Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.745
1
36
Gips finnes også i forskjellige bredder. 120 er ganske uhåndterlig når det skal svinges i trapper, mens 90 og 60 er ganske mye lettere. Jeg vet ikke hvordan trappen er plassert i forhold til inngang eller om den har sving eller ikke. Du bør også velge dette før du setter opp stenderverket, slik at dette passer med gipsen du velger.

2x4 kan kuttes til før de bæres inn. I nød kan de kuttes i 2 og skjøtes når de kommer inn i kinoen.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Twore:

Veldig bra tips!

Skal se på den i dag etter jobb. Får se hva den koster i butikke da oppgitt pris var nettpris. Vanligvis går det an å prute på slikt.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Lørdagens økt

Lørdag ble benyttet til å bygge vegg mellom kino og kjellerstue på kjellerstuesiden:

Utgangspunkt:

attachment.php

attachment.php

Hullet til venstre for gjennomføringer av strømkabler, det til høyre for høyttalerkabler.

attachment.php

Her kommer en 3-fas 6 kvadrats strømkabel inn fra hovedstrømskapet (hvit), en blå nettverkskabel og en grønn parabolkabel inn i boden:

attachment.php

Først litt svartpapp:

attachment.php

Deretter 2x4" stenderverk, 10cm isolasjon og første laget med gips. To be continued. Drillen gikk tom for strøm og det var kveld :=)
Røret nede til venstre er sentralstøvsuger inn til kjellerstuen.

attachment.php

Vedlegg

• 1.jpg
    1.jpg
    68,5 KB · Sett: 827
  • 2.jpg
    2.jpg
    83,8 KB · Sett: 836
  • 3.jpg
    3.jpg
    95,6 KB · Sett: 832
  • 4.jpg
    4.jpg
    116,8 KB · Sett: 825
  • 5.jpg
    5.jpg
    88,4 KB · Sett: 817
  • 6.jpg
    6.jpg
    58,5 KB · Sett: 831

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Lynnedslag i går og filmserver tok kvelden. 4 terrabyte med mine gamle dvd filmer. Satser på at det var strømforsyningen og ikke hovedkort/hdd.

Edit:
Ish. Ser ut som all musikken min har gått fløyten også. Får bestille ny strømforsyning i dag og krysse fingrene.

Auda, det høres ikke bra ut. Håper at det var strømforsyningen, surt om alt skal være ødelagt.

Har du prøvd REW? Så slipper du regneark osv, får målingene rett på skjermen.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Selbukino

Ser ut som det har dukket opp en ny favoritt på husfronten i dag. Selbuhus har en variant som heter Selbusjøen. Prisen er akseptabel, løsningene gode med muligheter for å tilpasse masse selv og bygget etter behov. Leveres i moduler.

Hva med kino? Et lite disprom i kjelleren på 8,5 X 4,5 meter må jo være helt sykt perfekt? Takhøyde 2,40 minus to takbjelker. Hvis dette er mulig å realisere så kan dette bli en SYKT bra kino. Det er også et disp rom ved siden av på 12 m2 som kan brukes som kjellerstue/teknisk rom/midlertidig snikkerbod.
Hvis fru D. går med på at jeg kupper halve kjelleren så kan dette bli gøy!

Kommer tilbake med mer info når jeg får snuset litt til på disse husene og lest meg opp på små skriften.

Cheers! :-D

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
35
Delthral skrev:
Twore:

Veldig bra tips!

Skal se på den i dag etter jobb. Får se hva den koster i butikke da oppgitt pris var nettpris. Vanligvis går det an å prute på slikt.

Bredt sortiment
Fri frakt til butikk
God service

Står det på banneren ;)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Gårsdagens økt

Ny plate på plass og godt med silikon i skjøten. (skal spakles før neste lag i tillegg.) Ser jeg må lage spikerslag på veggen til
venstre her. Har kjøpt inn 30X48 for slikt formål.

attachment.php

Resten av veggen ferdig også, mangler bare de siste to veggene i boden nå.

attachment.php

Utsparinger for strøm og lydkabler. Håper det blir plass til røret for HDMI kabelen. Vet ikke helt om jeg skal bruke Ø50 kabelrør på
kveil med ferdig trekketråd, eller om jeg skal bruke vanlige VVS Ø40 rør og bend.
Ble litt skjevt ser jeg, men funksjon fremfor form på denne delen av veggen.
6 mm3 kabelen ligger helt inntil internettkabelen langs taket. Håper ikke dette vil gjøre livet surt for internettlinjen da man
helst ikke skal legge disse langsmed strømkabler.

attachment.php

Gikk nå tom for materialer for veggbygging så neste prosjekt blir kubbing og spikerslag inne i kinoen, samt kubbing av døren
i kjellerstuen.

