Den store XTZ-høyttaler tråden

kenny

Medlem
14 Feb 2005
44
0
0
avforum.no
Vel...da har jeg passert 50 timer med mine 99.25, og hva annet kan jeg si enn....WOW!!!! Dette er muligens det beste audioproduktet jeg noensinne har hatt.(Pris/Kvalitet) Og jeg har hatt komponenter som har kostet over 40.000,-. Høyttalerne er ekstremt bra og ennå så blir de bare bedre og bedre. Hadde planer om å kjøre de med en subwoofer, men det behøver jeg ikke. Disse gir så bra bassrespons, at jeg ser ikke behovet for subwoofer. Derimot bremses opplevelsen av en strømsvak forsterker.....den gir utrolig fin lyd på moderate volumer....men fra klokka 11 på volumet begynner den og slite litt med å henge med. Så en ny forsterker(på 23kg) venter på meg på Posten, og skal nok gi enda mer godlyd fra disse høyttalerne. En demobrukt(i kun 2t) Yamaha A-S2000. Nypris 14.500,- (jeg ga 8500,-) Det må være et knallkjøp tror jeg. Så kommer det en Soundstring XLR kabel(mellom forsterker og Dacmagic), og videre tenker jeg å skaffe Soundstring Høyttalerkabler en gang i fremtiden.

Her er min nye skjønnhet ;)
AAS2000SI.jpg

Antares

Medlem
26 Feb 2007
783
0
0
ORSO: Jeg fikk også bl.a. svar fra XTZ at jeg måtte huske på at dette var høyttalere i lav prisklasse. Jeg har også en ørliten skjønnhets feil på mine 99.25. Det er på baksiden og er så lite at jeg ikke har brydd meg om det, men du finner ikke slike feil på vesentlig dyrere høyttalere.

Svært synd hvis XTZ mener å forsvare dette med utgangspunkt i at det er snakk om lav prisklasse. Disse småfeilene finnes ikke på mer innarbeidede merker som B&W, osv... Skal ikke lage noe stort poeng av dette, men jeg er iallefall såpass nøye, at jeg irriterer meg lett hvis ikke et produkt er som det bør være, og spesiellt XTZ, som jeg etterhvert har fått en sterk forkjærlighet til mht lydkvalitet. Og det var det!

Tackli

Medlem
18 Des 2008
198
0
0
totto skrev:
Grunnen til at jeg bestilte fra fyndbørsen er at jeg heller betaler ett par hundre ekstra og får ordnet alt med moms etc, greit å slippe å fly frem og tilbake for å få tilbake momsen etc.

-t

Dette høres jo veldig greit ut. Men i praksis da, så betaler man 25% på det man betaler i norske kroner? Så hvis dette i utgangspunktet havner på 15000 NOK, betaler man ca 19000 totalt? Og betaler man mva. for frakt også?

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
24.925
0
36
Nordfjord
Om det blir 99.36 eller 99.26 går mer på magefølelse enn noe annet. Selv om footprint og høyde er omtrent det samme, så gjør en stativht mindre utav seg i stuen. Man har tross alt en kone å ta hensyn til også. ;)

Ang elektronikk så blir det stusselig til å begynne med. Satser på mer effekt etterhvert.

Mjusiker'n

Medlem
15 Feb 2009
2.007
0
0
Hunter2 skrev:
Takk så langt gutter....håper på flere innspill.

Den veier 22kg netto, det bør si litt om at den har skikkelig strømforsyning og en del anent snadder innabords. 2x110w med bra strømleveranse bør gjøre jobben det. Den koster SEK 4990,- på fyndbørsen, det blir, med frakt, ca. NOK 4400,-. Ikke en upris. Lyd messig har jeg ingen formening om hvordan den låter (lydsignatur), men skulle tro at XTZ har laget noe som matcher sitt eget sortimang.

Alternativer er selvførgelig Emotiva, kommer på ca. 6500-7000,- levert på døren (inkl. frakt og mva). Da får du ett beist på 2x250w.

HFK har satt ned prisen på NAD 275BBE (2x150w) fra 9000,- til 7000,-.

Lykke til med jakta

MAXcpu

Medlem
28 Mar 2003
2.072
0
0
Noen som har formening om hvordan det vil gå med 99.26 og Denon AVR2310? Jeg leser tungdrevet, men hvor tungdrevet..?

AyB92

Medlem
10 Aug 2010
86
0
0
Takker :) Bruker y-splitt, small og deling på 80hz. EQ1 og 2 av. Fungerer som bare juling. Rommet er lite og kanskje ikke optimalt for denne subben, men jeg er fornøyd med trøkket og kvaliteten :)

Det mest irriterende er å få ting til å ikke lage ulyder. Har blant annet en panelovn i rommet og denne vibrerer og bråker :p Burde vel fjerne den kanskje..

Hunter2

Medlem
30 Jul 2009
1.454
9
38
HellBoundGR skrev:
Noen bilder av divine center fra messen? =)

Nei, de bildene ble det ikke noe av......
XTZ hadde oversett at jeg spurte om "sentern". Trodde det var Divine gulvstående jeg spurte om.

Kunne informere at sentern kommer om ca.2-3 måneder og at prisen blir ca. 13000(sek)

Jaja...den som venter på noe godt............

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.115
126
63
Hadde håpet på og slippe og bytte ut elektronikk om det er det du mener?
Føler diskant kanskje er litt høyt tunet som du sier.

Hvilken Divine modell er det du har? Tidligere XTZ har jeg sett presse tipse til å matche med Hegel...

Mine XTZ har jeg tunet på maks diskant, det har aldri vært plagsomt her, bare veldig detaljert og åpent i toppen, bånddiskant.

