Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Kokken skrev:
Jeg har bestillt mine "etter mål" her: Stereo Cables at Blue Jeans Cable
Type: BJC LC-1 Stereo Audio Cables. Er veldig fornøyd med både kvalitet og leveranse.

Legg inn mål, farge og antall og se om prisen blir "rett" for deg. :)

Hvordan regner man ut dette med frakt og mva her?
Ser de har ført på VAT. Er dette den norske mva som er betalt eller trekkes dette fra og legges til norsk mva senere?

Eksempel:
Order: 44.00
Shipping 10.5
VAT 13.74
Total 68.69

68.69 ganger dagens kurs som er 9,139 blir 627,76 NOK.

Må dette fortolles?

Tenkte å teste 2 kabler for å bytte lakrissnørene på den høyttaleren som støyer.

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
24.925
0
36
Nordfjord
tommelom skrev:
15 W? Seriøst? Kan jo selvsagt drives på en måte av det meste, men ble det noe særlig trøkk av dette da? Er dette det samme som vanlig RMS som de fleste måler det i eller er dette skikkelig hifi-watt?
Kanskje budskjettet ble noe romsligere nå.

Miles har en følsomhet på 103db, og da skal det ikke mange watt til for at det kan spille høyt. Dette var for å teste, og det er ikke den jeg bruker til vanlig. Man må ikke bruke 10-15k på forsterker til Miles. Selv bruker jeg en eldre Rotel 6-kanals forsterker jeg kjøpte for 1k. Akkurat nå kjører jeg Miles passivt, og da er Rotelen brokoblet til 2x150w. Eldre effektforsterkere fra feks Rotel/Parasound/Vincent/Nakamichi på 150-300w i 4ohm bør holde lenge.

8-10w er nok mer reelt for den Dayton-forsterkeren.

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Så at Tangen hadde bygd noen kasser med slike element, mener de var bare 25 liter.

Lurer på om de ikke har hatt et lite nyttårsball hos Dynabel, står at tilbudet gjelder til 2/-2013 ;)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Lim og MDF

I dag ble det en produktiv dag. Startet med å legge noen terassebord. Ble vel 8 rekker før jeg gikk tom.
Et stemningsbilde:

5.jpg

Så var det tid for fresing og liming. Frontbaffelen ble frest i en fei og liming påbegynt. Siden endel av mine
lange snekkerklemmer hadde takket for seg, brukte jeg jekkestropper i tillegg i dag.
Hadde kjøpt meg en lamellfres, men gadd ikke sette meg inn i det siden det sikkert tok litt tid og jeg har bygget
et par Miles før så her var det bare å gunne på:

1.jpg

Frontbaffel i bakgrunnen. La på en milimeter ekstra på 15 tommerne da det ble litt trangt forrige gang jeg bygde en slik.

2.jpg

Støperør fra Biltema installert:

3.jpg

Jeg var ikke så veldig nøye med kapping og slikt denne gangen så jeg ble nødt til å bruke litt Tec-7 i skjøtene for å
være sikker på at det ble ok. Skal kjøre en runde til med lim i enkelte sprekker når det tørker ferdig også.
Frontbaffel tror jeg ikke jeg skal montere før det blir dags å sette i elementer. Tør ikke dette enda da det er så mye støv
i kjelleren og de ligger bra i eskene sine.
Jeg skal pusse, høvle, spakle, grunne, male og mattlakke de også når dette blir tørt. Deretter blir de lagt på lager til jeg får bært
ned de andre to. Inconcert Miles er nesten latterlig enkle å bygge og absolutt verdt hver en krone de koster.

4.jpg

Kokken

Moderator
1 Sep 2004
12.553
1
0
Ser jeg linket til en engelsk side (som google fant til meg).

Jeg har før bestillt direkt fra USA: Stereo Cables at Blue Jeans Cable

Da er det ikke noe tull med moms, MEN om du passerer 200,- så må du nok regne med moms og gebyr i tillegg uansett om det er USA eller UK.