Vedlegg

• 1.jpg
    1.jpg
    48,7 KB · Sett: 766
  • 2.jpg
    2.jpg
    77,1 KB · Sett: 829
  • 3.jpg
    3.jpg
    104,3 KB · Sett: 907

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Besøk

Har den siste uken vært og besøkt to hyggelige filmentusiaster.

Søndag var jeg hos en familie med eget dedikert kinorom på ca. 8X4m, rom i rom, dekket fra topp til tå med eggpapp for å hjelpe til på lyden. Anlegget var Dali Blue 6006, Dynabel byggesett subber (12" tror jeg), Optoma HD20 prosjektor og en NAD T-765 receiver. Vi kjørte noen runder med Star Wars Podrace for å teste litt. Siden vi hadde to små barn i rommet i tillegg så ble det begrenset hvor høyt vi skunne spille (lå mellom 80-85db), men jeg fikk et lite inntrykk av hvordan dette låt.
Dette rommet er ca. like stort som det jeg kikker litt på i Selbuhus alternativet mitt. I forhold til min smak så ble dette oppsettet veldig tynt lydmessig. Det er fin lyd i 6006'ene, men i et så stort rom med grei demping så ble det litt "smått".
Jeg er blitt vant til lyden i SVS tuben min så det ble også en overgang å høre DynaBel sine kasser. Grei punch, men kanskje mangler litt på dybden?
Jeg vil tro at det låter bedre med en effektforsterker da jeg vil tro at kanskje NAD'en sliter litt med å drive alle 5 høyttalerne når man vrir litt på volumet?
Bildet på Optoma'en var veldig bra. Kort fortalt en veldig kurrant familiekino med god plass.

I går var jeg en tur hos en kompis som sliter mye med lyden i rommet sitt. Han bor i en leilighet som er innredet på en tidligere låve, med panel på vegger, og tregulv/parkett/laminat? Uansett så skjer det noe merkelig med all bass i dette rommet. Han har en PC-12NSD stående ved siden av stolen han lytter i og nesten uansett hvor høyt man justerer bassen så er det enten rumling, eller kun bass ved bakken. Jeg troppet opp med min PC+20-39 for å teste litt og vi koblet de hver for seg, sammen, og flyttet litt rundt på de.

Jeg la merke til at utsignalet på receiveren hans var veldig lavt da SVS'ene måtte stå på 75% av maks for å spille "normalt". Vi justerte opp signalstyrken og det ble litt bedre. Etter endel prøving og feiling ble det litt bedre, men når man har 1 SVS på hver side av seg, 1 meter fra stolen som kjører på 50%gain og trykker på med Transformer 2, bombeslippscenen på slutten, og fremdeles har lite og dårlig bass så la vi skylda 80% på rommet :confused: og 20% på vår uvitenhet :twisted: . Tror kanskje at en ny runde med romkorreksjon kan hjelpe littegranne. Avspillingskilden var en HTPC med HDMI inn på receiveren.

Utstyr vi testet med: Yahama RXV-1065 (tror jeg), Klipsch RF 62, Rotel RB-1070, SVS subbene og noe Yamaha NS greier som surround.

Gøy å høre Klipsch RF62 for første gang også. Ganske forskjellig lyd fra mine DM604.

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.490
46
48
Delthral skrev:
Tok meg den frihet å lage et kompendium som viser hvordan Miles bygges med bilder fra BEF sine prosjekt. (Si fra hvis dette ikke er ok, BEF).

All unødvendig tekst er tatt vekk og kun de mest aktuelle bildene er lagt inn. Jeg skal bruke denne selv når jeg bygger.

Dette er en Word fil fra Word 2010 med jpg bilder innlagt og lagt i en .zip fil.

Håper flere får glede av denne.

Miles 4 dummies

Meget godt planlagt og fine detaljerte skisser!

