Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
SannaX skrev:
Jækler, dette går fort! Bra jobb med de kablene. Ser bra ut :)

Jepp. Vet vel ikke ordet av det før første hammerslag er et faktum nede i krypten. Hvordan går det hos deg? Følger spent med på byggingen din da jeg tror det kan bli en kjempebra kino!

joakimpatos

Medlem
24 Nov 2011
5.945
0
0
Hadde vært rått og kjøre en xpa1 på en miles! :D
enda villere med en xpr1 :twisted: men den er jo klasse H igjen..

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.052
22
38
42
Er det grunnmurspapp du har festet på veggen? I så tilfelle, hva er grunnen til at du benytter dette?

St_Thomas

Medlem
14 Des 2014
183
0
16
Denne kinoen blir vel ganske heftig! Meget bra utført arbeid og en veldokumentert og fin byggetråd :)

Lurer på hva du har kledd LECA muren din med? Mulig det står en plass også uten at jeg finner det. Har samme dilemma selv nå med åpen LECA som ikke er isolert ut. Men det er vel kanskje din? Det anbefales vel ikke dampsperre på Leca idag, så jeg har revet min gamle dampsperre.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Tilbakemelding?

Tenkte i utgangspunktet å bruke 2 stk XTI 2002 som forsterkere på mine surrounds. (1 per høyttaler med aktiv deling). I melllomtiden har jeg koblet de på Milesene og det gav såpass mye forbedring at nå er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre. Sluttresultatet er greit: Itech på fronter og XTI på surround/Atmos, aktiv deling på alt. Dette koster såpass mye at jeg må ha en mellomstasjon. Valgene er da:

1) koble de to surround kanalene med aktiv deling på 3 av Parasoundens kanaler og 1 ledig XTI, dele med MiniDSP 2X4 som jeg har liggende.
2) lage passive delefiltre og koble begge på 2 av Parasoundkanalene (koster ca 2.000)
3) Rive ut de passive delefilterne fra Front left og right på Miles og kjøre aktivt med XTI'ene, lage passive delefiltre på surround med Parasound.
(koster ca 2000)
4) Rive ut de passive delefilterne til Miles L/R, bruke MiniDSP med Parasound på diskantene og XTI på bassene
og de to siste kanalene på XTI mot surrounds med passiv deling

Utstyr jeg har tilgjengelig:
1 stk miniDSP 2X4 med RCA
2 stk Crown XTI 2002 med innebygd DSP
1 stk Parasound HCA 2205 med 3 kanaler som virker.

Siden jeg ikke har skaffet elementene til surrounds enda har jeg litt tid til å eksperimentere med aktiv deling på Miles LR.
Center miles blir uansett med passivt filter en stund fremover.

Siden jeg hører mye mer på stereo enn planlagt har jeg litt lyst til å teste med alt. 3. Jeg tror det kan gi en positiv overraskelse... What to do?

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Delthral skrev:
Fikk bilde fra Fru D. med nyoppsatte vegger:
attachment.php

Er det Freikollen som er bak huset der? I så fall må jeg jo si at dere får så god utsikt som det er mulig å få fra øya der du bor ;)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
joakimpatos skrev:
Hadde vært rått og kjøre en xpa1 på en miles! :D
enda villere med en xpr1 :twisted: men den er jo klasse H igjen..

Tror ikke du hører forskjell på XPA, XPR eller XPR1. Når du passerer 125 db så er det ikke så gøy lenger :twisted:

Tror faktisk det hadde vært mer interessant å teste hvor LITE man kunne kjørt de på.

Uansett.. takk for tipset for rammen. Skal se om jeg får testet det om en stund. Akkurat nå er kåken smekkfull av håndtverkere og stæsj da huset skal være ferdig til 18. mars. De begynner å få det litt travelt.

Fikk også et bra tips for å bruke islagsmutterne på en smartere måte... Loctite tokomponent epoxy lim. Handlet dette i dag så nå SKAL mutterne sitte.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Jeg har kledd veggene med Isola veggpapp som er en diffusjonsåpen asfaltpapp som er vanntett men likevel slipper
gjennom luft for å evt tørke fukt.

