Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
FOCAL EY05 ELITE y-ledd 0,5m, trippel skjermet -NY!
Denne så veldig kul ut, men er litt lang.

c-quence RCA Y-ledd 1xhunn, 2xhann Pro black line - Bass Brothers AS
Denne så fet ut! Skjermet, 20cm lang. Antall i pakke er par står det. Betyr det 1 y-ledd eller 2?

De andre er vel ikke skjermet...

Takk for tipset.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
jakv skrev:
Hva med neste helg? Passer utmerket siden jeg får en stabel med garderobeskap på døra om en ukes tid ;) Trenger sikkert en pause i krigen.

Jepp. Hvis vi flytter inn den helga så er jeg kanskje en smule opptatt, men jeg har egentlig ikke trua på at de blir ferdige.

alkar

Medlem
25 Jan 2010
3.330
0
0
Så kult at du er i gang igjen! Godt at du fant en fornuftig løsning på "bulingen". Regner med du skal møte flere utfordringer på veien! ;) Hadde jo vært grusomt om du skulle ha det noe bedre enn oss andre?!?! :eek: Neida, men jeg liker prosjektet og ønsker deg en "ryddig" prosess. Setter pris på at du tar deg tid til å dokumentere alt også!

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Tenkte at du har en kabel frem til forsterker, setter på Y-leddet og inn i hver sin inngang på forsterkeren. Da "sparer" du en signalkabel.
Regner med at du skal ha denne på Parasounden, og da sitte inngangene såpass tett at det ikke skal være noe problem.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Da er det på tide å gjøre noe fornuftig igjen. Fru D. er på korpsøvelse så da kan "herren" i huset sage i stykker en vegg eller to. Blir gøy å se om det funker.
Eneste jeg er litt skeptisk til er å legge ned den tunge veggen alene. Regner med noen finner meg etter en dag eller to under der hvis det skjer noe.

Hvis jeg ikke oppdaterer bloggen senere i kveld så vurder å ringe brannvesenet.

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Tøft! Meget bra.

Og med disse måledatene på dBC skal du bare være fornøyd. Fordi vi oppfatter lydvolum mer slik som en dBA-måling viser (men at vi "kjenner" basstrøkket i tillegg). Og du vil kunne se at dempingen i vegger og dører gir bedre tall på dbA enn på dBC. Slik at hvis de andre i huset er fornøyde med dempningen av lyd i mellomregisteret, men tåler litt bass og rumling, altså slik målingen med dBA vil vise, så er du i meget god rute.

Du behøver ikke sparkle det innerste gipslaget, men jeg vil anbefale deg å bruke byggfug til å tette sprekker og åpninger. Spesielt mellom gulv og tak. Denne såkalte flanketransmisjonen gir et rimelig stort bidrag til lydlekkasjen i et lytterom.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Små og store oppgraderinger

Har ikke skrevet så mye på forumet i det siste for det har egentlig ikke skjedd så mye av interesse.
Det kommer imidlertid til å endre seg fremover. Nå først før jul blir det noen omrokkeringer og nye venner inn i oppsettet og
etter jul når kjellerstua er ferdig blir det jobbing med akustikken.

Første nyheten er at i morgen kommer det en ny Itech. Ikke 8000 som avbildet her, men lillebroren 4000.

Itech 4k front.jpg

Dette gir endelig rom for noen lydmessige forbedringer som jeg har ønsket meg siden jeg startet med kinoen. Per i dag kjører jeg LCR med Crown XTI 2002 som forøvrig fungerer ok, men masse krefter og grei DSP. Itechen jeg har i dag styrer hver sin sub, henholdsvis foran og bak i kinoen.

Når den nye Itechen kommer inn så blir det fullstendig omrokkering:
LCR får hver sin Itech kanal med 2000W hver, bedre DSP, bedre oppløsning i toppen og bedre kontroll i bunn.
Sub front får fremdeles en Itech kanal med 1250 watt.
Sub bak blir bittelitt nedgradert og får en egen XTI 2002 brokoblet til 950 watt som er mer enn nok power, men tradeoff er litt dårligere kvalitet på selve lyden. Det får jeg leve med til jeg eventuelt får tak i en ny Itech en gang i fjern fremtid.
På surroundsiden kjører jeg i dag et passivt delefilter på surround left og aktiv deling i surround right med 3 kanaler Crown XTI 2002.
Disse får nå hver sin XTI 2002 med aktiv deling. Jeg har ikke justert NOE eq enda eller målt de i det hele tatt så her er det muligheter for oppgradering på lydsiden.

