Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Popcorn Hour A400

Noen som har troen på denne?

Jeg skal etter hvert skaffe en mediaspiller som kan hente filer fra en NAS og presentere det på en enkel og fornuftig måte på husets avspillingsenheter. Jeg må vel ha to stk (en til kinoen og en til stuen). Grensesnittet må være enkelt å lære/vedlikeholde, mulighet for å sperre innhold for barn. Den må lese ISO (BD og BD3D), MKV og hva ellers som finnes fra både NAS og evt. intern HDD. Musikkbiblioteket må også være lettfattelig og spille av lossless musikk. Den må ha WIFI og Ethernet muligheter og ta liten plass (evt gjemmes bort med IR-extender).

Ser ut som A-400 kan være tingen her.

Noen som har alternative produkter?

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
slendrian skrev:
Denne tråden har vist gått meg hus forbi, men fortsettelsen skal jeg få med meg. Morsomt å se DIY-prosjekter :)

Takk for at du slendrer innom. Blir masse DIY her da pengesekken ikke tillater noe annet :)

Komlo

Medlem
10 Sep 2010
8.067
0
36
Genial løysing. Eg sat akkurat å lurte på korleis eit sånt problem kunne løysast, utan å komma fram til noko.

Er det rett og slett trevirket til bunnsvillen som buler litt på midten?

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Er vel mer enn løfting jeg trenger hjelp med, tenker jeg.
Blir vel forhåpentligvis jobbing med dette endel kvelder etter klokka 2030 når gutta krutt er i seng.

Du har sikkert gode tips også så orker du turen gjennom vasshølet så er du velkommen.

Si fra hvis du trenger hjelp til å løfte da, så slipper kona flere ganger :)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Blue Jeans Cable VS Dreamscreen RCA Duel

Jeg måtte bare skrive noen ord om dette. For noen uker siden bestilte jeg et sett med doble RCA fra Blue Jeans og et sett med doble RCA fra AVshop (Dreamscreen).

Bakgrunnen var at jeg ville rydde opp i kabelsalaten bak tv'n på stua, samt kvitte meg med endel uskjermede lakrissnører bak der.
Det kostet meg det samme å kjøpe hver av disse kablene så det ble en ren test ut i fra mine egne kriterier:

1) Utseende og byggekvalitet. Jeg ønsket kabler i pene strømper med plugger som sitter godt og en greit skjermet kabel.
2) Lyd. Kravet var å få bukt med noe skraping og ulyder jeg har pga av dårlige kontakter og kabler. For meg så låter de fleste kabler i denne prisklassen
likt og jeg har liten tro på at signalkabler farger lyden. Enten får man lyd uten støy, eller med støy.

Først ut var BJC sine doble RCA kabler:
attachment.php

Kabelen kom i en bobleplastkonvolutt. Greit og effektivt.
Strømpen var av et polyesterlignende stoff som var flettet. Helsort og kjedelig. Hadde sett for meg at de kanskje brukte noen farger her. Strømpen ble levert løst på kablene og måtte krympes på med egne krympestrømper. Dette gikk greit, men var en liten nedtur.
Kabelen var av gummi som vanlig og virket litt stiv. Det var kun gummi fra hette til hette langs kabelen.
Hetten var av plast som virket billig og kjedelig. Clas Ohlson har penere kabler enn dette, selv om BJC er i en annen klasse kvalitetsmessig.
Pluggen var av forniklet/forkrommet metall og satt ok men ikke perfect på mine y-ledd. Kabelen var såpass stiv at y-leddet knakk rett av pga av presset ut til sidene da jeg ikke hadde laget nok avstand fra strømpe til hette. Nedtur igjen.

Siden Y-leddet knakk så måtte jeg bruke en ny lakrissnøreløsning på dette med et y-ledd til en subb jeg fant liggende. Er nå på utkikk etter SOLIDE y-ledd som tåler litt bending :evil:
Nok en kilde til støy...

Dreamscreen:
attachment.php

Kabelen kom i Dreamscreens flotte etui med logo. Det oser formelig WAF av dette.
Strømpene er nydelige med en delikat blanding av grå kabel med hvite kryss. På midten er den samlet og på endene deles den med et støyfilter.
Deretter går det to strømper frem til pluggen som er virkelig nydelig. Pluggen satt som et skudd med en gang og er til liten belastning på Y-leddet den er koblet til.

Konklusjon:
Siden jeg ikke hører forskjell med mine ører og mitt anlegg på hva som er best lyd på disse er det kun utseende og praktisk bruk som teller for meg her på denne minitesten.
For de få hundrelappene dette kostet så ble jeg voldsomt skuffet over BJC. DS var sjumilssteg foran, ser 1000 ganger lekrere ut og i tillegg sender med en eske som jeg kan putte de gamle CO og BILTEMA kablene i etterpå :)
Hvis jeg senere har behov for slike kabler så vet jeg hva jeg velger.