XTZ har en veldig nøytral signatur, så høytalerne skulle ikke være noe problem selv for en lys forsterker..

BoGGis

Medlem
30 Okt 2006
4.736
0
0
AndreWerdenskrieg skrev:
Hva er det som ser annerledes ut? Synes den ser helt lik ut?
Om du ser på kanten rundt membranet så er det rundere hjørner. Synes derimot ikke at di nye høyttalerne er noe finere enn de gamle som du og jeg har. Synes heller dem var litt mindre eksklusive. Og dem veier 10 kilo mindre (99.36 altså) og dem er laget av samme materialtykkelse som mine gamle Proson 210SAH.... Samme konstruksjon også, samme baffeltype og allt. Skulle ikke forundre meg om kassene ikke var stort bedre enn på prosonane.

Altså 99.38 virker bra dem, men øvrig så synes jeg det ser ut som om man nedgraderer kvaliteten litt. Da spørs det hvor bra den "nye"(om det da er noen ny diskant) diskanten presterer og om di nye kassene svinger mer med enn di gamle og veldig solide kassene.

Gwandarion

Medlem
12 Sep 2005
11.000
0
0
Nydelig retro look på den Yamaha'n der. Etter sigende skal den ha tålig bra lyd også ;)

31 Okt 2004
16.666
2
38
Antares skrev:
Svært synd hvis XTZ mener å forsvare dette med utgangspunkt i at det er snakk om lav prisklasse. Disse småfeilene finnes ikke på mer innarbeidede merker som B&W, osv... Skal ikke lage noe stort poeng av dette, men jeg er iallefall såpass nøye, at jeg irriterer meg lett hvis ikke et produkt er som det bør være, og spesiellt XTZ, som jeg etterhvert har fått en sterk forkjærlighet til mht lydkvalitet. Og det var det!
Må si meg enig i dette. XTZ reklamerer jo selv for at höyttalerne er "High End", så de bör ikke skjule seg bak en unnskyldning om at höyttalerne er billige. Dine penger er like mye verd som andres, derfor bör det väre en selvfölge at du skal få like bra kvalitet på produktet ditt som alle andre.
Höyttalerne koster for mye til at man ikke skal bry seg om finishen, selv om jeg personlig er imponert over kvaliteten på akkurat dette.

CNK

Medlem
27 Mar 2005
5.166
0
0
Svensk moms blir trukket fra, så blir norsk lagt til. Siden begge er på 25% blir det ingen endring.

DiFontaine

Medlem
10 Nov 2007
3.393
0
36
gauperaa skrev:
Noen her som har sammenlignet B&W 685 og 99.25?

Jeg har ikke hørt 685, men jeg har noen gamle B&W DM601s2 som jeg har testet opp mot mine nåværende XTZ 99.26. Det er jo klart at alder har noe å si her, teknologisk utvikling osv... men til saken, XTZ har en klart åpnere diskant og går mye dypere sammenlignet med 601. B&W på den andre siden har en mye mer kontrollert mellomtone og er også mye lettere å drive. Disse kan kjøres på mindre forsterkere uten store problemer. XTZ er som kjent glad i forsterkere med mye krefter.

Backstreets

Medlem
14 Jun 2009
750
0
0
teddytusen skrev:
Om det blir 99.36 eller 99.26 går mer på magefølelse enn noe annet. Selv om footprint og høyde er omtrent det samme, så gjør en stativht mindre utav seg i stuen. Man har tross alt en kone å ta hensyn til også. ;)

Ang elektronikk så blir det stusselig til å begynne med. Satser på mer effekt etterhvert.

Stusselig? Ser du har Emotiva med flere hundre watt i profilen din..:)
Om du har tenkt å bruke den, er det i alle fall ikke noen XTZ-høyttaler som bør klage;)

DiFontaine

Medlem
10 Nov 2007
3.393
0
36
Hunter2 skrev:
Jeg har et par 99.36 piano fronter.Hører mye musikk. Men har ikke anskaffet meg effektforsterker.
Ser XTZ har en ny forsterker AP-100.
Har noen av dere synspunkter på denne ? Evt. annen forsterker som passer bedre.

Jeg kjører Hegel H200 (200W+200W dual mono) på mine 99.26, og det låter aldeles nydelig (god hjulpet av 2 stk. XTZ 99 W10.16) :mrgreen:

Mjusiker'n

Medlem
15 Feb 2009
2.007
0
0
MAXcpu skrev:
Noen som har formening om hvordan det vil gå med 99.26 og Denon AVR2310? Jeg leser tungdrevet, men hvor tungdrevet..?

Hvis du bi-amper så tror jeg du er i mål med den. Da skal du få rundt 2x200w i stereo/8ohm. Kan ikke se annent en at det går bra. Kjenner ikke forsterkeren godt nok, men rent spec-messig så ser det bra ut.

Og hvis dette ikke skulle være nok muskler så låter det fortsatt bra, bare litt kleinere i bunn :)

-thomas-

Medlem
26 Sep 2009
1.451
0
0
AyB92 skrev:
Takker :) Bruker y-splitt, small og deling på 80hz. EQ1 og 2 av. Fungerer som bare juling. Rommet er lite og kanskje ikke optimalt for denne subben, men jeg er fornøyd med trøkket og kvaliteten :)

Det mest irriterende er å få ting til å ikke lage ulyder. Har blant annet en panelovn i rommet og denne vibrerer og bråker :p Burde vel fjerne den kanskje..
ja vist du greier,og fjerne den så har jeg kommet, til og gjort det.jeg og måtte fjerne fjerne ein del som,irriterte meg ,så nå har jeg fått det slik som jeg ville ha det,og jeg kjører jo 2 av di,det er jo helt sykt.bruker du noen porter i du eller uten:mrgreen: