Dempematter som i bil i kinoen? Og bass som går mot taket/ståhøyde.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Har noen prøvd dempematter som man bruker for å få bort risting/resonanser i bildører og slikt i hjemmekinoen?
Vil noen slike dempematter i tak eller vegg ha noen som helst dempende effekt til andre rom og nabo, eller blir det bare for spinkle greier om man ikke legger i hele taket eller veggen? Har selv lydbøyler, dobbelt lag gips med greenglue imellom, så antar noen dempematter vil ha veldig lite for seg, men ville vært en enkel måte å dempe litt til dersom det fungerer.

Sist redigert:

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.092
51
48
gjør vel mer skade enn nytte vil jeg tro for lyden. problemer med støy du har til naborom vil jeg tro er på det lavere frekvenser og da gjør vel denne ingenting. hvordan har du bygget gulvet i kinoen?

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Kinoen er i kjelleren. Gulv har kun enkle dempematter og Pergo-varmegulvmatter under parkett. Har 2 av 4 vegger som rom i rom. Såpass lite rom at jeg prioriterte vegg mot nabo, tak og yttervegg (delvis pga. isolasjon). Har ikke fått klager fra nabo og vil helst holde det slik. Har oppgradert på lydsiden i det siste og synes lyd har blitt mer spennende. Har tidligere vært 80/20 i favør bilde, men er nå litt mer 50/50.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Litt av grunnen til at jeg tenker særlig på tak er at bassen er sterk høyt opp i rommet. Spesielt i ett eller to hjørner over lerret. Har nå prøvd å flytte de to Subene til ulike steder. Er sannelig ikke lett å få lyden mot sweetspot. Skrudde litt på fasen på den ene nå og det hjalp en del, men fremdeles synd om bassen skal riste hele huset for å få god trykk i sweetspot. Har en PB10 og en PC2039. Akkurat nå står PB10 klemt mellom front L og C og PC2039 står opp ned i bakre høyre hjørne. Mest trykk er i ståhøyde over venstre front. Antar mange har lignende problem :unsure:

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Vil nevne at jeg blant annet prøvde begge subwooferne oppå hverandre i bakre høyre hjørne. Både med tuben PC2039 opp ned på toppen og vendt vanlig. Dette ble ganske bra, men klart mest trykk høyt i front i rommet. Jeg prøvde ikke da å skru på faseinnstillingen på en av subene. Burde jeg prøve stacked igjen med justering av fase. Har en antimode 8023, så litt styr med flytting av kabler osv., men kan godt tenke meg å teste.

leste denne anbefalingen om stacked i et hjørne i den flotte boken som kom med Arendal Sound høyttalerne.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Jeg måtte selvsagt teste stacked bak til høyre igjen. Merker at justering av fase hjelper her også ja. Justerte bare den på toppen som var i armlengdes avstand. Kanskje jeg bør prøve å skru på den nederste også for å se om det utgjør noe. Jeg vet ikke om det er forholdet mellom de to som utgjør alt her eller om det er hver av de bør justeres bra for rommet.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.847
87
48
Jeg måtte selvsagt teste stacked bak til høyre igjen. Merker at justering av fase hjelper her også ja. Justerte bare den på toppen som var i armlengdes avstand. Kanskje jeg bør prøve å skru på den nederste også for å se om det utgjør noe. Jeg vet ikke om det er forholdet mellom de to som utgjør alt her eller om det er hver av de bør justeres bra for rommet.
Fase hjelper mot lydbølger mot hverandre som slås ut, er det stående bølger de lærde kaller dette??

Står de bak fram oppå hverandre så anbefaler jeg at du justerer fase på den nederste også ja, samme prinsipp med den som den oppå.. iallefall i teorien.

• Like
Reactions: KristianW

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
I dag justerte jeg en del på distance til subwoofer i setupen. Justerte opp og ned mellom 0-15meter. Kjørte en tone på 50Hz. Fant noen steder hvor lyd høyt i venstre front gikk ned mye, men da var det også lavt i sweetspot. Etterhvert fant jeg en avstand som gav omtrent like mye begge steder, så nå er det ganske bra egentlig. Så Mad Max i dag og selv på -25 til -30 var det masse trøkk.

