Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Morsomt vri med den "tau-kabelen" :D

Det er jo slettes ikke dumt å tørrtrene litt før du monterer Xtreme.kablene du har liggende. Har selv noen stumper subkabler fra Xtreme, og de ser absolutt veldig bra ut.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
DIY Subwoofer

Et lite spørsmål her til alle DIY eksperter. Jeg skal etter hvert ha en sub i stua sammen med mitt B&W M1 surround anlegg.
Jeg tenkte i utgangspunktet å ha en PV1D, men den er alt for dyr i forhold til ytelse.

Hvis man da skal i stedet bygge en sub selv som er forholdsvis kompakt (helst ikke mye større enn SVS SB-1000 (33X33X33))
og likevel få litt "SVS-feeling" når man ser film, finnes det DIY alternativer under 6k som kan blir bra? Portet er kanskje best?

Noen gode forslag?

6k er budsjettet for element, delefilter og forsterker (mdf, skruer, demping og slikt kommer utenom). Kan også vurdere 2 subber.

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Takk for sist :) Der er du godt i gang med taket allerede. Kjekt at gipsheisen står til forventningene.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Neutrik Speakon

Lette litt på nettet etter billige Neutrik Speakon plugger i går kveld.

Jeg kikket etter disse:

NL4FX:
attachment.php

NL4MP:
attachment.php

Jeg var på nippet til å bestille disse fra Norge der pluggen kostet 55,- men når jeg så hva det ble i frakt så havnet jeg på over 100,- per stk. Ebay ble neste stoppested.

7 stk MP levert på døren for 25,-/stk
4 stk FX levert på døren for 42,-/stk (kun 4 pga av toll/mva grensen)

begge originale Neutrik kontakter. Disse havner på Miles'ene om en stund.

Vedlegg

• NL4FX.jpg
    NL4FX.jpg
    21,6 KB · Sett: 161
  • NL4MP.jpg
    NL4MP.jpg
    20,8 KB · Sett: 158

tommelom

Medlem
2 Des 2003
1.170
0
0
Trondheim
15 W? Seriøst? Kan jo selvsagt drives på en måte av det meste, men ble det noe særlig trøkk av dette da? Er dette det samme som vanlig RMS som de fleste måler det i eller er dette skikkelig hifi-watt?
Kanskje budskjettet ble noe romsligere nå.

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Orden på arbeidsplassen er viktig. Blir også mere motivert til å holde på :) Husk å fyr løs med bilder underveis.

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.990
29
48
Hei sirant. Har du tid til å loffe rundt i tråden min når du driver og bygger så mye selv da? Trivelig er det i hvert fall.

Ferdig er et relativt diffust begrep i min kino. Jeg har som mål å få sett første filmen til julen i år.
Kinoen blir på langt nær ferdig men jeg håper å ha et 5.1 anlegg oppe å gå, en midlertidig PJ og en lerretsvegg med
et lydtransparent midlertidig lerret. Molton i taket er et mål, men ikke tapet og rammer enda. Ingen større justeringer av lyd heller.
Det blir også dårlig med sofa, men håper å ha et teppe. Alt dette er avhengig av at jeg klarer av en større elektrikerregning til høsten.

Har fremdeles håpet, men det meste står og faller på kroner og øre per i dag. Alt av penger i sommer ble blåst på uteprosjektene samt
de evinnelige bilutgiftene som hoper seg opp når man har planer om å bruke penger på noe annet moro.

Ble ferdig med å støpe søyler til verandaen i dag så om en ukes tid når alt er herdet blir det mer bygging ute.
Fikk også hjelp av senior til å montere lyddøren til kinoen så nå er den også oppe og går. Gud bedre så tung den er!

Det å lese din og andre gode tråder er en god måte å roe ned etter en dag med bygging, samtidig som det er en kilde for kløe i fingrene :)

Ser ut som din tidsplan er noenlunde lik min, har også ett nøktern budsjett og forholde meg til. Ser allerede nå at oppusingen av inngangspartiet blir dyrere og mer tidkrevende enn forventet :/

Men - godt vi har noe å drive med, hehe.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Sus og dus.

Da ble det støy i høyttaleren min igjen. Jeg har nå utelukket at det kan være receiver eller effektforsterker. Jeg mistenker sterkt at det er kabelsalat og spesielt i form av billige lakrissnører som er synderen. Legg dette på toppen av 2 stk strømpadder så mener jeg synderen er tatt.