Vindsperrer: Isola Veggpapp

jeg har ikke brukt dampsperre i kinoen, men fikk anbefalt å gjøre dette i de andre rommene i kjelleren av
byggmesteren. Dette er i følge Weber feil da flere vegger ligger under tilbakefyllingsnivået.
jeg kommer til å følge Weber og bruke plast på vegger der lufting av fukt kan skje mot utsiden som ikke er
tilbakefylt. ref side 37 her:

http://www.weber-norge.no/fileadmin/user_upload/Brosjyrerer/Leca Byggebok 2013 ORIGINAL 1-sidig.pdf

utvendig er lecamuren behandlet etter Webers anbefalinger i forhold til membran under bakke etc.
Jeg bruker leca isoblokk som er 250mm derav 50mm skum i midten.

Mvh Delthral

Denne kinoen blir vel ganske heftig! Meget bra utført arbeid og en veldokumentert og fin byggetråd :)

Lurer på hva du har kledd LECA muren din med? Mulig det står en plass også uten at jeg finner det. Har samme dilemma selv nå med åpen LECA som ikke er isolert ut. Men det er vel kanskje din? Det anbefales vel ikke dampsperre på Leca idag, så jeg har revet min gamle dampsperre.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
I stedet for XTIene til Milesfrontene ville jeg mye heller ha brukt I-Techen med DSP til bassene. Og kanskje 2 kanaler fra Parasounden på diskantene, med filter. Da får du antakelig best lyd fra Milesene. Viktig det siden du hører mye på stereo! ;)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
jakv skrev:
Er det Freikollen som er bak huset der? I så fall må jeg jo si at dere får så god utsikt som det er mulig å få fra øya der du bor ;)

Utsikten er upåklagelig. Du ser nok Meekknoken på Averøya på bildet.

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Ferdig om en uke ? Eller skal du ta deg av det innvendige?

Om en hadde hatt muligheten ville jeg prøvd enten en liten rørsak eller klasse A på Miles. Tror ikke mer enn 15-20W trenger å være nødvendig om en har en skikkelig strømforsyning i ryggen.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
dB-test

Da har jeg blitt "tvunget" til å gjøre noe jeg egentlig ikke har veldig lyst til. Jeg blir nødt til å lage en super-budsjett versjon
av kinoen inntil videre. Inntil jeg får endret bilparken til en mer økonomisk lønnsom virksomhet her hjemme så kommer jeg ikke over
en liten "kneik" i kinoen. Kneiken heter dempelim og koster ca 15 000,-. Jeg må nå sjekke om det er helt nødvendig å bruke 15k på dette.
Hvis det IKKE er nødvendig med de krav jeg setter til kinoen så blir det veldig enkelt, motiverende og raskt å sette kinoen i brukbar stand.
Kinoen var budsjettert med at jeg skulle spare 5-8k per måned men når de to bilene våre koster 8-10k å holde i drift så er dette umulig.
Pengesluket kalt Toyota Avensis skal derfor selges og drivstoffgjerrig dieselbil kjøpes inn.

Dette må imidlertid gjøres uten å ødelegge for fremtidig fullversjon av kinoen.

Lørdag kommer jeg derfor til å fyre opp endel lydtester i kinoen og måle dB nivået rundt om i huset og ute ved tomtegrensene.
Deltakere blir 1 stk iphone med spotify, 1 stk Parasound hca2205 og 2 stk b&w dm 604.

Døren til kinoen må holde litt på gløtt pga strømkabel da jeg ikke har strøm i kinoen per i dag så her har vi allerede en liten feilkilde.
Måling av bass under 40 hz er også håpløst da jeg ikke har sub å koble til. Jeg har heller ingen forhåpninger om at rommet klarer å
holde ute noe særlig av bass under 40hz uansett.

Det er også kun 1 lag gips foreløpig så jeg kan tolerere mer lyd på testen da et lag gips til vil gjøre det endel bedre.

Er nivået uakseptabelt må jeg bruke dempelim og prosjektet blir utsatt i hvert fall 6 mnd til. Finner jeg ut at jeg kan leve med dette
kan jeg komme videre i kinoen og tilstøtende rom.