Kan godt tenke meg å bytte til Arendal suber en eller annen gang pga. at jeg leser de spiller toner veldig godt. Har nå 5 stykk Arendal høyttalere i et 7.2.2 oppsett.

Vil bassfeller kun i bakre hjørner gi god effekt tro? Har enormt liten plass til det i front.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.263
145
63
41
www.avforum.no
I dag justerte jeg en del på distance til subwoofer i setupen. Justerte opp og ned mellom 0-15meter. Kjørte en tone på 50Hz. Fant noen steder hvor lyd høyt i venstre front gikk ned mye, men da var det også lavt i sweetspot. Etterhvert fant jeg en avstand som gav omtrent like mye begge steder, så nå er det ganske bra egentlig. Så Mad Max i dag og selv på -25 til -30 var det masse trøkk.

Kan godt tenke meg å bytte til Arendal suber en eller annen gang pga. at jeg leser de spiller toner veldig godt. Har nå 5 stykk Arendal høyttalere i et 7.2.2 oppsett.

Vil bassfeller kun i bakre hjørner gi god effekt tro? Har enormt liten plass til det i front.
Bassfeller har grei effekt ned mot 100Hz, men under dette kreves det enten bruk av enorme varianter med masse fluffy isolasjon eller trykkbaserte / helmholtz-baserte smalbandspaneler / resonatorbokser. Hvis det dermed er 50Hz du prøver å komme til livs vil nok en tradisjonell bassfelle gjøre lite, så da er nok heller simulering i REW og flytting av subber en bedre idé. Det er ikke dermed sagt at en bassfelle i hjørnet er bortkastet, for det er jo greit å temme frekvensene også litt opp i registeret...

Når det gjelder lydisolasjon er det ikke slik at bassen "slår" kun i én vegg, den står som en fast sledgehammer mot samtlige flater i rommet ditt. Det er også derfor lydisolasjon krever tiltak på samtlige flater, og da fortrinnsvis to platelag (ett indre og ett ytre, du ønsker ikke tre+ flater = triple leaf effekt som på mange frekvenser vil redusere fremfor bedre lydisolasjonen) decoupling (gjerne med gummiclips, eventuelt frittstående / avkoblet stenderverk, "rom-i-rom"), og gjerne to lag med (fiber)gips (og gjerne GreenGlue eller tilsvarende mellom disse lagene). Dernest trenger du en habil lyddør, som er helt kritisk det også, samt en ventilasjon som har minst 2 meters isolerte rør med minst ett 90 graders bend. Først med slike tiltak vil du klare å ta en del bass, og selv da vil de laveste frekvensene vandre litt. Decoupling ved bruk av gummi er svært effektivt for å "riste ut" bassenergien i flatene. Det samme gjelder for gulvet, bruker selv gummi U-boats på 36x48 stenderverk som fungerer bra hos meg.