GENIAL den "Miles 4 dummies" !!! ;)

Kim

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Delthral skrev:
Må kun lime gipsen til taket da det er gulvvarme i det og jeg tør ikke skru. Håper virkelig ikke limet løsner når gulvvarmen fyrer seg opp.
Skjønner godt at du ikke vil skru opp i taket. Men en idé kunne kanskje være å, i tilleggg til å lime, legge enkle lekter under gipskantene som skrus inn i takbjelkene. Da vil du kunne gå videre uten å måtte vente på at limet tørker. Lektene vil også klemme gipsen og sørge for at den holdes på plass.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Dagens økt

I dag var det kubbing på programmet. Jeg valgte også å gå bort i fra soffiter rundt rommet og likevel gå for spotter i taket og ledninger
i vegger/tak. Har funnet ut hvor jeg vil ha spottene, men må finne en lur løsning på hvor jeg plasserer rør i veggen etter hvert.
Kubbing med rom for diffusorer. Det blir tapet under og over.

attachment.php

Motsatt langvegg:

attachment.php

Noen godsaker fra el-pushern min. 15 meter trekkefjær, 150 meter 20mm k-rør og 40mm rør og deler for hdmi-kabel.
attachment.php

Mabriks. Passer både for Ø16 og Ø20 k-rør og hindrer spiker og skruer i å treffe kablene. Bankes bare inn i hullet i stenderen. Genialt produkt.
50 stk i esken.

attachment.php

Fru D. var nede og inspiserte og gav et lite 3. grads forhør. Fikk litt pes for å bruke masse penger på lim mellom gipsen :=)
Tror likevel jeg skal være rimelig fornøyd med en kone som tillater noen utskeielser i form av en hjemmekino.

Vedlegg

• 1.jpg
    1.jpg
    74,9 KB · Sett: 772
  • 2.jpg
    2.jpg
    81,6 KB · Sett: 825
  • 3.jpg
    3.jpg
    81,4 KB · Sett: 774
  • 4.jpg
    4.jpg
    83,4 KB · Sett: 1.283

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Støttevegger til besvær

Det å planlegge en kino før huset er bygd byr på litt uvanlige problemstillinger. Jeg holder på å sjekke pris på grunnmur og hvordan slikt gjøres. Jeg ønsker jo å bruke hele kortsiden på huset (9m) som kino og da vil vistnok veggen gi etter for jordpresset utenfor hvis jeg ikke setter opp en støttemur på minimum 2 meter for hver 6. meter.

Urk. Veldig gøy å ha dette i salen?
Ved litt undersøkelser så kan man bruke løse Lecakuler som fyll inntil veggen og reduserer trykket med 80% i følge Weber Norge. Da sier de at man må støtte for hver 9m.
Høres ut som det blir Lecakuler rundt huset vårt...:-|

Da er vel spørsmålet om man skal velge Leca Isoblokker eller isoporarmert betong fra Jackon eller Sunde. Pris og gjør-det-selv faktor påvirker dette.

Har begynt å se meg om etter en 5-kanals effektforsterker. Aktuelle kandidater per i dag er Rotel 1095, Emotiva XPA-5 og Parasound HCA-2205. Jeg har også lekt med tanken på å prøve en Rotel 1092 på Dm604'ene for å se hvordan de spiller når de får nok effekt.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
OleM skrev:
Skjønner godt at du ikke vil skru opp i taket. Men en idé kunne kanskje være å, i tilleggg til å lime, legge enkle lekter under gipskantene som skrus inn i takbjelkene. Da vil du kunne gå videre uten å måtte vente på at limet tørker. Lektene vil også klemme gipsen og sørge for at den holdes på plass.

Godt forslag. Har faktisk testet dette, men bjelkene er cc30 så jeg sliter litt med å få drillen opp der. Jeg har imidlertid laget meg et pressesystem,
se bildet under:
attachment.php

En liten ulempe med å bruke Biltema superbillig monteringslim er at hele huset er forgiftet av farlig løsemiddelgass. Må prøve noe annet i dag så jeg ikke blir arrestert for giftmord.

Vedlegg

• tak.JPG
    tak.JPG
    188,1 KB · Sett: 135

MorJohan

Medlem
27 Mar 2005
1.406
0
36
Halden
Fru D. var nede og inspiserte og gav et lite 3. grads forhør. Fikk litt pes for å bruke masse penger på lim mellom gipsen :=)
Tror likevel jeg skal være rimelig fornøyd med en kone som tillater noen utskeielser i form av en hjemmekino.

Tror du skal være heldig som har en slik frue... Dersom du likevel skulle få problemer etterhvert (budsjett er til for å sprenges),- så sakset jeg denne fra tråden til Alkar:

"Den sølvfargede pakken i bunnen av bildet er det jeg kaller WAF-avgift eller WAF-skatt. Vanligvis ligger denne på 10% - 20% av verdi. :-D "

Bygget ditt ser veldig bra og gjennomtenkt ut,- skal bli spennende å se hva du kommer til å "stappe inn" mellom stenderne. :)