Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Delthral skrev:
Utsikten er upåklagelig. Du ser nok Meekknoken på Averøya på bildet.
Huffda, var en til på jobben her som syntes det lignet litt på toppen her i nærheten.

Men å ha utsikt mot Averøya er sikkert ikke verst det heller :)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Dette hørtes lovende ut for min del. Jeg tror mitt utgangspunkt kanskje er enda bedre enn ditt i forhold til plassering av rommet, oppbygningen og veggtykkelse så vi får se hva dette måler. Skal notere flittig og legge ut plantegning med målinger i aktuelle rom.
Velger jeg bort dempelimet så blir det spennende å kjøre ny test når rommet er "ferdig" for å se hvor mye det siste laget gips utgjør også. Sikkert mange som er interessert i slike data, selv om utførelsen av målingene ikke er helt Veritas-standard.

Pink noise var et godt tips, lagret 55 min av dette på tlf nå fra Spotify.

Klarer jeg -45dB demping med 1 lag gips hadde det vært knall, men man må være litt realistisk også.

Må jeg forresten sparkle gipsplatene mellom lag 1 og 2 når jeg ikke bruker lim? Jeg vet det blir et bittelite hulrom hist og pist men tror kanskje det kun er psykologisk at dette har noen virkning.

Jeg gjennomførte en tilsvarende test: http://avforum.no/forum/av-rom-kons...sentasjon-2015-a-post2005914.html#post2005914

Jeg har to vegger med tilstøtende rom: Den ene (mot gjesterom) er satt opp med felles stender og to lag gips + 1 gips og 1 panel. Her har jeg -41dB demping. Den andre veggen er med uavhengige stendere, med ett lag gips på den ene siden, og 1 lag gips + 1 panel på innsiden. Denne er mot bad. Her får jeg -45dB demping. Vi opplever dette som en rimelig god (nok) demping. Det er ikke stille i huset når man ser film, men det er ikke plagsomt bråkete i resten av huset. Men det kommer veldig an på hvor mye de andre i huset tåler av lyd når man ser film.

Poenget mitt er at det ikke er brukt noe dempelim i det hele tatt. Det eneste jeg var nøye med var å fuge alle overganger mellom sprekker, gulv og tak på det innerste laget med gips. Dette bør gi deg en pekepinn på hva som er oppnåelig om du skulle velge å ikke bruke dempelim.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Fremgang

Jaggu var det ikke kommet takstoler på plass også :=)
Ikke verst jobben på en dag. Fra grunnmur til ferdige vegger med takstoler på noen få timer.
attachment.php

Inspiserte kinorommet igjen i dag og jeg må si det ser VELDIG lovende ut. Bredden er rett og slett fantastisk!

Fikk Speakon kontaktene mine i dag fra Texas av alle steder. Ser veldig lovende ut. Har ikke prøvd disse før, men liker konseptet veldig godt da alt dette blir bak skjulte vegger.

Vedlegg

• Hus.jpg
    Hus.jpg
    60,3 KB · Sett: 161

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
I dag var jeg så heldig å få Rovik på besøk. Vi troppet opp i kjelleren litt over 0900 i morgentimene og holdt på i ca 3 timer.

Frontveggen ferdig snekret og låst fast i taket så ingen skader seg, men vent litt... her er noe muffens. Det ser ut som
veggen buler oppover på midten!

attachment.php

Joda. Nesten 18mm buler den på midten. Det medfører at himlingen så og si tar borte eksisterende bjelkelag. Major problemo.
Vi kontrollerte om gulvet var rett og om bjelkelaget var rett. Jeg lasermålte også hver stav i veggen og der var den kun to staver som
hadde 0,1mm avvik, resten var 2,166m.

Etter litt tenking som innebar forlag om å legge trykk på veggen ved hjelp av biljekk og andre kreative forlag ble vi enige om
å se om fysikkens lover kan hjelpe til litt. Hvis veggen ikke retter seg noe i løpet av et par dager så må jeg kanskje skru av gipsen
igjen for å se om den kan rettes ut på noe vis. Forslag mottas med takk mens jeg venter på tyngdekraften skal virke.
Det dumme er jo at den skrudde gipsen sikkert virker i mot at veggen vil sige på midten.

attachment.php

PS! Hvordan i alle verdens rike klarte BEF å løfte på plass en 7m lang vegg med denne konstruksjonen alene? Jeg og Rovik
mente det var relativt tungt med 4,8m vegg og to mann.

Benytter også anledningen til å takke Rovik for god hjelp i dag.

