Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Får vel bare teste noen da. BJC bestilt, skal teste Dreamscreen senere.
Stakkars lakrissnører som fulgte med et eller annet ymse produkt må nok pensjoneres. Jeg vurderer også å kjøpe en Monster strømrenser. Den har jo 10 uttak for strøm samt monitor over hvor mye som trekkes hele tiden. Skal uansett ha den til kinoen så kanskje slå mange fluer i en smekk:

- Rydde opp i alt strømkabelrot bak TV
- Rense strøm (usikkert hvor mye effekt man får av dette)
- Beskytte komponenter mot lynnedslag og ustabilt nett
- Se hvor mye strøm som brukes
- Luke vekk enda en potensiell kilde til støy i høyttalerne.

Eneste problemet er at det er en ny boks i racken som er overfylt fra før.

Time will show.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
joakimpatos skrev:
skulle jeg hatt miles skulle jeg hatt en i-tech og på lager :razz:

Fete nok de ja. Blir fort dyrt hvis man skal ha en i-tech på hver høyttaler da de koster minst 12000,- brukt og 3-4 ganger dette ny.

Jeg skal kjøre de på Parasound HCA 2205A som yter 300W i 4 Ohm med alle kanaler i drift. Jeg får i hvertfall litt lyd utav de da.

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Du har da kommet et godt stykke på vei på de tre årene. Nesten flaut å si det, men jeg er fortsatt på planleggingsstadiet etter ca like lang tid. Har tatt kontakt med flere taktekker firmaer den siste tiden, men nesten ingen har tid. Et firma skal komme på befaring, henvendelsen min ble lagt i "bunken" deres når de har ledig kapasitet. Virker som de har stor aktivitet fortiden.

Alt blir bra tilslutt, har stor tro på prosjektet ditt. Viktig å ha noen små prosjekter/deloppgaver å sysle med. Ikke bra å haste seg gjennom prosjekter heller, da blir man sittende i sofaen å tvinne tommeltotter :)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Demo

Hadde min første skikkelige demo i går ettermiddag/kveld/natt. Vi har dannet et "kinolaug" her på nordmøre med lokale helter med felles interesse som samles to eller flere innimellom. I går var den største samlingen hittil med 5 stykker pluss meg selv. Siden jeg kun har 4 seter i sofaen ble den en skinnstol ekstra, samt et simpel trestol til undertegnede.

Litt før 1830 kom førstemann inn dørene, en hyggelig kar jeg kun har møtt på facebook fra før, som ble behørlig plassert i sweetspot etter en runde med smalltalk og omvisning. Han har selv en meget lekker kino:

1.jpg

En liten stund etterpå kom en annen kar som har en tråd her på forumet. Han hadde prøvetestet Parasounden min og den ble tilbakelevert og montert på surroundkanalene igjen. Også han har en fin liten kino på ca 12 m2:

2.jpg

Jakv fra forumet her og 2 til dukket opp og vi kjørte i vei med stereomusikk i ca 2 timer. Her ble mye artig musikk spilt. For å nevne noen artister: Røyksopp, Dio, Amy MacDonald, Infected Mushroom, Yello, Bonamassa, Roger Waters, John Mayer, Bliss og en haug til. Var veldig greit å få testet anlegget på så mye forskjellig musikk. Vi kjørte kun med subber, men de er såpass bra integrert for øyeblikket at det hørtes helt ok ut.

Etter en kort kaffe/røyke/snackspause skiftet vi over på film. Dark Knight var først ut og den satt som et skudd. Kjørte på med Transformers 1, men den filmen føler jeg ikke sitter i det hele tatt på anlegget mitt. Det er et eller annet i mellomtonen der som blir helt feil. Filmen hørtes faktisk bedre ut når jeg kjørte den for noen år siden med kun to Miles i stua oppe. Bassen er også litt rumlete på den filmen. Nå skal det sies at anlegget er litt på bærtur når det gjelder kalibrering for tiden.
En kjapp runde innom F#¤%ing Irene som Milesene svelget unna som smurfedrops før vi skulle se hovedfilmen i sin helhet: Edge of tomorrow i 3D. En av gutta måtte stikke før filmen, men vi hadde kun 5 briller så det skulle passe bra. Synd at noen hadde glemt å lade sine briller, nevner ingen navn her Jakv :=). Skylder på stresskjøring fra Ålesund, tenker jeg.

Ny film ble valgt og da ble det Mad Max på steroider: Fury Road.