Bestiller du fra england ville jeg sent en mail og spurt om de trekker fra VAT, ser en på teksten så står det faktisk mer beskrevet som forsendelses-gebyr...

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
tommelom skrev:
15 W? Seriøst? Kan jo selvsagt drives på en måte av det meste, men ble det noe særlig trøkk av dette da? Er dette det samme som vanlig RMS som de fleste måler det i eller er dette skikkelig hifi-watt?
Kanskje budskjettet ble noe romsligere nå.

En watt er vel en watt. Tror du mixer med det lureriet forsterkerprodusentene driver med når det gjelder max ytelse på sine forsterkere.

Kort fortalt så yter Miles ca. 103 desibel når du forer de med 1 Watt og sitter 1 meter i fra de (veldig forkortet, flere ting spiller inn her).

Et kort lite regnestykke viser at hvis du gir de 15 watt hver, sitter 2 meter i fra og tar litt hensyn til rommet så kan de spille over 115 desibel. (regnet ut her: Peak SPL Calculator).

Dette holder i massevis for vanlig titting da THX nivået er vel 85 desibel.

Du kan da tenke deg når BEF her inne drar på som har 2000 watt per høyttaler :=)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Hvis noen i nærheten føler for litt dugnadsånd så blir det snekring endel timer fremover.
Helt frivillig og helt uten betaling :)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Fant ut i dag når jeg testet frontbaffelen at jeg har plassert avstiverne 3 cm for høyt i kabinettet. Diskanten passet likevel
men den øverste 15 tommeren passet ikke. Modder dette med en feinsag slik at elementet får plass. Gidder ikke bygge ny kasse da dette ikke
får betydning for lyden, kun innfestingen av elementene.

årsaken til rotet var at jeg målte meg inn etter bakplaten, ikke frontplaten. Resten ser bra ut.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Kokken skrev:
Ser jeg linket til en engelsk side (som google fant til meg).

Jeg har før bestillt direkt fra USA: Stereo Cables at Blue Jeans Cable

Da er det ikke noe tull med moms, MEN om du passerer 200,- så må du nok regne med moms og gebyr i tillegg uansett om det er USA eller UK.

Bestiller du fra england ville jeg sent en mail og spurt om de trekker fra VAT, ser en på teksten så står det faktisk mer beskrevet som forsendelses-gebyr...

Ble noen kroner billigere fra statene ser jeg (sikkert kronekursen).

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
35
Specifications: • Power output: 2 x 15 watts RMS (into 4 ohms @ 10% THD), 2 x 10 watts RMS (into 4 ohms @ 0.1% THD) • Efficiency: Greater than 88% • Dynamic range: 102 dB • Dimensions: 2" H x 6-1/8" W x 3-3/4" D

2x15 watt i 4 ohm med 10% THD ;P

2x10 watt i 4 ohm med 0,1% THD XD

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Hvem er det du hinter til?
Har noen travle dager på begynnelsen av neste uke, onsdag og torsdag er relativt ledige. I helga er fruen borte, men jeg og junior har noen prosjekter. Men jeg kan sikkert lure meg avsted noen timer fredag eller lørdag.

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Begynner å dra seg til med ute prosjektene også nå. Har ikke sett bak huset ditt, men hadde kanskje gjort seg hvis verandaen du holder på med nå også fortsetter rundt på baksiden. Da har du solen fra morgen til kvelds på verandaen :)

runefalk

Medlem
2 Jun 2010
3.530
0
36
47
Delthral skrev:
Da ble det støy i høyttaleren min igjen. Jeg har nå utelukket at det kan være receiver eller effektforsterker. Jeg mistenker sterkt at det er kabelsalat og spesielt i form av billige lakrissnører som er synderen. Legg dette på toppen av 2 stk strømpadder så mener jeg synderen er tatt.