Det er jo godt mulig at BJC putter pengene som DS bruker på eske, strømper, støyfilter og pene koblinger i selve KABELEN, men for meg var dette en no-brainer.

PS!
Jeg jobber ikke hos AVshop eller er representant for DS. Jeg er kun en amatør som sammenlignet to produkter som kanskje flere ønsker å ta en titt på senere.

PS2!
AVShop sendte meg feil kabel første gangen, men ordnet opp raskt med god service.

PS3!
Tips på gode Y-ledd for biamping mottas med takk.

Vedlegg

• BJC.jpg
    BJC.jpg
    90,9 KB · Sett: 148
  • 400.jpg
    400.jpg
    27,2 KB · Sett: 163

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
35
Delthral skrev:
De sier i hvertfall at de blir ferdige. Tviler litt ettersom det snør nå. Jeg er avhengig av litt finvær så de får pusset muren utvendig slik at varmpepumpa kan bli montert.

Eneste som gjenstår når de "som har peiling" stikker hjem er 4 rom i kjelleren: 1 stk WC, 1 stk snekkerbod, 1 stk kjellerstue og 1 stk kino. Av disse blir kjellerstue tatt samtidig som jeg lydisolerer kinoen (gips i alle hull og slemming på innvendig mur).

Hvordan blir det med treff snart? Rovik er vel hjemme og BjarneB også. Sikkert flere som vil "jabbe sjit" og knaske noe godt på pizzan her.

merk: Bjørnar B heter jeg :p har ikke masse utstyr og heller labert rom å lytte musikk i jeg i hvertfall. Sitter med LCD-2 rev.2 hodetelefoner for det meste, mens dragen ser tv-serier på projektoren xD

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Genial løysing. Eg sat akkurat å lurte på korleis eit sånt problem kunne løysast, utan å komma fram til noko.

Er det rett og slett trevirket til bunnsvillen som buler litt på midten?

bunn og toppsvill er 4790mm og tydeligvis litt skjev og vridd. Ble verre ettervi skrudde på
gipsen og "låste" veggen.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Resultater dB-test

Da er denne uhøytidelige testen ferdig med et snev av øresus.

Varmet først opp med Kaptein Sabeltann sammen med 3-åringen før poden dro i bursdag sammen med fru D.
Fikk streng beskjed om å skru ned lyden av minstemann! hehe.

Testutstyr:
- 2 stk B&W DM604
- 1 stk Parasound HCA2205 AT
- DIY kabler fra biltema med kina-bananplugger
- Radioshack db måler digital.
- 2 stk slitte ører.
- 1 stk Iphone 5s tilkoblet Parasound med lakrissnører fra biltema.

Pink noise test:
------------------------
Laget en kjapp trekant med ca 3,10 m avstand i alle kanter. Lite flekisbel volumkontroll på dagens utstyr
så jeg havnet på 86 dB, C-weight, slow response med pink noise.

Kjellerstua som ligger rett ved siden av målte -18 dB når branndøren stod på gløtt grunnet strømkabel og den ekstra
døren med dempelist var lukket.
Yttergangen nede rett utenfor kjellerstua målte -35dB. Ble litt imponert over hvor godt disse standarddørene demper når de får en
gummilist på seg. Soverommet (bod per i dag) på andre siden av denne gangen var det for lavt til å måle.
Alle rom i etasjen over var ikke målbare da støy fra ventilasjon, oppvaskmaskin etc var høyere enn lyden fra kinoen.
Ser ut som jeg måtte skru opp lydnivået for å måle etasjen oppe.

Som sagt så gjort. Skrudde opp pink noisen til 90 dB og målte nok en gang -18dB i kjellerstua og -36 Db i gangen utenfor.
Fremdeles ikke målbart i etasjen over og soverommet i kjeller. Jeg kunne såvidt høre suset når jeg virkelig prøvde på soverommet rett over
kinoen, men det var ikke forstyrrende. På tide med sterkere lut!

Litt leting på Spotify så fant jeg en låt kalt "I'm an Albatross". Denne trykket bra og jeg fikk presset 108 dB utav de gamle traverne.
Jeg trengte ikke måle de andre rommene så jeg målte soverommet vårt i etasjen over og der målte jeg nå 68 dB som gir en demping på -40 dB
i rommet rett over kinoen.

Bassen hørtes selvfølgelig godt i mange rom, men ikke plagsomt på soverommet til poden.

Som ventet var det mest lydlekasje gjennom dørene, men disse har jeg en god plan for hvordan de skal dempes.
Et lag gips til og nøye fuging håper jeg vil dempe rommet 5-10 dB til og så er dette godt nok for meg.