Ingen vitenskapelig test, men kun for å sjekke om normal kinolyd forstyrrer for mye på soverom, stue og naboer.

Håper bare mine gamle B&W klarer å lirke av seg 85-110 dB uten at de går i stykker.

Så superlavbudsjettversjonen blir noe slikt:
- gipse siste laget og sparkle
- male hele kinoen matt sort
- Bygge lerretsvegg (har lerret) med høyttalerstoff rundt
- henge opp en brukt billigprosjektor
- Installere strøm og lys
- Bruke Audio-utstyret jeg har fra før
- oppgradere, oppgradere, oppgradere etter hvert.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
I stedet for XTIene til Milesfrontene ville jeg mye heller ha brukt I-Techen med DSP til bassene. Og kanskje 2 kanaler fra Parasounden på diskantene, med filter. Da får du antakelig best lyd fra Milesene. Viktig det siden du hører mye på stereo! ;)

Godt forslag, men da mister jeg subbene. Det er uaktuelt.

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
35
Delthral skrev:
Utsikten er upåklagelig. Du ser nok Meekknoken på Averøya på bildet.

Averøya er på rettsiden av fjorden!

Hell i uhell med kraftverket av en forsterker :)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Dagens dugnadsøkt

I dag var jeg så heldig å få Rovik på besøk. Vi troppet opp i kjelleren litt over 0900 i morgentimene og holdt på i ca 3 timer.

Frontveggen ferdig snekret og låst fast i taket så ingen skader seg, men vent litt... her er noe muffens. Det ser ut som
veggen buler oppover på midten!

attachment.php

Joda. Nesten 18mm buler den på midten. Det medfører at himlingen så og si tar borte eksisterende bjelkelag. Major problemo.
Vi kontrollerte om gulvet var rett og om bjelkelaget var rett. Jeg lasermålte også hver stav i veggen og der var den kun to staver som
hadde 0,1mm avvik, resten var 2,166m.

Etter litt tenking som innebar forlag om å legge trykk på veggen ved hjelp av biljekk og andre kreative forlag ble vi enige om
å se om fysikkens lover kan hjelpe til litt. Hvis veggen ikke retter seg noe i løpet av et par dager så må jeg kanskje skru av gipsen
igjen for å se om den kan rettes ut på noe vis. Forslag mottas med takk mens jeg venter på tyngdekraften skal virke.
Det dumme er jo at den skrudde gipsen sikkert virker i mot at veggen vil sige på midten.

attachment.php

PS! Hvordan i alle verdens rike klarte BEF å løfte på plass en 7m lang vegg med denne konstruksjonen alene? Jeg og Rovik
mente det var relativt tungt med 4,8m vegg og to mann.

Benytter også anledningen til å takke Rovik for god hjelp i dag.

Vedlegg

• 10.jpg
    10.jpg
    77,2 KB · Sett: 796
  • 11.jpg
    11.jpg
    69,2 KB · Sett: 758

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Jeg gjennomførte en tilsvarende test: http://avforum.no/forum/av-rom-kons...sentasjon-2015-a-post2005914.html#post2005914

Jeg har to vegger med tilstøtende rom: Den ene (mot gjesterom) er satt opp med felles stender og to lag gips + 1 gips og 1 panel. Her har jeg -41dB demping. Den andre veggen er med uavhengige stendere, med ett lag gips på den ene siden, og 1 lag gips + 1 panel på innsiden. Denne er mot bad. Her får jeg -45dB demping. Vi opplever dette som en rimelig god (nok) demping. Det er ikke stille i huset når man ser film, men det er ikke plagsomt bråkete i resten av huset. Men det kommer veldig an på hvor mye de andre i huset tåler av lyd når man ser film.

Poenget mitt er at det ikke er brukt noe dempelim i det hele tatt. Det eneste jeg var nøye med var å fuge alle overganger mellom sprekker, gulv og tak på det innerste laget med gips. Dette bør gi deg en pekepinn på hva som er oppnåelig om du skulle velge å ikke bruke dempelim.