 khz
Lineær PCM 2 kan 48 khz

44,1 khz og 48 khz er huket av fra før av. Spørsmålet mitt er da: Hva utgir disse på lyd og hvilke kan jeg velge? Og hva tåler høytaleren...Det som står når jeg velger en annen er at det muligens kan skade HT hvis jeg velger en høyere frekvens?

Beite

Medlem
4 Mar 2009
66
0
6
Har plukket opp noen rykter angående 99.26 mk2,
Sendte en mail til Surround.no for en bekreftelese:

"Hei.
Det stemmer at det kommer en mer påkostet versjon av disse, dessverre har vi ikke helt oversikten på hva som er gjort før vi får de inn.
All info rundt disse kommer i nettbutikken så fort vi får de inn"

Kan bli spendende ettersom jeg syns 99.26 har en god del å hente på forbedring av delefilteret og intern kabling.
Hvis dette blir fikkset på, skal man ikke se bort ifra at dette blir mine nye høytalere.
BTW. Noen som har testet nåværende 99.26 med EC 250R og EC4.9/4.8?

Mvh.

kriss66

Medlem
4 Aug 2009
3.948
0
0
Var godt å høre! :)

Nå går kabelen fra forsterkeren og inn i sub på hvit, da tar jeg bare neste i rød og opp til neste sub da?

petter__t

Medlem
12 Feb 2007
1.328
0
36
Har xtz 10.17, og den er veldig vanskelig å stille inn fase på..er dette et kjent fenomen?
Den går fra korrekt til helt feil ved bare en millimeters justering, mindre enn det også.

Mener og huske min 10.16 også var slik..

heavy.red, fortell oss hva du bruker til og sende signal til subben med. receiver eller forsterker.

har du prøvd og justere på enten crossover eller gain for og se om det gir utslag på fase? kan du bevege mye på fase hjulet (opp og ned)

Edit: har du prøvd og justere fase hjulet fra 0-180 frem og tilbake noen ganger for og se om det blir bedre ? denne justeringen er jo analogt signal og kan hende den bare trenger og bli Justert på noen ganger vis subben er helt ny. dette trenger ikke og funke men jeg har vert borti noe lignende der dette funket.

Sist redigert:

LiNK

Medlem
8 Nov 2006
171
0
16
Xtz 99.36

Har hatt mine 99.36 i et par uker nå, og må si at jeg er kjempefornøyd. Syns de har en flott lyd, og bra "punch". Inntrykket av byggekvaliteten er det heller ikke noe å si på.

attachment.php

Vedlegg

• IMG_0474_2.JPG
    IMG_0474_2.JPG
    46,3 KB · Sett: 1.029

grensevoktern

Medlem
24 Aug 2008
75
0
0
Xtz

Man får kjøpt disse via nett hos surround.no. Da har man 14 dager full retur rett hvis ferdig utfyllt angreskjema blir lagt ved. Det gjør surround av en eller annen grunn ikke så da har man opptil et helt år angrefrist. Så mao kjøp, test hvis ikke fornøyd returner å få pengene tilbake.

Enkelt og greit.

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
espennor skrev:
99.36 i walnøtt og i pianolakk, hvor forskjellig låter de?
Er vel de samme elementene, men verson i pianolakk er jo en del tyngere og har litt større kabinett. Jeg synes at walnøttversjon er veldig fin ut...

Noen som har sammenlignet?
Det står tidligere i tråden.

EivindLunde

Medlem
6 Jul 2004
1.956
0
0
PianoBlack skrev:
Slenger på en MEGAFEIT +1 til denne kommentaren. Støttes helt.

Hva slags forsterker skal drive dem da?

Er mye disse kommer ann på, men begge produktene dine er hyperpopulære på AVTorget/HifiSentralen.no og vil bli solgt veldig kjapt og med en veldig god pris, hvis du ikke blir fornøyd.
Jeg skal parre dem med en H/K 970, som jo er rimelig strømsterk og skal passe bra til XTZ, etter det jeg skjønner?

Quisten

Medlem
22 Feb 2008
3.083
0
0
Har man mye å gå på ved forsterkervalg på 99.25 ? Noen her som har gått fra dårlig til bedre forsterker å fått mye mer utav disse høyttalerne ?

Mitt oppsett med HK 675 og 99.25 låter desverre ikke mye bra etter jeg fikk en ny referanse i heimen, AKG 701 hodetelefoner på Trends rørforsterkeri.

nhegsgaard

Medlem
15 Jul 2009
15
0
0
Hej fra Danmark :)

Nu har jeg læst alle 65 sider, og har bestemt at jeg vil købe et sæt xtz 99.26
Jeg håber dog nogle kan hjælpe med et par ting, som jeg er i tvivl om :)

Hvilken forstærker skal man købe? Jeg overvejer stærkt at købe xtz's egen - XTZ Class-A 100 D3. Er denne kraftig nok til højttalerne, fordele / ulemper? God til prisen?

En anden ting jeg er i tvivl om er kablerne. Hvilke er gode til prisen? Hvor meget ville være klogt at betale pr. mr for at få det bedste ud af mit setup? Gerne nogle fra Fyndbörsen - Hemelektronik pÃ¥ Internet sedan 1997 hvor jeg også bestiller alt det andet :)

Og til sidst: Nu har jeg læst et eller andet sted at forstærkeren har indbygget DA converter - betyder det at jeg ikke behøver at købe f.eks. cambridge dacmagic hvis jeg vil bruge min pc som lydkilde?

På forhånd tak :)

Thoge

Medlem
11 Nov 2008
3.472
0
0
Noen som vet hvor jeg kan få tak i skumproppene til xtz w12 og hva de ligger på? Dama var så flink å kasta de

moppeken

Medlem
6 Des 2006
175
0
0
32
Yamaha RX-V2065 m/ XTZ 99/93 Surroundsystem

Hei alle sammen :mrgreen:

Har lest en god del igjennom denne tråden nå, å må si at jeg bare får mer og mer lyst på et XTZ annlegg :)
Har tittet på surround.no å ser at de har en del gode pakketilbud.
Det jeg da lurer på er om dette er en bra pakke??
Yamaha RX-V2065 m/ XTZ 99/93 Surroundsystem
Yamaha RX-V2065 m/ XTZ 99/93 Surroundsystem Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Eller bør jeg gå for bare høytalerpakka som koster 13 999 og kjøpe en annen forsterker??

Ser at det er mange som nevner effektforsterker til frontene.
Så til denne pakken, vil det lønne seg å kjøper en effektforsterker fra Emotiva? f.eks. EPX-3?

Eller er det noen av de andre "pakkene" dere vil anbefale?

Håper på svar :mrgreen:
Håper på svar :D