Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

Kvindølen

Medlem
6 Des 2007
887
0
0
Blir en spennede tråd å følge dette.

Ser ut som kravene har kommet et stykke fra det første Proson anlegget fra Finn :)

Er vel kansje en av "ulempene" med denne hobbyen.Har man først fått smaken for bedre lyd og bilde er det ingen vei tilbake ser det ut som.

Må være utrolig kjekt å få interessen FØR man bygger hus da,så man kan legge kinoen inn i planleggingen fra starten av.

Ønsker deg lykke til,blir nok noen turen innom denne tråden etter hvert. 8)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Progress report 18. Januar 2012

Ikke så veldig mye som har skjedd i kinoen i det siste, men litt har nå skjedd. Jeg har ingen bilder av dette enda.

1) Ventilasjonen er flyttet til der den skal være.
2) Nesten ferdig med isolering av bjelkelaget. Vurderte om jeg skulle gipse et lag mellom bjelkene men valgte å ikke gjøre det. Skal revurdere hvis det blir mye støy oppe i stua. (skal måle dette). RuneW hadde vel en "hoppetest" en gang :???:
3) Byggmester Bob plasserte sentralstøvsugertilkoblingen i veggen mellom kinoen og kjellerstua. Litt upraktisk, men jeg får vel flytte litt på den selv.
4) Vente på avretting av gulvet og priser på konstruksjonsvirke så jeg får bestilt en haug trær.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Da er det på tide å gå litt hardere og mer miljøvennlig til verks. Biltema montasjelim byttet ut med denne:

attachment.php

I følge beskrivelsen så skal jeg visstnok slippe å presse på den også, bare klin den i taket og der hengern. Dette gjenstår å se.

Som fugemasse rundt gipsen tester jeg denne:

attachment.php

Vedlegg

• bostik-2650-kylpyhuoneisiin.jpg
    bostik-2650-kylpyhuoneisiin.jpg
    22 KB · Sett: 148
  • STNL1710.jpg
    STNL1710.jpg
    164,5 KB · Sett: 158

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.653
1.049
113
48
Asker
Du kan si til henne at hun vil være meget glad senere for at du tenkte på å bruke lim mellom gips lagene. Det vil gi henne mye mindre "bråk" fra kinoen og en meget fornøyd mann som kan bruke kinoen sin mye!

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Kvindølen skrev:
Blir en spennede tråd å følge dette.

Ser ut som kravene har kommet et stykke fra det første Proson anlegget fra Finn :)

Er vel kansje en av "ulempene" med denne hobbyen.Har man først fått smaken for bedre lyd og bilde er det ingen vei tilbake ser det ut som.

Må være utrolig kjekt å få interessen FØR man bygger hus da,så man kan legge kinoen inn i planleggingen fra starten av.

Ønsker deg lykke til,blir nok noen turen innom denne tråden etter hvert. 8)

Joda. Ikke for å snakke stygt om Proson sine produkter, men man får det man betaler for. Proson var faktisk mye moro for pengene tatt i betraktning av at de solgtes på qxl.no for en utropspris på 50,- Mange gjorde en god deal der.

Jeg er vanvittig fornøyd med B&W høyttalerne jeg har per i dag, men innser at de blir for små i et 90m3 stort rom der jeg ønsker å være "i" lydbildet og ikke bare høre en lyd til venstre, høyre osv. De blir vel også for store til å sette i en liten stue så noen på Finn.no ender opp med et sykt bra surround oppsett etter hvert...

Jeg var inne på tanken om å bygge kino med B&W, men siden oppgraderingssyken smitter fælt så hadde jeg endt opp med 800D foran, DS8 på surround, 2-4 DB1 subber og sikkert Classè elektronikk. Da snakker vi plutselig prisklasse som danker ut hele huset vårt til slutt :?
DIY ble løsningen for meg.

Jeg kunne tenkt meg å hørt CM9 en gang også for å høre hvordan de låter.