I dag fikk jeg servert en løsning på dette problemet som er så enkel at jeg følte meg litt som denne damen:

attachment.php

Senior D. var innom en tur for litt PC-hjelp så da krevde jeg litt Byggmester Bob hjelp tilbake.

"Hvorfor kutter du ikke veggen i to på midten og skjøter den sammen etterpå?"

Så enkelt og genialt...

Skrur av midterste gipsplate, kapper veggen der den buler og lar den falle til bakken, skjøter den med noen ekstra 2X4 og skrur tilbake
gipsplaten. Voila!

Jeg fikk også anbefalt å bruke kortere stykker på bunn og toppsvill. Dette vet sikkert alle dere konstruksjonsbyggere fra før, men det var gøy å
lære litt selv også.

Vedlegg

• Stupid.jpg
    Stupid.jpg
    21,1 KB · Sett: 659

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
36
Dette var et tema jeg kan huske jeg hadde mye tanker om selv da jeg bygde min første kino. Jeg målte aldri Db, men det ble veldig bra tilslutt med tanke på lyddemping.
Jeg bodde midt i rekka i et rekkehus, men tettet godt med doble lag gips og glava mellom skillene.
I taket la jeg først et lag gips imellom stenderene for så å isolere. Under dette kubbet jeg ned og monterte så lydbøyler med dobbelt lag gips. På veggene ble det lagt et lag gips og et lag MDF/Huntonitt ferdigmalt utenpå dette. Det aller viktigste var å få det tett i alle skjøter og hjørner med akryl. Ikke bruk den aller billigste akrylen, kanskje ikke akryl på utsatte steder i det hele tatt. RuneW og jeg bygde omtrent samtidig på den tida, og jeg mener han la ut et bilde etter noen måneder hvor akrylen hadde tørket noe veldig, så såfremt du ikke pøser på, ville jeg kanskje heller brukt silikonmasse.
Jeg hadde også dobbel dør (vanlig heltre innerdør) inn til kinoen med pakning, og dette hjalp voldsomt. Jeg hadde en pipe i tillegg på den ene langveggen i kinoen som gikk flukt opp på det ene soverommet, og det var et uromoment, men viste seg å være ubegrunnet.
Jeg hadde mange sene kvelder og netter på bra volum (95-100 Db der nede, men fikk aldri en eneste klage, hverken fra kona eller naboer. På den tiden hadde jeg 2 stk SVS PC-13 Ultra, og disse satt alt i bevegelse, men jeg kunne spille på greit nivå på kveldstid uansett.
Det er klart at på demonivå så ristet hele rekkehuset, men da ble i tillegg en kompis kvalm av alt trykket, og dette er jo ikke spillbart over tid. Dypbass er nesten umulig å få dempet totalt uansett, så det tror jeg ikke du skal ha noe mål om, og der tror jeg ærlig talt ikke dempelim gjør så veldig mye fra eller til.
Når det gjelder gips så trenger du ikke sparkle mellom lagene, du legger de rett og slett i overlapp.
Jeg tror det blir mest av psykologisk interesse det med dempelimet, men det er jo sånn denne hobbyen er: hva hvis jeg bare....
Lykke til med avgjørelsen!

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Noen oppgraderinger på trappene

Fikk solgt min Parasound til en hyggelig mann på sunnmøre så da var det litt bråttom å få en ny forsterker inn. Heldigvis er det mange gode tilbud på Finn.no og jeg fikk kapret en Crown XTI 2002 til en hyggelig pris. Hadde håpet å få råd til en Itech, men pengeboka sier nei for tiden så da blir det lavbudsjett. Bestilte også deler til et delefilter som jeg skal bygge.

Feiret 40-årsdag i september og dette hjalp litt på upgraditisen også. Shield TV Pro ble kjøpt brukt for en meget billig penge og et gavekort åpnet også for Shield remote. Installerete Kodi SPMC og ble blåst av banen. For et fantastisk produkt! Fikk også et gavekort på Hifiklubben fra min familie i Trondheim så jeg lurte lenge på å kjøpe meg en B&W P7 headset. Fant til slutt ut at en universalremote i kinoen var på høy tid. Har vel snart 10 fjernkontroller og det er veldig lite konevennlig for tiden.
Bestilte derfor en Logitech Harmony 950 som er perfekt til mitt bruk. Vi har en Harmony One fra før i stuen og både jeg og Fru D. er velkjent med Harmony. Tror dette blir bra.

Jobber også med å selge litt arvegods som ligger og støver ned. En Märklin togbane fra 50/60-tallet. Håper denne kan finansiere kjellerstua og tekniskboden.