For moro skyld testet jeg Pacific Rim avspilt fra Netflix og støyen som lå mellom 85-105 db var akseptabel i alle rom.

Jeg testet også diverse Infected Mushroom og andre band med bra trykk i.

Konklusjonen er at Fru D. for en gangs skyld hadde rett. Jeg har kastet bort 6 mnd kinobygging med å "spare" penger til
noe unødvendig til vårt bruk. Jeg er ikke i tvil om at dempelim hadde hjulpet betraktelig, men slik økonomien er per i dag
har vi mer nytte av å gjøre ferdig kinoen og nyte den i mange år enn å dempe 3 dB mer bass i huset.

Jeg får heller ta litt kred for at jeg bygde rommet såpass solid i utgangspunktet :)

Nå skal det bli gøy å legge siste gipslaget, fuge og sparkle til jeg ser mannen med ljåen.

En annen ting jeg ble overrasket over var at jeg hadde forventninger om at lyden kom til å være en kakofoni av
ekko og leven da rommet ikke akkurat er akustisk behandlet per i dag. Det var faktisk ikke så ille...

Noen bilder:
1.jpg

2.jpg

3.jpg

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Kan ta en tur innover en kveld senere i uka. Må gjøre ferdig svartmaling og montering av utstyr i bua.

Må få lånt med Umik-en etterhvert også, tror jeg må gjøre noen småforandringer etter ny kalibrering jeg også.

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Hva med noen av disse? Ymse prisklasser
Ice Audio AS | Importør av Brax - Cadence - Focal - Helix - Ground Zero
Rockford Fosgate Twister RCA Y-ledd 1hunn/2hann - Bilradiospesialisten - Signalkabler
c-quence RCA Y-ledd 1xhunn, 2xhann Blueline - Bass Brothers AS

Artig å se hva du skriver ang. kabler. Blue Jeans har jo vært skrytt opp i skyene her inne. Menmen , lager mesteparten av kablene selv, i dag laget jeg noen til bruk melleom receiver og senter- og surround-forsterkerne. Grønne og fine ble de ;)

slendrian

Medlem
29 Apr 2010
689
0
0
32
Delthral skrev:
Takk for at du slendrer innom. Blir masse DIY her da pengesekken ikke tillater noe annet :)

Synes det er flott du får det til på siden av husbygging. Drømmer selv, men med dagens byggepriser blir det nok noen år til før enebolig kan være aktuelt. Spesielt med tanke på tomteprisene i den forblåste byen jeg bor i.

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Jeg fikk også anbefalt å bruke kortere stykker på bunn og toppsvill. Dette vet sikkert alle dere konstruksjonsbyggere fra før, men det var gøy å
lære litt selv også.
Altså å dele opp veggen i flere mindre biter? Hvor store biter anbefaler byggmester Bob i såfall? Det kommer selfølgelig an på totallengden slik at det går opp. Men inntil 3m pr del? Inntill 5m pr del? Det er sikkert en tommelfingerregel på det?

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
35
jakv skrev:
Hva med noen av disse? Ymse prisklasser
Rockford Fosgate Twister RCA Y-ledd 1hunn/2hann - Bilradiospesialisten - Signalkabler
c-quence RCA Y-ledd 1xhunn, 2xhann Blueline - Bass Brothers AS

Artig å se hva du skriver ang. kabler. Blue Jeans har jo vært skrytt opp i skyene her inne. Menmen , lager mesteparten av kablene selv, i dag laget jeg noen til bruk melleom receiver og senter- og surround-forsterkerne. Grønne og fine ble de ;)

De rockford y-leddene hadde jeg på bilstereoen før. Meget gode kabler som sitter godt. Det blir min anbefaling.

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Delthral skrev:
Hvordan blir det med treff snart? Rovik er vel hjemme og BjarneB også. Sikkert flere som vil "jabbe sjit" og knaske noe godt på pizzan her.

Hva med neste helg? Passer utmerket siden jeg får en stabel med garderobeskap på døra om en ukes tid ;) Trenger sikkert en pause i krigen.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Altså å dele opp veggen i flere mindre biter? Hvor store biter anbefaler byggmester Bob i såfall? Det kommer selfølgelig an på totallengden slik at det går opp. Men inntil 3m pr del? Inntill 5m pr del? Det er sikkert en tommelfingerregel på det?

Finner ikke noe om det på nettet, men jeg kommer til å max ha 3m per del i hvertfall. Min svill på 4,8m bøyde seg som sagt vel mye.
Kortveggene mine er 4,8m så da blir det 2,4 meter sviller der ca, og langveggene er 5,95 meter røffly.