Noen som har tips til et sted jeg kan få kjøpt relativt billige og korte signalkabler som er greit skjermet? 0,5-1m holder sikkert. Trenger 5 stk, men ønsker ikke å tømme AV-kontoen for dette. RCA selvfølgelig.

Hvis jeg får tak i 5 skjermede kabler, får ryddet høyttalerkablene i strømper etter hvert og flyttet strømpaddene litt så kanskje det bedrer seg.

Tips mottas med takk.
DreamScreen som AVshop selger er jo billige og godt skjeremet kabler:)
Har det selv og er fornøyd:-D Link-Analog Audio (RCA/XLR)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Begynner å dra seg til med ute prosjektene også nå. Har ikke sett bak huset ditt, men hadde kanskje gjort seg hvis verandaen du holder på med nå også fortsetter rundt på baksiden. Da har du solen fra morgen til kvelds på verandaen :)

Det stemmer. Det får bli et prosjekt senere et år. Grunnet diverse forutsette utgifter så ser jeg meg nødt til å bruker mer av AV-kontoen for å gjøre ferdig verandaen. Det betyr at jeg ikke kan bestille dempelim før i vinter og må belage meg på å betale termofrakt i tillegg. Elektrikker blir også utsatt og håpet om å se film på lerret før jul har svunnet hen.

Er inne i 3. året av dette prosjektet nå og hadde vel håpet å ha kommet endel lengre. Mye skar seg da jeg og banken hadde oppfattet boliglånet litt forskjellig. Jeg hadde regnet inn 100 000,- ekstra på lånet for å gjøre ferdig kjellerstue, kinorom og noe småtteri. i stedet fikk jeg såpass mye mindre at hele AV-kontoen ble tømt og jeg måtte ta opp et håndlån får å betale siste regninger på huset.
Alt er heldigvis på stell nå men kinobyggingen preges av å være en buffertkonto i tillegg til en byggekonto :)

Heldigvis er dette en hobby som jeg trives godt med og elsker å pusle med alle småprosjektene, samt lære masse praktisk arbeid gjennom denne prosessen. Jeg er 100% sikker på at dette blir grisebra til slutt så motivasjon er høy hele tiden.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Sommerjobb

Snart på tide å fylle disse hulrommene i kinoen med noe fornuftig. Årets sommerprosjekt blir nettopp dette.
Punkt 1 er å lage ferdig det som skal inn i hulrommet under her, mine surround sidekanaler:

7.JPG

Elementene blir disse:

beyma-8cx300nd-n-2.jpg

I disse kassene:

Bilde 31.07.2016, 11.29.01.jpg
Bilde 31.07.2016, 11.29.19.jpg

2.JPG

Punkt 2 blir å lage diffusorer som skal inn i disse:

5.JPG

Godt i gang med kapping:

4.JPG

Disse blir så lange som det var praktisk mulig å få de med tanke på at jeg skal ha rammer utenpå. Stavene er 150mm på det lengste og jeg lager
plater med 11X11 stk som måler ca 525mm begge veier. Lager to stk til hver utsparing til å begynne med (8 stk totalt, 1308 staver som må kappes)

Avslutter nattens rangling med to bilder fra teknisk rommet som fylles sakte men sikkert opp:

Observante seere ser at min Parasound HCA2205 er borte fra racket. Den er til utlån til en kompis som vurderer effektforsterker. Etter å teste min i 5 minutter blir det ikke vurdering, men kjøp som jeg forstod. Nok juice er viktig. Selv kjører jeg nå kun 3 høyttalere i front inntil jeg får opp surroundene, og de blir matet med 800 watt hver fra Crown XTI 2002. XTI'en er ikke bra nok til å stå der permanent til å drive frontene da de mangler endel i toppen, og har heller ikke samme jerngrepet på 15-tommerne som Itechen har. Den retter derimot opp endel kjedelige problemer med frekvensresponsen i rommet mitt og totalt sett blir det bedre lyd enn Parasounden grunnet bruk av litt eq.

13.JPG

Vi avslutter dagen med en lett salat:

14.JPG