Den store XTZ-høyttaler tråden

31 Okt 2004
16.666
2
38
martick skrev:
har en nad c320bee forsterker... vil den klare og drive 99.26 såpass at jeg kan spille på normalt lyttenivå???
Hva som er normalt lyttenivå er relativt, men på moderate lyttenivåer tipper jeg det låter bra.
A_hjelme skrev:
Noen av dere som har hørt på surroundpakken til xtz?
Mulig jeg kjøper, men er litt kjedelig at jeg ikke får hørt det selv, før jeg kjøper.
Skal du bytte ut Klipsch?

31 Okt 2004
16.666
2
38
Quisten skrev:
Hvilke elektronikk anbefales på XTZ stativ ht`er ?

Kjører mine 99.25 på en HK 675, men det låter litt for tilbakelent og for lavt når jeg skal guffe opp til film, vil ha litt mer "in your face" lyd.

Noen som har erfaringer med XTZ sin egen forsterker, eller noen som har prøvd Hegel eller primare på disse ?
Paraosund låter tøft.

Akando

Medlem
11 Jan 2009
423
0
0
Jeg kjører Abrahamsen V1,V3,V4. Abrahamsen er jo kjent for og være litt tilbakelent i toppen samme som XTZ. Vil XTZ være et dårlig valg til Abrahamsen?

Vet at man kan stille opp treble på xtz men vil det være tilstrekkelig?

Tenker på 99.25/26:) Mest lyst på piano siden de er firkantet rett og slett:-D Men har ikke noe annet i pianolakk i hjemmet:???: Pluss at jeg ikke liker de pianolakk stativene som ser ut som det mest stødige til den prisen.
Er det noen lydmessig forskjell på svart matt og piano? Noe må det jo være siden kabinettene ikke er likt formet:confused:

Antares

Medlem
26 Feb 2007
783
0
0
orso skrev:
Veldig greit å forholde seg til et norsk firma når noe skjer. Forstår at dere som bor nær grensen, kjøper i Sverige. Men dersom jeg som bor på vestlandet skulle f.eks ha klaget på de skjønnhetsfeilene jeg har hatt på mine 99.36 i svart matt, så hadde det blitt mye styr med sending osv.

Jeg fikk i dag 99.36 i pianolakk som erstatning og det uten ekstra kostnad. Kjempe service fra surround.no
Glimrende finish, og jeg mener de også spiller bedre enn de i svart matt. Virker som jeg har mindre uheldige refleksjoner med pianolakk versjonen. XTZ sier jo også at de måler noe forskjellig. Vel, vanskelig å si. Men det oppleves sånn. Høyden kan også ha innvirkning.

Fikk byttet mine 99.25 fra Fyndborsen uten nevneverdige problemer (de hostet ikke opp sendingsnummer før pakken ble returnert:)), men når de nye kom, så ble alt bra. Jeg tok bare ut bassene på de gamle, og satte de i nye kabinett, og vips så ble alt fryd og gammen! Angående de høyttalerne jeg reklamerte på, så måtte de ha kommet fra to ulike produksjoner. Det var stort sprik i prod.nr mellom de, innvendig dempemateriale var av ulike sorter, osv... Dessuten var kabinettene nokså ujevne og diskantene var skjevt montert!
Vel, vel, dette ble en liten historie om reklamering, poenget er iallefall at Fyndborsen ryddet velvillig opp i saken, og pr. i dag er jeg veldig lykkelig XTZ 99.25 eier:) Neste "prosjekt" blir å gjøre ferdig betongplatene de skal stå på, og få montert spikes under stativene. Før dette skjer, må stativene kappes 60-70mm slik at høyden blir ok. Skal prøve dette da jeg er plaget med resonanser i bl.a. gulv, selv ved nokså lave volum. Kanskje det kommer bilder etterhvert...

MgrBuddha

Medlem
25 Des 2008
638
0
0
Lakmus skrev:
Jeg fikk 99.36 piano fra Nordby digital i forrige uke (7900 nok inkl frakt til Oslo). Jeg er veldig fornøyd med både finish og lyd. Den er koblet til en electrocompaniet ECI-1...
Gratulerer! Jeg drev også mine med en ECI-1. Forsterkeren holder bra mål den dag i dag, med en myk melodiøs tone som passer til en god del musikk. Men vit at du har enda mer å hente ut av disse høyttalerne med en bedre forsterker. Særlig bassen, som kan bli litt ullen og buldrete med EC'en.

