Demping av rom

tommy_sn

Medlem
10 Jan 2004
3.301
0
0
Vurderer å kjøpe meg en anti-mode ja..eller en behringer (hvor får man tak i disse enklest og billigst nå, i Norge?) Og hvilken Behringer eventuelt...

Var den plasseringen som gå "best bass" ved å sette subben i sofaen og krype rundt i rommet. Det andre hjørnet forran ga samme resultat, men ble ikek valgt pga rommets utforming. Bedre plass der den står nå. Men skal prøve å flytte den dit imorgen og se om resultatet er annerledes.

BerntR

Medlem
11 Nov 2007
291
0
0
www.juicehifi.com
Trumpetguy skrev:
Og hever du en dip f.eks. 10dB, så har du spist 10dB effekt fra forsterkeren i hele frekvensspekteret. Uten at det nødvendigvis er problematisk. Man må bare være klar over det.
Dette stemmer ikke. Merbelastningen på effekttrinnet er i de fleste tilfeller neglisjerbar. Samme med høyttaler, med mindre man løfter frekvenser langt nedi bassen.

Man må ofre 10 dB gain i systemet hvis man booster 10 dB ett eller annet sted. Dette kan bli et problem om man sliter med svakt linjesignal og lite følsom forsterker.

timc

Medlem
23 Jul 2004
5.470
0
0
BerntR skrev:
Dette stemmer ikke. Merbelastningen på effekttrinnet er i de fleste tilfeller neglisjerbar. Samme med høyttaler, med mindre man løfter frekvenser langt nedi bassen.
Hva har frekvensen med dette å gjøre? 10db mer er da det samme om det er 20Hz eller 20KHz.

I begge tilfeller vil man enten miste 10db headroom, eller systemet må tåle 10 ganger mer effekt i det aktuelle frekvensområdet.

BerntR

Medlem
11 Nov 2007
291
0
0
www.juicehifi.com
Jeg har kjørt simuleringer på dette og har også mer praktisk erfaring på området enn de fleste. Den totale merbelastningen er stort sett neglisjerbar, bortsett fra i helt spesielle situasjoner der en slik boost kan trigge x-max på basselementet.

Det jeg har sett på er situasjoner der man løfter noen frekvenser og demper andre, og da går det nesten opp i opp. På de simuleringene jeg gjorde var det 1 dB merbelastning med tidsdomenekorreksjon og tilnærmet 0 dB merbelastning ved ren frekvenskorreksjon.

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.963
0
36
timc skrev:
Hva har frekvensen med dette å gjøre? 10db mer er da det samme om det er 20Hz eller 20KHz.

I begge tilfeller vil man enten miste 10db headroom, eller systemet må tåle 10 ganger mer effekt i det aktuelle frekvensområdet.
Det er vel ikke helt sant. Det er langt tyngre for forsterkeren å produsere 10dB ved 20hz enn ved 20khz. Så du mister langt mer headroom hvis det er i bassen du skal øke.

BGuarden

Medlem
25 Feb 2006
22.766
0
0
44
Snickers-is skrev:
Demp refleksjonene alt etter hvor tidlige de er. Begynn med de tidligste, så tar du nr 2 osv til du er tom for dempeplater.
Helt til at du synes det er bra nok.. Overdemping av rom kan gjøre lyden kjedelig...