• Like

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Veggen mot naboens kjeller i vertikaldelt tomannsbolig har rom i rom vegg. Kun to toms med isolasjon pga. lite rom. Veggen har to lag med gips og greenglue i mellom. Taket har lydbøyler og to lag gips med greenglue. Yttervegg har også lik rom i rom vegg. De to andre veggene har ikke like god lydisolasjon pga. plass. Angrer på at ekstraveggen mot nabo er skrudd fast i gulv og tak og ikke flyter på et vis.
Eneste stedet hvor lydisolering ikke fungerer nok i vår del er rommet over som er vårt soverom. Rommene ved siden av og etasjen over har lite støy fra kinoen. Kanskje jeg kunne lagt nytt gulv på soverommet vårt med lydplater under parkett? Om kona har lagt seg må jeg ha veldig lav lyd der nede.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.263
145
63
41
www.avforum.no
Veggen mot naboens kjeller i vertikaldelt tomannsbolig har rom i rom vegg. Kun to toms med isolasjon pga. lite rom. Veggen har to lag med gips og greenglue i mellom. Taket har lydbøyler og to lag gips med greenglue. Yttervegg har også lik rom i rom vegg. De to andre veggene har ikke like god lydisolasjon pga. plass. Angrer på at ekstraveggen mot nabo er skrudd fast i gulv og tak og ikke flyter på et vis.
Eneste stedet hvor lydisolering ikke fungerer nok i vår del er rommet over som er vårt soverom. Rommene ved siden av og etasjen over har lite støy fra kinoen. Kanskje jeg kunne lagt nytt gulv på soverommet vårt med lydplater under parkett? Om kona har lagt seg må jeg ha veldig lav lyd der nede.
Spørsmålet er da hvordan støyen forplanter seg. Hvis du har to lag fibergips + GreenGlue og lydbøyler burde jo det i teorien holde isolert sett, men problemet med støy er jo at den finner enkleste farbare vei og kan dermed plante seg via andre svake flater og oppover allikevel... Mulig det vil hjelpe å ta gulvet oppe, men husk at støyen allikevel kan plante seg via sidevegger osv., så ingen garanti for suksess... Det viktigste er som nevnt å ta alle flater skikkelig i rommet som skal isoleres, da har du sikret deg mot denne type eventualiteter. Spørs om det dermed kan være lurt i første omgang å vurdere om det i det hele tatt er mulig å få tatt de to veggene som ikke p.t. er skikkelig isolert, da har du fjernet mange usikkerhetsfaktorer fremfor å starte med flater i omstøtende rom som du jo ikke egentlig vet om fungerer.

Når jeg for øvrig leser forklaringen din mot mot naboen din, så husk at du der også har en såkalt "triple leaf" da hans rom-i-rom utgjør jo "leafs" og din ene flate enda et leaf. Dette er jo et problem dessverre, det beste hadde vært å hatt én flate på hver side av denne veggen. Samtidig er det jo vanskelig å gå helt etter boka som oftest, men triple leaf er et reelt issue det også og er en svært vanlig synder i mange sviktende konstruksjoner.

• Like

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Jeg spilte nå av pink noise i kinoen på 97dB. Tippet over 100dB også. Målte så med telefon vårt soverom rett over til 58dB. Stuen i etasjen over der igjen målte jeg 34dB. I rommet ved siden av vårt soverom, rommet til yngstemann på 10, tror jeg det var 43dB (har en screenshot av 48dB, så kan ha vært det også).

Så det oppleves altså mye stillere allerede ved siden av rommet som ligger ved siden av vårt soverom. Det er veldig positivt og jeg håper at det da er enda lavere hos naboen. Burde målt der en dag også.
I soverommet kan jeg kanskje lyddempe gulvet og i kinorommet kanskje legge et ekstra lag gips på enten en eller to av veggene som er dårligst isolert. Får eventuelt bli om noen uker. Jobb 7 dager i uken hele november, men desember blir det kanskje noe tid :)

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.858
23
38
En annen ting som også kan hjelpe litt dersom du ikke har gjort det, er å avkoble subbene skikkelig fra gulvet med mykt materiale. F.eks er en god ide å kjøpe inn noen trillebårslanger fra biltema og fylle de med litt luft og putte under subbene. Når subben svaier frem og tilbake som en båt på sjøen bare du dytter lett på den så vil avkoblingen være veldig langt ned i frekvens.
Dette kan hjelpe litt med lave frekvenser. I en leilighet så målte jeg 10db forskjell i overetasjen ved å gjøre dette. Klart, det vil ikke være i nærheten av å fikse problemet som lydisolering skikkelig kan gjøre, men det kan hjelpe på direkte forplantning som følge av kontakt mellom sub og flate. Det er også billig og enkelt å teste.

EDIT:
En annen veldig "spesiell" måte å prøve å løse det på er å plassere en av subbene i det hjørnet du har mest problemer. Sette den i motfase, og bruke den til å kansellere den enorme energien som bygger seg opp der. Dog dette kan være kronglete å få til. Siden man også vil prøve å unngå at denne også trigger enorme svingninger.