Jeg begynte en tråd hvor jeg håper flere eiere av disse høyttalerne vil dele sine erfaringer mhp instillingene - plassering, plugger og terminaler. Se her:
XTZ 99.36: Erfaringer med plugger og terminaler?

Richardinho

Medlem
18 Nov 2008
267
0
16
Edit: (fant dette på et annet forum)

Re: LX81 Bi-Amping front speakers how?
use the surround back input for bi-amp as it says in manuel.
if you get surround speakers, use surround input for those.

Ser litt ut som man bør bruke "surround back" såvidt jeg kan skjønne..?

RCS

Medlem
15 Mar 2005
833
0
0
www.rc-data.com
Mjusiker'n skrev:
Sjekk denne annonsen:
XTZ-99.22 - FINN Torget

Dette er feil specs (99.26 specs, ikke sant). Er det noen som vet hva disse kostet nye, og når de gikk ut av produksjon?

Det er riktig nok SEAS, men ikke excel. Kan være Prestige serien. Og en annen diskant en i 99.26.

Jeg spurte selger om riktige specs og fikk beskjed om å få meg et liv :)

Ja ja...

Hva tror vi dette er verdt i dag? Vurdere disse som bakhøytalere i tv-stua.

Er det noe jeg virkelig ikke liker så er det slike kommentarer fra selgere. Litt OT men også disse bilanonsene hvor selgerne skal overgå hverandre med å koke telefonselgere i smult, de skal brenne i h.... osv... Barnslig og forteller meg mye om selgeren. Stygg trend desverre!

livarerga

Medlem
19 Feb 2009
222
0
0
FredrikC skrev:
Prisen blir inklusive moms. Akuratt den samme. Toll trenger du vel ikke tenke på når varen koster under 6000kr. Så du sparer forskjellen i kronekursen nøyaktig. 12-1300kr...

Takk! Da skal det bestilles så fort pengene er i hus! :)

Kane

Medlem
13 Mai 2004
9.117
1
0
Elemental Studios skrev:
At subben lager klakkelyder med dypbass betyr som regel at elementet bunner. Dvs at det bruker opp sin mekaniske slaglengde, og dermed slår metall mot metall. Skal ikke nødvendigvis så mye volum til for at dette skjer hvis bassen er dypere enn hva subben takler. Med det sagt er mv +2 som regel temmelig høyt...

Det er LFE han har på +2. MV kjører han på -40 hvis jeg tolket innlegget han sitt riktig.

Truls

Medlem
8 Mar 2007
5.468
0
0
Det er akurat samme høyttaler bare med forskjellig design. Har hørt den og den er en skikkelig pærle=)

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.139
142
63
Hmm problemer med endel av 17 subenene til XTZ...

Utklipp

Vi beklagar till alla som råkat ut för detta problem!

I första tillverkningsbatchen har vi haft oturen att några har ett problem/fel som tyvärr ställt till problem för oss och er kunder. Eftersom felet först visat sig efter flera veckor eller flera månader så har det varit mycket svårt att både upptäcka felet i produktion, där man testar produkten i några timmar, men även i långtidstester har vi ej upptäckt felet, och därför har tyvärr en del gått ut på marknaden. Det faktum att felet visar sig efter så lång tid har desutom gjort det mycket svårt och upptäcka vad som är orsaken till felet. Så vi har råkat ut för den värsta sortens fel, tyvärr.
Lösningen blev att vi designade om den del som har orsakat problem och så långt så har denna design visat sig stabil.

För de som får problem så gör vi vårt yttersta för att hjälpa så fort som möjligt. Och ni har 3 års reklamationrätt om nåt händer.

Dessa subwoofers är en av våra viktigaste produkter, så vi har högsta prio på detta problem.

För er som råkat ur för problem kontakta oss så löser vi det!

Tack för er förståelse !
Med vänlig hälsning Olle
CEO XTZ

Acidica

Medlem
13 Jun 2005
9
0
0
A_hjelme skrev:
Noen av dere som har hørt på surroundpakken til xtz?
Mulig jeg kjøper, men er litt kjedelig at jeg ikke får hørt det selv, før jeg kjøper.

Kaster meg på spørsmålet ditt jeg!
Jeg er også MEGET huga på å kjøpe dette anlegget, men skulle gjerne hatt noen innspill fra andre som har erfaring fra denne pakken siden jeg ikke har anledning til å få testet det selv.

