Demo
Hadde min første skikkelige demo i går ettermiddag/kveld/natt. Vi har dannet et "kinolaug" her på nordmøre med lokale helter med felles interesse som samles to eller flere innimellom. I går var den største samlingen hittil med 5 stykker pluss meg selv. Siden jeg kun har 4 seter i sofaen ble den en skinnstol ekstra, samt et simpel trestol til undertegnede.
Litt før 1830 kom førstemann inn dørene, en hyggelig kar jeg kun har møtt på facebook fra før, som ble behørlig plassert i sweetspot etter en runde med smalltalk og omvisning. Han har selv en meget lekker kino:
En liten stund etterpå kom en annen kar som har en tråd her på forumet. Han hadde prøvetestet Parasounden min og den ble tilbakelevert og montert på surroundkanalene igjen. Også han har en fin liten kino på ca 12 m2:
Jakv fra forumet her og 2 til dukket opp og vi kjørte i vei med stereomusikk i ca 2 timer. Her ble mye artig musikk spilt. For å nevne noen artister: Røyksopp, Dio, Amy MacDonald, Infected Mushroom, Yello, Bonamassa, Roger Waters, John Mayer, Bliss og en haug til. Var veldig greit å få testet anlegget på så mye forskjellig musikk. Vi kjørte kun med subber, men de er såpass bra integrert for øyeblikket at det hørtes helt ok ut.
Etter en kort kaffe/røyke/snackspause skiftet vi over på film. Dark Knight var først ut og den satt som et skudd. Kjørte på med Transformers 1, men den filmen føler jeg ikke sitter i det hele tatt på anlegget mitt. Det er et eller annet i mellomtonen der som blir helt feil. Filmen hørtes faktisk bedre ut når jeg kjørte den for noen år siden med kun to Miles i stua oppe. Bassen er også litt rumlete på den filmen. Nå skal det sies at anlegget er litt på bærtur når det gjelder kalibrering for tiden.
En kjapp runde innom F#¤%ing Irene som Milesene svelget unna som smurfedrops før vi skulle se hovedfilmen i sin helhet: Edge of tomorrow i 3D. En av gutta måtte stikke før filmen, men vi hadde kun 5 briller så det skulle passe bra. Synd at noen hadde glemt å lade sine briller, nevner ingen navn her Jakv :=). Skylder på stresskjøring fra Ålesund, tenker jeg.
Ny film ble valgt og da ble det Mad Max på steroider: Fury Road.
Jeg satte meg bak ved subben og vi kjørte på. Her var nok subben stilt i overkant høyt og vi var rause med lyden. Jeg ble filleristet på bakre rad, buksebeina blafret, skjorte blafret og håret blafret mens stolen hoppet opp og ned. Vi lå nok mellom 115 og 120 db på mange av scenene der og Fury Road er raus med LFE-matinga si. Subbene jobbet hardt og vi beveget oss nok litt i grenseland i forhold til belastning når de ikke er helt tunet per i dag. Etter en stund kom en sjel på at vi skrur ned litt og demper bassen ørlite. Da ble det mer behagelig og resten av filmen satt som et skudd. Klokka ble 0020 før filmens rulletekster kom på skjermen og kveldens session var over.
Takker til alle som møtte opp, det var utrolig gøy å endelig samle lauget til en kveld med lyd og moro.