Hele anlegget må selvsagt kalibreres og måles fra scratch, men det tror jeg bare blir gøy.

Har også siden sist kjøpt Xpand 3D barnebriller slik at også junior kan nyte Polarekspressen i jula. Nvidia Shield er blitt installert både i kino og oppe på stua med stor suksess. Har også spilt noe Playstation i kinoen. Det var virkelig gøy!

5.jpg

Siden kjellerstua står for tur så må også teknisk bod oppgraderes.

Ny rack blir bygd for ampene og det meste ligger klart der nå. Blir en DIY rigg med hjul under og 19" racksystem inni. Jeg har for lenge siden gått tom for nettilkoblinger så nå kommer denne kompisen og letter jobben litt:

2.jpg
Strøm må man også ha i racken:
3.JPG
Det var dett for denne gang.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Nas

Da ble det kjøpetorsk tid igjen. MPX har timestilbud i dag og jeg har lenge planlagt å kjøpe NAS for å lagre DVD filmer og slikt. Halv pris er greit nok, men det var bare plass til 2 disker.

Netgear ReadyNAS Pro 2 Business Diskless
1.8 GHz Dual-core, 2-bay NAS, Business edition wit

og to slike:
Western Digital® Red 3TB NAS Harddrive
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 3.5", 24x7 reliabilit

Tror jeg kjører de uten noen form for sikkerhet/backup slik at jeg får utnyttet mest mulig av de 6 GB diskene har inntil det blir behov/råd til å kjøpe en med flere disker.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Takker for gode tips.

Fugingen skal du ikke bekymre deg for, der går jeg all-in.

Tøft! Meget bra.

Og med disse måledatene på dBC skal du bare være fornøyd. Fordi vi oppfatter lydvolum mer slik som en dBA-måling viser (men at vi "kjenner" basstrøkket i tillegg). Og du vil kunne se at dempingen i vegger og dører gir bedre tall på dbA enn på dBC. Slik at hvis de andre i huset er fornøyde med dempningen av lyd i mellomregisteret, men tåler litt bass og rumling, altså slik målingen med dBA vil vise, så er du i meget god rute.

Du behøver ikke sparkle det innerste gipslaget, men jeg vil anbefale deg å bruke byggfug til å tette sprekker og åpninger. Spesielt mellom gulv og tak. Denne såkalte flanketransmisjonen gir et rimelig stort bidrag til lydlekkasjen i et lytterom.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Rack snart ferdig

Da er DIY racken straks ferdig. Bildet fra prøvefittingen. Som alltid av dårlig kvalitet. Mobiltelefon og arbeidsklær er en dårlig kombinasjon.
Renser linsa titt og ofte, men det tyter støv inn foran kameralinsa hele tiden. Iphone 5 må ha IP 00.

1.jpg

Tilbake til saken. 2 stk Itech 4000 i bunnen som skal styre LCR og sub foran. Deretter 3 stk XTI 2002 som styrer sub bak samt surroundkanalene.
Strømpadda måtte jeg flytte lenger ned da kablene til XTI var veldig korte. På toppen ser vi en Cisco 16 porter switch som skal hjelpe med nettet.

Nye kabler ble installert:
- XLR kabler med Klotz kabel og Neutrik plugger
- Monster 4-leder høyttalerkabler med Speakon
Alt ble merket med DYMO klisterlapper og surret pent sammen med borrelåsbånd. Skal ta bilde av baksiden når jeg blir ferdig.
Ble ganske pent.

Ligger nå og vipper om jeg skal bygge en rack til og ha alle komponenter i denne eller om jeg går for original plan med benkeplate over den ene racken og sette alt der. Time will show.

Frontpanel fra Shaeffer AG er også bestilt, ferdig frest og på tur hit med UPS. Leveringsdato er satt til 20. desember.
Her trenger jeg imidlertid endel flere plugger før jeg er i mål. Platen er i 4mm aluminium som er anodisert sort og rimelig lekker.