Men med tanke på lovordene denne pakken fikk i Lyd&Bilde burde jeg vel igrunn ikke tvile, eller?

BoGGis

Medlem
30 Okt 2006
4.736
0
0
BlackStar skrev:
Har bestil xtz 99 w12 matt nå fra fyndbørsen. Fikk beskjed om at nytt parti kommer inn i slutten av måneden, men xtz 99 w12.16 i steden. Er disse versjon 2 og nye? Eller er det jeg som ikke har fulgt med i timen..

Den eneste forskjellen er at 12.16 har en EQ bryter som øker nivået med 7db rundt 25hz. Ellers er den helt lik. Du kan vel egentlig knapt kalle det noen oppgradering da det betyr at det blir mer jobb for forsterkeren...

LarsGr

Medlem
28 Des 2007
5.533
0
0
Akando skrev:
Jeg kjører Abrahamsen V1,V3,V4. Abrahamsen er jo kjent for og være litt tilbakelent i toppen samme som XTZ. Vil XTZ være et dårlig valg til Abrahamsen?

Vet at man kan stille opp treble på xtz men vil det være tilstrekkelig?

Tenker på 99.25/26:) Mest lyst på piano siden de er firkantet rett og slett:-D Men har ikke noe annet i pianolakk i hjemmet:???: Pluss at jeg ikke liker de pianolakk stativene som ser ut som det mest stødige til den prisen.
Er det noen lydmessig forskjell på svart matt og piano? Noe må det jo være siden kabinettene ikke er likt formet:confused:

Du kan jo justere diskanten på 99.25/26..
Jeg har hørt at Elektrocompaniet matcher XTZ bra, så da burde Abrahamsen gjøre det samme.
Jeg har forøvrig tenkt å drive et par 99.26 med Abrahamsen V4.0...

EivindLunde

Medlem
6 Jul 2004
1.956
0
0
Når jeg hentet mine på Nordby Digital så sjekket jeg at de så OK ut før jeg tok dem med meg. Han som ekspederte meg sa at det var en god ide, for han hadde hatt en kunde som kom hjem og oppdaget at det ikke var elementer i høytalerene...
Så kvalitetskontrollen er tydligvis litt opp og ned.

perkforr

Medlem
26 Sep 2007
801
0
0
perkforr skrev:
Har lyst på 2 sub'er men usikker på hva dama sier. Skal prøve å smyge inn den første og eventuelt kjøpe en til senere når dama er bortreist

MgrBuddha skrev:
Snedig. Noe sier meg likevel at det kommer til å gå på ræva. Hold oss informert :mrgreen:

Du hadde visst rett :( . Gikk en liten rundtur innom diverse butikker og sa forsiktig at en 10" sub så fin ut og kunne passe i hjørnet i stua. Da skrek ho at noe sånt skal aldri inn i stua hennes.

Det endte med at jeg kjøpte KEF KHT-3005. Får håpe jeg blir fornøyd...

Bungle

Medlem
9 Jul 2009
272
0
0
Richardinho skrev:
Ser litt ut som man bør bruke "surround back" såvidt jeg kan skjønne..?

Stemmer! Surround er for 5.1, Surround back er ekstrahøytalerene når du går over til 7.1. Litt forvirrende når vi kaller det bakhøytalere :)

Mjusiker'n

Medlem
15 Feb 2009
2.007
0
0
Nå litt nytt fra stua.

Syns etter at jeg satte opp XTZ 99.26/25 i front på hjemmekinon, at lydbildet ble litt mindre. Som jeg har skrevet tidligere.

I dag satte jeg opp delefrekensen fra 60 til 80 hz på B&W Pv1 subben, det hjalp litt på "størrelsen" i lydbildet. Artig, det låter veldig bra nå, og dette etter litt sjusteringer og så har jeg flyttet subben litt (noe jeg gjorde først, før jeg skrudde på delefrekvensen.

team_slegga

Medlem
23 Nov 2007
403
0
0
vil ha noe å si om man legger en XTZ 99 W10.16 på siden?
Siden jeg på denne måten kan få gjemt den under hjørnebordet i stua..

-thomas-

Medlem
26 Sep 2009
1.451
0
0
Kane skrev:
Det er LFE han har på +2. MV kjører han på -40 hvis jeg tolket innlegget han sitt riktig.
ja det var sånn jeg tolket det,men han sa at han hadde skiftet,reciver til ein ny ein og den har han ikke tatt romkorreksjon på,men han skulle vist gjøre det:-D