Sist redigert:

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Her går det virkelig unna :D

Speakon er en veldig god plugg, har brukt det i noen DIY-bygg, og jeg tenker at dersom det holder til store PA-anlegg bør det holde i en hjemmekino også.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
jakv skrev:
Ferdig om en uke ? Eller skal du ta deg av det innvendige?

Om en hadde hatt muligheten ville jeg prøvd enten en liten rørsak eller klasse A på Miles. Tror ikke mer enn 15-20W trenger å være nødvendig om en har en skikkelig strømforsyning i ryggen.

De sier i hvertfall at de blir ferdige. Tviler litt ettersom det snør nå. Jeg er avhengig av litt finvær så de får pusset muren utvendig slik at varmpepumpa kan bli montert.

Eneste som gjenstår når de "som har peiling" stikker hjem er 4 rom i kjelleren: 1 stk WC, 1 stk snekkerbod, 1 stk kjellerstue og 1 stk kino. Av disse blir kjellerstue tatt samtidig som jeg lydisolerer kinoen (gips i alle hull og slemming på innvendig mur).

Hvordan blir det med treff snart? Rovik er vel hjemme og BjarneB også. Sikkert flere som vil "jabbe sjit" og knaske noe godt på pizzan her.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Takk for gode tilbakemeldinger.
Jeg har kun brukt høykvalitetsprodukter på fuging. Bostik, Tec-7 og Sica i rikelige mengder. Mener jeg talte godt over 100 tuber siste jeg sjekket. Enda har jeg ca 60 pølser med akryl a 600g liggende til fuging av gulv-mot-vegg og slikt.

Tenkte å prøve EPDM-gummi i sprekken mellom dørkarm og vegg med et godt lag silikon eller Marin Teknik i mellom da dette er en kilde til lekasje.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Kalibreringstid igjen

Kommer til å legge ut noen målinger etter hvert, men føler at det må gjøres noe mer fysisk først. For noen måneder siden flyttet jeg front left og right 20cm nærmere lerretet, samt vinklet de inn noe. Jeg hadde også en kveld jeg prøvde å flytte på front left for å prøve å komme ut av en dip jeg hadde. Dette medførte at stereobildet fikk seg en kakk. Holografien ble dårligere og det føltes litt feil. Noe av lyttegleden forsvant også. Bassen var heller ikke helt der jeg ønsker den. Den trøkker litt lite i bunn og føles nesten "rumlete" i toppen. Jeg har også nå fått forsterkere med DSP på samtlige høyttalere så det var tid for fullkalibrering igjen.

Heldigvis hadde jeg maskeringstape i gulvet der jeg var mest fornøyd sist jeg plasserte L+R så det var bare å flytte de tilbake og vips var stereobildet på plass igjen.
Kjørte en kjapp kaliberering på L+R for å flate de ut nogenlunde og begynte så smått på bassene. Bassen bak i rommet måler veldig bra mellom 25-100hz mens den foran er helt håpløs.

Før jeg kommer noe videre tror jeg det er på høy tid å finne en mer optimal plassering på subben foran. Den ødelegger mer enn den hjelper for øyeblikket så hvis jeg ikke får den til å spille noe bedre i front må jeg nesten teste den også bak. Dette medfører et par heftige brannmannsløft så vi får håpe det bare er å snu på den 90 eller 180 grader :=)

Skal jobbe hardt med dette til det sitter bra, om det så tar 1 mnd.

Bilder av målinger kommer i fleng etter hvert og jeg ønsker massivt med hjelp :=)

slendrian

Medlem
29 Apr 2010
689
0
0
32
Denne tråden har vist gått meg hus forbi, men fortsettelsen skal jeg få med meg. Morsomt å se DIY-prosjekter :)

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
36
Det var bra å høre! På sikt angrer man ikke på det! Så du var kommet lenger enn jeg hadde fått med meg :)

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund

Før jeg kommer noe videre tror jeg det er på høy tid å finne en mer optimal plassering på subben foran. Den ødelegger mer enn den hjelper for øyeblikket så hvis jeg ikke får den til å spille noe bedre i front må jeg nesten teste den også bak. Dette medfører et par heftige brannmannsløft så vi får håpe det bare er å snu på den 90 eller 180 grader :=)
.....................................
Bilder av målinger kommer i fleng etter hvert og jeg ønsker massivt med hjelp :=)

Si fra hvis du trenger hjelp til å løfte da, så slipper kona flere ganger :)