Når vi først er inne på Classe/B&W: var forresten i en kul loftskino for et par uker siden. Skråtak og kanskje 10m2. Hvilke godsaker hadde han puttet i denne da?
B&W 800D, DB1, DS8 på sidene og 803D bak. De største Classe monoblokkene og en SSP-800. Yello har skjelden vært bedre i mine ører!
Blir vel noen kinokvelder hos han i løpet av våren håper jeg.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Takker for hyggelig og interessant besøk fra jakv. Det ble kjørt endel interessant og god musikk gjennom tvillingene Miles i kveld, kun forstyrret av noen ulyder som jeg skal se om jeg blir kvitt i løpet av uken.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Tror du skal være heldig som har en slik frue... Dersom du likevel skulle få problemer etterhvert (budsjett er til for å sprenges),- så sakset jeg denne fra tråden til Alkar:

"Den sølvfargede pakken i bunnen av bildet er det jeg kaller WAF-avgift eller WAF-skatt. Vanligvis ligger denne på 10% - 20% av verdi. :-D "

Bygget ditt ser veldig bra og gjennomtenkt ut,- skal bli spennende å se hva du kommer til å "stappe inn" mellom stenderne. :)

Tror jeg ligger litt bakpå når det gjelder WAF-avgiften...

En ting er sikkert og det er at det blir mye som blir stappet inn...

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Ny sub snart

I går ble min kjære SVS PC+ 20-39 solgt til en hyggelig kar fra Trondheim. Det blir kjipt med noen uker/måneder uten skikkelig bass på film fremover.

"Klorebrettet" blir forhåpentligvis erstattet av et "kaffebord" av typen SVS PB 13 Ultra DSP så snart noen selger dette til en fornuftig pris. Skal bli gøy å høre hva denne karen er god for i en stue på rundt 50 m2 og relativt vanskelig forhold.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Mediespiller

Hadde i utgangspunktet tenkt å ha Popcorn hour A400 både på stuen og i kinoen, men nå er jeg veldig i tvil etter Mede8er 600 kom. Etter litt skumlesing på nettet så virker det som Mede8er faktisk er bedre og er enklere å bruke enn PH. I tillegg så koster den halvparten.

Noen som har testet noen av disse?

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Var hyggelig å være på besøk også :)
Virkelig spennende prosjekt i kjelleren, håper jeg får komme flere ganger, både i byggeprosessen og når det står ferdig.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Du kan si til henne at hun vil være meget glad senere for at du tenkte på å bruke lim mellom gips lagene. Det vil gi henne mye mindre "bråk" fra kinoen og en meget fornøyd mann som kan bruke kinoen sin mye!

Jepp. Ser også ut til at GG har steget mer i pris enn Swedac. Mer for pengene.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Sub eller ikke sub

Ser ut som Rotel's ryker ut døra på mandag også. SVS PB 13 ultra ser ut til å bli vanskelig å oppdrive på bruktmarkedet. Ligger en Velodyne DD18 og frister på markedet, men litt i dyreste laget enda. Hadde vært moro å teste en sub som kostet 40k ny :???:

Siden jeg nå står uten effektforsterker og sub så kikker jeg litt på veien videre. Jeg ser at B&W Matrix 804 går billig på brukten så det hadde vært gøy å prøve.

For å holde seg litt innenfor fremtidig kinoplaner så blir det nok en 5-7 kanalers effektforsterker som kommer inn sammen med en rimelig "midlertidig" sub. Emotiva X5, Rotel 1095, Parasound 2205 og NAD M25 er hete kandidater. Hvis det mot formodning også dukker opp flere Denon AVR 3312 eller en 4311 på brukten så blir nok det også en verdig vinner av mine surt oppsparte AV-penger.

Skal se om jeg får gjort ferdig 3D tegningene mine av kinoen i helgen så jeg kan legge ut noe riss her.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
TV og fiberplater

Da ble vi de lykkelige eiere av en Panasonic TX-P50ST50Y. Første film er allerede slukt i går kveld (Hard Rain) og eierne er ganske så fornøyde. Min første plasma skjerm så jeg var litt spent.

Kom nettopp hjem fra P-kailløya utenfor Kristiansund (Montèr) med et lass kappede MDF plater i 30mm, lim og lydplater.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Her er et forslag til trekkerør for de med store HDMI kabler. Jeg knipset dette i går inne i et 1600mm rør:

attachment.php

Vedlegg

• Rør.JPG
    Rør.JPG
    130,4 KB · Sett: 149