Jeg satte meg bak ved subben og vi kjørte på. Her var nok subben stilt i overkant høyt og vi var rause med lyden. Jeg ble filleristet på bakre rad, buksebeina blafret, skjorte blafret og håret blafret mens stolen hoppet opp og ned. Vi lå nok mellom 115 og 120 db på mange av scenene der og Fury Road er raus med LFE-matinga si. Subbene jobbet hardt og vi beveget oss nok litt i grenseland i forhold til belastning når de ikke er helt tunet per i dag. Etter en stund kom en sjel på at vi skrur ned litt og demper bassen ørlite. Da ble det mer behagelig og resten av filmen satt som et skudd. Klokka ble 0020 før filmens rulletekster kom på skjermen og kveldens session var over.

Takker til alle som møtte opp, det var utrolig gøy å endelig samle lauget til en kveld med lyd og moro.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Kabelsalat del II

Da kom endelig bananpluggene fra Hong Kong og tiden er inne for Prosjekt Kabelsalat igjen.

Utgangspunkt med Biltema kabel og plugger:
attachment.php

Resultat med litt føning, krymping og strømpepåtrekking:
attachment.php

Må si at disse bananpluggene var VELDIG bra i forhold til pris. Sitter som et skudd i høyttalerterminalen, bombesikker og bra kobling på
pluggen og ikke så aller verst uteseende. Anbefales.
Mangler litt flere merkestrømper til å gjøre ferdig siste kabelen så den får vente litt.

Til slutt et lite bilde fra Project Tak-over-hodet:
attachment.php

Yttervegger og tak kommer på onsdag. Rominndelingen i kjeller er snart ferdig så jeg får ta et nytt bilde av kino-to-be snart igjen.

Ha en flott mandag!

Vedlegg

• Gammel-kabel.jpg
    Gammel-kabel.jpg
    51,6 KB · Sett: 149
  • ny-kabel.jpg
    ny-kabel.jpg
    143,1 KB · Sett: 147
  • Tomta.jpg
    Tomta.jpg
    81,3 KB · Sett: 209

crimar

Medlem
15 Apr 2009
3.834
0
36
Men 2x15" trenger godt med strøm og da.

Må ikke glemme det! Parasounden blir nok veldig kjekk å ha da.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Lite action for tiden

De siste månedene har det vært fullstendig stopp i kinoprosjektet. Etter sommerens strabaser ute gikk det tøft utover sparekontoene i huset og kinoprosjektet kan kun realiseres hvis det ikke påvirker resten av familiens budsjett. Planlegger å bytte bil da den koster meg ca. 90 000 i året med alle utgifter som lån, renter, servicer og bensin. Når bilen er kun verdt 90 000,- så er det dårlig butikk. Målet er på sikt å skaffe en billigere bil som ikke koster 7500,- per måned å ha. Den sluker også bensin da det er en automat.

Neste del av prosjekt kino er jo dempelim, gipsing og elektrikker. Dette krever ca. 50 000,- så jeg har lagt hammer og spiker på hylla frem til AV-kontoen er klar for action igjen. I mellomtiden har jeg en stack med filmer som kan nytes på vinteren og en 3-åring som trenger å aktiviseres.

Det vil si at så lenge jeg ikke vinner store summer i spill så blir det ikke veldig mange oppdateringer her før til våren. Jeg kommer til å pusle med noen høyttalerprosjekt så helt dødt blir det nok ikke.

Håper alle får en fin desember.

Delthral

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.052
22
38
41
Sluttresultatet har blitt helt strålene, og vi er nok mange som skulle ønsket oss en demo :)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Nær døden opplevelse!

Når jeg skulle teste min nye fancy-schmancy kabel på mandag (Front Left fikk denne) fikk jeg hverken lyd i FL eller FR! I alle dager tenkte jeg. Har jeg koblet feil??? Når jeg tredde strømpa på de 4 kablene glemte jeg jo å merke hvilken som var hva. Jeg var likevel 99,9% sikker på at jeg hadde gjort det riktig.

Tirsdag fikk Fru D. kun bruke Center høyttaleren mens jeg var på jobb. Jeg tenkte at nå kan jeg bruke multimeteret mitt fra CO for å teste dette. Dette hadde da selvfølgelig sluttet å virke... Skitt au tenkte jeg og trakk ut kabelen fra høyttaleren. G N I Z Z Z Z Z T T T T !!!! Som det kjøtthuet jeg var glemte jeg å skru av effektforsterkeren først! Overledning de-luxe. Nå røyk delefilter og forsterker tenkte jeg etter å ha kommet over sjokket over å nesten blitt grillet av elektrisitet.

GRRR. Jeg byttet så alle resterende bananplugger med Takamichi'er, plugget det til og satte på "Brothers in arms" (Flac selvfølgelig). Alt virket 100% og kun deilig lyd som B&W kan som best strømmet frem.