Siden sist er også tapesering av kjellerstue i gang, vindusforinger ferdige og gulvet klart til å legges. Tror det betyr mye å få et skikkelig rom i forkant av kinoen som fungerer i stedet for en skitten byggeplass.

Planen fremover når det gjelder kinoen er å gjøre ferdig teknisk boden først. Så tenkte jeg å gjøre akustiske tiltak og samtidig ha litt penger på bok til å kaste meg over hvis det kommer muligheter for å skaffe de siste to surroundkanalene jeg mangler for å få et komplett 7.1 system.

Jeg har også laget ferdig den første prototypen på diffusor jeg skal ha i veggene og den ble like bra som jeg hadde trodd, rent kontruksjonsmessig. Lydmessig vet jeg ikke enda da jeg ikke har montert opp. Da er det bare å lage ferdig de siste syv (!) som skal på sideveggene og begynne å planlegge hvor stort felt av bakveggen jeg trenger å dekke.

Gamle Legokunnskaper kommer til gode:

2.jpg

Ting skjer fremover så følg med.

Sist redigert:

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
jakv skrev:
Tenkte at du har en kabel frem til forsterker, setter på Y-leddet og inn i hver sin inngang på forsterkeren. Da "sparer" du en signalkabel.
Regner med at du skal ha denne på Parasounden, og da sitte inngangene såpass tett at det ikke skal være noe problem.

Ja, det er helt klart beste løsning. Jeg kjøpte noen Y-ledd fra Xtreme-cable som kun er en kort T. Da måtte jeg kjøre to signalkabler fra receiver. Kommer til å bytte ut dette til C-Quence Pro Line Black Y-ledd.

Det blir godt som gull :=)

Sitter også og venter på siste levering fra Hong Kong med Takamichi bananene mine så jeg får ferdig siste bi-amp kabelen til høyre front. Da mangler jeg kun en Monster strømrenser, men den har jeg ikke plass til i racken under tv'en :=)

Neste prosjekt på lydfronten blir da bygging av 2 stk InConcert Miles. Det blir gøy.

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Hehe.. Det ble helt stille. Håper han ikke ligger under en haug med gipsplater... Fru D. har vel isf funnet ham.
:)

tommelom

Medlem
2 Des 2003
1.170
0
0
Trondheim
Artig å se at det omsider begynner å flaske seg til. DU har holdt på en stund med dette kinorommet nå. Må si jeg er veldig misunnelig. Som du vet, sliter jeg med lyden i dette huset og Umik-målinger viste det verste folk noen sine har sett her inne :p Så drømmen om eget kinorom vokser. Det positive er iallefall at jeg har masse erfaringer å høste av her inne når det blir min tur.
Jeg må få komme på en lyttetest en gang jeg passerer når alt er ferdig. Er VELDIG nysgjerrig på hvordan Miles-høyttalere låter.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Da er endelig tre fronter og to surrounds ferdig kalibrert. Må si at foreløpig er det kanskje den største lydmessige oppgraderingen jeg har gjort. Ingen subber er kalibrert inn enda, men anlegget spiller fint ned til ca 20 hz på musikk. Bassen er der når den skal, lydbildet er bredt, oppløst og plassering av instrumenter er flott. De nye surroundene trenger litt akustisk hjelp på sikt, men spilte faktisk ned mot 50hz med litt hjelp av rommet. Får jeg integrert subbene bra i jula skal jeg være en happy camper leeenge. Gøy å se at all jobbinga endelig gir noen resultater. Målingene blir nok ganske mye bedre når jeg får på plass de akustiske tiltakene nå etter jul. På frontene har jeg lagt noen bånd eq opp til 200 hz samt 1 demping på ca 2000 hz. På surrounds måtte jeg legge på noen flere, men skal prøve å vinkle de litt slik at de ikke skyter direkte på hverandre. Er også noen refleksjoner jeg må jobbe med der. Delte surroundene med 48 db filter på 1800hz og 80hz i bunn. Måtte dempe diskanten noe og øke basselementet endel i gain.

Venstre front:

Waterfall V.jpg

Senter

Waterfall Senter.jpg

Høyre front

Waterfall H.jpg

Venstre surround:

Waterfall surr v.jpg

Og Høyre surround:

Waterfall surr h.jpg