Noen som har tips til et sted jeg kan få kjøpt relativt billige og korte signalkabler som er greit skjermet? 0,5-1m holder sikkert. Trenger 5 stk, men ønsker ikke å tømme AV-kontoen for dette. RCA selvfølgelig.

Hvis jeg får tak i 5 skjermede kabler, får ryddet høyttalerkablene i strømper etter hvert og flyttet strømpaddene litt så kanskje det bedrer seg.

Tips mottas med takk.

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Delthral skrev:
Da var det tid for hyggestund med en god film igjen:

attachment.php
Deer Hunter ja. Den er det lenge sida jeg har sett. Så den midt på 80-tallet en gang som ung mann.. Husker den som en veldig bra film. Det hadde vært veldig artig og sett den i gjen og sett om den står seg like bra i dag. :)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Gårsdagens økt

Har jobbet mest ute i det siste så det har gått litt seint i kinoen. Her med god hjelp av junior til å feste de siste bjelkene på verandaen:

bilde 1.JPG

Litt av småpirket som er gjort i kinoen i det siste: Spikerslag for feste av ventilasjonskanalen. Fant ut at det var greit å lage denne så jeg slipper å være uheldig
å miste kanalen bak gipstaket. Kanskje unødvendig, men jeg har aldri bygget et slikt tak før så better safe than sorry...

bilde 2.JPG

Her med gipsen ferdig på. Mangler bare en "stripe" på en liten meter bakerst i kinoen nå så er taket ferdig med 1. lag. Fuget også det meste av taket i går, samt
lakket inn og ut ventilene som skal så i taket.

bilde 3.JPG

Mens jeg venter på Swedac'en gjenstår endel småting som kan gjøres inne:
- Siste to plater i taket på kinoen, fuging og rydding
- Siden det tar en måned til før jeg får Swedac flytter jeg rotet i kjellerstua til kinoen slik at jeg får jobbet der.
- Skumming, festing og isolering/lydtetting av døren mot kjellerstuen
- Legging av strømkabel i kjellerstua
- Fresing for 15" på frontbaffelen på center Miles, samt liming av denne
- Strømbokser og kabler i teknisk rom
- og mye, mye mer.

Alt dette kommer selvsagt i andre rekke da jeg må gjøre ferdig uteprosjektene først og nå har også håndballsesongen startet for fullt så da blir jeg
også opptatt 3-5 dager i uken med dette.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
OleM skrev:
Deer Hunter ja. Den er det lenge sida jeg har sett. Så den midt på 80-tallet en gang som ung mann.. Husker den som en veldig bra film. Det hadde vært veldig artig og sett den i gjen og sett om den står seg like bra i dag. :)

Har sett den 3-4 ganger i løpet av livet. Første gangene så var det litt kjedelig i starten og filmen var aaalt for lang med mye jabbing og lite action. Nå når man er litt mer voksen så er det veldig gøy å se karakterbyggingen og miljøbeskrivelsen i den første timen av filmen. Knallgode prestasjoner av Savage, Streep, Walken og De Niro. Jeg tror man trenger noen år på baken for å virkelig ha stor glede av denne. Bra film er det uansett, men eksepsjonelt bra når man gleder seg over alle aspekter av filmen.
Teknisk sett bærer den preg av tidens tann med relativt dårlig og kornete bilde og lyd med lite dynamikk.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Ny milepæl nådd

Ble ferdig med taket i går kveld. Ser ut som det tar litt tid å få skaffet dempelimet og siste lag gips så kinoen ble igjen konvertert til
midlertidig bod slik at jeg kan komme lenger på teknisk bod og kjellerstua. Skal prøve å få til å teste hvor mange desibel rommet demper nå med
1 lag gips ferdig. Kan være gøy å sammenligne når siste laget er på plass.

Fikk også lagt ferdig siste del av strømkablene i kjellerstua så nå blir det noe småbygging i tekniskboden slik at den er forberedt for besøk av elektriker.

Til helgen skal fru D. på tur så da blir det forhåpentligvis (hvis været tillater det) terassebygging på dagtid og ferdigstillelse av Miles nummer 3 på kveldstid.
Har knotet så mange måneder med denne nå så det er på tide den blir gjort ferdig. Må likevel innrømme den er endel enklere å flytte på i deler enn
ferdig limet :=)

Det er også på høy tid å rydde/koste/støvsuge kjelleren igjen da siste måneders uteprosjekter har ført til at det ble en slagmark i kjelleren igjen.

Skal bli litt flinkere til å legge ut bilder i helgen.