Fikk bilde fra Fru D. med nyoppsatte vegger:
attachment.php

Vedlegg

• Hus.jpg
    Hus.jpg
    61,6 KB · Sett: 146

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Sluttresultatet har blitt helt strålene, og vi er nok mange som skulle ønsket oss en demo :)

Takker for den. Nå er nok kinoen langt fra ferdig. Jeg bruker XTi i stedet for Itech på frontene, samt at jeg kjører passivt delefilter. Med Itech og aktiv deling kommer anlegget til å få et kjempeløft, samt egen mellomtone. Surroundkanalene er enda ikke installert (bruker kun 604 b&W som nødløsning). Lerretet sperrer endel for å få til godlyden så jeg må ha større lerret for å bedre plasseringen av LCR.

Likevel tror jeg nok det er helt ok lyd og bilde og jeg håper folk koser seg når de er på besøk.

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Jeg har planlagt å kjøpe Emotiva amp til å drive mine framtidige Miles. Spørsmålet er om man skal velge XPA eller XPR. Det er vel antakelig totalt overkill å velge XPR. Men det er jo andre her på forumet som med stort hell har valgt "luftig" headroom... Et annet spørsmål er også om det er annet enn power som skiller XPA og XPR. Er det også bedre lydkvalitet i XPR?

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Dagens økt

Dagen startet med en tur til Coop for å handle gipsplater. Det var "salg" på plater i dag så det passet bra. 79,- per stk.
Fikk hjelp til å sjaue på Coop, men måtte sjaue alene hjemme. Kjekt med denne platebæreren fra Biltema da:

attachment.php

Konstruksjonsvirke i mer eller mindre rette lengder. Ser noe har vridd seg allerede av de lengste 2X4'ene.

attachment.php

Et par bilder fra "operasjon bodrydding":

attachment.php

attachment.php

Etter en siste runde med kosten og den siste remsen med asfaltpapp pålagt er lerretsveggen klar for å bli litt tykkere:

attachment.php

Dobbeltsjekke at stavlengdene er riktige (2cm luft, 2x6 takbjelke, 2x4 toppsvill, 2,16m stav og 2x4 bunnsvill:

attachment.php

Som gammelbonden en gang sa: "Næstn like fint som i by'n!"

attachment.php

En kjapp runde med spikerpistolen og voila:

attachment.php

Gips på baksiden som planlagt. Her gikk begge batteriene til drillen tomme så da tok jeg kveld. Begynner å dra litt på årene
min gamle Bosch så jeg er spent om den overlever morgendagen:

attachment.php

Det var det jeg rakk i dag. I morgen kommer Rovik og hjelper til så da blir det spennende å se hva vi koker sammen i løpet
av noen timer.

Vedlegg

• 1.jpg
    1.jpg
    75,7 KB · Sett: 788
  • 2.jpg
    2.jpg
    73,7 KB · Sett: 726
  • 3.jpg
    3.jpg
    114,1 KB · Sett: 753
  • 4.jpg
    4.jpg
    107,2 KB · Sett: 718
  • 5.jpg
    5.jpg
    68,7 KB · Sett: 1.170
  • 6.jpg
    6.jpg
    56,5 KB · Sett: 742
  • 7.jpg
    7.jpg
    54,2 KB · Sett: 705
  • 8.jpg
    8.jpg
    64,8 KB · Sett: 762
  • 9.jpg
    9.jpg
    64,2 KB · Sett: 779

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Siste nytt|

Da fikk jeg endelig limt, saget, høvlet, pusset, sparklet, pusset, grunnet, pusset og lagt 2 strøk sort maling på
centern. Skal påføre et lag til med sort og 4-5 strøk med mattlakk før jeg setter den på "lager". Kommer ikke til å sette inn elementer nå da jeg er
redd for skader under lagring/transport mellom rommene.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
En kjapp runde innom F#¤%ing Irene som Milesene svelget unna som smurfedrops før vi skulle se hovedfilmen i sin helhet: Edge of tomorrow i 3D. En av gutta måtte stikke før filmen, men vi hadde kun 5 briller så det skulle passe bra. Synd at noen hadde glemt å lade sine briller, nevner ingen navn her Jakv :=). Skylder på stresskjøring fra Ålesund, tenker jeg.
.

Fant ut i dag at det ene paret er kaputt, så det blir bestilling av to par briller i stedet for ett neste gang :(

Men jeg takker for demo, og kommer nok innom en annen gang også. Var innom en som måtte melde avbud i dag, og han var lysten på å ta en tur han også.